Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Du har helt rätt. A-Dur ryker.

Fast hade faktiskt inte skickat A-dur pga hur Andante ser ut. Har tyvärr sett T*** L*** med andra hästar som varit riktigt fina första gångerna man ser dom. Men efterhand som hon rider dom ser deras överlinje ut som Andantes (obefintlig). Tror tyvärr det mycket beror på hennes ridning och sätt att träna hästarna.

Vad gäller Andante så tycker jag också att det är en fin häst som hoppar fantastiskt, men exteriören är inte den bästa och jag tror att det är anledningen till att A-dur har fått så få ston trots sin prestation och stam. Har man inte ett sto med bra halsansättning, lång hals och bra överlinje så skulle jag inte våga chansa. Det är ju inte säkert att med får en man Andantes kapacitet utan bara en häst med trist exteriör helt enkelt. Men till rätt sto skulle jag inte tveka en sekund att använda honom.

/Camilla

Finns fryst med Corlensky G om man är intresserad av hnm och tror att fryst är ett alternativ. :)

Nej, fryst är inget alternativ då det är stoets första betäckning.

Tack! :bow:
Men.....(man kanske borde hålla tyst om det)....varför är han så billig? Han verkar ju jättebra!! :o

Synd att det inte var några exteriörbilder på honom bara. Och undrar om det inte blir lite väl mycket fullblod i avkomman om man betäcker med honom? Han är ju till hälften fullblod som det är.

Jag vet inte, det finns ju fullblod och fullblod. Så ädel tror jag nu inte att han är - det är ju inte förrän i fjärde led som du kommer upp i 50% fullblod. Han har marginellt mer fullblod än Cortez, exempelvis, som knappast kan ses som förädlare. Men vill du verkligen ha mycket massa skulle jag kanske satsa på en riktigt gammeldags, stadig hingst - fast då är kanske frågan om du verkligen ska avla på ett fullblodssto om målet är ett halvblod av grövre modell? Jag tror att det blir svårt att hitta en hingst intressant för modern sportavel som inte själv innehåller något fullblod, åtminstone i tredje-fjärde led.

Att han är billig kan väl helt enkelt bero på att han inte är så känd i Sverige? Han har inte stått här så länge, och importerades som pensionär. Som jag minns det så fick ägarna köpa honom eftersom de tidigare haft Cortez, och när han dog så fick de loss Carte d'or lite som plåster på såren, så att säga.

Jag har en e.Carte dór också. Han är tre i år ue.Robin Z- Labrador. Riktigt fin faktiskt, men rätt rejäl (kommer från sin mor). Väldigt trevlig, men en riktig liten "spjuver". Tror Carte dór skulle kunna passa ditt sto också.
Själv är jag jätte sugen på att betäcka mitt xx-sto med Ludwigs Champion i år, men hon går troligtvis till fullblodshingst.

Vad det gäller Camaro M så är vi helnöjda med våra avkommor efter honom, dock är de inte stora:eek:alls... Vi verkar vara de enda som fått smått efter honom:cry:

Vad det gäller A - Dur tycker jag det är mkt synd att "rata" honom pga extriören på EN avkomma:eek:

Av 10 visade föl hade 9 klass 1 förra året - inte så pjåkigt.
Sedan har han ett mkt gott temperament, samt en hög dräktighet(90% 2007)...

Enligt ryktet på tävlingsbanan är han inte så bra som han borde vara. Jag har inte sett honom live så jag vet inte, många tycker att han är fin att se på och att han hoppar bra, men inte tillräckligt bra trots allt. Ingen vinnare liksom. Det verkar inte som att hans avkommor är speciellt heta på marknaden heller.

Tycker du annorlunda?

Jag tycker mkt annorlunda då jag köpt en riktigt fin avkomma av Cagancho. han ligger redan 10 i topp. Med fullblod verkar det bli riktigt bra!! Min är en av de äldsta o kommer gå Falsterbo i sommar antagligen trots att den varit I Tyskland på försök till att få dräktig länge o ej utbildad kontinuerligt. Calidoblodet verkar han kunna nedärva också. Min Har riktigt fin galopp o PW provred den i går o hade i princip inget ont att säga om henne utan vill se hur hon är på tävlingsbanorna innan han tackar ja till att starta henne i Falsterbo o han är kräsen, speciellt i år då han skall ha barn.

Lembke säger att han varit skadad o därför ej följt med sin ålder. Startat 1.60 tror jag i sydamerika som lagbästa. Står på hemsidan.

Gick igenom hans avkommor häromdagen o alla har bra poäng utom en som är en ponnykorsning:devil:

Jag skulle verkligen båga använda honom på ett sto som ej är tungt. Funderar på honom till mitt svårklassto men då hon gett stort så kanske jag tar Empire istället.

Vad det gäller A - Dur tycker jag det är mkt synd att "rata" honom pga extriören på EN avkomma:eek:
Nej, det är sant att man inte ska göra. Men listan måste blir kortare! ;) Några måste ju bort för att jag kan inte betäcka med flera.

Listan ser fortfarande ut såhär:
Camaro M - helt klart ett alternativ.
Aerline H - Avgiften något i överkant, men helt klart ett alternativ.
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa?
Lancier - står med på listan så länge avkommorna med mitt sto inte blir för små
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.
Cagancho - står med på listan tills jag tagit mitt eget beslut. Jag har sett honom på video och tycker att han är lite seg och inte alls tillräckligt rapp i benen. Svårt att säga nej när jag inte sett honom IRL ännu. Men svårt att säga ja när flera stycken säger att de inte gillar honom, helt oberoende av varandra.

Senast ändrad:

Vill fortfarande rekommendera Irco Marco sönerna, Feliciano och Hip Hop, även om dom betäcker många och mkt så finns det ett skriande rop efter avkommor i USA enligt mina kontakter.

under 10 000kr Homme d`Honneur xx 1055 och Alcatraz 1092 och Cosmopolite S 1021 och Del la Gardie 950 och Eighty Eigt Keys XX 821 med flera.
Vet ej om dessa är vad du söker.

Gör lite nya kommentarer :devil: hoppas de hjälper dig lite... :)

Camaro M Jag är lite tveksam om hur "lättsålt" en Camaro M unge, men ser knappt hingsten eller avkommorna anser jag.
Aerline H VAD har han gjort?
Nobel Intressant, instämmer
Looping Bra pris, bra stam, avkommor som går bra, surt att hemsidan är nere, du har inte provat att ringa?
Alcatraz Jag skulle inte våga prova på ett maiden sto, då är ju risken större att man måste byta hingst och då kan man prova nån annan hingst direkt.
Lancier Jag har som sagt inte sett nån liten avkomma efter honom, är du rädd att den blir för nätt menar du? Det är ändå gammalt fint blod som så vitt jag vet inte är direkt känt för att ge ädla avkommor
Cyrano de Bergerac Instämmer att han är intressant
Last Liberty no comments ;)
Szkopul Mkt fin hingst men som sagt, han är rätt "okänd" för icke insatta kanske, däremot har jag aldrig sett nån avkomma utannonserad en längre tid. Nackdel är väl att han står långt ifrån dig på naturlig betäckning?
Advokat Vann sitt BP, gått 120-130 i Norrland, var mycket lovande innan han skadade sig i Falsterbo. Står på natulig till förmånligt pris. Däremot är han ju också "okänd" eftersom han varit borta från aveln i 7-8 år..
VDL Sheraton vet inget om han
Cagancho Vacker hingst som har intressanta gener men vad har han gjort, han syns knappt?

Vill du ha nåt som är relativt lättsålt så skulle jag ta Cyrano de Bergerac, Looping eller Nobel.
En Alcatraz avkomma är nog också lättsåld MEN där är ju sperma kvalitén en stor pinne i hjulet. Ska du chansa på honom skulle jag ha en reservhingst som man inte lägger nåt språng på utan enbart dräktighets avgifter eller ja nån med billigt språng också kanske. ;)

Nobel, varför slutade man hoppa honom?
Någon som vet?

VDL Sheraton, står att han har 39p extriört men fick han sämre när han visades i år? Jo, nu kollade jag detta, 36p vid bruksprovet.

Jag håller inte med om att en Camaro-unge skulle vara svår såld. Min såldes redan som 4 månaders, till det pris jag begärt.
Nu är kanske mitt sto lite mer meriterad än TS sto, men jag tror i alla fall att Camaros blup talar för sig självt.

Nu är kanske mitt sto lite mer meriterad än TS sto, men jag tror i alla fall att Camaros blup talar för sig självt.
Ja, det är ju just det som är grejen. Tror inte att någon hade ratat en Camaro-unge bara för att stoet inte är meriterat faktiskt. Han har såpass bra BLUP och hans avkommor syns, så jag tror inte att det är någonting som står i vägen för att få ett föl sålt för ett normalt pris. Han är definitivt intressant!

Vunnit sitt bruksprov, häftig stam med Cortez- Nimmerdor
Jag kan dock förstå ifrågasättandet, eftersom det finns liknande hingstar där ute med mer meriter, en likvärdig cool stam till ett billigare pris. Aerline H är lite övervärderad tycker jag. Han ryker härmed från listan!

Camaro M - helt klart ett alternativ.
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar om jag kan förhandla mig till utan språng.
Lancier - står med på listan så länge avkommorna med mitt sto inte blir för små
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.
Cagancho - står med på listan tills jag tagit mitt eget beslut. Jag har sett honom på video och tycker att han är lite seg och inte alls tillräckligt rapp i benen. Svårt att säga nej när jag inte sett honom IRL ännu. Men svårt att säga ja när flera stycken säger att de inte gillar honom, helt oberoende av varandra.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama