Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Jag kan dock förstå ifrågasättandet, eftersom det finns liknande hingstar där ute med mer meriter, en likvärdig cool stam till ett billigare pris. Aerline H är lite övervärderad tycker jag. Han ryker härmed från listan!

:bow:

Jag instämmer, visst han har vunnit sitt BP och har en intressant stam men så kan vi ju jämföra honom med Advokat som också har en intressant stam och vann sitt BP. Det finns ju fler andra hingstar som gjort samma sak och dessutom har egna meriter.
Aerline är väldigt överskattad. :o (kanske behöver ducka nu?!)

Fast jag är ganska säker på att jag har sett Aerline H i resultatlistorna i Ridsport genom åren. Tror att han har tävlat upp till 1.50.
Han har ju dessutom bara positiva delindex, med undantag för skritten. Totalindex för hoppning är 141. Kallar du det överskattat? ;)

Fast jag är ganska säker på att jag har sett Aerline H i resultatlistorna i Ridsport genom åren. Tror att han har tävlat upp till 1.50.
Han har ju dessutom bara positiva delindex, med undantag för skritten. Totalindex för hoppning är 141. Kallar du det överskattat? ;)

Ja, jag tycker fortfarande han är överskattad.

Han är 15 år gammal och har startat några 1,45 2005 och sedan dess gått några få 120-130 klasser. Inga toppresultat utan blandade placeringar mest höga nummer :crazy:
På hans hemsida står det att han vunnit en 1,50 men den finns inte med på ridsport.se vad jag hittar. För att vara 15år är han väääldigt sparsamt tävlad. Visst att man kanske satsar på aveln men då borde han väl också betäckt mer ston?

Dessutom är hemsidan dåligt uppdaterad eftersom blup-indexena dom har skrivit där inte stämmer bland mycket annat.

Dessutom tycker jag det är märkligt att en hingst som betäckt 404 ston bara har 242 registrerade avkommor. Klart vissa ston kan ha resorberat eller kastat och några har struntat i att registrerat avkommorna men jag tycker att det är märkigt att det fattas dryga40% av avkommorna, har han verkligen över 90% dräktighet?
Iså fall måste han ju haft otur med att så många ston aborterat sina foster...

Sen har han bara 33 tävlade avkommor, vilket är ca 13,5% av hans 242 reggade avkommor, visst de första är förra -99 MEN majoriteten av avkommor är faktiskt födda under hans första år i aveln vilket borde innebära att de ska ha börjat tävlas.. Jag har sett till på sin höjd ett par stycken som inte har imponerat nåt särskilt.
Nej då väljer jag hellre Cortez himself.

Dessutom tycker jag det är märkligt att en hingst som betäckt 404 ston bara har 242 registrerade avkommor. Klart vissa ston kan ha resorberat eller kastat och några har struntat i att registrerat avkommorna men jag tycker att det är märkigt att det fattas dryga40% av avkommorna, har han verkligen över 90% dräktighet?
Iså fall måste han ju haft otur med att så många ston aborterat sina foster...

Jag har ingen aning om vad som gäller angående A:H, men ibland är det ju så att vissa hingstar får en del korsningston, som registreras i andra föreningar, och d¨å kan det vara väldigt svårt att få ihopett fair resultat om antalet levande avkommor.
Man kan ju kika på levande föl rapporteringen, så vet man iallfall lite mer hur många som är födda...:angel:

Han har tävlat mkt utomland, 150 kan ha varit utanför Sverige.

Camaro M - helt klart ett alternativ.
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar om jag kan förhandla mig till utan språng.
Lancier - står med på listan så länge avkommorna med mitt sto inte blir för små
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.
Cagancho - står med på listan tills jag tagit mitt eget beslut. Jag har sett honom på video och tycker att han är lite seg och inte alls tillräckligt rapp i benen. Svårt att säga nej när jag inte sett honom IRL ännu. Men svårt att säga ja när flera stycken säger att de inte gillar honom, helt oberoende av varandra.

Vad hände med Carte D'or?

Och är du beredd att köra hästen till Öland eller Stockholm för Lancier eller Szkopul?

Vad hände med Carte D'or?
Ja, vad hände med honom? Han borde ju stå med på listan! :o

Och är du beredd att köra hästen till Öland eller Stockholm för Lancier eller Szkopul?
Nja, egentligen hade jag väl varit det. Men eftersom några hingstar måste bort för att vi ska få ett resultat så måste de plockas bort med anledningen till att det blir för mycket jobb och dessutom för mycket i bensinpengar att köra så långt.

Listan ser nu ut såhär:

Cart d'Or - helt klart ett alternativ.
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar om jag kan förhandla mig till utan språng.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.
Cagancho - står med på listan tills jag tagit mitt eget beslut. Jag har sett honom på video och tycker att han är lite seg och inte alls tillräckligt rapp i benen. Svårt att säga nej när jag inte sett honom IRL ännu. Men svårt att säga ja när flera stycken säger att de inte gillar honom, helt oberoende av varandra.

Bara 10 st kvar! 9 ska bort ;)

Jag har en favorit på din lista.

Med tanke på att jag har noll koll när det gäller avel och hingstar så borde du inte lyssna på mina "råd"

Markera om du vill veta vilken av hingstarna på din lista jag hade valt: Alcatraz

Ah, jag har en Last Liberty också :angel:, och han har verkligen förbättrat galoppen på avkomman.

Dessutom har nu tre tränare som sett vår häst (som är mkt grön) sagt, att det troligtvis finns mycket stora språng hos honom.

Jag har även haft LL som en stark kandidat till mitt xx-sto.

Ja, han är väl allas favorit. Men blir det någon bebis av den betäckningen eller skjuter han blankt? Dessutom rekommenderar de att man åker ner dit för att seminera stoet. Eftersom jag ratade de andra två pga att jag fick åka dit så måste jag ju nästan rata honom också pga att jag får åka dit. Bensinen upp och ner till Malmö kostar ju en hel del också när man har kärran bakom bilen.

Han ryker därför!! Tyvärr måste jag säga, för han är en fin hingst. Cagancho ryker också. Jag har hört för mycket dåligt och själv tycker jag inte att han är tillräckligt snabb i benen över hindret. Han ser ut som att han går i slow-motion. Av den anledningen ryker han också.

VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom.

7 st ska bort! ;)

Jag har nästan eventuellt kanske för tillfället bestämt mig för Alcatraz till ett av mina xx-ston. Hon har tagit sig bara hon sett en spermie åren innan så jag vågar ta den chansen.
VDL Sheraton har jag dock också tittat på och har tänkt ta reda på lite mer om honom. Tycker att han verkar intressant.

Har läst hela tråden allt eftersom men kommer inte ihåg nu om Ludwigs Champion har varit uppe? Av vilken anledning har du ratat honom om du har gjort det? Han är annars en stor favorit.

Har läst hela tråden allt eftersom men kommer inte ihåg nu om Ludwigs Champion har varit uppe? Av vilken anledning har du ratat honom om du har gjort det? Han är annars en stor favorit.
Han är ratad eftersom han inte är tillräckligt meriterad och hans avkommor inte har några meriteringar alls. Mitt sto är som sagt omeriterat inom hoppning, dressyr och fälttävlan och jag vill att hingsten ska vara såpass meriterad att både han och hans avkommor har någonting att vara stolta över.

Cart d'OrDen här hingsten är ju underskattad, fint blod och allt men han används väl inte så mycket, känner folk dvs köparna till honom? Annars blir ju avkomman svårsåld.
Camaro M Jag är inte så förtjust i han och har fortfarande inte sett till några wow avkommor, sen tycker jag inte han själv är nåt wow heller.
Nobel Han är på uppåtgående och verkar bli mer och mer välkänd
Looping Min stora favorit så jag är rätt partisk :smirk:
Cyrano de Bergerac Lämnat mycket fina fölungar med fullblods mammor, frågan är hur många som kommer använda honom i år? Blir det flera hundra så försvinner ju ens egen fölungen lite i mängden? Blir lite som tex Corlensky- en i varje buske?
Last Liberty Jag använder mig inte av den hingsthållaren så han går hel bort för mig även om han är fin.
Advokat Väldigt intressant men han är ju rädd okänd bland köparna kan jag tänka mig, annars så står han ju rätt nära dig, är grymt snygg, bra pris och härlig stam.
VDL Sheraton Härlig stam

Jag skulle nog chansa på Looping eller Cyrano dom tidigare lämnat bra med fullblod.
Advokat och Carte O´dor tror jag tyvärr är lite för okänd och därmed kan bli "svår" sålda.

fyller på med mina tankar lite..

Cart d'Or - intressant stam, men jag har sett bättre med liknande stam...
Camaro M - Hans avkommor imponerar enormt på mig,ev en viss varning för ngt svaga ryggar...
Nobel - Sett många otroligt fina avkommor efter honom, bör passa fint med bra fullblodsston.
Looping - Vet jag allt för lite om, dock fin stam tycker jag.
Cyrano de Bergerac - hade förväntat mig mkt mer efter alla skriverier som varit, jag tror inte att han kommer att användas särsklit mkt .
Last Liberty - Ger högresta, flotta avkommor med gott temperament. En hingst som enligt mig borde användas mkt mer.
Advokat - Har sett honom X antal gånger - otroligt flott modell på honom! Vinnare av sitt bruksprov, sedan skadad (misste ett öga) och "försvann" några år. Billig att betäcka med, vilket kanske gör avkommorna intressanta ändå(eftersom man kanske kan sälja dem för något lägre pris ...)
VDL Sheraton - Snygg, storhoppande, bra stam...
7 st ska bort! ;)

lycka till hihi

Här har du en bild på VDL Sheraton

sheraton.jpg

Här finns det några videofilmer om du är nyfiken på det.
http://www.pro-stallions.com/stallions/s.htm

Har inte läst hela tråden... Men det var väl en hopp/fälttävlan du ville få fram? Jag var på Tullstorp i helgen och där visades Biggles 1015 och en jätte fin avkomma till honom. Han var pappa till 4-års Championats vinnaren 2007 i fälttävlan. Avkomman som visades där var ett 4-årigt sto som fått diplom på 3-års test. Det kanske är en hingst du borde titta lite på??

Biggles blir för dyr. Det är redan avklarat tidigare i tråden. :) Men tack i alla fall!

Jag dyker in sent som attan och föreslår Corland.
Samma blod som Carte d'or (Cor De la Bryere-Landgraf) men Corland har själv presterat lite mer och är mer välkänd i Sverige.
Han är visserligen inte stationerad i Sverige men det har fungerat bra med skick och han verkar ha bra spermier.

Nu har jag surfat en hel del och kommit fram till att jag gillar vissa av hingstarna på listan mer än vad jag gillar Cyrano de Bergerac. Därför är han nu borttagen.

VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama