Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Jag valde bort Nobel för att jag kom fram till att det fanns roligare alternativ i samma prisklass. Han är lite av en alldaglig 1.30-häst.

Jag satt och läste lite ang hingstval till ditt sto när någon nämde Loro Piana Flyinge Garibaldi 901. Jag arbetade i Tyskland hösten
-98. Då stod bland annat Flyinge Garibaldi som han hette då i stallet. Garibaldi var en otroligt snäll och lätthanterad hingst. Han var lugn och trygg i sig själv. Jag red han ofta. Både i ridhus och ute. Han var alltid lika snäll. De hade många fina hingstar i stallet men när det gäller ridningen minns jag att jag tyckte Gari var tråkig att rida. Han känndes väldigt "entaktig" och gjorde precis det man begärde av han. Själv gillar jag hästar med lite krut i.
Kort efter jag kommit hem till Sverige såldes Garibaldi till Italien.
Jag kan varmt rekkommendera Garibaldi som hingstval. Han är snygg och är verkligen som en hund i hanteringen!!!:love:
Jag har lite foton på Loro Piana Flyinge Garibaldi 901 jag skall se om jag kan lägga in något.

Ja!!! Jag vill se bilder:d (har själv fött upp ett sto ur hans första årskull, det kanske var jag som råkade nämna honom....är helsåld på den hingsten!!)

*KL*

Får man ändra sig? Jag var helt säker på att jag skulle använda Lancier, men nu börjar jag tvivla igen. Vad gör man när man inte alls är säker? Ska det inte kännas helt rätt när man betäcker?

Funderingarna går tillbaka till Advokat. Han verkar ha ett superbra temperament och hoppar fint. Tyvärr har ju ingen sett honom sen 1999 och det finns inte speciellt många avkommor. Någon som sett en avkomma efter Advokat på tävling? Det borde ju finnas ett par stycken. Enligt BLUP har han i alla fall en som tävlat MSV. Vart finns den avkomman och vad hade den för möderne?

Natalie Adelborg har en Advokat avkomma som hon tävlar, eller om den är såld kanske. Såg väldigt snygg ut på bild!

Den fanns med på hennes hemsida förut iaf, har en kompis som jobbar där så jag kan kolla lite med henne hur tempramentet är osv.

Enligt ryktet ska Advokat ha jättebra temperament. Och det tror jag på faktiskt. Han gick ju som promenadhäst i några år, och det är väl knappast någon som köper en hingst som promenadhäst om han inte är 100%. Men hör jättegärna med kompisen som jobbar där! :bow:

Tack för att du sa att Nathalie Adelborg hade en Advokat-avkomma som hon tävlade. Såg den på hemsidan. Den var ju fin. Skimmel, men det kommer väl från andra sida. :)

Senast ändrad:

Om man låter priset slå ut det så då säger jag Advokat eftersom han är avsevärt billigare...

Knapplån!
Ska köpa häst i helgen. Den heter Ramona:rofl:.
Hon är e Rastell - Mohair xx.
Hon kom 3a i kvalitets o gick scand open som 6 åring. Fick 9/8 i hopp.
Nu dräktig med Carland.
Jag ska betäcka om henne o då har jag tänkt lite så här...
(tänkte du har ju fullblodo hon är halvt...sen var det ju lite kul att hon hette som ditt nick)
Jag vill ha en bättre galopp på henne, fint temperament(het)o gärna förbättra hennes hhb(fullblodets hals) o eftersom jag är dressyrnörd så vill jag gärna ha lite bättre grundgångarter men det är inget måste.
Hon fölar sent o jag lär bara ha en max 2 försök i år, därför vill jag ha dräktighet o helst betala när det tagit alt så kan vissa hingstägare gå med på att man kan ha språngavgiften innestående till året därpå om man bara hinner med ett försök.:bow:

Aerline H höjdes till A förra året pga hans fina nedärvning. Han har en superfin Blup. Bra gångarter o exteriör. Han är dessutom extremt fertil med över 90% dräktighet vid 18 dygn även på fryst.
Han har visat sig nedärva både gång, hopp o exteriör o temperament. Fick även bra av testryttarna.

Ludvig Champion älskar jag.
MEN han är en poppis hingst o man vet inte vad han ger ännu.
Annars har han allt det jag sökte.

Nobel
Är speciell.
Få hingstar skolar om från svår hoppning till svår dressyr.
Han har lämnat mycket bra. Bland annat har Pooh en som kom 4 på riksföl e honom.
Hans minus för mig ligger i att han är lite inkorrekt i bakbenen o stoet i fråga är e Rastell som brukar kunna lämna just detta. Dock inte på stoet men det finns i generna. Nobel kan inte riktigt förbättra stoets hals heller.Så han går bort.

Lucky Point 99987 vilket är jättebra för en hopphingst.
Man betalar först vid dräktigt...vilket är kanon i detta läge.
MEN ett litet minus är Pilot i stammen som kan lämna rätt heta avkommor o denna dag behöver ett lugn. Men han är definitivt en kandidat.

Looping

Lämnar fint temperament, avkommor som ryttaren kan välja sin egen inriktning med. Lämnar en otroligt fin front på sina avkommor , ridbara. Han är dessutom inte överanvänd, betalar vid dräktigt o han står nära mig.

Advokat faller av den simpla anledningen att han inte heller är korrekt i bak.O inte tycker jag grundgångarterna duger heller...framförallt om det är fullblod i stoet.

Ja ja..det var några o listan blev ändå lång:o
Många fina hingstar finns det...
Vill dock inte sikta på import när läget är som det är i år o inte heller på färsk hingst där man inte vet vad det blir.
Stoet har redan en avkomma e QE som ser fin ut. Stoet i sig är inte lätt i typen, men verkar lämna det.

Knapplån!
Ska köpa häst i helgen. Den heter Ramona:rofl:.
Det måste vara ett bra köp! ;)
Jag tycker att du ska betäcka henne med Aerline H eller Looping.

Advokat faller av den simpla anledningen att han inte heller är korrekt i bak.O inte tycker jag grundgångarterna duger heller...framförallt om det är fullblod i stoet.
Det var bra att du sa! Har du sett honom live? Hur kunde han bli bruksprovsvinnare om hans gångarter är så illa? Eller var det bara i hoppningen han var bra?

Looping verkar poppis bland oss som avlar, men inte bland ryttarna som köper. Det är ingen som jag har pratat med som enbart tävlar som har en aning om vem Looping är.

Enligt ryktet ska Advokat ha jättebra temperament. Och det tror jag på faktiskt. Han gick ju som promenadhäst i några år, och det är väl knappast någon som köper en hingst som promenadhäst om han inte är 100%. Men hör jättegärna med kompisen som jobbar där! :bow:

"Promenadhäst" ska man nog ta med en nypa salt, han tävlades en hel del. Men visst, det var ingen proffsryttare som hade honom till tävling på nationell nivå, absolut.

Det beror ju på vad man menar med promenadhäst, naturligtvis.

Vad för klasser tävlades han och hur gick det?

Det är nuvarande ägaren som hävdade att han gått om promenadhäst i de åren han varit borta från aveln.

Men enligt vissa synpunkter från vissa tävlingsfolk i tidigare trådar vill de att vi ska avla på sådana hingstar som de känner till:quite Easy, Cardento, Irco Mena, Robin Z och Feliciano tror jag nämndes. Resten var bara underliga hingstar som de inte kände till. Ska uppfödarna hålla sig till dessa få hingstar och göra köparna nöjda så de slipper plugga på eller ska vi försöka avla efter vad vi tror blir bäst?
U

Ska uppfödarna hålla sig till dessa få hingstar och göra köparna nöjda så de slipper plugga på eller ska vi försöka avla efter vad vi tror blir bäst?
Givetvis!! Men många har ju hört talas om Cagancho, Aerline H, etc, etc, etc. Men Looping har ingen hört talas om. Det tycker jag är märkligt eftersom hans namn kommer upp i nästan alla hingst-trådar som finns här på Avel på Buke. Och här på Buke finns ju inte enbart alla superkunniga, utan även många andra som är sådär halvbra på avel. Jag är värdelös på svenska hingstar, men jag visste i alla fall att det fanns en hingst vid namn Looping. Och då har jag inte varit i den svenska hästvärlden på 10 år!

Men Cagancho tävlar och Aerline har ifa tävlat, när tävlade Looping sist?

Ingen aning, men han är ju ganska så gammal och det borde ju finnas avkommor som tävlar. Jag har aldrig sett Acacio på tävlingsbanan, men flera av hans avkommor tex. Visste inte att Acacio fanns förrens en kompis till mig köpte en 2-åring e honom. Hingstarna behöver ju inte tävla för att man ska känna till namnet på dem.

Självklart, men jag kan tänka mig att det kan vara en anledning

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama