Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Hingstarna på din lista tror jag tyvärr inte är speciellt lättsålda för några större pengar...Vad förväntar du dig för pris på avkomman?
Ska man få bra betalt för fölen krävs att man väljer antingen en nygodkänd hingst men fantastiska res på eget bruksprov och en härstammning som talar för sig...Då säljer man första årgången om fölet är ett klass 1 föl som ett förväntansvärde inför framtiden...
Väljer man en beprövad hingst med fantastiska egna meriter och avkomme meriter då kan man också sälja på förväntansvärde för bra pengar, såtillvida att fölungen är en bra produkt! (Jag vet att Jos Lansink vill gärna ha en avkomma efter Spender S med fullblodsmamma...). Ibland tror jag att man biter sig i svansen när man begränsar sig för mkt ekonomiskt. Jag tror inte att du behöver öka din budget mer än ett par tusen kronor så känns alla kort lite säkrare. Hip Hop såg fantastisk ut i Helgen! Kanske att den bara finns här detta året? Många är framme med stora plånboken och buden haglar...Om han försvinner kommer avkommorna att skjuta i pris under kommande år, tro mig, trenden är känslig på bra hingstar och Irco Marco blodet har passat mkt bra ihop med fullblod.

Roade mig med att titta lite på Loopings avkommor med fullblodsston, nästan alla är fortfarande unghästar, men på unghästtesterna verkar de gått hyfsat, väldigt jämna resultat på typ och huvud-hals-bål, åttor och någon sjua, någon nia.
Det låter ju bra! Mitt sto behöver en hingst med bra front. Hon har ju superfint huvud själv, men halsen är inte den bästa även om den är lång.

Hingstarna på din lista tror jag tyvärr inte är speciellt lättsålda för några större pengar...Vad förväntar du dig för pris på avkomman?
Jag förväntar mig inga större pengar. Som jag skrev i inlägg #113:
Jag behöver ingen större vinst på fölet, men lite pengar hoppas jag på att tjäna i alla fall. Sen är det ju omöjligt att säga vilket pris man ska sätta på en avkomma innan den har kommit ut, vad som helst kan ju hända innan dess. Dessutom vill man ju gärna se hur fölet ser ut, hur det rör sig, vad för slags temperament det har etc innan man sätter en prislapp.

Detta är stoets första föl och lite av en chansning från min sida. Avkomman skall säljas och det är ingenting jag ska behålla själv (om det inte blir hur bra som helst då kanske jag tänker annorlunda). Men mitt sto är bara 5 år än så länge och jag planerar att avla på henne under hela hennes liv. Jag kommer även att ge henne lite mer meriter inom hoppning och fälttävlan. Dessutom ska hon visas när hon gått upp i vikt och ser bättre ut. Jag ser det långsiktigt, samtidigt som jag vill begränsa första avkommans kostnader. Det är mycket lätt att det drar iväg och så har jag spenderat för mycket pengar. Första fölet som sagt, det kommer att bli fler, denna är lite av en test för att se just hur bra stoet är som mamma. Hon kanske inte alls lämpar sig i avelsboxen.
Och just nu ser inte min ekonomi ut att tåla topphingstarna som pappa och därför blir det en lite billigare hingst denna gången. Funkar stoet som hon ska och allting går enligt planerna så kommer det att bli många fler avkommor med betydligt dyrare hingstar. Men denna gången har jag satt max 10.000:- och det tycker jag räcker.

Känner henne gör jag inte, men funderade själv på att fara iväg och titta på henne när hon va till salu hos Källse (staving?).

Men jag fann mig en underbar snart 3 årig valack, e:Inchrory, ue: Diaghlyhard. Lite tråkigt att han är valack då det hade varit kul att få en avkomma efter honom i framtiden. Underbart temprament och riktigt fin exteriör.

Ok, köper dina argument! Även om jag inte menade dom allra dyraste hingstarna till ditt sto, utan dom som tot kostar 3-5000kr mer.

Någonstans måste jag ju sätta gränsen. ;)

Jag kan dra iväg otroligt annars. Såpass känner jag mig själv i avelssammanhang. Sätter jag inte en stenhård gräns så vet jag med mig att jag tänker att 3.000:- inte är så mycket mer och så kör jag på det. Sen när jag accepterat låt säga 13.000:- så är inte 15.000:- speciellt mycket mer. Och spenderar man 15.000:- kan man lika gärna spendera 18.000:- och då kan man ju lika gärna spendera 20.000:-. Och så helt plötsligt har jag spenderat 10.000:- mer plus dubbel moms än vad jag hade tänkt från början.

Jag måste acceptera vad jag har dessutom. Ett omeriterat sto som inte visat någonting. Väljer jag en 15.000:- hingst så blir inte förtjänsten speciellt mycket mer än om jag väljer en för 10.000:-. Stora pengar får man av välmeriterat möderne och bra hingstar.

Det låter ju bra! Mitt sto behöver en hingst med bra front. Hon har ju superfint huvud själv, men halsen är inte den bästa även om den är lång.

Jo, jag tänkte att det skulle passa bra. De mindre goda nyheterna är att det var inga pangsiffror på hoppningen, 6-7-8 ungefär. Ganska jämna resultat där också, men mot bakgrund av hans blup-resultat dessutom skulle jag säga att han lämnar goda hopphästar, men är kanske inte någon kanon där avkommorna briljerar med tekniken varje gång.

Så fick jag gissa så blir det säkert en trevlig häst, som utan tvivel kan gå trevligt i lätta klasser även med en lättklassryttare i sadeln, men kanske inte någon svårklasshäst. Men som du själv skriver så kanske man ska vara lite realistisk med stoet du har också, och vad man kan förvänta sig.

Vill man ha en häst som är kvick i benen så kommer jag att tänka på Niveau, men honom skulle jag inte ta till ditt sto av exteriöra skäl.

Looping har själv en lång och väl ansatt hals, med fin överlinje, och har nedärvt det hos de avkommor jag sett. Och så ok hoppning till det - jag tror det kan bli en riktigt trevlig häst.

Homme d'Honneur xx 1055

Vad som är på modet just vid ett specifikt tid är i bland svårbedömt.
Robin Z är en hingst som jag personligen har svårt för men som har varit enormt populär.
Shogun758 blev populär efter sin död. På grund av en internationell höjdare utryckte att Shogun var den hingst han kommer ihåg bäst och ansåg att han gav finna avkommor

Dröm ägaren till den häst man har avlat fram är en kunnig, intresserad och har god ekonomi. Man blir så glad av att se sin fölunge visad och tävlad, att få höra hur bra ägaren tycker att den är och hur mycket han tycker om den.

Den värkliga köparen är oftast en (drömmare) med höga ambitioner, som älskar sin häst men aldrig kommer ut på visningar eller tävlings banorna med tun plånbok.

Oftast när man kommer ut och tävlar så är de flesta av oss i de lägre klasserna, för högre klasser kräver mycket mer av rytaren så som tid, pengar och talang.
De flesta har inte råd att köpa och leva upp till våra avels mål och drömmar.

En hingst jag har bestämt mig för att satsa på är Homme d'Honneur pga tidigare inlägg och de meriter jag hittar på nätet och för att han kostar 5000 kr vid levande föl.
Om ett år vet jag om han är ok om 3 till 5 år vet jag om jag satsat rätt. Snacka om att spela.

Hade utan vidare fortsatt med Shogun758 pga de fina avkommorna, men han är död.
Har en efter Lancier 987.

Vad som är på modet just vid ett specifikt tid är i bland svårbedömt tycker jag.

Robin Z är en hingst som jag personligen har svårt för men som har varit enormt populär.
Shogun758 blev populär efter sin död.
Dröm ägaren till den häst man har avlat fram är en kunnig, intresserad och har god ekonomi. Man blir så glad av att se sin fölunge visad och tävlad, att få höra hur bra ägaren tycker att den är och hur mycket han tycker om den.

Den värkliga köparen är oftast en (drömmare) med höga ambitioner, som älskar sin häst men aldrig kommer ut på visningar eller tävlings banorna med tun plånbok.

Oftast när man kommer ut och tävlar så är de flesta av oss i de lägre klasserna, för högre klasser kräver mycket mer av rytaren så som tid, pengar och talang.
De flesta har inte råd att köpa och tid att leva upp till våra avels mål och drömmar, oavsett hur gärna de en vill.

En hingst jag har bestämt mig för att satsa på är Homme d'Honneur pga tidigare inlägg och de meriter jag hittar på nätet och för att det inte är några andra kostnader en 5000kr vid levande föl (bortslet från resor, uppstapling, försäkring och dräktighets undersökning).

Om ett år vet jag om han är ok till mitt sto, om 3 till 5 år vet jag om jag satsat rätt.

Hade utan vidare fortsatt med Shogun758 pga de fina avkommorna, men han är död.
Har en efter Lancier 987 som ser trevlig ut.

Senast ändrad av en moderator:

Looping har själv en lång och väl ansatt hals, med fin överlinje, och har nedärvt det hos de avkommor jag sett. Och så ok hoppning till det - jag tror det kan bli en riktigt trevlig häst.
Det viktiga när man säljer ett föl är att även en person som inte är så van att köpa föl ser förutsättningarna för fölet. Dvs alla gillar en högrest maffig nacke, fina raka ben och ett rakt och fint steg med lite lyft i.

Looping är en stark kandidat faktiskt. Lättklass i hoppning är fortfarande upp till 1.20 och det är faktiskt långt ifrån alla ryttare och hästar som seglar igenom en 1.20 felfritt varje gång de är ute på tävlingsbanorna. Får man en försiktig enkelriden häst som går som en klocka runt 1.10 så är det värt en hel del för vilken hobbyryttare som helst.

Lancier ska stå på semin i år så han sätts därför tillbaka på listan.

Listan ser nu ut som följande:
Cart d'Or
Nobel
Looping
Last Liberty
Advokat
VDL Sheraton
Lancier

Nu är det 6 st som ska bort!!

Lancier ska stå på semin i år så han sätts därför tillbaka på listan.

KUL!!! Skoj att de gick ut med det officiellt nu, hoppas han får ett uppsving på ston i år nu!

Undrar bara vad det är för mer hingst som ska stå där!! Nu blev man ju jätte nyfiken!! :D

Lancier kommer stå på semin hos sin ägare på Öland, det står även på hemsidan att de kommer ha en till välmeriterad hingst på station i år.

Jag har nu plockat bort ett par stycken av olika anledningar.

Listan ser nu ut som följande:

Looping
Last Liberty
VDL Sheraton
Lancier

Så frågan är nu vilken som hade varit mest populär som pappa när ni letar efter föl?

Om jag bara skulle välja efter fadern och inte resultatet så hade jag helt klart åkt och tittat på Lancieravkomman i första hand, Last Liberty och Sheraton kommer nog som delad tvåa och Looping sist tyvärr. Men jag har å andra sidan inte mycket e. Looping att jämföra med Lustigt att han är son till Lancier, men jag inbillar mig att fadern är bättre i detta fallet. Jag hade gärna sett at Lancier användes betydlligt mycket mer, han är inte purung längre.
U

Du är inte den förste som säger precis samma sak. Lancier som nummer 1 och sen någon av de andra som reserv.

Jag föreställde mig aldrig att det skulle vara så svårt att välja hingst till sitt sto. Tänk vad mycket viktig information man går miste om när man inte bor i landet och ser hingstarna själva och dess avkommor! Trodde inte att det gjorde så mycket, men det gör ju massor. Men från och med nu måste det ju bli enklare. Nästa år kommer det vara betydligt lättare inbillar jag mig.

Fast jag har alltid bott här och tycker att jag kan mer och mer men för mig blir det bara svårare och svårare att välja hingst.

Jag tror att Lancier avkommor är relativt lättsålda, det finns få och han är en riktigt bra hingst. Dessutom är han vad jag vet den ända Landgraf sonen som används i aveln idag. (finns kanske nån på FAI också men som är död sen länge...)

Jag tror han är ett bra val!

Landgraf är dessutom klassiskt blod som jag inte tror är omodernt.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama