Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Är det inte Funny Pie du har?

Har inte full koll på hbl-hingstarna för hoppning. Fullblod och dressyr är jag riktigt bekant med.
Men en i mitt gamla stall har en 05:a sto e. Cortus u: Blue Madam (fullblodsto). Grymt snygg unghäst. Hon är fullblodslik, du kanske vill ha hbl-typ? Hur som helst, lååånga ben och kort rygg vilket är bra på inomhus banor.

Biggles blir för dyr. Det är redan avklarat tidigare i tråden. :) Men tack i alla fall!

Ok, bokade man under visningen i helgen fick man 1000kr i rabatt. Vet inte hur länge det varar, ring annars och hör med Tullstorp eller ägarna. Man kanske kan få någon form av rabatt om det är ett intressant sto, vem vet???

Hoppar in igen eftersom mina kandidater är "liknande":

Nobel: Känns som ett bra val med rimliga betäckningsvillkor.
Camaro M: Liknande...
Skall passa på att hälsa på två tre-åringar efter honom på onsdag och höra deras uppfödares synpunkter...

Advokat: Har ju träffat herr´n och tycker om honom + att det inte är så långt och ett prisvärt alternativ...:bump:

Ludde: Helkorkat kanske, oprövad men bländad av många saker:love:.

Jag vet ju på ett ungefär vad det kostar med mina olika alternativ
och funderar fram och tillbaka precis som säkert du gör..

Bild på min dam går nog att se på www.pixbox.se/alb735522

( e:Tiger Bill**-Persian Bold** )

Jag hittar inte Silverstone någonstans när jag googlar. Vart står han?

Han finns med på cardento.se
Jag har med honom som intressant till en av mina.
Han fanns med på sidan med video på Sheraton men jag har inte lyckats öppna dom än.

Det finns en Silverstone unge på vår gård, han är helt makalös faktiskt. Och det finns en i magen på ett av stona !

Den som finns här hade 50 resp 47 poäng på treårstest. Men det mest makalösa är hans fantastiska temperament !

Det finns en Silverstone unge på vår gård, han är helt makalös faktiskt.
Ärligt talat så gillar jag inte Silverstones hoppteknik. Med fullblodsmamma och en pappa som inte böjer knäna ordentligt i hoppningen så blir det nog inte en bra hoppteknik på avkomman. Dessutom gillar jag inte att han är så tittig och hoppig. Bockar flera gånger på videorna, samt är allmänt tittig när han visas för hand.

Dock kan han ju ha ett mycket bättre temperament än vad som visas, men han faller på hopptekniken i alla fall. Dessutom funderar jag på om halsen och nacken verkligen är det jag letar efter. Han är en fin hingst, men jag tror nog inte att han passar mitt sto speciellt bra. Hon behöver en hingst som har superbra front.

Okej,
Jag kan bara säga att den vi har hemma här har 8-9 på hoppningen och mycket bra teknik ! Både fram och bak. Ryggverkan är också väldigt, väldigt bra.

Han har 9-a på typ. Och vad det gäller hans temp finns inget mer att önska ! Häromsistens när han reds efter lång vila så var det ca 8-9 unghästar varav endel ston, det vart en del skutt från alla utom han ! Hingsten bara fortsatte att göra sitt jobb.

Stoet som är dräktigt med honom är för övrigt ett xx-sto. Vi får väl se vad det blir av den komben !

Men han kanske har jättebra möderne?
Mitt sto har några jättebra kvaliteter, men hon har saker som behöver förbättras också. Och som det fullblodet hon är vill jag ha en hingst som är extra rapp i frambenen. Det är dock inget krav.

Ang Camaro så är många av hans avkommor rätt vassa och har lite väl mycket i planeten har jag märkt.

Vet inte hur din dam är i skallen (kan inte minnas att jag läst det?) men fullblod brukar ju oftast inte vara urcoola eftersom de står så högt i blod.

Fast det är inget problem för Ramona, hon kan rida till vad som helst! Det är bara okänsliga amatörer som kan ha problem med skarpa hästar, för ett proffs kan det aldrig bli "för vasst"! :angel:

(ursäkta Ramona, kunde inte motstå - ta inte illa upp!;))

Nu ger jag upp snart!

Jag lånar din tråd och tar alla förslag till mina fullblod. Men jag hittar ingen som känns självklar!

Förra året hade jag bestämt mig nästan innan Ludde blev godkänd (hade kollat in Ludwig von Bayern redan innan jag visste om Ludde)

Men iår är det ju jättesvårt. Och så "måste" jag välja till TVÅ också.

Vilka problem man har....

Och nu kan jag inte öppna en enda video så då blir det ju ännu svårare.
För tillfället röstar jag iaf på Sheraton till din.

Ang Camaro så är många av hans avkommor rätt vassa och har lite väl mycket i planeten har jag märkt.

Vet inte hur din dam är i skallen (kan inte minnas att jag läst det?) men fullblod brukar ju oftast inte vara urcoola eftersom de står så högt i blod.
Mitt sto är väldigt vänlig och mild i temperamentet. Så där är det inga problem att lägga någonting vasst. Det är bara de senaste dagarna jag har hört att Camaro-ungarna har fått lite sting i sig, men nu är det flera som sagt det. Och eftersom det behöver gallras i listan så ryker han, då jag inte vill avla vassa avkommor.

Listan ser nu ut som följande:
Cart d'Or
Nobel
Looping
Last Liberty
Advokat
VDL Sheraton

5 st ska bort!!

Om man går efter uppgifterna på allbreed så verkar Looping ha en hel del smått i stammen. Stämmer detta? Har han gett bra storlek eller blir det en del litet efter honom?

Gissar att du vill ha lite storlek på avkomman?

Du har glömt bort att avkomman skall säljas. ;)

Fast det var väl inte heller nåt problem? Bara att rida till på ett par månader, så fixar man vilka problem som helst och kan sälja för dubbla priset. Ka-ching!:idea:

*ursäkta sidospår*:D

Om man går efter uppgifterna på allbreed så verkar Looping ha en hel del smått i stammen. Stämmer detta? Har han gett bra storlek eller blir det en del litet efter honom?

Gissar att du vill ha lite storlek på avkomman?

Hans mankhöjds-blup är 0,8, vilket innebär att han lämnar genomsnittligt stora avkommor. För att vara exakt så är de något större (0,8 cm) än genomsnittet för halvblod.

Så jag skulle säga att han ger normal storlek, vare sig anmärkningsvärt stort eller anmärkningsvärt litet.

Roade mig med att titta lite på Loopings avkommor med fullblodsston, nästan alla är fortfarande unghästar, men på unghästtesterna verkar de gått hyfsat, väldigt jämna resultat på typ och huvud-hals-bål, åttor och någon sjua, någon nia. De tävlingsresultat som finns är i hoppning, lätta klasser. Lopez Pardou är den stora stjärnan, och i princip den enda avkomman gammal nog att ha kunnat tävla lite mer på allvar. Han har placeringar i dressyr (lätt klass), fälttävlan (Msv) och hoppning (lätt klass).

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka