Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Enligt ryktet på tävlingsbanan är han inte så bra som han borde vara. Jag har inte sett honom live så jag vet inte, många tycker att han är fin att se på och att han hoppar bra, men inte tillräckligt bra trots allt. Ingen vinnare liksom. Det verkar inte som att hans avkommor är speciellt heta på marknaden heller.

Tycker du annorlunda?

Tja, jag har inte sett honom live, men vinner man 1,50 så kanske man är tillräckligt bra i alla fall. Vet inte vad de som inte tycker att han är en vinnare refererar till. Beror ju på vad man jämför med. Han har bara 94 listade avkommor i Sverige ännu så det kan ju vara svårt att säga hur attraktiva de är, de äldsta är 5 år i år. Han har ett hoppindex på 136 vilket inte är fy skam. En avkomma med fullblodsmamma hade 99 i hoppning på treårs. Själv skulle jag tycka att det var intressant med en häst e. Cagancho med fullblodsmamma.
Vad gäller Andante så tycker jag också att det är en fin häst som hoppar fantastiskt, men exteriören är inte den bästa och jag tror att det är anledningen till att A-dur har fått så få ston trots sin prestation och stam. Har man inte ett sto med bra halsansättning, lång hals och bra överlinje så skulle jag inte våga chansa. Det är ju inte säkert att med får en man Andantes kapacitet utan bara en häst med trist exteriör helt enkelt. Men till rätt sto skulle jag inte tveka en sekund att använda honom.

Du har helt rätt. A-Dur ryker.

Då ser listan ut som följande. Jag hade hoppats på att vi fick ner till 3 st innan veckan är slut. ;)

Camaro M - helt klart ett alternativ, men jag funderar på om han blir för ädel för mitt sto? Någon som vet?
Aerline H - Avgiften något i överkant, men helt klart ett alternativ.
Rubignon - hittar ingen info? Någon?
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa?
Lancier - står med på listan så länge avkommorna med mitt sto inte blir för små ;)
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.

Cagancho - står med på listan

Röda hingstar är tveksamma hingstar.

Någon som vill ta bort någon eller lägga till någon? Alla kommentarer tas tacksamt emot. :bow:

Rubignon skulle jag inte ta om det är en hopphäst du vill få fram. Han har 81 resp 83 i blup för hoppningen, och är ju i princip rent dressyrstammad (Rubinstein-Donnerhall-Pik Solo).

Jag fick en fölunge e.Camaro -07 u.fullblodssto. Visst är han ädel och lätt i typen, men inte så lätt som jag trodde det skulle bli. Samma sto fick -06 en avkomma e.Emmerton, den avkomman är betydligt ädlare.

Har en till Camaro avkomma i stallet, han är stor och har rätt rejäla ledgångar, bra sporthästmodell, men inte heller superädel. Systern e.Lasandos är betydligt ädlare.

Summa summarum: Jag tror inte att Camaro är för ädel för ditt sto.

Då ser listan ut såhär:
Camaro M - helt klart ett alternativ. Tack för infon Poff! :bow: Har du bilder på dina Camaro-avkommor som du vill visa?
Aerline H - Avgiften något i överkant, men helt klart ett alternativ.
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa?
Lancier - står med på listan så länge avkommorna med mitt sto inte blir för små
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.

Cagancho - står med på listan tills jag tagit mitt eget beslut. Jag har sett honom på video och tycker att han är lite seg och inte alls tillräckligt rapp i benen. Svårt att säga nej när jag inte sett honom IRL ännu. Men svårt att säga ja när flera stycken säger att de inte gillar honom, helt oberoende av varandra.

Hur långt är du beredd att köra stoet?

Lancier och Szkopul står på naturlig, den förstnämnde på Öland och den sistnämnde norr om Stockholm.

Advokat står också på naturlig, vet inte var han står dock. Skåne, inbillar jag mig, men det kan vara fel.

Hur är det med Ludwigs Champion, förresten?

Eller Chirlon?

Chirlon är ju en rätt stadig herre, hoppade för väldigt bra poäng på sitt bruksprov och har stammen för det också.

Senast ändrad:

Här kommer en bild på den u.xx-sto, född-07. Han är såld och har flyttat hemifrån så jag har ingen nyare bild.

Den andra Camaron är inte min, så den vill jag inte lägga ut bild på.

Casperstrre.jpg

Advokat står i Halmstad.

Lancier ger inte smått vad jag sett, då hade han inte varit aktuell till mitt sto.
Girasol här på Buke har en Lancier avkomma som inte är särskilt liten eller lätt t.ex

Mitt fullblodssto har fått avkommor efter Cortus, Nobel, Chess, Corlensky G och är nu dräktig med Nobel igen med beräknad fölning 26/3.
Mitt sto är 158 cm och Cortusen är nu runt 176 cm. Nobelavkomman ska enligt uppgift ligga på runt 169 cm. Dessa två är uppfödda av stall pooh, kolla deras hemsida för mer info om dem (Cassius + Nike). Hos mig har hon Chess-avkomman som nu är 3 år. Mycket trevlig men inte särskilt stor, runt 162 cm nu.

Här är hon 2 år

Här som 3-åring
http://ejsarve.zoomin.se/P882051

Corlensky finns ju inte kvar så han behöver jag inte ens presentera.

Till ditt sto så skulle jag kunna tänka mig just Nobel. Mitt sto är bedömd med Kort rygg men hennes efter Nobel har fått en rätt normal rygg enligt mig. Det lilla jag träffat hingsten så fick jag uttrycket av en mycket ödmjuk och lugn hingst, en åsikt som delas av flera!

Hade jag själv betäckt henne i år hade hon gått till Ludde eller Cartier tror jag.
Jag tror inte risken finns att det blir "för lätt" med Ludde. Bakom honom ligger ju Argentinus som inte är känd för att ge ädelt. Dessutom är ju Ludde själv bara 4 så han lär grövna i lite mer också tror jag.

Ludde och Nobel är mina hetaste tips.

Många trevliga kandidater:).
Vad har Camaro för avgifter?
Har själv funderingar på både Nobel, Ludde ( trots att han är oprövad) och även då Camaro M.
Det står 4.5 i mkh blup, menas det att han ofta ger högre avkommor än vad han själv är?
Mitt sto är ca 166-167.

Cortus avkomman, vad kan du säga om den då jag träffat en som var tittigare än vad jag önskar, men En är ju inte alla så, fast/och denne var också x-tremt hög..

Advokat står i Halmstad. Där står också en hingst som heter Haydn.

Många trevliga kandidater:).
Vad har Camaro för avgifter?
Har själv funderingar på både Nobel, Ludde ( trots att han är oprövad) och även då Camaro M.
Det står 4.5 i mkh blup, menas det att han ofta ger högre avkommor än vad han själv är?
Mitt sto är ca 166-167.

4.5 i mankhöjds-blup betyder att hans avkommor i snitt är 4,5 cm högre än genomsnittet för rasen. Så han ger stora avkommor.

Eller Carte D'or, om du gillade Cairo, menar jag.
Jag har googlat hur mycket som helst på Carte d'Or men hittar honom inte. Bara BLUP och bukefalos kommer upp och en massa avkommor e. honom.

Vart står han? Stammen är ju helt ok.

Jag har googlat hur mycket som helst på Carte d'Or men hittar honom inte. Bara BLUP och bukefalos kommer upp och en massa avkommor e. honom.

Vart står han? Stammen är ju helt ok.

Han står på Askö stuteri i Västerås. Man får väl inte länka längre har jag förstått, men på deras hemsida finns lite mer info om honom, hans stam och vad han lämnat.

Tack! :bow:
Men.....(man kanske borde hålla tyst om det)....varför är han så billig? Han verkar ju jättebra!! :o

Synd att det inte var några exteriörbilder på honom bara. Och undrar om det inte blir lite väl mycket fullblod i avkomman om man betäcker med honom? Han är ju till hälften fullblod som det är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama