Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Har du bilder på Looping liggandes så är det hjärtligt välkommet att visa de i denna tråden!!

Jag har bara mindre bra som jag tagit själv. De är från i maj förra året.

Looping2.jpg

Looping.jpg

Men Niklas var i avel förra året.. Jag ringde o pratade med dom om Niklas i april och frågade bla vad han skulle kosta och hur kvalitén var, han sa inget om att han inte var i avel...
Dessvärre fick han väl inga ston :(

Både Looping och Niklas är mycket bra kandidater tycker jag, jag har båda även i år, fast till olika ston :)

Niklas har ju mer egna resultat medans Looping inte har så många pga skada, men har hade i stället avkommor i alla dicipliner. Känns som att Looping är lite mer "känd" eller åtminstone börjar bli.
Så ur säljsynpunkt så kanske Loopingsom far är mer lättsålt.
Fast å andra sidan är Niklas avkommorna väldigt jämna och av väldigt hög kvalité.

Svårt val!

Jag valde ju Looping till stoet förra året igen framför Niklas eftersom -07-fölungen blev så bra.

Niklas kommer att vara tillgänglig i år enligt ägaren. Dock är det inte helt klart vart kan ska stå ännu.

Helst skulle jag vilja betäcka med Alcatraz, men med hans spermakvalitet så vågar jag inte. Niklas vs Looping? Oj, vad svårt!

Jag tror att jag ska testa med Alcatraz till mitt fullblodssto i år. Hon är dräktig med sitt tredje föl nu och har tagit sig på första brunsten varje år.

Men jag hittar ingen info om honom. På hemsidan finns bara en liten kopia från deras egna hingstbroschyr.
Vet du vart jag kan hitta mer?

Har du funderat på Hamilton ? En mycket prisvärd hingst, som har lämnat fina avkommor.

Har du funderat på Hamilton ? En mycket prisvärd hingst, som har lämnat fina avkommor.
Hamilton är lite liten för mitt sto tycker jag. Hon är ca 163 cm själv och det är väl ungefär vad han kommer upp till, om ens.
Vill helst ha en hingst över 170 cm.

Vad har Hamilton lämnat i Hoppsammanhang? Har inte sett så många fina avkommor ? Är det någon i svår klass? Tycker själv att det finns mycket finare och modernare hingstar som tillfört hoppaveln mer än vad han har gjort...Ps vill säga att jag följt hans karriär från nära håll eftersom Fredrik Jönsson och jag hade hästar i samma årgångar som tävlade mkt på samma platser.

Har du bilder på Looping liggandes så är det hjärtligt välkommet att visa de i denna tråden!!

halvseg på morgonen:o:crazy: jag funderade som bara den varför du ville se en LIGGANDE bild på Looping...:rofl:

Suck..får nog sova ngn timma till kanske :o

Niklas kommer att vara tillgänglig i år enligt ägaren. Dock är det inte helt klart vart kan ska stå ännu.

Helst skulle jag vilja betäcka med Alcatraz, men med hans spermakvalitet så vågar jag inte. Niklas vs Looping? Oj, vad svårt!

För mig vinner Looping den matchen, men det är hårfint...

:rofl:Ja man kan tolka allt olika.;)
Men det skulle väl vara otrligt givande...jag ber alltid att få se bilder på liggande hästar;):angel:

halvseg på morgonen:o:crazy: jag funderade som bara den varför du ville se en LIGGANDE bild på Looping...:rofl:

Suck..får nog sova ngn timma till kanske :o
Tror inte att det är din sömn som är problemet, det är nog min grammatik som inte är den bästa. Ett stort syftningsfel där! Så tokigt det kan bli! :rofl:

jag Föreslår att om du har ett oprövat sto, dvs du vet inte vad hon lämnar i halvblodsaveln vad gäller hoppegenskaper, skall du ta en beprövad hingst som enl BLUP-Index nedärver sin hoppförmåga, teknik och temp för hoppning, Skitsamma vad som är "Billigt", eller populärt! Ta en Beprövad hingst om du vill föra hoppaveln frammåt på ett obeprövat, sto. Avel är ändå så svårt... att betäcka med det bästa är ändå inte säkert att det blir en GP-häst, kanske bara blir en LA-MSV -häst. ;Men Om man Försöker använda dom bästa hingstarna som finns är procenten ändå större att lyckas få fram en avkomma som kan prestera i de större sammanhangen...

Vill börja med att säga att den översta bilden på ditt sto är helt sagolikt vacker! Jag vet ett xx-sto som har samma färg+tecken som din och hon har fått en avkomma med Looping som nu blir 2 år tror jag. Den ska visst vara riktigt fin och hoppar kalas men jag har ej själv sett den. Kanske köper jag den av uppfödaren om något år... Tyvärr blev avkomman (ett sto) som sin far, helt utan tecken. Jag misstänker att det är därför som Looping ser tråkig ut. Han verkar vara en kanonhingst för övrigt som nedärver sig bra. Men jag vet inte vem av honom eller Niklas som har högst BLUP-index i hoppning.

Niklas är nog oxå ett bra val för ditt sto, inte lika känd som Looping men om du får en avkomma efter Niklas och skulle bli nästan ensam om det på några år nu (2008, 2009) så kan det väl bli en attraktiv avkomma på så vis kanske. Ett svårt val. Men Looping är kraftig och det passar till ditt sto, dessutom ger han nog lite bättre dressyrhästar än Niklas samt har så himla hög dräktighetsprocent så jag håller Looping som nr 1, strax före Niklas.

Men du kan ju inte bara säga resultatet!!

Hur kom du fram till det? Vad är argumenten?

Hans modell tilltalar mig mer, mer intressant stam + bättre resultat i bruksproven (Niklas godkändes ju iofs på sin talang). Magkänslan väljer Looping helt enkelt...;)

*KL*
Usch, jag blir inte klok på detta. Nu är jag lite sugen på Cairo. Tyvärr ger han ju grå papper, men det kanske inte har så stor betydelse för mig som har ett inom den genren omeriterat sto?
Själv tycker jag att det inte är så roligt att få grå papper, man samtidigt är han riktigt fin och har presterat mycket väl!

Dessutom är han ju jättebillig i år!!

Personligen tycker jag att du ska använda en beprövad hingst som är meriterad i sporten eftersom du använder ett oprövat sto. Vad är ditt avelsmål? Ska avkomman säljas? Vilken Disciplin är målet med avkomman? Att Cairo fått en sänkning beror ju på att avkommernas resultat varit för dåliga, han är fin själv och har presterat på tävling men han verkar inte så förärvningsstark...

Om du läser mina inlägg i denna tråden så får du svar på alla dina frågor.

Att Cairo har fått en sänkning beror på att han varit utomlands under längre perioder och då inte fått avkommor i Sverige som kunnat visa vad de går för. Jag tycker att ASVH har varit lite orättvis emot honom. Han har inte fått tillräckligt med avkommor helt enkelt!!

Kikade på Niklas häromdagen och han tycks ha lämnat riktigt bra ihop med fullblod. Jag tycker hemskt mkt om Irco Marco blodet och får du ett sto så,tycker jag, att du har en mkt intressant kom att fortsätta på om du kanske tom skulle våga dig på lite linjeavel i framtiden.
Sen har du ju faktiskt Loopings pappa i livet, Lancier, varför inte kika på honom också?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama