Hijabis i stallet!

Roxy

Trådstartare
Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst..
Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något halvår senare och har efter det haft ett hästuppehåll på 10 år men är nu igång igen så är ganska ny som muslim i hästmiljö.
Det har sina fördelar och utmaningar precis som i övriga samhället och hade varit intressant att utbyta lite tankar och erfarenheter som hijabis i stallet.
Det är ju sunnah att kunna rida så egentligen borde vi kanske varit fler muslimer i stallet.. var så jag fick idén att min dotter skulle få prova rida för att se om intresset fanns.
Har ett par bekanta hijabis vars barn har ridit på ridskola.

Är medveten om att ämnet kan vara känsligt för vissa.

Jag tror inte ämnet är känsligt inom ridsporten. Jag tror att jobbar du häcken av dig och blir och är duktig och om du dessutom har pengar så du betalar riktigt för dig så är du superpopulär vilken huvudbonad du än bär. Uppriktigt sagt är man frälst på hästar så är det faktiskt hästar inte religionen som någon bryr sig om. Jag pratar om i stallen, bland hästfolk inom samtliga, samtliga inriktningar.

Om du vill bli godkänd bland läktarmänniskorna så är det annat. Bland hästfolk räcker det att du är duktig, trevlig och arbetsam

Jag tror inte ämnet är känsligt inom ridsporten. Jag tror att jobbar du häcken av dig och blir och är duktig och om du dessutom har pengar så du betalar riktigt för dig så är du superpopulär vilken huvudbonad du än bär. Uppriktigt sagt är man frälst på hästar så är det faktiskt hästar inte religionen som någon bryr sig om. Jag pratar om i stallen, bland hästfolk inom samtliga, samtliga inriktningar.

Om du vill bli godkänd bland läktarmänniskorna så är det annat. Bland hästfolk räcker det att du är duktig, trevlig och arbetsam
Fast så enkelt tror jag inte att det är. Jag har hållit på med hästar i 20+ år och skulle förmodligen kunna räkna på en hand de som inte var vita kvinnor i olika åldrar.

Fast så enkelt tror jag inte att det är. Jag har hållit på med hästar i 20+ år och skulle förmodligen kunna räkna på en hand de som inte var vita kvinnor i olika åldrar.
Att de är sällsynta är en sak. Hur välkomna de skulle vara något helt annat. Tro inte de faktumen hänger ihop?

I min småstad finns tjejer, med sjal eller annan hudfärg än vit, i alla möjliga sammanhang. Ingen höjer på ögonbrynen.

Tror snarare det hänger ihop med att ridning inte känns som en naturlig vanlig aktivitet?

Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något halvår senare och har efter det haft ett hästuppehåll på 10 år men är nu igång igen så är ganska ny som muslim i hästmiljö.
Det har sina fördelar och utmaningar precis som i övriga samhället och hade varit intressant att utbyta lite tankar och erfarenheter som hijabis i stallet.
Det är ju sunnah att kunna rida så egentligen borde vi kanske varit fler muslimer i stallet.. var så jag fick idén att min dotter skulle få prova rida för att se om intresset fanns.

Jag tror inte det är känsligt..ovanligt att se i stallet dock.

Ser inte riktigt problemet. Förr bar kvinnor i Sverige ofta ett huckle speciellt ute i ladugården.

Ser inte riktigt problemet. Förr bar kvinnor i Sverige ofta ett huckle speciellt ute i ladugården.
Det är väl inte alls relevant i ämnet som ts tog upp? Ett huckle är ju inte en hijab :confused: Jag kan bära huckle ibland när jag är ute och jobbar i naturen eller i stallet, särskilt tidigare när jag hade långt hår. Men det går ju inte alls att jämföra med att bära sjal av religiösa skäl.

Det är väl inte alls relevant i ämnet som ts tog upp? Ett huckle är ju inte en hijab :confused: Jag kan bära huckle ibland när jag är ute och jobbar i naturen eller i stallet, särskilt tidigare när jag hade långt hår. Men det går ju inte alls att jämföra med att bära sjal av religiösa skäl.
Rent praktiskt (vilket jag fick uppfattningen att frågan handlade om) så ett tygstycke som tygstycke som är runt huvudet.

Möjlighet jag uppfattade frågeställningen fel och det handlade om något helt annat än hur det fungerar rent praktiskt.

Jag tror inte att Buke är rätt forum för den frågan tyvärr. Med det menar jag att du nog inte lär hitta så många här. Andelen muslimer är nog rätt låg här m.t.p. att andelen muslimer i svenska stall förmodligen är rätt låg. Sen bland de muslimer som är här så gissar jag långt i från alla har hijab. Var du ska leta efter hijabis som rider vet jag tyvärr inte. På din lokala ridskola kanske?
Kanske ni skall lämna frågor om vilka som får starta trådar om vilka ämnen till moderatorerna.
Om ni tycker något är hemskt fel går det bra att rapportera.

Kan vi återgå till ämnet nu, tack!

Kanske ni skall lämna frågor om vilka som får starta trådar om vilka ämnen till moderatorerna.
Om ni tycker något är hemskt fel går det bra att rapportera.

Kan vi återgå till ämnet nu, tack!

Jag har INTE sagt något alls om vem som får starta trådar eller om vad! Jag blir faktiskt upprörd över att anklagas för det! Jag bara försökte förklara för TS varför hon inte fick de svar hon var ute efter. Helt enkelt för att det inte verkar finnas någon på Buke (förutom TS) som är hijabi. Jag gav sen ett råd att kolla på hennes lokala ridskola då iaf jag har sett tjejer med hijab på min gamla ridskola.

Blanda inte ihop mig med andra användare, tack!

Jag tolkade dina inlägg som att du tyckte hon skulle ta sin fråga någon annanstans. Visst kan det vara så att få har svar på specifika frågor, men jag kan tycka att man kan ge det lite mer tid och skulle det vara så att det inte kommer några svar, som händer med en del trådar så faller den i glömska rätt snart.

Jag tolkade dina inlägg som att du tyckte hon skulle ta sin fråga någon annanstans. Visst kan det vara så att få har svar på specifika frågor, men jag kan tycka att man kan ge det lite mer tid och skulle det vara så att det inte kommer några svar, som händer med en del trådar så faller den i glömska rätt snart.

Det var bara ett vänligt råd då det enda stället jag stött på ryttare med hijab är på ridskola. Precis som att folk i många trådar ger råd om var TS kan hitta det TS söker.

Kanner till nagra brittiska hijabis i hastvarlden har - om du ar intresserad sa kan du soka pa "Magnolia Cup Winner 2019" sa hittar du henne och bor sedan kunna hitta hennes instagram. Jag tror inte hon kanner till nagra grupper i Sverige, men hon har definitivt ett natverk av brittiska hijabis.
Det enda jag personligen har att bidra med ar att Nike har hijabs for sport, men det har du sakert redan koll pa!

När jag jobbade på länsstyrelsen med integration startade vi upp flera integrationsprojekt med ridning på ridskolorna runt om här. Då var det en del tjejer med hijab som red. Men äldre kvinnor var det inte så många dock, samma faktiskt med de stall och ridskolor jag besökt runt om i MENA regionen, vilket är många, bland barn och ungdomar rider en hel del tjejer med hijab och även muslimska ungdomar utan hijab, dessa försvinner när de blir äldre dock. Jag antar helt enkelt att det kanske är en kulturgrej, och att hästsporten ses som en manlig sport, ungefär som det var här för 50-60 år och längre sedan när det fortfarande var en militär grej med hästar och ridning, men att det börjar vända även där? Jag har dock flera vänner här i Sverige som är muslimer och som rider men de flesta (alla tror jag?) använder inte hijaben i stallet, men de identifierar sig som muslimer lik sjutton, oklart om dessa är på Buke dock. Jag tror även de flesta är ganska öppna i stall och inte bryr sig nämnvärt vad folk har på sig. Jag hoppas det i alla fall.

Tyvärr är den sortens svar du har fått vanliga här på Buke där flera användare så fort någon pratar religion tar sig rätten att tolka dens tro och tala om att den är fel ute och tror på sagor istället för att inse att de kanske inte behöver lägga sig i varje tråd och faktiskt hade kunnat scrolla vidare om de nu inte har något matnyttigt att komma med. Jag skulle tippa på att den attityden från flera användare gör att de som faktiskt identifierar sig som muslimer och rider kanske inte vill ge sig till känna med sin religion, men jag hoppas du får svar privat istället :)

Många svar i den här tråden är verkligen Buke från dess sämsta sida. TS efterlyste andra som kanske har liknande erfarenheter som hon, eftersom hon skriver att det har fördelar och utmaningar. Och vad får hon för svar? Dels typ "inom ridsporten är alla lika så länge de gör rätt för sig" (eh nej), dels "jag tror inte det medför några särskilda utmaningar". Varför?

Det vore väl toppen med mer mångfald i stall. Jag tror inte vi får det genom att hävda att här finns minsann inga fördomar mot dem som gör "rätt".

Det vore väl toppen med mer mångfald i stall. Jag tror inte vi får det genom att hävda att här finns minsann inga fördomar mot dem som gör "rätt".
Amen! Plus hela "jag ser inte färg/religion/whatever" är ju ganska opassande i det hela eftersom man a) invaliderar personens identitet och b) använder det som sätt att undvika obekväma samtal om att våra miljöer kanske inte är så välkomnande och inkluderande som vi tror eftersom vi själva aldrig varit på andra sidan.

Rim Al-Attar heter förresten tjejen i Malmö som Hippson skrev om för några år sedan. Där kan man läsa om hennes upplevelser som ridande muslim.

TS, det finns en del registrerade medlemmar som läser men inte skriver så mycket i forumen. Jag håller tummarna att där finns några av dem du letar efter och att de hör av sig till dig. Dessutom är det många som läser på forumet men inte är registrerade. Kanske når din tråd ännu fler ridande hijabis som registrerar sig för att kontakta dig. Du är säkert inte ensam!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 626
Senast: a1agnlju
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka