LLisa

Trådstartare
:bump:Hej! Jag skulle behöva lite hjälp... Min häst har blivit superpigg det senaste året! Jag trodde först att det berode på att vi gav henne för mycket havre, men det var det inte, hon är ganska gammal (20 i år) men är något så otroligt het ibland, och det är båder farligt för henne och mej, kan någon hjälpa mej? några förslag på hur man kan göra:bump:
 
Sv: Het häst

havre och betfor kan göra en häst stirrig. ge bara mycket hö så klarar den sig utan grovfoder.
dessutom så är det bra att när man rider att man försöker hålla den så du bara skrittar den, är den då lugn så trava.
börjar den stirra så sakta av igen. och så håll på så då fattar den att den inte kan rusa på.

annars ta i tygeln och snurra den på en liten volt. för att få hästens hjärna att fokusera på annat.
en häst tappar bort sig om man gör så =)
 
Sv: Het häst

Nu blev det lite fel va?! ;)
Grovfoder är hö, ensilage och halm- något av detta måste hästen ha.
Kraftfoder är allt annat vi stoppar i dom, betfor, havre, pellets-inte nödvändigt!

Ge inget kraftfoder alls.
Ha hästen ute så mycket som möjligt.
Rasta hästen rejält tills hon lugnat sig. Löshoppa, longera (inte för mycket) släpp lös i ridhus eller på bra underlag så hon får springa av sig lite energi.
Träna koncentrerat i början med mycket samlingar och mycket energi, då brukar dom fort bli trötta så kan man jogga i lite lugnare och behagligare tempo sen.

Jessii- hade du gjort så på min häst så hade du åkt i backen så det tjongade, det fungerar inte på alla!
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst

Hon kan ju ha ont någonstans. Eller så är det för jobbigt för henne! Börja med att ta bort havre o låt en vet kolla på henne! Hon kanske har fått någon spricka i en ryggkota eller nåt sånt eftersom du startade den andra tråden!
 
Sv: Het häst

Hade samma problem med min häst. Vanligtvis en mkt pigg häst, men hon blev bara hetare och hetare trots att hon bara gick på grovfoder och var ute från tidig morgon till sen kväll. Åkte till klinik och kollade henne, och det visade sig att hon hade ont både här och där :( Hemma visade hon aldrig tecken på smärta när man klämde/kände osv. Jag tycker absolut att det kan vara mkt värt att åka till veterinär med hästen om den visar såna tecken, det behöver ju inte vara ngt fel, men hellre safe than sorry....
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp