Het häst!

Sv: Het häst!

Jag håller inte alls med om att framdelsvändingar är dåliga, utan de är faktiskt en del av det lösgörande arbetet. Men så som man lärde på ridskola är ju lätt att framåtbjudningen går förlorad, men om man rider ur skritt och har kontroll på utsidan så finns framåtbjudningen absolut kvar och den ska ju finnas även när hästen går in i framåtdelsvändningen.

Jag har själv inte använt det på många år, och tyckte inte heller det var en bra eller viktig rörelse men har ändrat mej helt, den är bra både för ryttaren och hästen, den ställer krav på att man har kontroll över alla sina hjälper vad man egentligen gör, annars blir det inte så bra:laugh: Väldigt nyttigt tycker jag.

Sen ang tävling så kanske den inte har nån plats där för det är mera en lösgörande rörelse och ganska svår att få rätt, gissar att det är därför den togs bort:confused:

Visst kan framdelsvändning vara bra att kunna, och jag använder mig av dem någon gång emellanåt när jag t ex ska stänga en grind från hästryggen. Men det är ingenting jag sitter och tränar på. Rörelsen är säkert lösgörande, men jag får min häst lösgjord på annat sätt.

Om jag minns rätt togs framdelsvändningen bort ur dressyrprogrammen eftersom den gjorde att bjudningen gick förlorad (i de allra flesta fall).

Det beror ju på hur du gör det. En vanlig sluta på volt behöver inte heller resultera i en piruett/bakdelsvändning! ;)

Om jag minns rätt togs framdelsvändningen bort ur dressyrprogrammen eftersom den gjorde att bjudningen gick förlorad (i de allra flesta fall).

Ja det är det jag menar, det är en för svår rörelse om den ska vara bra. Man tog bort ryggning ur de lättaste programmen också för ganska länge sen nu.
Nej i dressyrprogram har nog inte framdelsvändningen någon plats, jag tycker det är ett av många sätt att lösgöra.

Totola, ang det som du beskriver som förvänd sluta i hörn, så tänkte jag på att man kan om man vill rida öppna på mycket liten volt så blir det framdelsvändning till slut :D Genom volttänket är det lättare att behålla framåtbjudningen om man är rädd att tappa det:p

Senast ändrad av en moderator:

Du skriver att du rider förvänd sluta i hörn och att det inte blir någon framdelsvändning. För att det ska bli en framdelsvändning måste det bli tillräckligt centrerat och framdelen "bromsa upp" så den nästan trampar på stället medans bakdelen fortsätter snett i sidled med bibehållen strävan in mot tyngdpunkten. Precis som det inte är någon garanti att en vanlig sluta blir någon piruett beroende på grad av vändning/centrering så blir det ju samma sak i "framdelsvändningen".

Flashlight:
Ja, det var också en idé! :)
Fast ska jag vara ärlig så tror jag att tanken bakom att rida sidvärts ex. på en het häst ÄR just att ta bort överdrivet framåttänk? :o
Sen blir ju nästa steg att återfå/bibehålla bjudning till det jobb man vill göra, men det består ju i så mycket fler detaljer än vad man rider för rörelser, inbillar jag mig iaf. Vältimade och många eftergifter, tydlighet, inte för många steg, inte låsa hästen, inte börja tänka bakåt själv osv.

Ok. Men om man inte behåller framåtbjudningen i en förvänd sluta genom ett hörn så är det ingen förvänd sluta längre.

Pratar vi förbi varandra nu, tro? :p
Framåtbjudning ser jag inte som samma sak som steglängd. Men sen är inte framdelsvändning samma sak som förvänd sluta heller, två olika rörelser, bara att det nog blir svårt att förstå själva rörelsen och hur den skiljer mot vilken framdelsvändning som helst om man inte har förvänd sluta på böjt spår med i beskrivningen.
Om man tänker sig skillnaden mellan "piruett" och bakdelsvändning utan större krav på petiga detaljer. Den förstnämnda ska ske med böjd häst och häst som strävar in mot tyngdpunkten med ytterbak, med en tanke av en liten volt med bakdelen - större volt med framdelen. Medans en bakdelsvändning utan riktigt kvalitetstänk lätt blir stillastående bakben eller möjligen tram på stället utan krav på att de ska sträva mot någon tyngdpunkt, kanske inga större krav på någon böjning utan på sin höjd ställning i nacken.
Den kvalitets-skillnaden finns såklart också i framdelsvändningar. I en framdelsvändning med "AR-tänk" så ska hästen vara böjd (utåt) framdelen på en liiten volt men fortfarande trampande, bakdelen på en större volt men inte för stor för att ytterbak (tänkt ur böjningens och förflyttningens riktning) ska kunna sträva in mot tyngdpunkten. Medans det man lärt sig på ridskola gällande framdelsvändning snarare har bestått i att framdelen i princip står still, rak häst och bakdel som flyttar sig i sidled helt enkelt (mer eller mindre, alla ridskolor kanske inte lär ut så! ;) ) = STOR skillnad i kvalitetskrav.
Ser inte varför bjudningen skulle behöva gå förlorad mer än att det är en jobbig rörelse så för mig t ex skulle jag troligen ha nytta av att hästen måste bromsa upp sig själv om den ska kunna utföra rörelsen, men det måste den ju oavsett från neutralläge om man ska gå in i en samlande rörelse.

Jag rider också en kallblodstravare som jag dock inte vill kalla het, utan snarare stressad och känslig.
Du är ju dock i en liten annan sits eftersom din häst parallellt tränas i trav vilket jag antar bidrar till att han är så het.

Iallafall så har han blivit så mycket bättre sedan jag började rida "AR", vi skrittarbetar bara, båda i skogen och på ridbanan. Vi har just börjat med travövergångar som bara varar i ett par steg. Han skrittarbetas dels för att bygga upp sig (då musklerna är en bristvara efter åratals spring i full fart med sänkt rygg och högt huvud) och dels för att finna lugnet och förstå att ridning inte bara handlar om fart. Han är så pass känslig (som många kbltravare) att han inte klarar av att bli riden med skänklar etc. Vilket jag märkt nu bidragit till många av de problem han haft. Han nöjer sig och lyssnar så fint på enbart min röst, mitt säte etc.

Det jag ville säga var iallafall att det bara är bra att skrittjobba en häst.
Och sen hylla detta ridsätt, eftersom jag idag rider en helt annan häst än för en månad sedan :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar