Het häst!

Russin8

Trådstartare
Tänkte jag skulle få lite tips av er. Jag har en ung kallblodstravare som jag börjat träna i AR lite smått. Mitt problem är att han är väldigt het. Allt ska gå fort enligt honom.

Han är hingst och tränas även för trav. Så fort man gör tempo växlingar blir han jätte stressad. Han är väldigt känslig för alla hjälper, ibland nästan överkänslig.
Han är något bättre vid tömkörning, men fortfarande het.

Så det jag undrar är om ni har några bra övningar som jag kan göra med honom, både uppsuttet och tömkörning?

MVH Russin8

Sv: Het häst!

Jobba bara i skritt! Strunta i traven, det är nog den som gör att han blir upphetsad och het.
I skritten kan du dels jobba på longen, dels uppsuttet med framåt-nedåtsökning, ställning och böjning och så småningom även skolorna.

Va inne lite på det själv. Men det är alltså okej att sitta och jobba bara i skritt? Har någon sån där dumm föreställning om att dom måste jobbas i trav:p

För det är ju särskilt efter jag travat han blir stressad. Och när man ska göra tempo växlingar och övergångar mellan trav och skritt.

Tack

MVH Russin8

Min förra häst hjälpte det verkligen med skrittarbete. På lång tygel ute - i början hur jobbigt som helst, hon ville börja trava varannat steg :o, men till slut slappnade hon av och började länga sig.
Bara skritt även på ridbanan i säkert ett halvår. Tempoväxlingar i skritt. Mycket halter, öppna och vändningar. Sedan började hon få trava vid tömkörning/longering. I början fick hon trava några varb, sedan bara trav ett halvt varv, sedan skritt ett halvt osv. När jag sedan skulle trava uppsuttet var det aldrig ens fråga om att hetsa, hänga sig i tygeln, eller annat.

Otroligt vad hon blev mer lyhörd, lugn och koncentrerad! Gladare dessutom och våran relation växte! Dessutom byggde hon upp sig fint i ryggen under denna tid! :)

Lycka till!

Håller också med om skritt, men så finns det undantagen (som min! :p) som blir ännu mer stressad om man försöker "tvinga" honom att skritta ett helt ridpass eftersom han har mycket lättare för traven, att han blir hetare liksom av att man får sitta och bromsa, bromsa, bromsa hela tiden för att hålla skritten. På honom lönade det sig ibland att låta honom jobba i traven och snarare försöka med att få en lugn och balanserad trav de dagar det var mycket spring i huvet för att sen sakta ner till skritt först när han började koncentrera sig och coola ner, när det räckte med att bara släppa ut tygeln, andas ut och säga "ptroo" för att få avsaktning till skritt. Sen fick man snällt sitta där med sin långa tygel för så snart man kortade den så gick det bara några steg innan han trippat över till trav igen! ;)
Lite coolare dagar försökte vi skrittjobba mer och då behövde han hela tiden få tydliga direktiv från mig + hela tiden något att tänka på. Strategin då var att jobba väldigt korta pass och försöka hinna tajma in att sluta INNAN han blev trött eller okoncentrerad för det var då han blev triggad att bara vilja trava. Han blev het när han blev trött skulle man kunna säga. Jag kunde inte träna för många pass i sträck (kan fortfarande inte) i enbart skritt för då tappade han gnista istället och blev jätteuttråkad, så när vi väl la in trav blev det bara väldigt lite (motsvarande ca ett par varv åt varje håll) och sen satt jag av efteråt istället för att "tvinga" honom att skritta efter traven. Det fanns inget skrittläge då utan halt och stå stilla max ett par sekunder och trav.
Iom att det var en styrke-fråga så blev det också successivt bättre av att man dressyrjobbade stärkande och gymnasticerande (både i skritt och trav, men det man lyckades få till bra i skritt gav alltid bäst effekt på helheten). Balans var och är också en viktig detalj, att försöka hålla så bra egen balans som möjligt i kusen och inte rubba hans egen balans, både en teknikfråga och styrketräningsgrej. Ju starkare och mer balanserad han blev desto längre kunde vi också hålla skritten.
Vi har gått från att inte kunnat stå stilla i mer än tre sekunder som max i sträck och endast kunna skritta på lång tygel och max en kortsida på ett ungefär innan det blivit trav alt. tre steg i skritt på "normal" tygellängd innan han myglat över i trav till att t o m kunna skritta på lång tygel efter att ha övat galoppfattningar! Och kunna öva travövergångar skritt-trav många gånger i sträck utan att kusen blir het. :banana:
Men tid, tålamod och träning har det tagit.

Nu var det här ju lite orsakat av fysik och tidigare träning också. Och därmed väldigt individuellt. Men bara så du ska veta att det alltid finns undantag, det bästa är ju att anpassa just efter SIN häst! :p
Att inte tvinga hästen skritta när den är för uppe i varv tycker jag är en bra tumregel. OM man lägger in trav (eller när man väl börjar med det) så tycker jag alltså det är en bra grej att bara trava en liten bit och sen avsluta ridpasset som belöning istället för att fortsätta försöka skrittjobba efteråt.
Övergångar är en sån grej som man snarare brukar använda på hästar som behöver piggas upp än motsatsen. Dom är guld att träna på men blir kusen het av det skulle jag låta bli och begränsa det till t ex två övergångar per pass och avsittning direkt efter. De andras övningstips kan jag också skriva under på! :bow:

Hej!

Min tjej är också en sån piggelin-häst. Efter ca 2 månaders skritt endast (pga dåligt underlag) blev det så ohållbart att det var bara att inse att hon måste ridas mer och "hårdare", så nu har vi minst 1 pass med bus i skogen/vecka. Jag försöker också att hela tiden varva "voltarbete" i långsamma gångarter med lite hopp och mycket ut och "race-a" (underbart med stubbåker!!:love::love:).

Självklart kräver jag lydnad även på "bus-turerna", men har fått inse att avslappning kommer nog när hon blir äldre (iaf hoppas jag det;-)). Att bara rida i skritt gav mej en fruktansvärt understimulerad häst som inte slappnade av alls i nån gångart, och dessutom blev ganska deppig..

/ lavinia

Håller med att du ska börja i skritt. En av de sköna sakerna med AR är att du kan jobba hästen i skritt i lugn och ro utan att bli utbuad eller hånad, ett ridpass med bara skritt är helt plötsligt inte alls nåt konstigt. ;) Jag känner igen det där att man känner att man "måste trava/galoppera" på ett ridpass- det sitter i sen ridskoletiden...
Ge hästen den tid den behöver, ta det lugnt, stärk den, utnyttja energin och bjudningen till något positivt. Istället för att bromsa bromsa som du måste göra i de andra gångarterna, jobba med skolor och både samlande och längande arbete i skritten. Rid med de där puttesmå hjälperna och använd främst sitsen. Det arbetet har du tusenfalt tillbaka sen.
Och vad lycklig att din häst har mycket framåtbjudning, det är superkul att jobba med när han blivit starkare och ni förstår varann bättre! Förstå känslan när hästen gör schvungfulla tramp helt i sin egen balans på osynliga hjälper med glädjen i behåll. :love:

Tack alllihopa för era tips!

Det känns bra att veta att det inte är helt hopplöst. Eftersom jag själv är nybörjare inom AR så blir man lite undrande ibland. Det är tur att jag har en bra tränare.

Nu ska här skrittas:laugh: För han är lung så länge man inte tar i honom. Ska tillägga att han haft problem med tänderna som nu är åtgärdat, kan ju vara det som spökar i huvudet på honom fortfarande. Har ridit honom bettlöst, men han är lika het då.

Nu känns det i alla fall mycket bättre efter era tips, det är ju så himla kul att träna. För ibland när allt stämmer då är han ju världens underbaraste häst:love:. Det är det man får leva på.

Tack ännu en gång

MVH Russin8 och Tamlin

En känslig och het häst kan vara enklast att lära från marken, eftersom det handlar så mycket om egen kroppsmedvetenhet och känsla för balans. En tränad travare kan behöva färdas över längre ytor och det kan vara fördel att själv vara vältränad.

Jag tycker att det är enklast att forma hästen i det tempo som den själv söker och finner sig bekväm och harmonisk i, så är det mitt ansvar att hitta övningar som är lämpliga som leder mig mot målet: mer balans och ökad lyhördhet.

Ingenting är negativt, bara lärorikt -speciellt med dessa undebara kallblodstravare.

Spännande inlägg...

Vill du utveckla:
det tempo som den själv söker och finner sig bekväm och harmonisk i

Hur tycker du en sådan kallblodstravare ser ut? Jag tänkte mer, om den själv söker fram till att springa fort fort, men har svårt att känna sig bekväm i sakta sakta - men det är tydligt att fort fort är roligt men stressar, och sakta sakta oxå...
Ja du förstår.

Vilka kriterier gäller lixom för att du anser hästen själv har sökt sig till harmoni och bekvämlighet... eller kan det vara så att vi behöver visa den något på vägen?

JO jag vet att man inom ar prisar skritten.

Men jag kan inte hâlla med om att man bara ska skritta en häst eftersom den är het. en häst skall ridas framàt!

Inte màste man trava eller gallopera pà ett arbetspass, ett träningspass med sin privathást är inget ridskolepass och skall inte byggas upp som ett ridskolepass.

Viktigast tycker jag är att fràga sig varför hästen är het och springing, mitt spontana tanke är att hästen inte fàtt nâgon ordentlig grundutbildning (han gàr ju trav). Att grundrida en travhäst är ju som sagt svârare än att utbilda en unghäst.

Pà en vanlig unghäst skulle jag rida framàt, hàlla takten och jobba med att fà hásten att lyssna pà förhâllningar och aceptera dem.

Men pà en travhäst kan det nog vara svàrare dels för att de är vana (och lärda) att arbeta pà ett annat sätt, Tex göra motstând mot tygeln och sitsen.

Kanske är det bäst endà att arbeta mycket i skritten för den hásten du har.

En sån kallblodstravare har både lugn och glädje i blicken.
Den är närvarande och nyfiken och utför vad den är kapabel till att göra utan att stressa eller tappa energi, i en form som upplevs frisk och glad.
Hästen är lyhörd och behöver inte känna sig överkörd eller förvirrad. Den får vara sig själv. Och den söker att lugna sig för varje gång den erbjuds tillfälle att lära detta.

Men allt kan inte läras på en gång. Låt den vara i sin egen kropp och utvecklas efter sina förutsättnignar. Vi kan bara dansa i vår egen kropp! Dansar du i din eller lådsas du dansa i din hästs kropp?

Att röra sig sakta kan vara för mycket för en häst som är van att röra sig fort. Allt vi gör med hästar behöver anpassas individen. Alla kan med säkerhet lära sig mer om känslighet och lyhördhet hos sig själv, för att förstå sin häst bättre. Lagon är balans.

Jag brukar låta min häst bestämma det mesta på ridbanan, eftesom den känner sin egen kropp mycket bättre än vad jag gör. Därför så kan min häst visa mig hur dagsformen är och hur mycket vi ska jobba tillsammans.

När min häst blir trött (rebabiliteras efter en skada) så kan den vilja springa några steg för att sedan ta ett djupt andetag och återgå till skritt eller vilja länga sig eller öka sin skjutkraft. Jag tvingar den aldrig in i tempoväxligar, för det är jobbiga saker.

Det allra viktigaste för mig, min allra viktigaste uppgift är att inte störa min häst. Det har tagit mig många år med egen träning för att inse hur begränsande ett par människohöfter uppe på en hästrygg kan vara för en häst.

Det har tagit lika lång tid att inse människna genom sin mentala kontroll inte ser eller känner, eftesom viljan hindra oss från dessa fina signaler. Kontrollen hindrar från att uppleva lyhördhet. Det är bra att släppa på viljan och istället låta sig guidas av hästens röresleglädje, tycker jag.

Att öva tempoväxlingar genom att vara närvarande i sitt eget andetag är en nyttig övning. Hästen gillar nämligen när vi är närvarande.

Jag behöver inte lära hästen, bara lära mig förstå hästen. Den kan redan allt.
Att rida är för mig att släppa min yttre kontroll och utveckla min inre harmoni. Att rida är att uppleva lätthet och glädje från hästen, med minimal påverkan från människan. Det uppnår jag enklast genom att blunda när jag rider barbacka, givetvis på en kallblodstravare!
:)

Det har tagit lika lång tid att inse människna genom sin mentala kontroll inte ser eller känner, eftesom viljan hindra oss från dessa fina signaler. Kontrollen hindrar från att uppleva lyhördhet. Det är bra att släppa på viljan och istället låta sig guidas av hästens röresleglädje, tycker jag.

Att öva tempoväxlingar genom att vara närvarande i sitt eget andetag är en nyttig övning. Hästen gillar nämligen när vi är närvarande.

Jag behöver inte lära hästen, bara lära mig förstå hästen. Den kan redan allt.
Att rida är för mig att släppa min yttre kontroll och utveckla min inre harmoni. Att rida är att uppleva lätthet och glädje från hästen, med minimal påverkan från människan. Det uppnår jag enklast genom att blunda när jag rider barbacka, givetvis på en kallblodstravare!
:)

:bow:
Jag blir alldeles varm i magen.
:D

Han är ju bara tre och ett halv. Jag har under hela hans uppväxt tränat parallellt med trav, tömkörning och numera ridning. Så grund utbildingen är ju den jag håller på med. Samtidigt som jag tränar trav.
Kan tillägga att jag haft honom sen han va 6 månader.

MVH Russin8

Det är väl mest det att man får lägga fokus på lite andra saker för att väga upp för det hästen lärt sig som inte passar för ändamålet, få en bra teknik för det här ändamålet istället, och veta hur den ska svara på signalerna i den här situationen.
Det är inte små grejer direkt, men sen beror det nog mycket på hur man la upp träningen från allra första början - vilket är svårt att veta för oss!
Man kan ju ha "otur" också att det som funkade på ena hästen det var inte optimalt för denna, pga att den misstolkar t ex pga tidigare inlärning inom annat. Eller för att den har helt andra svagheter som förstärks innan den hittat tekniken till ridningen. T ex så har man ju sällan jobbat rakriktande vid den mest basics-tömkörningen som unghäst och vid travträningen. Men hästen har ändå fått jobba ganska hårt vid travträningen. Då drar jag slutsatsen att hästen har lärt sig kompensera för styrkor/svagheter, anpassat tekniken till det, snarare än ha guidats till att jobba jämnt = man har förmodligen mer rakriktande/gymnasticerande jobb att göra än på den helt otränade hästen.

Egen balans tror jag iaf är väldigt viktigt! Min kuse kan gå från att halvt okontrollerbart yra iväg i övertempo till att själv bromsa in sig och behålla sitt ganska låga tempo även på lång tygel om man jämför när den inte är i balans bakifrån mot när den är det.
Tror man underskattar hur mycket man t ex kan rubba hästens balans bara genom att positionera hästens huvud utan att kroppen är med, att balansen finns där bakifrån redan. Det är inte på alla hästar det ens märks nämnvärt medans andra åker en decimeter ner med framdelen så snart den hamnar liite för lågt mot vad den hade egen balans till, eller öht att ryttaren är där och stör. Och så alla mellanting såklart!
Individanpassning mao! :)

Senast ändrad:

Jag tycker att det är grymt bra att jobba på volter med heta hästar.
i skritt, trav och galopp:)
du kan också göra lite fram och bakdelsvändningar, så han får något att koncentrera sig på :)

Framdelsvändningar är inte att rekommendera, eftersom de inte har någon som helst mening i ridkonsten.
(Fast det är bra att kunna om man t ex måste öppna eller stänga en grind från hästryggen)

I just det här fallet med TS häst funkar det troligen inte heller med trav eller galopp på volt.
Håller du själv på med akademisk/klassisk ridkonst?

Senast ändrad:

Det där blir ju en åsikts-fråga, egentligen inget måste-tänk inom AR tycker jag.
Dels finns det ju framdelsvändningar à la AR där du gör en förvänd sluta genom ett hörn och bakdelen måste vända runt ett kvarts varv för att komma ikapp innan man kan rida vidare! ;) (vilket f ö faktiskt var väldigt bra att öva på på min kuse en period när den behövde väldigt mycket att fokusera på för att inte rinna iväg, fast då var det inga "riktiga" vändningar det var frågan om utan mer tänk åt det hållet iom att det var överkurs) Och dels skulle nog många som är NH-inspirerade säga att det är bra att flytta hästens bakdel om den är orolig/stressad. Att säga att det inte har någon mening tycker jag mao låter lite hårt! Däremot är det av diverse skäl inte det första man skulle tipsa om annat än kanske i något undantagsfall (inom just AR tänker jag).
Men det mesta blir ju utifrån undantagsfall. En häst har lätt att kliva förbi tyngdpunkten - den hästen vill man nog inte lära in skänkelvikningar och framdelsvändningar på för att kanske slippa misstolkningar vid skolorna. Men den regeln är ju för just de specifika fallen = inte alla hästar. Om man har nytta av det ur andra aspekter ser jag det mao som onödigt att exkludera vissa saker från träningen som man hade kunnat haft nytta av på ett eller annat sätt.

Jag rider förvänd sluta genom hörn men det har då inte den minsta likhet med framdelsvändning :confused: Så länge hästen går framåt behöver man inte flytta bakdelen "för att den ska komma ikapp framdelen".

Framdelsvändningen har ingen som helst användning inom AR, det är bakdelsvändningen som är förberedande för piruetterna.

Öht tycker jag att framdelsvändning är en ganska dålig rörelse, den har en tendens att plocka bort framåtbjudningen. Det finns väl också en klar anledning till att den plockades bort ur dressyrprogrammen?
(Jag minns med fasa den tiden när man gjorde framdelsvändning ur halt :crazy: Snacka om att en del hästar bara dog...)

Fast det är ju upp till ryttaren att ge rätt signaler. Om ryttaren klarar det o ger hästen förutsättningar att lyckas så har jag svårt att se hur det skulle kunna bli "misstolkningar" från det att skänkelvikning lärs in tills man börjar med skolorna (även om jag vet att skänkelvikning inte är så populärt inom AR).

*KL*
Angående TS häst så funderar jag på om det är så lyckat att bara skritta, blir verkligen hästen lugnare för det? Jag hade nog själv försökt rida mycket övergångar för att få hästen lydig o uppmärksam på mina hjälper. Visserligen kan man ju rida övergångar även i skritt, men tycker det blir mer effekt av det hela om man även vågar sig på trav. Har varit med om hästar som skrittar lugnt men där traven sedan inte funkar i alla fall. Så jag hade helt enkelt försökt få hästen lydig för hjälperna. T.ex. trava 4 steg, skritta 5 steg, trava 4 steg, skritta 5 steg osv, samt lagt in halter emellanåt också. När detta funkar hade jag övergått till rena halvhalter istället. När det inte funkar går man tillbaka till övergångarna igen. Har hittills inte varit med om att övergångar på detta sätt inte fått önskad effekt.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar