Sv: Het häst!
En sån kallblodstravare har både lugn och glädje i blicken.
Den är närvarande och nyfiken och utför vad den är kapabel till att göra utan att stressa eller tappa energi, i en form som upplevs frisk och glad.
Hästen är lyhörd och behöver inte känna sig överkörd eller förvirrad. Den får vara sig själv. Och den söker att lugna sig för varje gång den erbjuds tillfälle att lära detta.
Men allt kan inte läras på en gång. Låt den vara i sin egen kropp och utvecklas efter sina förutsättnignar. Vi kan bara dansa i vår egen kropp! Dansar du i din eller lådsas du dansa i din hästs kropp?
Att röra sig sakta kan vara för mycket för en häst som är van att röra sig fort. Allt vi gör med hästar behöver anpassas individen. Alla kan med säkerhet lära sig mer om känslighet och lyhördhet hos sig själv, för att förstå sin häst bättre. Lagon är balans.
Jag brukar låta min häst bestämma det mesta på ridbanan, eftesom den känner sin egen kropp mycket bättre än vad jag gör. Därför så kan min häst visa mig hur dagsformen är och hur mycket vi ska jobba tillsammans.
När min häst blir trött (rebabiliteras efter en skada) så kan den vilja springa några steg för att sedan ta ett djupt andetag och återgå till skritt eller vilja länga sig eller öka sin skjutkraft. Jag tvingar den aldrig in i tempoväxligar, för det är jobbiga saker.
Det allra viktigaste för mig, min allra viktigaste uppgift är att inte störa min häst. Det har tagit mig många år med egen träning för att inse hur begränsande ett par människohöfter uppe på en hästrygg kan vara för en häst.
Det har tagit lika lång tid att inse människna genom sin mentala kontroll inte ser eller känner, eftesom viljan hindra oss från dessa fina signaler. Kontrollen hindrar från att uppleva lyhördhet. Det är bra att släppa på viljan och istället låta sig guidas av hästens röresleglädje, tycker jag.
Att öva tempoväxlingar genom att vara närvarande i sitt eget andetag är en nyttig övning. Hästen gillar nämligen när vi är närvarande.
Jag behöver inte lära hästen, bara lära mig förstå hästen. Den kan redan allt.
Att rida är för mig att släppa min yttre kontroll och utveckla min inre harmoni. Att rida är att uppleva lätthet och glädje från hästen, med minimal påverkan från människan. Det uppnår jag enklast genom att blunda när jag rider barbacka, givetvis på en kallblodstravare!