Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: herregud

Fy fan måste jag bara säga! Jag håller iallafall med dem andra. Om hästen är din, vilket den är, så ser jag inte något i att du skulle straffas av att du hämtar hem din häst för att den mår dåligt!
Jag vet tyvärr inte vart du skulle kunna vända dig, men se till att få hem honom fort och jag hejar på dig! Det här ska ju inte behöva hända!!

ja men vissa sejer att jag inte bara kan hämta den för går de då upp i domstol och dom anser ord mot ord så blir vi återbetalningskyldiga till advokat osv.. de villl vi slippa undan nu:o:(bättre och lägga dom pengarna på hästen

ja de är förjävligt men hon och hennes mor är bäst på hästar.. hon tala om för min sambo i går att var de nån i hela världen som visste och kunde så mkt om hästar så var de dom=/ hihi och hon är 17år ja är bara rädd att de ska gå till rätten eftersom dom vägrar lämna honom.. och att vi ska betala skulden till advokat osv men vänta du hon kommer få veta att hon lever .. hur fan kan man förstöra e sån fin kuse för andra människor.. en sak är klar att jag kommer aldrig mera lämna ut en häst på foder

Men dokumentera hur hästen ser ut. Fota ,filma när den hämtas och se till att få den vetrinärbesiktigad.Då står det ju inte ord mot ord utan då har du ju fakta i ryggen om det skulle gå till domstol.Tror du gör det krångligare för dig än det igentligen är.
Du har all rätt att hämta din häst idag om du vill det eftersom hästen inte får den omvårdnad den uppenbarligen behöver.PUNKT.
Sen vad gällande att ta det vidare så behövs inte det heller. huvudsaken är ju ändå att du tar hem hästen och ger den det den behöver.Det är du som bestämmer om du vill göra rättsak av det eller inte. Har väldigt svårt att tro att någon som missköter en häst har nått att komma med i rättsak.jag menar vad ska dom peka på?att du hämtade hästen för att du ansåg att den inte mådde bra?

Koppla på släpet på bilen och åkt till hästen och hämta den.

Men hurru du! men du lär väl inte hålla med om att dem är bäst på hästar! Om du att hästen ser ut som den gör så har dem inte ett enda dugg att säga att dem är bäst på hästar! Stå upp för dig själv! Se till att hästen hämtas, Se till att veterinär får kolla på honom. Om hon har skrivit under ett avtal som ska hålla och sedan bryter mot det så har du ALL rätt i världen att hämta hem din häst! Man måste ju följa avtalet annars har hon inget att säga emot om du skulle komma och hämta honom!

Ännu är det inte förbjudet att ha hästar ensamma ( tyvärr) :crazy:

Men däremot, om du nu inte kan prata med hästägarna, så kan du ju kontakta djur och miljöskyddsnämnden så att de får komma på besök och titta på stallet, tror väl att man kan vara anonym.

vart ska jag väända mej då?? jag vill ha hem min häst han mår verkligen inte bra???:confused:tack för avra=)

Vi får börja med att reda ut om fodervärden har brutit mot något i avtalet och om det står i det att det kan brytas vid brott mot det. OM det gör det så ska du tala om för fodervärden att hon har gjort fel och att du ska ha hem din häst. Vem som ska stå för transporten hem kommer också att beror på och om det står något inskrivet i avtalet. Står det t ex att fodervärden skall stå för transporten men att de inte vill köra hästen hem till dig så kan du hämta den själv och sedan skicka räkning på kostnaderna till fodervärden.

Något du också ska göra så fort som möjligt är att dokumentera allt. Både det som sker mellan dig och fodervärden och bilder på hästen. Skriv som en dagbog med tider och vad som vem har sagt så att du har det till framtiden eller om foder värden ställer till med bråk. För om fodervärden skulle ge sig på dig och anmäla så har du då en bra dokumentation på vad som har och vad du har gjort.

Så lite kortare hänger det på hur ert avtal ser ut om du kan hämta hästen och om du kan få ersättning från fodervärden för kostnaderna. Så för att kunna ge rätt svar till dig behöver man se avtalet och formuleringarna i det.

ok du har säkert sett ett sånt de är lars deckeman som skrivit de och de finns på abiouse att köpa och på hans hemsida gå in där och titta.. hastlitteratur.se

Koppla på transporten,ta med en veterinär+dina tid. kort.Besikta hästen på plats så kan ingen säga att ngt hänt under transporten.Ta nya kort och se till att datum syns på korten.Lasta hästen och åk hem.Sen kan du kontakta advokat och anmäla dem för vanvård.Glöm inte att ta med ditt kontrakt,kan va bra att visa veterinären det ihop med dina kort.Lycka till.

Säger som dom andra: koppla på släp, ta med vet., nödvändiga papper (ägarbevis, kontrakt o.s.v) och kamera. Är även bra om du tar med så nya bilder som möjligt på hästen (innan h*n åkte till fodervärden)
Är det uppenbart att det rör sig om kontraktbrott och dom vägrar låta er ta med hästen är det bara att lägga till egenmäktigt förfarande i anmälan också, förutom kontraktsbrott

Det bästa är om det står i fodervärdskontraktet att det kan brytas när som helst, annars tror jag att du gör ett brott om du hämtar hästen. Å andra sidan är det ett djur och du äger den på papper.
Jag tycker att du ska kontakta en veterinär som får titta på hästen och sadan bara helt enkelt ta o hämta hem den, veterinären vet hur du ska göra med skadestånd, vanvård o.s.v.
Ge aldrig fodervärden pengar om de kräver tillbaka för det de har betalat för att få låna hästen.
Som i tidigare inlägg så ska man kontakta miljökontoret på kommunen.

Hur går det? Har du fått hem hästen än?

Jag skulle definitivt göra en anmälan om vanvård till Miljö- och hälsoskyddskontoret där hästen finns. Vänd dig även till polisen och fråga om du har rätt att hämta hem hästen och om du kan anmäla för kontraktsbrott. Om hästen far illa måste du agera snabbt.

vart ska jag väända mej då?? jag vill ha hem min häst han mår verkligen inte bra???:confused:tack för avra=)

Först vänder man sig till fodervärden och talar om att man anser att avtalet har upphört på grund av brott mot det ni kommit överens om.
Vad som ska hända sedan beror lite på hur fodervärden tar det här beskedet. Det kan vara till att hämta hästen direkt men det kan också bli fråga om vem som kan bevisa att den har rätt, ägare eller fodervärd om inte fodervärden tycker att avtalet brutits.

Om det nu är ett avtalsbrott och som ska ge ersättning till hästägaren så börjar man med att visa vilka kostnader man har för fodervärden och "fakturera" dessa. Betalar inte fodervärden det så kan gå via Kronofogden vilket ofta blir billigast och enklast att göra det på. Eller så kan men själv driva det som ett mål i Tingsrätten. Men då bör man dels ha ett juridiskt ombud och dels att det rör sig om större summor för att det ska vara lönt. Det kommer nämligen att kosta en hel del att driva den vägen.

jag tycker det låter helt galet. Jag har precis själv köpt en häst som haft det sådär...världens underbaraste lilla tjej, under all vanvård. Men jag ger inte upp, till sist ska vi nog tölta runt i skogen harmoniska och glada...:)

Men jag tror att du kanske har rätt till rättshjälp? jag vet inte hur reglerna är för den här typen av mål, men det kan vara så och då betalar du rådgivningsavgift och sedan så går staten in och hjälper till, det kan också vara rättsskydd i din hemförsäkring. Tycker det är värt att kolla upp!
Hoppas på det bästa för er!

Ring Lars Dackeman det första du gör i morgon och fråga honom hur du på bästa sätt ska bete dig i en sitution som denna, han har ju skrivit avtalet och vet förhoppningsvis vilka rättigheter/skyldigheter som följer!

Lycka till!

KL.
HÄMTA HÄSTEN!!
Vad är det värsta som kan hända, att det kommer till domstol? Hade det varit min häst, hade de gladeligen fått dra det till domstol och hade de vunnit så grattis till dem och jag hade fått betala. Jag hade hellre haft banklån på 1miljon för domstolskostnader mm än att låtit hästen lida på det vis du beskriver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 016
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar