Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

min är lägre i rang. Men vi delar på högarna och de äter ifred.

Känns lite konstigt att han inte vill äta på hela dagen för att sen smälla i sig när han kommer in.

Kan hagsällskapet vara stressande för honom?

Kan ju vara så att han har svårt att tugga det lite hårdare höet som han får i hagen. vilket gör att han tycker det är jobbigt och tröttnar helt enkelt. Får prata med ghagkompisen och se om hon kan tänka sig att ge ensialge ut också. De kanske gör förändring?

tror inte att hag sällskapet skulle vara stressande.

:bump: Glöm inte bort att herrn är 21 år! Översatt i människoår är det uppåt 70 - 80 år och alla våra gamlingar ser inte helt korrekta ut heller längre. Nu ska man inte bara skylla på ålder men foderstatsberäkningen är ju väl genomförd.Verkar han må bra och vara pigg och glad är det ju lugnande. Sedan kan man ta ett ämnesomsättningsprov för att kolla.:bump:

Som sagt, han är ju lite till åren och kanske alltid har varit lite svårfödd fast det inte har märkts på samma sätt i yngre år, precis som för människor? Han får ju nu bara bra med käk men skulle nog ställa honom själv i en hage och ge fri tillgång på grovfoder. Även öka kraftfodergivan i den mån det går tills att man ser en förändring.

Vår dotters första ponny led av diabetes på äldre dagar vilket gjorde att hon var tvungen att äta kopiösa mängder foder för att hålla hullet. I övrigt var hon bara pigg och frisk och veterinären såg inget hinder för att hon skulle kunna leva ett bra liv trots diabetes.

Eftersom vi odlar fodret själva så var det inga problem att vräka i henne grovfoder även om det blev spill. Hon fick även mer kraftfoder än vad som beräknades till hennes storlek och arbete (B-ponny). Med det intag som hon hade höll hon sig fin i kroppen, visserligen slank men musklad och i bra hull.

/Kicki :)

mer muskler på rumpan. han ser lite kantig ut. annars ser han jättefin ut. min häst var okså jättekantig om rumpan men då gav jag henne Kraft protein.

hälsningar amsan och nallelove

Men tänderna var kollade o så? kanske kan vara en ide som du säjjer o kolla om det hjälper att byta höet mot ensilaget..även om hagsällskapet inte är stressande i sig, så kan han ju ta längre tid på sig o äta, och då har den andre kanske ätit klart, o börjar gå o putta bort honom från sin hög..?

även om där e hö kvar kan det vaar så att han kanske inte kommer åt dte som han ska, därför han äetr så mkt när han kommer in...

finns dte nån möjlighet att hålla koll på dom under en dag o kolla hur dte går till?

bara en tanke..

det jag skriver är förutsatt att han faktiskt får i sig de mängder du angivit.
du skriver att behovet är 103mj och får i sig 187,7, det tycker jag är mycket. om han dessutom är spänd och överpigg så skulle jag säga att han får för mycket energi.
om du tar bort energi och därmed får för lite protein skulle jag öka på proteinet med t.ex. soja (om han tål det).
varför får han äppelcidervinäger? vinäger ökar ämnesomsättningen...

kanske att du byter åsebron mot krafft protein?

alltså. han är ju inte tjock men inte mager heller, dåligt musklad hela överlinjen. ev. proteinbrist. stressad och pigg i arbetet vilket inte underlättar muskeluppbyggnad.
=
mindre energi, mer protein, kortare arbetspass med mer fokus på avslappning, rund form och formgivning av överlinje.

i och med att han är i så pass god kondition och igång så mycket så ser inte jag något problem med detta trots ålder.

Senast ändrad av en moderator:

Pigan: har full koll på TS halten ;) den ligger på 62%.

Då säger jag som någon annan är beräkningen på vad han får i sig i protein o Mj räknat på kg foder eller har du tagit hänsyn till ts? Vilka värden har ensilaget?

Förresten - hur har du kommit fram till behovet? Känns högt i förhållande till storlek - OBS! säger INTE att det är fel, bara nyfiken! Vad väger killen?

Senast ändrad:

Jag hoppas inte superbiddi tar illa upp att jag visar en bild hur han såg ut 2005. Riden likadant.

050521bete-041.jpg

Vad fick han för foderstat då? Det är ju inte bara ridningen som är avgörande! snygg är han!

Kanske superbiddi kommer ihåg vad han fick...

Men jag tror faktiskt inte det är fodret det är fel på, utan att något hindrar honom att ta upp näringen.

Svarar alla :

Ja jag får grunna lite på om jag ska byta. Jag tycker ändå att han tar sig med den foderstaten han går på nu (han har gått upp lite sen jag tog bilderna ska fota i em ska ni få se ;) ) och det känns dumt att introducera ett nytt foder igen, och framför allt om han har lite obalans i magen.

Ang att ställa honom i en egen hage kommer göra motsatt effekt han kommer springa som en blådåre efter kompisarna så det är uteslutet helt

jag har räknat ensilagen i kg foder. Ensilaget har värderna TS 62% 9.8MJ/ts smrp 102g/kg.

Fast riden likadant är han ju inte riktigt. Han är mer i kondition nu och rids "hårdare" + att nu är det bara jag som rider. Och annan sadel. Minns tyvär inte vad han åt då, då det inte var jag som hade koll på det då.

Man får ju tänka att det är två år kan hända mycker med en kropp som är äldre.

Veterinären har nu kollat egenom honom. Han var fin på lungor och hjärta. Han tyckte också att han var tunn i överlinjen. Tyckte också att vi skulle börja med träckprov för att se och sen kanske blodprov. Men han va klar i ögonen och pigg och glad tycke han så inga större fel. Men som sagt träckprovet kanske säger allt!

Han reds väl inte i en bättre form då? Han var ju lika pigg och svårriden då väl?

2856047.jpg
[/url][/IMG]

Sähär såg han ut juni 06.

Kan ju säga att vi har flyttat 30 mil sen dess. Då gick han i gräshagar året runt. Nu går han i skithagar. så det är nog där mycket ligger också att han behöver ha gräset som kommer på våren. Ska börja beta honom nu också tänkte jag. har börjat lite smått men tänkte öka på.

I början av Juni blir det flytt igen då byter vi till ett stall med mer utevistelse mer mat ute bättre hagar med träd och gräs i året om. Så då ska det väl bli ännu bättre förutsättningar för honom.

då red vi mest skritt och trav nån liten stäcka. inget jobb alls nästan . Hur L. red vet vi ju båda två och det kan ju inte ha varit en fördel för honom.

Igår när jag red. visst han var pigg och glad men jobbade ändå på bra och var fin i munnen. kunde långa och korta både trav och gallop utan att han stressade upp. Det var lite stutts då han tog fel gallop och jag bad honom att byta. men annars väldigt mjuk och gick i formen.

han kanske helt enkelt mådde bättre då. trivdes med sina hagar, hagkompisar osv. jag vet inte. mina svar var bara förslag på vad jag skulle gjort...

Det är därför jag flyttar honom igen. Jag tror att han trivdes bättre på det förra stället. men man får göra det bästa av det och det är därför jag byter upp mig lite. Och bästakompisen får flytta med. ( bästa kompisen är inte hagkompisen)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix