Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

Det är därför jag flyttar honom igen. Jag tror att han trivdes bättre på det förra stället. men man får göra det bästa av det.

Äh, du får flytta "hem" igen :angel:

Får omformulera mig igen ang ridningen så det kommer fram vad jag menar. Han reds inte på ett BÄTTRE sätt då, det är alltså inte att han på äldre bilden reds korrekt och nu rids han fel. Snarare tvärtom.

men ska jag köra på med samma foderstat. Lägger till e-vitamin och mag och tarm. en månad till, har han inte tagit sig mer då så gå över då till Krafft protein eller groov? Ska jag fortsätta med kornet?
Ska prata med hagkompisen om ensilage istället

Byt inte för fort, ge det iaf över sommaren.

Är magen i obalans är det ännu viktigare med långsam invänjning.

ja jag läste det igen och förstod att det var så du menade.
Nej jag är ju inne på sammaspår han jobbas mer nu och behöver såklart mer energi och protein såklart men jag tycker ju att han får det.

Ja hem vore trevligt att flytta men sambon går inte riktigt med på det. Ska flytta honom den 1 juni igen som sagt. Och hoppas han kommer trivas bättre där. Och vi tittar även efter egen gård så förhoppnings vis inom snar framtid kan jag ha honom hemma och göra precis som jag vill.

precis det är därför det känns så dumt att byta och greja om i foderstaten nu innan han få börja gå i gräshage. Utan han brukar bli "normal" hull under bete. Och skulle han inte hämta upp sig då så får jag väl stödfodra honom ordentligt.
Jag gör alltid foderbyten under minst två veckor.

vänta och se vad som händer på betet, men jag tycker nog ändå att du redan nu kan byta ut det kraftfodret (kommer inte ihåg vad det hette) som är som grov till krafft protein. lite mindre energi och mycket mer protein. det handlar ju bara om strax över ett kilo om dagen.

jag har räknat ensilagen i kg foder. Ensilaget har värderna TS 62% 9.8MJ/ts smrp 102g/kg.

Men om du räknar i kg foder så är det ju inte så mycket han får i sig. 20 kg ensilage som har en ts-halt på 62% blir ju inte mer än ca 12 kg ts. OK det borde räcka men jag tror du ska räkna om foderstaten faktiskt - det är ju inte säkert att det blir riktigt så mycket MJ som du tror.

Då skulle jag vilja påstå att hans behov är betydligt över 103, eftersom jag sällan sett en så kantig häst.

Ingen som reflekterar över att det kanske är näringsupptaget det är fel på, inte mängden han får...

Jodå, hästen är ju gammal, så då krävs givetvis mer mat, även om tänderna är i bra skick. = högre underhållsbehov.

Jodå, hästen är ju gammal, så då krävs givetvis mer mat, även om tänderna är i bra skick. = högre underhållsbehov.

Jag tror faktiskt inte det hjälper att mosa i mer mat, utan hitta lösningen hur han ska ta upp näringen bättre. Hittar man det räcker säkert 100 MJ.

ja, jag kollade lite snabbt på hippocampus för att få ett hum (är asdålig på att räkna för hand) och hästen får ju hutlösa mängder mer än den behöver både energi och proteinmässigt. är nog beredd att hålla med dig om att det är något i matsmältningen som är ett problem, frågan är vad det kan vara förutom mask?

okej... "försöker tänka men det står helt still"

apropå gamla hästar, är det ngn som vet om man konstaterar cancer på häst? har aldrig hört talas om det...

hittade på agria

Det forskas på tumörsjukdomar även på djur, men när det gäller häst, är orsaken inte alltid att kunna bota hästen till varje pris.

:)

Han ligger på en kvot på 10 på foderstaten. Och jag får inte i honom mer. De flesta "normala" hästar ligger runt 6-7. Så hanb ligger ju en bra bit över ändå.

Helt ärligt så ser han hemsk ut på överlinjen.

Kan ni gissa hans ålder?

Jag säger bara: OLJA! Olja gör underverk för hästar som din (och min).

Knapplån

Jag har bara ögnat igenom tråden så jag kasnke missat om någon redan skrivit det här. Kommer med några amatör funderingar

Funderar över om en kvot på 10 verkligen är det bästa, protein kostar ju energi att bryta ner så äter man väldigt mycket protein i förhållande till energi så kan man faktiskt gå ner i vikt, jmf tex attkins dieten. Lägg till något energirikt foder, tex olja, betfor eller liknande så att kvoten kommer ner i 7 eller nått sånt men behåll mångden protein, kan ju var värt att testa.

Senast ändrad:

kan meddela att han tidigare år har legat på 82MJ så jag har ju höjt upp honom rejält. Han har ju gått på den här foderstaten nu i en½ månad och jag och de andra i stallet tycker faktiskt att han tar sig. Dessa bilder är ju från i början av april. Ska fixa bilder nya bilder så ska vi se om det rä någon skillnad.

Nästa vecka får jag svar på om det kan vara mask och är det inte mask (vilket jag tor att det kan var en del) så ska jag be veterinären ta blodprov. Han lät fin både på hjärta och lungor.

Föreslog att jag skulle ge olja lite tidigare men fick inget bra svar på det. Har gett honom det tidigare år under kallast vintern.
Vilket slags olja är bäst at ge och hur mycket?

han hade behövt lite mer muskelsättning över länden.. sen beror det på hur gammal han är.. lite mer hull överhuvudtaget hade inte skadat men jag hade inte gått förbihonom o tänkt GUUUD vilken mager häst... men hade jag varit du hade jag jobbat honom mycket i form så han lyfter ryggen och sätter "rätt" sorts muskler.. plus att jag hade arbetat mycket i backar med honom för att stärka musklerna på baken på honom.. sen kanske han ser ut så.. han kanske är byggd på det viset och då går det inte att göra så mycket...

mvh Elina

Hej Han ser rätt gammal ut på huvudet och ögonen men lite sådär som en gammal busig häst som är pigg och glad jag tippar på 17-20år.Jätte svårt.
Men ge honom mer fett mat hur mkt kraft foder får han jag rekomenderar mustang orginal många är så rädda för att ge havre han ser ok ut över revbenen på bilden men han behöver mer hull på baken i mina ögon är knotig så som äldre hästar kan bli ibland.Men det ska inte vara en ursäkt.
Men 10kg hö.och kraftfoder 3ggr om dagen och mineraler och e-vitaminer mustang har bra mineraler och e-vitamin på flaska och betfor. sen skulle ju jag lägga till soja mm.men man kan inte sitta här och tala om saker hur duktig man är för vi känner inte hästen.Lycka till.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix