Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

Man blir så lätt hemmablind när man ser sin häst varje dag.
Så jag skulle vilja veta hur ni ser på den här hästen.
Hull och muskelmässigt.
Så får vi se om vi ser samma saker.
(hästen hatar att vara med på kort så han gör sig inte så bild skön ;) )
9432245.jpg
[/url][/IMG

9432246.jpg
[/url][/IMG]

Hur tycker du själv att den ser ut??????
Iom att du frågar om du är hemmablind, så vet du nog att den inte ska se ut så.

Om du läser hela tråden så har jag svarat på hur jag tycker han ser ut.
Och om du läser en gång till så står der mycket väl varför han får så lite mat ute.. visste jag skulle vilja ha mer mat ute men nu har han en hag kompis som är väldigt rund om magen. så då får jag göra det bästa av det.
Jag är mycket medvetan om att allt är inviduellt och måste anpassas då han är gammal. Det är alltid bra att få nya ideer av folk som inte ser hästen varje dag.

OK. Du tycker att han ser OK ut bara för att man inte ser revbenen.

Du borde ha hästarna i skilda hagar då de inte kan kombineras.
2 kg hö på hela dagen är förskräckligt lite-svältkost.

vart står det att jag tycker han ser OK ut för att man inte ser revbenen?????????

om du letar lite till så står det även att de äter inte upp sitt hö som de får i hagen. en häst som svälter äter om det finns mat ? så varför ge mer ute då han inte äter upp mer ute?

Hej!

Som flera andra redan har sagt så skulle även jag sluta upp att räkna på foderstaten och bara ge foder efter hur mycket hästen behöver och tål.

Att skritta 30 minuter ger ingen direkt motion heller, om han är pigg och behöver "gå av sig energi". Om hästen har en bra skritt kanske du kommer 4 km på 30 minuters skritt. Det är inte långt för en häst. Visst är han gammal, men han är uppenbarligen pigg och vill vara med och jobba, så varför inte skritta längre pass? Du kan ju alltid gå bredvid om han verkar besvärad av sin rygg.

Men sen är det ju också så att hästen är 21 år, han kanske inte kommer att bli i bättre skick än vad han är nu, för trots allt så är det ju en hög ålder för en häst.

Ha roligt med din kompis så länge du kan och erbjud honom mat så att han äter sig mätt. Vad mer kan du göra?

:bump: Glöm inte bort att herrn är 21 år! Översatt i människoår är det uppåt 70 - 80 år och alla våra gamlingar ser inte helt korrekta ut heller längre. Nu ska man inte bara skylla på ålder men foderstatsberäkningen är ju väl genomförd.Verkar han må bra och vara pigg och glad är det ju lugnande. Sedan kan man ta ett ämnesomsättningsprov för att kolla.:bump:

vart står det att jag tycker han ser OK ut för att man inte ser revbenen?????????

om du letar lite till så står det även att de äter inte upp sitt hö som de får i hagen. en häst som svälter äter om det finns mat ? så varför ge mer ute då han inte äter upp mer ute?
Då är den sjuk eller har megaproblem med tänderna.
Mao får den bara i sig 4-6 kg om dagen, vilket rimmar med hur den ser ut.
Hösilage håller sig dåligt nu, vilket kan vara en anledning till att ingen av dem äter upp.
Det är nog lättare för den att äta Hackat strå eller dylikt.

Hej du!

Jag tycker han ser bra ut hull-över-revbenen, bättre än tidigare år. Men han är hemskt tunn hela överlinjen. Hur blev det med sadeln?

Jag skulle lägga till e-vitamin och även kolla upp bandmask.

Hur är lungorna? Det är inte alls ovanligt att de får svårt att ta upp näring när lungorna inte vill vara med riktigt.

Kul att han är pigg! Och maten ska du inte behöva öka, kolla andra faktorer som kan inverka.

är lite försiktig då jag inte har så stora kunskaper om detta.

jag tänker att du beskriver honom som pigg och framåt och att det tar tid för honom att slappna av och jobba sig rund, samt att han ibland står och hoppr på stället. av det skulle jag säga att han får för mycket energi, det skapar energi och motstånd i kroppen vilket ger en spänd överlinje.
jag skulle dra ner på energin så att det går att arbeta honom rund och mjuk större delen av passen istället för bara några minuter på slutet, så han stretchar överlinjen och bär dig på muskulaturen istället för skelettet.
så skulle jag ge proteintillskott för att han inte ska falla ur muskelmässigt utan snarare bygga muskler igen, gärna i kombination med e-vitaming (såg att du redan ger b.vit.) som hjälper uppbyggnaden.

Hej
Du anger att hästen får höensilage med bra värden och mågna kilo MEN jag hittar inte uppgift om tshalten. Är det ett vått silage blir det ju mindre "mat" och mycket vatten. De där många kilona är kanske inte så mycket när det kommer till kritan. Har du uppgift om TShalten?

Hej fin häst annars men mera hull o muskler över rygg o rumpa. Skogsmulle häst sa du.. Klättra lite mera med honom.Det ger ju bra muskler. Naturen är den bästa träning som finns. Lycka till! Annars ser han som sagt lovande ut om han får hull o muskler även lite i halsen för nu ser han "benig" ut. Mvh jag

Nu har jag hunnit tänka lite mer.

Jag skulle faktiskt ta bort kornet till att börja med och byta det mot t.ex. Krafft Rehab.

Hej
Du anger att hästen får höensilage med bra värden och mågna kilo MEN jag hittar inte uppgift om tshalten. Är det ett vått silage blir det ju mindre "mat" och mycket vatten. De där många kilona är kanske inte så mycket när det kommer till kritan. Har du uppgift om TShalten?

Fast hästen får ju i sig 187 mj och 1870 smrp oavsett vad ts -halten är;)
Om nu ts har räknat foderstaten per kilo foder och inte per kilo ts.

Senast ändrad:

tack alla för era bra svar! Ska försöka svara er allla.

My: Ja det kanske är som du säger eller som Juzzen att han inte orkar längre och därför inte kan koppla av. Jag får prova mig fram för att se helt enkelt. Och visst han är ju till åldern men jag vill ju ändå göra allt i min makt för att han ska må bra och vara fin i hull och muskler. Jag tycker han häter sig mätt eftersom det alltid finns mat kvar både i hage och box. Och eftersom tänderna är kollade vet jag att felet inte sitter där.

gulan: Nej det har han inte. Han är sv.halvblod med morfar Ciceron.

Madick: Sadeln står det om tidigare i tråden. Lägger jag ut bilder här så vet man inte hur tråden spårar ur men jag PM dig.
Ang lungorna, han blir lätt anfådd men det går över väldigt snabbt, då får man ju tänka på att han även har bronkiten men som han inte haft några symtom på alls de senaste året. men kanske är besvärad över när han blir anfådd?
Varför tycker du att jag ska byta ut kornet? Varför inte öka? Åsebro coolen ligger på 13.5mj och 90smpr. och vill men åt mer smpr så är ju grooven bättre. eller hur tänkte du ?
Japp bandmask ska jag även ta när jag gör träckprovet, det är redan tänkt. ska skicka in det i början av nästa vecka.

Ikn02001: Men hur ska jag sänka energin utan att ta bort en massa protein? Han får ju inte så mycket energi av kraft fodret utan det mesta kommer ju från grovfodret. e-vitaminen ska inhandlas idag:)

Pigan: har full koll på TS halten ;) den ligger på 62%.

Silvette: Det är så jag ser honom. Dåligt muskald över rygg och rumpa. och även på halsen. Behöver lite mer hull. Ja klättring får det bli. med eller utan mig på. Vet en tjej som stod i stallet före mig hon gick och bygde sonens ponny i kyrkbacken här hemma ;)

ALLA: Veterinären kommer ut idag för vaccination h*n ska även få kolla igenom honom.

Jag avskyr korn... så det är helt personligt :angel: Men i övrigt så ÄR det ett foder som kan vara svårsmält för många hästar, och kanske han behöver något lättare nu när han är äldre. Tydligt är ju att nånting måste ändras. Att öka på maten tror jag inte på, snarare styra om till annan sammansättning. Han får så pass mycket ändå.

Att han blir andfådd kan absolut hänga ihop med lungorna och med att han inte tar sig bättre. Om nån vet ska komma ut och vaccinera eller så kanske du kan haka på och be om ett blodprov och kolla för infektioner och så. Ja, såg ju nu att vet skulle komma ut... bra om man läser allt :-)

Han har alltid funkat bra på korn. Men det kan ju ändras. Kanske ska prova att byta ut kornet mot groov 90 som har lite mindre energi än kornet och "liknande" protein. Kan det vara nå tro? Kan säga att jag blöter all mat til honom så han äter soppa och slipper tugga kraft fodret.

Det jag tänkte på när jag läste svårfödd, stressad och sen att han äter knappt ute men massor inne är obalans i magen.Tror det kan vara bra att prova kraft rehab som just ska vara snällt mot magar eller kanske en period med mag&tarm.

Har de gräs ute eller äter han så lite ute även vintertid?

Ja jag får prata med vet idag och se vad de säger. Men visst är de något som är fel.

tyvär har vi skit trista hagar utan gräs. Kan ju vara så att han får i sig mycket jord och så som stör i magen. Han åt mer vintertid då det var kallare.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka