Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

som sagt man kan inte gärföra äpplen och päron min häst har och kommer aldrig få en "rund" rumpa..
Nej, han hade sluttande kors även då han var mer musklad på sommarbilderna.

När och hur snabbt tappade han överlinjen?
I samband med pälssättning/fällning? miljöbytet? den ökade träningen?
Är han öm i ryggen och bakdelen eller endast tunn ?

Man kan inte få uppallt hull och muskler på en häst på 2 veckor. Och han tar sig ju det är väl det viktigaste.
Ja, han har tagit sig

Han är en häst som måste jobba med både kropp och huvud. Att ställa av honom helt är inte att tänka på då har vi ett vilddjur att hantera.

Mindre energifoder om han behöver gå lugnare arbetspass i samband med uppbyggnaden kan göra att han lägger på sig mer än om du ger mycket energi på en häst som stressar.
Ibland kan bättre kondis göra hästen mer stressad och mer stress leder till magrare häst.
Hjärnträning borde vara ett bättre alternativ än hårdare ridpass.

Varför då inte skicka iväg honom till ett fint bete?

*KL*
Anekdot:
Min första häst svaltes för att förra ägaren inte vågade rida den annrs.
Den hade slagit med knät mot krubban o fått en förstorad slemsäck där. Enligt henne gick det heller inte att ha den på halm, eftersom den åt upp allt.
Tro :devil: det.
hon hade släppt ut den i april 24h.där inget gräs växte.
hästen var då 5 år o fick öknamnet Britta Puckelpist.

Gick sen upp i vikt relativt snabbt.
Fick sedan bilder av uppfödaren när hästen var 3 o där var hästen jättefin o hade fått diplom.

Den hade alltså fötts upp ordentligt o var då inte ärrad för livet.

En häst som en gång har varit i gott hull o välmusklad har mkt lättare att återfå det.

Senast ändrad:

Varför då inte skicka iväg honom till ett fint bete?

Vår erfarenhet är att hästar i dåligt hull kan få ett helvete på betet.
Dom kan ha en benägenhet att inte klara en natt med spöregn trots dom har skydd.
Insekter och flockens "ysterhet" är också faktorer som mager häst inte pallar med.
Detta trots att du har bra bete.

Ett alternativ till mager beteshäst är att man tar in den då det är som varmast/mest insekter. Det handlar ju om några timmar bara..Den bör då få stå på box, rejält halmad och få kraftfoder/grovfoder.

AM

Hästen överst på sidan är inte lite överviktig just då den fotades.

Måste få försvara mig lite, lägger in en färsk bild från i lördags. Är han för fet? Tycker inte jag, däremot ganska rund och fin över rumpan. OBS! Jag påstår INTE att det är muskler, men det är hyfsat lätt att få muskler på denna ryggen, där det finns att ta av, och sadeln sitter bra även de perioder han är mindre musklad, eftersom där ändå finns utfyllnad.

luneapril-07.jpg

kan ni inte enbart dra slutsatsen att hästen har proteinbrist och är muskelfattig därav.

Jag har aldrig sagt att den skulle ha proteinbrist, däremot är den tunn, d.v.s. har för lite fett på kroppen. För att hålla igång kroppsfunktionerna, och få energi till träningen, har den därför börjat ta av sina muskler. Jag skulle hellre lägga den på en lägre kvot, men egen gamling funkar bäst på en kvot just över 7 och ca 120 MJ.

Bakdelen på en gammal dressyrhäst skiljer sig avsevärt från en gammal hoppares.

Det har väl ingen bestridit heller. Och jo, min är ju gammal dressyrhäst. Men faktum kvarstår att hästen är väl tunn, varför försöka bortförklara det med kroppsbyggnaden? Det finns klara och tydliga scheman där man kan bedöma hull på hästen, och där ett av de viktigaste kriterierna är just toppigheten över korset. Därmed inte sagt att alla hästar kan få en helt rund rumpa, men jag ser gärna att de åtminstone är platta över korset när man ser dem bakifrån, inte toppiga.

Det har väl ingen bestridit heller. Och jo, min är ju gammal dressyrhäst. Men faktum kvarstår att hästen är väl tunn, varför försöka bortförklara det med kroppsbyggnaden?
Bilden jag syftade på är den bild då pilen var ritad mot bakdelen.

Det jämfördes här en överviktig häst med en alltför tunn.
Samt att hästarna skiljer sig åt typmässigt.
Lika skadligt med fetma som för lite hull på en gammal häst.

Det förvånade mig enormt att inte någon på forumet frågade mer om den tunna hästen utan bara tänkte på foderstaten. Vad gjorde att den tappade sitt hull ?
Möjligheten fanns att det berodde på en sjukdom, skada, pälsfällning, stress vid sitt stallbyte eller annat som inte är enbart foderrelaterat .Det är heller inte ovanligt att hästar får hunters bump på ålderns höst och därav ser toppiga ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka