Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

fettknl.jpg

9468469.jpg

Jämför inte äpplen och päron.
Hästarna har olika kroppsbyggnad.

Skulle en gammal häst med något tunn överlinje må sämre än en gammal häst som övergöds?
Jag antar att du drar ner på maten eller motionerar mer när hästen bildat för stor fettdepå ?

Senast ändrad av en moderator:

Den lite överviktiga kan bära upp ryttaren med sin muskler o har lättare att bära en sadel som inte ligger illa.

Den lite överviktiga kan bära upp ryttaren med sin muskler o har lättare att bära en sadel som inte ligger illa.

Ligger sadeln dåligt på den tunna hästen ?
Är fett=muskler ?
Har inte vältränade galoppörer muskler ?
De bär ryttare och jobbar hårt ?

Så för att hästen har fett har den automatiskt muskler? Intressant...

Och vad gäller sadlar har jag tvärtom erfarenhet, det är mycket svårare att få sadeln att ligga rätt på en fet häst. Dessutom rimmar det illa att du kommenterar så som om TS häst har en felanpassade sadel. Det har den inte.

Det är skillnad på att vara "deffad", som galoppörerna är. dvs tränad o får massor med krafftfoder samtidigt.
De är slimmade med MASSOR med muskler som bär upp.

Om en häst / människa hålls för kort med mat förbränns även muskulaturen om den samtidigt tränas.

Så ja- en ngt överviktig häst har kvar sina muskler, även om de kan förslappas vid vila.

Nu pratar vi inte om mager vs fet, utan NGT överviktig.

Om ryggraden skjuter upp saknas, ryggmuskler som ska bära ryttaren.

Jag antar att du drar ner på maten eller motionerar mer när hästen bildat för stor fettdepå ?

Det är ju klart. Det är ju inte bra med för mycket övervikt heller, det sliter på lederna i onödan. Men jag anser att man kan låta äldre hästar ha en liten "fettreserv". Hållar man dem alltför slimmade och näringsupptaget av någon anledning försämras, börjar de ju ta från musklerna direkt.

Dessutom rimmar det illa att du kommenterar så som om TS häst har en felanpassade sadel. Det har den inte.

Det är det väl ingen som har gjort heller. Vad jag (och Axel?) menade var nog att även om sadeln är väl inpassad, är det svårt att få den att ligga bra då ryggraden sticker upp så pass.

Hästen överst på sidan är inte lite överviktig just då den fotades.

Lagom mycket mat och fettreserv är att föredra.
Om hästen riskerar att ben,hjärta och andra organ kollapsar pga övervikt har du ingen nytta av att kunna sadla och rida den.

Den hästen är inte tunn, den har ju musklad överlinje och hals.

Och hur tycker du bakdelen ser ut ?
Som hästen överst på den här sidan då den är lite välgödd eller mer som TShästens bakdel. Dvs sluttande?
Jag säger bara att hästar har olika kroppsbyggnad.
TShästen ser inte så tunn ut längs ryggraden där sadeln ligger. Hög manke och toppigt kors, men inte undernärd även om lite mer muskler skulle vara att önska.

Avseende halsen jämför du äpplen och päron igen.
En hingst har en annan hals än en gammal valack.

Jag vet inte vad du ser:confused: Det är en modern högställd sporthäst.

Hingsten är i gott hull, välmusklad o är def. inte insjunken i flanken eller omusklad någonstans.

Jag vet inte vad du ser:confused: Det är en modern högställd sporthäst.

Hingsten är i gott hull, välmusklad o är def. inte insjunken i flanken eller omusklad någonstans.

Jag ser också en mycket fin hingst, men vet att några skulle kalla hästen omusklad över bakdelen om den hästen kommit ut här som en anonym trådhäst.

Läs Luna 10s ord och se på pilen på hennes bild.
TShästens bakdel är mer lik den fina hingstens än Lunas hästs.
Vilken av hästarna som saknar mest muskler just där är inte möjligt att avgöra. Fett är inte muskler.

Ett tips bara: när jag undrar om min har fallit ur, har jag som ett av flera mått, att om han har "fettknölen " precis framför svansroten kvar, så är det bara muskler som saknas, är han däremot insjunken där, vilket han aldrig varit men däremot din är, då vet jag att även hull saknas.

Jag opponerar mig mot att ni ger råd när ni inte vet mer om hästarna.
Utan mer info om ras,verksamhetsområde,tidigare skador osv kan ni inte enbart dra slutsatsen att hästen har proteinbrist och är muskelfattig därav.
Bakdelen på en gammal dressyrhäst skiljer sig avsevärt från en gammal hoppares.

såg senaste bilderna brukar egentligen inte lägga mig i sånnt här men har vart i samma sits som dig med förra hästen och lite med nuvarande...

hon (den förra) hade fri tillgång på hösilage åt ca 25 kg om dan, 2 kg havre, matolja och 1 liter korn så höll sig hon rund!

nuvarande herre äter 4 liter kornkross, 5 dl havre, 1 liter betfor och 16 kg hösilage och då håller ´han sig precis på gränsen till smal...
och endå är dessa hästar unga :crazy:

kämpa på! snart är de sommar och bete ås blir de nog bra!
dock skulle ja nog inte ridap å hästen som den såg ut på första bilderna utan mestadels jobba den från backen..men de kanske du gör? har inte läst så noga =)

lycka till!

KL
Som flera sagt tidigare så måste man ju tänka på näringsupptaget och inte enbart på fodergivan.

Vet många tunna tävlingshästar (travare) som står på ca tio till tolv kilo kraftfoder utan att lägga på sig. Då våra tränas hårt och äter mest bara bra hösilage och något kilo kraftfoder o olja, kan man ju fundera på vart näringen tar vägen på de första.

Om man börjar fokusera på mag/tarmsystemet och gör vad man kan för att få en optimalt fungerande tarmflora så är mycket vunnet.

Vår lättare typ av häst med superkänslig mage tål inte korn. för svårsmält. inte heller betfor=skapar obalans och osund mage pga melassen.

Mkt positivt har varit linfrö, olja och e-vitamin. Plus allt annat trix och jox som är positivt för mage och tarm.

Då man börjar komma upp i astronomiska givor och har en tunn häst likaväl, kanske man ska tänka till hur den ser ut inuti.

Vår med muskelproblem har kan man säga fått en reningskur, oplanerat, under tiden vi försökte utesluta de fodermedel han inte tålde. Gått på enbart hö, sedan har vi lagt till efterssom och bromsat omedelbart han visat tecken på stress och stelhet.

Som många med överbelastade system reagerade han negativt på det mesta i början. Men nu efter en längre period på låg kvot och massor av omsorg, träning och friskvård i naturmedicinsk anda, börjar kroppen tåla mer o mer omställningar och näringsämnen.

Äter nu massor!! med hösilage, 1-2 dl olja, ett kilo musli, linfrökakegröt, e-vitamin samt magtarmpulver och blir vackrare och rundare för var dag. Från att ha sett ut som ett spjälstaket över ryggen. (dock haft muskler i nedre bakdelen. Ingen överlinje men "kapplöpningsmuskler") och varit het och stel.

Hoppas mitt svammel kan hjälpa något! Ser även yngre hästar med kropp som TS´s, dåligt upptag trots låg ålder :) -Tex en arab som tävlats hårt och sålts nerriden. Det sket ut bitar av tarmen som var helt förstörd. Hade lite muskler i behåll men noll hull och rasade snabbt muskelmässigt då nya ägaren red på glad i hågen. 8den var ju i full kondition och skulle tävlas...:crazy: )

Det är det väl ingen som har gjort heller. Vad jag (och Axel?) menade var nog att även om sadeln är väl inpassad, är det svårt att få den att ligga bra då ryggraden sticker upp så pass.

Hej!

och icke att förglömma.. Är sadeln anpassad för hästens nuvanrande rygg eller för den vämusklade ryggen den hade förrut? För är sadeln anpassad till en rygg utan muskler hindrar den ju effektivt muskler från att byggas, där sadeln ligger. jag vet sadelmakare som vägrar prova ut/säkja sadlar till hästar utan ryggmuskler just för att hästen först ska ha musklerna och sen sadeln.

/ Lavinia, som i övrigt inte har så mycket att tillägga i diskussionen

Knapplån

Jag har bara ögnat igenom tråden så jag kasnke missat om någon redan skrivit det här. Kommer med några amatör funderingar

Funderar över om en kvot på 10 verkligen är det bästa, protein kostar ju energi att bryta ner så äter man väldigt mycket protein i förhållande till energi så kan man faktiskt gå ner i vikt, jmf tex attkins dieten. Lägg till något energirikt foder, tex olja, betfor eller liknande så att kvoten kommer ner i 7 eller nått sånt men behåll mångden protein, kan ju var värt att testa.

Har också hört talas om att för mkt proteien kan leda till att hästen tappar hullet! Kan ju vara lite grann så det är här?! Är det inte det som är felet så ska man nog kolla igenom hästen ordentligt.

Förstår inte hur man har hjärta att motionera den öht mer än promenad. En kompis till mig har en VBL kille på 23 år och han är inte ens i närheten av att vara så där mager, han rids typ 1 ggr i veckan av hennes barn = Promenad i skogen. Ett bra exempel tycker jag är et-flickan, hennes häst blev som en helt annan häst när den fick gå och strosa i hagen några månader!

Hur som helst! Hoppas den hullar på sig nu när sommaren kommer med allt gräs :d

som sagt man kan inte gärföra äpplen och päron min häst har och kommer aldrig få en "rund" rumpa..

Man kan inte få uppallt hull och muskler på en häst på 2 veckor. Och han tar sig ju det är väl det viktigaste.

Han är en häst som måste jobba med både kropp och huvud. Att ställa av honom helt är inte att tänka på då har vi ett vilddjur att hantera.

Kan meddela att den är utprovad efter den muskelfattiga ryggen. Med utrymme att bygga muskler på när han väl fyller ut den sadeln är jag helt medveten om att det är dax för ny.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka