Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

Då är det en helt annat sak.. 82Mj är inte så mycket.

100 Mj till låter mycket, har du bytt hö eller hur har du ökat så mycket?

Kl

Försöker bläddra fram hur gammal hästen är men jag måste vara blind..

Vill nog först säga att pållen ser rent bedrövlig ut över kors och rygg.
Tunn hals och skarp manke.
Fullblod?? Dom brukar ju inte se så granna ut.. :crazy:
Ibland får vi in fölmärrar utifrån som ser ut så där. Oftast för lite äta och för länge föl vid sidan..
Tar banne mig ett helt år att få sådana att se ut som riktiga hästar igen.

Men, men..till övriga som räknar miniräknare och foder.

Ville berätta att vi själva har en gammal avelshingst på nu 26 år och väldigt dåligt med tänder.

Han får frukost 1:
1,5 kilo stöpt havre och 1 liter uppblött betfor morgon

Frukost 2
1 kilo Mustang

Vid insläpp så får han
2,5 kilo stöpt havre.
4 kilo Mustang
2,5 liter uppblött betfor.
Extra b-vitamin.

Till "kvällsmacka"
1,5 kilo stöpt havre

På allt detta har han tunt hösilage med smrp 80 E 10
Hösilage har han helt fritt.

I hans box hänger extrakrubba med luzernpellets som även det äter fritt.

Så fram med miniräknarna... :devil: :D

Wibrantus går enbart som provhingst sommartid. Gör inget annat resten av året.

Och han är i jättefint skick. Musklad om man tänker på åldern och rejäl.

Vinter
wibbevinter4.jpg

Sommar
wibbesommar05.jpg

(och JA, i vanliga fall räknar vi foderstater. Men i Wibbes fall är det bara att glömma det. Mat punkt slut)
AM

men hade jag varit du hade jag jobbat honom mycket i form så han lyfter ryggen och sätter "rätt" sorts muskler.. plus att jag hade arbetat mycket i backar med honom för att stärka musklerna på baken på honom.. sen kanske han ser ut så.. han kanske är byggd på det viset och då går det inte att göra så mycket...

Jag vill absolut inte vara elak, men man kan ju inte sätta muskler på en häst som är så tunn! Var ska han ta material till muskler ifrån?:confused: Dessutom skulle jag inte ens vilja sitta på en rygg som ser ut så där, hur hittar man ens en sadel som passar? Inte ens en helt oriden häst ska se ut sådär, gör den det är den kort och gott TUNN, inte felmusklad!

Istället skulle jag satsa på att först kolla så han inte har fysiska fel som hindrar näringsupptag, sen göda upp honom ordentligt, och sen , när han har lite fett att ta av, börja bygga upp. Naturligtvis kan man promenera o.dyl. medan han fettar på sig, så han inte stelnar till.

Finns det möjlighet att släppa på bete? Bete + kraftfoder (krossad/stöpt havre + olja ?) + hö/lucern om han är inne på natten skulle väl inte vara helt fel?

Jag har själv en 23-årig valack, halvblod av ungefär samma typ som din, och det är inte lätt att hålla dom i bra hull. Men låter man dom tunna ur såpass som din är det nog svårt om inte omöjligt att få dem fina igen. Jag ska försöka knäppa ett kort av min och lägga in imorgon.

Men som flera här har sagt, gamla hästar behöver mat, skit i tabellbehoven! Oftast gäller det att trycka i dem så mycket som man bara kan, av allt:smirk: .

Kan bara instämma i vad Luna10 skriver.

På fotot från 2005 ser hästen helt OK ut. Fotot taget juni -06 ser han lite tunn ut över överlinjen. Men på de nytagna fotona är han alldeles för tunn - förlåt att jag säger det, men jag hade varit helt förtvivlad om någon av mina hästar hade sett ut så!
De gånger jag har haft äldre hästar som har börjat falla ut (oftast antingen på senvintern eller på sensommaren när betet har börjat bli magert) så har jag direkt höjt fodergivan/alternativt börjat stödfodra på betet. Luna10:s foderråd låter mycket bra!

Tack.
Han är en mycket speciell herre :love:
Det bara sprakar och gnistrar om honom.
Han är väl medveten om att han är en riktig karl. :D
Och jag är glad för varje dag han finns hos oss. :)

Och han hade nog svältit ihjäl på dom sk. foderstaterna. :o
Man måste ju räkna med att när pålarna blir äldre så finns det inga "måsten" eller "vetenskapliga tabeller"

Det är då hästögat kommer in och man går på känsla.
Mår hästen bra, har fin hull (och det är jätteviktigt med bra hull på gamlingarna ifall det händer nåt) är blank i pälsen och glad och pigg i övrigt så har man gjort rätt.

Men det skulle ändå vara intressant ha höra en vetenskaplig beräkning på Wibbes mat... :devil: :angel:

AM

svarar alla:

Han blir 21 år till sommaren. hade det funnits möjlighet till bete så hade jag självklart släppt honom.
Jag ÄR förtvivlad för att han ser ut som han gör tro inget annat. Gör gör allt i min makt för att han ska sätta mer hull och muskler. Och gör har ju gjort så att när han började falla ur senvintern så höjde jag fodergivan.

Halvblod är hästen.. håller just ni på att lägga över bilder från kameran. Så får vi se vad ni tycker nu...

här kommer bilde från idag. Tycker han har fått lite mer mage och något mer över rygg.. Eller ser jag helt fel och ser det jag vill se?

Ignorera den skitiga hästen:angel:

9468468.jpg
[/url][/IMG]
9468469.jpg
[/url][/IMG]
9468470.jpg
[/url][/IMG]

gamla bilden:
9432245.jpg
[/url][/IMG]

mycket bättre än innan! men jag tycker det var etty evigt tjafsande om detta foder! du försöker göda upp hästen, vill inget annat än att det ska bli bra - FINE! tycker det är bra att du kommas mask, vet. ALLT, det är sp det ska vara! jag tror som några få kloka nämnt, att det är näringsupptaget som svackar, inte fodergivan! herregud, han får ju mat, massor! och så får man inte glömma att han är 21, det är inte lika lätt att göda en gammal häst! och alla hästar har förresten inte lika lätt att göda upp sig som andra - vet inte vilken kategori denna tillhör! Tycker snarare att du ska ha beröm som gör allt som står i din makt för att komma tillrätta med problemen! :)

Jag tycker inte att 20 kg ensilgae med en ts på 62% egentligen är så mycket! Jag instämmer med de som säger att han behöver mat. Det är därför jag har diskuterat mängden - läser man foderstaten rakt av ser det mycket ut men när beräkningen sker på kg grovfoder och som jag förstått inläggen utan hänsyn till TS-halt - då blir det en annan sak. Men jag kanske missförstått... Dessutom vet åtminstone inte jag vad färdigfodret har för värden.

Behöver hästen mer näring måste man ju faktiskt också titta på fodergivan. Det ser ju inte ut som om den räcker. Frågor jag då ställer mig - som också har en gammal häst som vid ett tillfälle föll ur - har jag räknat fel? Mask? Fel näringsbalans - inte mängd? Saknas något? Tänder? Infektion? Vad ska jag öka på med? Kan ställa fler frågor än så...I det fallet räckte det att ge lusern som tillskott. Idag - två år senare behöver han inte tillskott av lusern. Förklaring på viktminskningen fick jag aldrig. Det fanns inga synbara/konstaterade fel och hade ämnesomsättningen spårat ur borde han ju inte fungera som tidigare igen.

Senast ändrad:

Superfin häst, Nafayette!

:d :d

(hoppas bara att min "gammelman" kommer att hålla sig så på ålderns höst/sommar :smirk: )

Tack, :o roligt att ens erfarenheter kan komma till nytta!

Jag försökte hitta några färska bilder på min gamling, men tydligen har jag bara fotat när vi har tricktränat, så de är inga uppställningsbilder precis:o , men man ser väl ungefär hur han ser ut:

vframfintbeskuren.jpg

luneapport2-1.jpg

Det går absolut åt rätt håll nu tycker jag, han är liksom lite mindre insjunken, inte mycket, men dock.
Ett tips bara: när jag undrar om min har fallit ur, har jag som ett av flera mått, att om han har "fettknölen:o " precis framför svansroten kvar, så är det bara muskler som saknas, är han däremot insjunken där, vilket han aldrig varit men däremot din är, då vet jag att även hull saknas.

Dålig bild, men försöker illustrera vad jag menar
fettknl.jpg

Det är en av de ställena där de kan ha fettdepåer.
Min ena fick en större sdn när han hade en felställning i korset o avlastade ena sidan.

Även "ponnyvalken" på sidan av buken.

Om hästen avmagrar är det de ställena som den tar av- typ kamel.

Min ena fick en större sdn när han hade en felställning i korset o avlastade ena sidan.

Hur menar du då? Blev fettvalken större totalt eller större på ena sidan. Ursäkta men jag fattar inte:o .

Även "ponnyvalken" på sidan av buken.

Var sitter den? Har min häst en sån :o ?
Jag håller ju honom hellre lite i överhull eftersom han är så gammal, det går så snabbt sedan om de börjar tappa.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka