Hemmablind? hjälp!

Sv: Hemmablind? hjälp!

Skriver lite bakrund fakta så kanske ni kan hjälpa mig att komma på hur jag ska försöka jobba upp muskler och hull.
Han är en pigg och energisk herre på 21år. Motioneras 4-5 gånger i veckan varierande mellan ridning och tömkörning. Ridning så är det mest ut i skogen i alla gång arter. Även en del klättring.

hans foderstat ser ut följande:
15-20 kg (fritillgång) ensilage som har en kvot på 10.
2 kg hö som har en kvot på 6.9
1-1½kg Åsebro cool
1kg korn
3dl betfor
1 dl mineral blå (krafft)
äppelcider vinäger
vitlök
b-vitamin

Även om inte revbenen syns så har han ju inte mkt fett på kroppen. Syns mkt tydligt över rumpa/kors.
Jag skulle satsa på att höja upp energin, hur mkt mj står han på idag? Och kvoten ligger på 10, men hur mkt smrp får han i sig totalt? Han kanske får i sig mindre än sitt behov, trots en hög kvot?
Att han inte har så mkt muskler över överlinjen kan ju annars bero på att han kanske inte arbetas så hårt, eller fel.

Har själv en häst, modell mindre och lätt i typen (fullblod) och hon kräver mycket mj, MINST 120 och en hyfsat hög kvot(7-8) för att se schysst ut både muskel och fettmässigt.

ja, foderstaten ser ju bra ut, men är det fri tillgång ute, har du koll på att han får i sig allt han ska? kanske dum fråga, men om man inte frågar får man inte veta;)

Sen är han ju lite äldre, så då blir dom ju gärna lite kantigare dock, men så skarp överlinje borde han ändå inte ha, ligger sadeln bra, för han ser lite nersutten ut, även bredvid manken, men dte kan ju ha att göra med resten av överlinjen oxå såklart, så jag bara frågar!

Hur hårt går han på passen?hur länge rids han var gång? han kanske är pigg i skallen, men kroppen kanske inte orkar några längre pass längre, därför han tappar..

det e bara några ideer jag fick nu, säjjer INTE att dom stämmer! bara spånar lite! Hoppas du inte tar det fel!

Ja, ordentligt med mat får han ju iaf;)
Han borde ju inte lida brist på vare sig mj eller smrp, om analysen stämmer. Hur togs hösilageproverna, är fodret från samma vall eller olika, har ni tagit samlingsprover osv?
Tänker att analysen kanske inte är korrekt på nåt vis?
Jag skulle börja med att ta maskprov (såg att du skulle det), och se vad det säger.

Han har ett behov på 103mj och får i sig 187,7. Han är jättepigg att rida och det är svårt att tötta ut honom. Han arbetas inte alls hårt och de få gånger vi arbetar ordentigt så är det inte 100% rätt.

är han pigg, positivt pigg, allså glad för att jobba, vill mer, eller är han stressad, går med huvudet i vädert och slappnar inte av?

vissa hästar blir ju så, när dom är trötta, men vi kan uppfatta det som att dom är pigga..förstår du vad jag menar? därför jag undrar på vilket sätt han är pigg..Min blir så när han blir trött, då stressar han ännu mer, men man märker att han inte orkar jobba med ryggen längre..o kör upp nosen..

Tar det absolut inte fel då jag själv är inne på de spåren. Det är bra att ni säger vad ni tycker, bara ni kan stå till svars när jag ställer mot frågor;) Han och hag kompisen delar på 4-6kr hö ute och oftast så är det kvar när man tar in dem.

Det där med sadeln är en fråga i sig. Var och provade ut en till honom i november förra året. Men det är ju inte alltid man kan lita på att det blir rätt ändå. Kännde och känner fortfarande inte 100% för att saden är rätt. och håller även på och luskar vidare på om jag ska byta igen. Men kan säga att vi bytte från en sadel som låg skit till en som ligger bättre. Så han borde ju inte blivit sämre av sadelbytet.
Han rids inte hårt på ridpassen allt från 30-90 min var av del ånga är mesta dels skritt.
Pigg i skallen kan man lungt säga att han är. Idag stod han bara och studsa på ett ställe och ville iväg i galopp fast mamma sa nej :p

Han stressar lätt upp sig och spänner sig gärna. Kanske är det så att hans rygg inte orkar längre. Men han är ju pigg på arbeta och tycker att det är kul att komma ut.

kan lägga till att det oftast stressigt och stelt när vi bara skrittar och travar lite. Det verkar nästan som om han blir frustrerad av att inte få ut sin energi. När vi har jobbat på lite hårdare slappnar han av mer och stressar mindre, men då kanske han är så slut stackarn att han inte orkar stressa:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

hehe..klart..;) Ja, då har han kanske lite mer kraft i skallen än han har i kropppen, ofta är dom ju unga i skallen alltid;) Då kanske sadeln kan vara en del av problemet? Har han sett ut så i överlinjen länge? Hur är dte med täcke o så, har han täcke på sig mesta tiden? För gamla hästar gör ju lätt av med en massa energi på uppvärmningen av kroppen!
Kanske ska skritta mer, det e ju viktigt för dom att röra på sig, speciellt när som e äldre, men tempot kanske ska dras ner, iaf några dagar i veckan? man kan ju alltid testa? eller testa o bara gå ut och gå, tömköra och jobba från marken en tid, då märker du ju om han blir bättre eller ingen förändring alls..då har du något att utgå ifrån!

Men det med täcket e viktigt tycker jag!
Jag gör ju så med min unga pålle oxå, så fort all utrustning åkt av efter ridturen, lägger jag på ett fleece täcke en stund så han inte blir kall, då bygger dom ju muskler snabbare, eller lättare o minskar risken för muskelbristningar o så!

Klart han ska komma ut, det måste dom få göra, men han kanske inte riktigt vet sitt eget bästa?;) kanke vill ha full galopp hela tiden..d brukar vara så..;)

Efter galoppen är dte kanske så att hans kropp då blivit uppvärmd, o som du säjjer, energin i skallen lugnad,och det är först då han kan jobba avslappnat, men då kanske han inte orkar ta med ryggen rätt..gamla hästar tar rätt så lång tid på sig att värma upp, så att dte är stelt i skritten o traven i början e inte alls konstigt...Tycker han om att bli borstad o så?

Han har väl sett ut så mer eller mindre hela tiden jag har känt honom vilket är i 3år. men nu är det extremt.

Han har nästan jämt täcke på sig och han är aldrig kall. Tycker också det är jätte viktigt. Energin ska ju inte behöva gå åt till att värma honom.

Tycker att jag skrittar väldigt mycket av dessa 5 dagar i veckan skrittar vi kanske 3. Och då ca 30-40 min de gångerna.när jag tömkör så skittar vi fram ca 15 min tömkör i ca 15 min och skrittar av 15min så det är också mycket skritt.

kanske som du säger att bara jobba från marken ett tag för att se om det blir någon skillnad.:idea: Har snart tillgång till en sandgrop som man kan löslongera i, de kommer nog göra gott för överlinjen.

De är nog som du säger att efter lite jobb så är han mjukare. Men tycker att han ändå jobbar på rätt då. Det kan vara när man börjar gå hemmåt som det gärna stressar upp sig igen. Är också noga med att värma upp honom ordentligt.
Borstad tycker han om och försöker även där att borsta honom ordentligt före och efter ridpassen för att få honom mer avslapnad och mjuk.

usch, så trist, att han haft det så länge, det e ju inte det lättaste att få upp muskler på en gammal herre heller, tar ju lite tid..

Jamen, det tycker jag låter som ett bra träningsprogram, lagom jobb, och lagom tid! Hur är han när du tömkör, hur tömkör du? går han i form eller orkar han inte?

Jag hade nog gjort det, skippat ridningen ett tag o jobba bara från marken, tömkör var tredje dag, gå ut o gå, och klättring är ju ypperligt, för hand så att säjja då kansdke du oxå kan bygga lite mer muskler på kuppen;) :) Sandgrop låter ju jättebra,:) me tänk på att det kan bli tungt för honom så håll inte på för länge=)

Du kan ju testa allt detta, och ge det nån månad, ta mkt foto så du kan se om han förändras minsta lilla! hitta på massa saker som kan ge honom stimulans, så han får tänka, för som jag förstått det blir han nog även stressad av att inte få göra nåt!

Borsta e ju jättebra för att få blodets cirkulation att öka, o då e han mer mjuk i musklerna när ni börjar passet! Men det verkar du ah koll på!:)

jag brukade massera min gamle pålle( 22 årig sötnos) med gummiskrapa före o efter jag ridit, och jag tror det gjorde susen med honom, han var jätte mjuk och fin i kroppen. jag gör dte me unghästen oxå, för det e ju bra på alla pållar=)

Ja de är jätte svårt att hålla honom i normal hull och mnuskler. Men vi jobbar på.
När vi tömkör så är jag inte så jätte duktig han är väldigt stark och det tar en bra stund innan han lugnar sig och söker sig neråt. Och då brukar jag köra nån minut till och sedan avsluta.
Det blir nog så att vi skippar ridningen här ett tag framöver.kanske att vi tar oss en lång skritttur med bästa kompisen en solig dag men annars så blir det nog nu tömkörning och klättring i kyrkbacken ;)
Och självklart börjar vi försiktigt i sandgropen kommer nog bli mer än en 5 minuters pass i början.

Min massage borste kanske jag skulle leta fram. De tycker han ju med är skönt.

Måste även säga att dessa bilder är tagna före påsk precis och alla i stallet tycker att han har lagt på sig lite sen dess. Så de kanske går åt rätt håll.

Tack snälla du för att du ger mig nya ideer och påminner mig om saker jag har där bak i huvudet.:bow:

Om han får 2 kg hö ute- hur kan han äta 17 kg totalt:confused:
Står han inne halva dagarna?

När hästen ser ut som han gör får man sluta att räkna o ge MYCKET mer kraftfoder.
Kolla tänderna o avmaska.

Han har varken fett eller muskler på kroppen.

Får han ensilage eller HÖsilage?
Har den diarréer?

Ja, ordentligt med mat får han ju iaf;)
Han borde ju inte lida brist på vare sig mj eller smrp, om analysen stämmer. Hur togs hösilageproverna, är fodret från samma vall eller olika, har ni tagit samlingsprover osv?
Tänker att analysen kanske inte är korrekt på nåt vis?
Jag skulle börja med att ta maskprov (såg att du skulle det), och se vad det säger.

Vet ej hur de tog eller hur de stämmer utan det är stallägaren som har gett mig värderna och jag började tvivla då han gick ner sig lite här i slutet av feb . De var då jag tog upp honom på en kvot på 10. Så han har väl inte riktigt hunnit tagit igen och kommit ikapp där han borde ligga.

Om han får 2 kg hö ute- hur kan han äta 17 kg totalt:confused:
Står han inne halva dagarna?

När hästen ser ut som han gör får man sluta att räkna o ge MYCKET mer kraftfoder.
Kolla tänderna o avmaska.

Han har varken fett eller muskler på kroppen.

Får han ensilage eller HÖsilage?
Har den diarréer?

De kommer ut vid en 9 och kommer in vid 6 taget. Och som sagt så lämnar de kvar hö i hagen. Han har fri tillgång på HÖensilage inne. Tänk på att Höensialge väger mer än ensilage då det blir inte lika stor mängd som det skulle bli med 15kg hö.

Varför ska jag ge mer Krafft foder då han ligger på en kvot på 10? skulle det inte var bättre att ge mer grovfoder då grovfodret är bra.

Kollat tänderna är gjort precis och avmaskning på G.
Ingen diaree

Äter den verkligen så mkt hösilage?

Den har ju ingen buk o är insjunken i flanken.

Menar du att den äter 2 kg på 9 h. ute o 15 kg inne?

Om den ser ut sådär av din foderstat så får man tänka om. Hur ska du få i den MER hö än nu?

Hästar är individer o din är dessutom gammal, då kan man inte följa ngn skala, utan improvisera o ge den allt som den behöver.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix