Hemligt brev ang otrohet

Sv: Hemligt brev ang otrohet

sen är väl lögnerna och #gåbakomryggenpåsinpartner# värst när det gäller de flesta otroheter , för den bedragna alltså

Då uppfattar jag det ännu mer som att det är separationen, inte otroheten, som ledde till de tråkiga konsekvenserna. Hade du stannat och ni hade tagit er igenom det, så hade ju inte separationen ägt rum (inte då i alla fall).

Utifrån vad du berättar, skulle man ju lika gärna kunna tolka det som att separationen orsakades av att du/ni tog så allvarligt på otroheten, som av själva otroheten. Det är ju två ganska olika saker.

Det låter ju som att du valde att lämna, trots (förutsebara) negativa konsekvenser.

Öh...ja...jag tog otroheten på jävligt stort allvar så den orsakade separationen. Den var orsaken.....inte så ovanlig reaktion tror jag. Men jag kanske överdrev? Otroheten knäckte mig helt rent själsligt. Så pass mycket att då var en fortsättning omöjlig. Den tvingade sen fram en rad beslut som jag inte ville ta, men alternativet, att titta åt ett annat håll och blunda...det var värre.

Han fick 5 månader då vi försökte igen. Och trots att ingenting hade förändrat egentligen, vi kunde fortfarande ha jättekul ihop och allt funkade bra...så låg otroheten och sveket som en skugga över allt. Det gick inte att bli bekväm på samma sätt längre.

Otrohet drar med sig mycket och jag tycker personligen att det blir en halv diskussion om man inte ser till helheten som den skapar. Otrohet har många bottnar.

--------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen postat av Voff Visa inlägg
Han ville att jag skulle stanna.

Petruska:
Då uppfattar jag det ännu mer som att det är separationen, inte otroheten, som ledde till de tråkiga konsekvenserna. Hade du stannat och ni hade tagit er igenom det, så hade ju inte separationen ägt rum (inte då i alla fall).

Så jag skulle stanna hos en man som jag inte längre kände tillit till, accepterat hans lögner, svalt förnedringen och smärtan, fortsatt ha sex med honom trots att bara tanken på hans beröring nu äcklade mig....så jag kunde få behålla hästen, huset och ekonomin? (för det var de sakerna som skilde mot om vi hade gjort en planerad separation...vårdnaden om sonen hade blivit den samma)

Skulle du själv ha stannat? Sätt dig nu i mina skor och inte prata om din man som nu skulle vara ärlig och berätta om otroheten osv...utan föreställ dig att du faktiskt tycker dig ha ett bra förhållande och blir helt tagen på sängen med en sån här otrohet..... Stannar du för att han vill det även om otroheten får dig att vilja krypa ur skinnet av obehag? Eller blir du inte berörd av den på ett sånt sätt? Skulle du lita på mannen igen? Kan du leva med någon du inte litar på?

Jag påstår absolut att otrohet är orsaken till många separationer. Om vissa försökte löste sina känslomässiga problem på annat sätt än att vara otrogna så skulle nog många separationer undvikas. Så hur är det inte pga otrohet som tråkiga följder kommer?

Tycker Petruska har trasslat in sig i sina tyckande ganska många gånger i den här tråden, men det är inget hon kan erkänna...

Vänd dig direkt till Petruska då. Vid t ex ett lunchbord är det inte okej att vända sig till en person och prata högt om en annan vid bordet. Vilket faktiskt är jämförbart med vad du gör nu.

Jag påstår absolut att otrohet är orsaken till många separationer.

Jag sitter på jobbet och har bara hunnit följa tråden med ena ögat i dag...

Men såhär: Visst kan otrohet leda till separation. Och separation kan i sin tur leda till det du beskrev: "Det tog ifrån mig hela mitt liv. Mitt hem, min familj, min ekonomi, jag fick sälja min häst, får bara ha mitt barn var annan vecka osv."

Men om ni hade separerat av ett annat skäl - att han tröttnade på dig, att du tröttnade på honom, att ni växte ifrån varann osv - då hade också lett till flytt, sälja häst, barn varannan vecka osv.

Ser du skillnaden? Det är ingen som säger att du borde ha stannat kvar eller något i den stilen. Bara att det är separationer som leder till förändringar i livsstil, inte otrohet.

(I de flesta otroheter jag känner till, och de är många, så har de för övrigt INTE lett till separation. Vilket jag inte säger är bättre eller sämre, rätt eller fel - men det visar att otrohet inte alltid måste leda till separation och, i förlängningen, byte av livsstil.)

Jag tycker nog att det är bättre att citera om man kommenterar någons åsikter, så de får en chans att bemöta det; istället för att göra kommentaren "generell". Vi har så pass bra diskussionsklimat här att vi kan prata om saker och ting utan att hänga varann i strupen, tycker jag. ;)

+ honung

Nej, jag tänker inte backa i tråden för det. Ni får välja om ni vill tro mig eller inte när jag säger att jag i den här och andra otrohetstrådar sett gliringar om cool (eller andra uttryck som innebär samma sak).

Vänd dig direkt till Petruska då. Vid t ex ett lunchbord är det inte okej att vända sig till en person och prata högt om en annan vid bordet. Vilket faktiskt är jämförbart med vad du gör nu.

Jag sitter på jobbet och har bara hunnit följa tråden med ena ögat i dag...

Men såhär: Visst kan otrohet leda till separation. Och separation kan i sin tur leda till det du beskrev: "Det tog ifrån mig hela mitt liv. Mitt hem, min familj, min ekonomi, jag fick sälja min häst, får bara ha mitt barn var annan vecka osv."

Men om ni hade separerat av ett annat skäl - att han tröttnade på dig, att du tröttnade på honom, att ni växte ifrån varann osv - då hade också lett till flytt, sälja häst, barn varannan vecka osv.

Ser du skillnaden? Det är ingen som säger att du borde ha stannat kvar eller något i den stilen. Bara att det är separationer som leder till förändringar i livsstil, inte otrohet.

(I de flesta otroheter jag känner till, och de är många, så har de för övrigt INTE lett till separation. Vilket jag inte säger är bättre eller sämre, rätt eller fel - men det visar att otrohet inte alltid måste leda till separation och, i förlängningen, byte av livsstil.)

Jag har svarat på det. Endast vårdnaden hade varit samma mot om vi hade gjort en planerad separation där vi haft god tid på oss att sälja huset, vilket gjort den ekonomiska biten väldigt annorlunda. Jag hade också kunnat lösa det kortsiktiga problemet med hästen på annat sätt. Kanske tom kunnat behålla henne med tanke på husförsäljningen. Så nej...det hade inte varit samma sak i MITT fall......

Men jag uppfattar det som att det för dig inte är världens grej bara. För mig var det världens grej.

Om jag råkade ut för det så skulle jag förmodligen bli jättesårad, precis som jag skrev i början av tråden. Jag kanske skulle braka ihop totalt. Men jag skulle kunna braka ihop av annat också - att han lämnade mig trots att jag fortfarande älskade honom, att han plötsligt berättade att han ville flytta isär för att få tid att tänka igenom förhållandet, att vi hade århundradets jättegräl om ett problem vi bara inte såg nån lösning på, att han plötsligt visade en sida som jag inte haft en aning om att han hade och som jag starkt tog avstånd ifrån, om han ansåg att jag skulle sköta största delen av hushållet trots att vi båda jobbade, om han aldrig lyssnade när jag ville prata osv.

Allt det där hade kunnat få mig att må skitdåligt. Och det är det som gör att jag inte ser otrohet som Det Värsta relationsproblemet. Jag kan tänka mig många relationsproblem som skulle få mig att dåligt. Men precis som med övriga sådana kriser så kan jag se att man kan hantera otrohet på samma sätt: man bryter ihop och kommer igen. Man kanske grälar som fan eller har jobbiga samtal över låååång tid för att komma igenom det - men jag tror att man kan komma igenom otrohetskriser också. Precis som andra kriser.

(OBS Nu säger jag inte att du "borde" ha kommit igenom det, det handlar inte alls om dig, det handlar om mina resonemang kring mig själv;))

Jodå, jag såg att du tog med tidsaspekten, att det inte blev någon "planerad separation". Och det är klart att det kostar på känslomässigt om man genomför separatione långsamt trots att man är helt knäckt.

Jag vände mig direkt till henne tidigare i tråden. Lönlöst det också.

...och det här är inte alls samma som vid ett lunchbord. Här kan alla följa vad som skrivs, och alla kan kommentera och delta i diskussionen - precis lika mycket. Både jag och Petruska...och många många fler.

Alternativ ett av dina tolkningsförslag.

Okej, jag är besvärlig alltså. Eftersom du svarar utan att citera så får väl jag göra det då.

Du menar alltså att folk i dina kretsar inte anger värdering av otrohet som skäl och en del i separationsorsaken, eller att de inte varit otrogna?

Alternativ ett säger du? Det kan inte ha med graden av relevans av din vetskap om det som det handlar om? Att alla dina vänner och bekanta som avslutar sina förhållanden kanske inte talar om exakta anledningar för dig? Jag fann det inte så relevant att berätta för varken alla mina vänner eller kreti och pleti att mitt ex hade gått till sängs med någon annan som grundanledning till vår separation. Ändå var det ju otroheten med den medvetna lögnen som var avgörande för vår separation.

+ honung

Nej, jag tänker inte backa i tråden för det. Ni får välja om ni vill tro mig eller inte när jag säger att jag i den här och andra otrohetstrådar sett gliringar om cool (eller andra uttryck som innebär samma sak).

Det förvånar mig mycket att du inte vill styrka ditt argument, när du faktiskt anger tråden som källa för det. Vad är det för gliringar som har samma innebörd då? Kanske någon annan kan dra sig till minnes vad du syftar på bara du förklarar?

Jag vände mig direkt till henne tidigare i tråden. Lönlöst det också.

...och det här är inte alls samma som vid ett lunchbord. Här kan alla följa vad som skrivs, och alla kan kommentera och delta i diskussionen - precis lika mycket. Både jag och Petruska...och många många fler.

Visst. Men vi kan prata till varann, inte om varann. Vill du att folk sitter och pratar om dig här?

Vad du menar med lönlöst vet jag inte riktigt, men jag gissar att du helt enkelt inte är nöjd med svaren du fått.

Om jag råkade ut för det så skulle jag förmodligen bli jättesårad, precis som jag skrev i början av tråden. Jag kanske skulle braka ihop totalt. Men jag skulle kunna braka ihop av annat också - att han lämnade mig trots att jag fortfarande älskade honom, att han plötsligt berättade att han ville flytta isär för att få tid att tänka igenom förhållandet, att vi hade århundradets jättegräl om ett problem vi bara inte såg nån lösning på, att han plötsligt visade en sida som jag inte haft en aning om att han hade och som jag starkt tog avstånd ifrån, om han ansåg att jag skulle sköta största delen av hushållet trots att vi båda jobbade, om han aldrig lyssnade när jag ville prata osv.

Allt det där hade kunnat få mig att må skitdåligt. Och det är det som gör att jag inte ser otrohet som Det Värsta relationsproblemet. Jag kan tänka mig många relationsproblem som skulle få mig att dåligt. Men precis som med övriga sådana kriser så kan jag se att man kan hantera otrohet på samma sätt: man bryter ihop och kommer igen. Man kanske grälar som fan eller har jobbiga samtal över låååång tid för att komma igenom det - men jag tror att man kan komma igenom otrohetskriser också. Precis som andra kriser.

(OBS Nu säger jag inte att du "borde" ha kommit igenom det, det handlar inte alls om dig, det handlar om mina resonemang kring mig själv;))

Om han lämnat mig för någon annan hade varit skitjobbigt, men jag hade nog tagit det bättre...man kan inte hjälpa om man slutar älska någon och börjar älska någon annan. Men man kan liksom hjälpa om man hoppar i säng med en annan människa trots att man inte har känslor för den. I hans fall var det som han sa bara för spänningens skull. Det är ett medvetet val. Ett medvetet val som han viste att han var tvungen att ljuga om för att inte krossa mig.

Som jag ser det så är det flera aspekter i otrohet som gör det så svårt att gå vidare. Lögnerna, känslorna, det intima, moralen, ett gemensamt grundtänk som inte längre finns, etiken. Få ämnen i ett gemensamt liv innehåller så många bitar att svika som otroheten gör. Kanske därför den är svårare att komma över? Just det intima blev ett omöjligt hinder för mig att komma över. Jag kunde helt enkelt inte få bort bilderna i mitt huvud när han var i säng med älskarinnan och undra.... Det hämmade mig. Och jag kunde inte lita på att han inte skulle göra om det. Om han så lätt kunde hoppa på det tåget med en okänd kvinna på en dejtingsajt...hur frestande blir det inte om han får lite pirr i kroppen av någon han möter? Därför kunde inte jag bryta ihop och komma igen som jag kanske hade gjort vid ett annat större problem oss emellan :(
Bara en förklaring till varför det blev det värsta relationsproblemet för mig ;)

Lustigt att en tråd som inte ens TS är intresserad av kan skapa så många inlägg.

Visst. Men vi kan prata till varann, inte om varann. Vill du att folk sitter och pratar om dig här?

Vad du menar med lönlöst vet jag inte riktigt, men jag gissar att du helt enkelt inte är nöjd med svaren du fått.

Oj herregud! Man kan prata OM varandra både här och vid ett lunchbord. Man har möjlighet att delta i diskussionerna (om dig själv och allt annat) både här och vid ett lunchbord.

...och jo, det har pratats om mig i trådar också, men då mycket värre än den lilla oskyldiga kommentaren/konstaterandet jag skrev.

Har du kommit över det NU då? Även om du är kär och har det jättebra nu så låter det lite som om mycket är obearbetat för dig. Ett nytt förhållande kanske mest blir plåster på traumat man upplevt, när det man behöver är att läka inifrån.

Jag ifrågasätter inte ett ögonblick att det var chockartat och smärtsamt för dig. Att ens partner haft ett bredvidförhållande i tre år tror jag tar lika hårt på vem det än är.

Ett sätt för dig att verkligen lägga det bakom dig skulle kanske vara att få lite samtalshjälp? Så kan ditt medvetande placera den där skitskallen där han hör hemma;)

Oj herregud! Man kan prata OM varandra både här och vid ett lunchbord. Man har möjlighet att delta i diskussionerna (om dig själv och allt annat) både här och vid ett lunchbord.

Så vid ett lunchbord skulle du vända dig till X och säga Tycker Y har trasslat in sig i sina tyckande ganska många gånger i det här samtalet, men det är inget hon kan erkänna... - så att Y hörde det? Det är inte vad jag skulle kalla social kompetens

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat