Heltidsarbete och hund?

F

Flo-Jo

Måste fråga.
Hur gör ni jobbar eller pluggar heltid med era hundar?

Fick höra att det är hellt orimligt att ha hund och jobba heltid för då blir hunden ev själv 8 tim eller mer och de klassas som vanvård.

Jag jobbar 75% och min sambo heltid vi avlöservaranda eller så har jag med mig hundarna på jobb.
Men hur gör ni som ej kan deta?
5 timmar sägs vara max...
Låtter i för sig rimmligt..men hur många kan ha hund i så fall?:crazy:
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Man får helt enkelt avstå från att ha hund om man jobbar för mycket och att livet hunden ska ha är att ligga hemma och vänta.
Jag tycker inte det är en rättighet att ha hund.
Har man inte tiden får man helt enkelt avstå.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Vet man med sig att man kommer jobba såpass mycket och
hunden kommer bli själv många timmar om dagen så kanske
man ska överväga om det är rätt tillfälle i livet att skaffa hund.
Förändras ens jobbsituation så att man redan har hund när man
börjar jobba heltid så får man kanske se efter som man kan ordna det
för hunden på annat sätt under dagarna tex. genom dagis eller
dagmatte/husse.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag pluggar på annan ort nu (bor inneboende så kan inte ha hunden här :cry: ), men min pojkvän har min hund och jobbar heltid (dagtid).
Vi har det så bra att min mamma jobbar skift (är helt ledig två veckor, jobbar en em, en natt och en fm vecka), så pojkvännen lämnar hunden där på morgonen. Fyra timmar ungefär brukar vovven vara ensam per dag, oftast mindre (är mamma ledig t.ex. så är han ju inte ensam alls de veckorna).
Om mamma skulle vara borta av ngn anledning så har pojkvännen så nära till jobbet att han kan åka hem på lunchen och gå ut med hunden, men jag tycker det skulle bli lite för länge ensam om man skulle göra det varje dag (ensam från 7-11.30 samt från 12.30-17).

Tycker också att man kanske skulle överväga om det är rätt tillfälle att skaffa hund om man inte har tillräckligt med tid, när jag köpte min hade jag ett jobb där han kunde vara med hela dagarna. (Att jag sen fick för mig att jag skulle plugga och dessutom kom in på linjen var ju inte med i beräkningen...)
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Man har hundvakt
Dagis
Tar med hunden till jobbet
Jobbar deltid
Jobbar skift med partnern
Har hunden i rastgård på jobbet
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag jobbar heltid och treskift.. Jag har en kompis som tar ut dom vid halvtid ungefär.,.. Nätterna är dom själva från 21.30 - 06.30... Jag tycker det funkar jätte bra...

Ibland krisar det och då är dom hemma själva och det har aldrig varit problem heller...

Jag tycker att man kan skaffa hund oavsett, däremot så kanske man ska anpassa sitt val av ras med tanke på tid som finns...

Jag för den delen har 3 Parson Russell Terrier :)
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Håller med. På natten är ju hunden själv i 10 timmar, varför är det så hemskt att den är själv på dagen? :crazy:

Visst att man ska ha tid att aktivera den osv. men ska man behöva vara arbetsledig för att ha hund tycker ni? Alla jag känner som har hund jobbar full tid. Då jag hade hund var hon själv oftast max 5 t/d, men det var aldrig några problem att lämna henne länger. Hon sov....

Och till Grana: Du tycker alltså att människan är bättre sällskap för hunden än en av samma art? Varför det? :confused:
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

just nu så är jag sjukskriven,men det händer att både jag och min sambo är borta i 8t,ser inga problem med att ha hundarna hemma i 8timmar,mina har mkt leksaker och ben.ibland så får dom följa med min sambo till jobbet och då sitter dom i en hundgård.då jag väntar barn just nu så har även vi funderat på en hundgård,dels för att hundarna ska kunna vara ute så mkt som möjligt på dagen,men dom ska inte bo där utan kanske vara där 3-4 timmar om dagen.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Är hunden själv på natten (jag har alltid haft mina i sovrummet) + ensam på dagen så blir det inte många timmar med flocken för den stackars hunden......
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Håller med. På natten är ju hunden själv i 10 timmar, varför är det så hemskt att den är själv på dagen? :crazy:

Visst att man ska ha tid att aktivera den osv. men ska man behöva vara arbetsledig för att ha hund tycker ni? Alla jag känner som har hund jobbar full tid. Då jag hade hund var hon själv oftast max 5 t/d, men det var aldrig några problem att lämna henne länger. Hon sov....

Och till Grana: Du tycker alltså att människan är bättre sällskap för hunden än en av samma art? Varför det? :confused:


Är hunden själv 10 timmar på natten? varför det?
Hemskt att alla du känner lämnar sina hundar själva på heltid, rent ut sagt för jävligt tycker jag.
Mina sover också när de är själva, men för det är det inte rätt att låta dom ligga och sova hela dagarna för man jobbar.

Vi har tagit vårt ansvar att ta hand om våra hundar, då kan man inte skaffa en till för döva sitt samvete för de ska vara själva. Är matte/husse hundarna ligger och väntar på, är sällan två hundar leker när de är själva, de ligger också och sover.
Eftersom vi har våra hundar som vi har dom, så ser inte jag att det är bättre att de får sällskap av en av sin egen art. I så fall ska de leva fritt och ut och jaga mm, då kan vi börja prata om med vilken art som är bäst att leva med.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag jobbar heltid och treskift.. Jag har en kompis som tar ut dom vid halvtid ungefär.,.. Nätterna är dom själva från 21.30 - 06.30... Jag tycker det funkar jätte bra...

Ibland krisar det och då är dom hemma själva och det har aldrig varit problem heller...

Jag tycker att man kan skaffa hund oavsett, däremot så kanske man ska anpassa sitt val av ras med tanke på tid som finns...

Jag för den delen har 3 Parson Russell Terrier :)


Med andra ord ligger dina hundar och sover mesta delen av sitt liv. Veckan du jobbar natt sover de när du jobbar, sen antar jag att du behöver sova, då sover de igen.
Visst förstår jag det blir så när man jobbar natt, men då tycker jag man får ha hundvakt de andra veckorna.
Har själv jobbat heltid-3 skift i många år (men inte nu), så jag vet hur det är. Men jag hade hundvakt.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag menade att man inte gör något med dem under natten..... Inte att dom var ensamma hemma..
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Men det är STOR skillnad på att vara hemma med hunden och inte aktivera den än att vara borta 10 timmar ( oavsett tid på dygnet )

En hund är ett flockdjur och det ska man inte underskatta..

Lite övrigt:

Oftast tror folk att det är själva rastningen som är problemet så dom löser det med att gå hem på lunchen..

Men faktum är att det inte är det största problemet, en hund kan hålla sig i flera timmar om så är..

Problemet är att hunden får vara ensam större delen av dagen, utan sin flock..
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag får hem minvalp om en vecka och jag kommer att vara hemma med honom och han får följa med överallt, där inte hunden är välkommen anser jag mig själv inte heller vara välkommen;)

När jag börjar jobba så ska han vara på dagis:)
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Med andra ord ligger dina hundar och sover mesta delen av sitt liv. Veckan du jobbar natt sover de när du jobbar, sen antar jag att du behöver sova, då sover de igen.
Visst förstår jag det blir så när man jobbar natt, men då tycker jag man får ha hundvakt de andra veckorna.
Har själv jobbat heltid-3 skift i många år (men inte nu), så jag vet hur det är. Men jag hade hundvakt.

Nu är det så att jag inte hade ett heltidsjobb när jag skaffade hund, men har utökat min "familj" sen dess....

Att jag väljer att göra så här är grundat på vad MINA hundar klarar av och jag anpassar sedan resten av min tid efter dom....

Jag har endast tagit upp hur jag hanterar hund och arbete inte vad jag gör sen eller hur mycket jag är hemma övrig tid...

Jag skulle aldrig lämna bort mina hundar för att andra inte tycker att det är ok (göra sig av med)... Mina hundar har sällskap av varandra den tid jag inte är hemma... Och jag har inte sett ett tecken på att dom på något sätt skulle må dåligt av att jag jobbar som jag gör...

Jag anser mig vara en precis lika bra hundägare som någon annan som tycker att man inte kan ha ett heltidsjobb när man har hund...

Alla tycker och hanterar saker olika... Jag går efter mina hundar och hur dom är som individer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Heltidsarbete och hund?

Är hunden själv 10 timmar på natten? varför det?
Hemskt att alla du känner lämnar sina hundar själva på heltid, rent ut sagt för jävligt tycker jag.
Mina sover också när de är själva, men för det är det inte rätt att låta dom ligga och sova hela dagarna för man jobbar.

Vi har tagit vårt ansvar att ta hand om våra hundar, då kan man inte skaffa en till för döva sitt samvete för de ska vara själva. Är matte/husse hundarna ligger och väntar på, är sällan två hundar leker när de är själva, de ligger också och sover.
Eftersom vi har våra hundar som vi har dom, så ser inte jag att det är bättre att de får sällskap av en av sin egen art. I så fall ska de leva fritt och ut och jaga mm, då kan vi börja prata om med vilken art som är bäst att leva med.

Och hur mkt tid är fördelat på sömn hos många rovdjur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
926
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 472
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp