helt SJUKT!

Sv: helt SJUKT!

Tror inte alla har råd att köpa en lastbil/hästbuss bara sådär :smirk:

jag har en 10årig arab som var misshanlad innan jag och min mamma köpte honom... jag har haft honom i två år nu han är en väldigt speciell herre... när jeg köpte honom så såg man varrt enda ben i hela kroppen, gick inte att ta honom i hagen , gick i princip inte att göra nåt utan att han gick på bakbenen... nu har han blivit en riktigt mysig litten ponny... men det är bara mig och min mamma som kan hantera honom i princip man kan aldrig höja rösten till honom... nu tävlar/tränar vi mycket det går hur bra som helst men det har tagit mig två långa år med mycket jobb att få honom att lita på mig... :smirk:

MakePeace skrev:
Han som jag pratade med sa att det finns typ 1000 olika saker som travmänniskor tar till, men det hela görs ju så klart inte så allmänheten får veta.. Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..

Jag har jobbat i trav, hopp, dressyr och det finns lika mycket eller lite skit i dom ridande sporterna som i travet men jag anntar att många är hemma blinda på sin sport och tycker inte det är lika faligt då man har "vant" sig vid det den egana sporten håller på med.

Ta reda på vad som händer i sin "egan" gren innan ni börjar klaga på andra grenar.

Fager skrev:
Jag har jobbat i trav, hopp, dressyr och det finns lika mycket eller lite skit i dom ridande sporterna som i travet men jag anntar att många är hemma blinda på sin sport och tycker inte det är lika faligt då man har "vant" sig vid det den egana sporten håller på med.

Ta reda på vad som händer i sin "egan" gren innan ni börjar klaga på andra grenar.

Oj då, du verkar ta illa vid dig! Läs mitt tidigare inlägg om att det visst finns mkt "skit" i ALL hästsport, och jag klagade inte av den anledning att klanka ner på travet, och har inte sagt nåt om att "min gren" skulle vara felfri!
Dessutom så finns det i travvärlden (som ALLA andra sporter) överläggande bevis från flera fall, på att travhästarna får ta mkt SKIT från människor!

Mia_R skrev:
Sorry, men det där låter som kvalificerat skitsnack i mina öron! Att det sedan skulle stå skrivet i Hästfynd gör det inte troligare, snarare tvärt om. De är ju inte direkt kända för att ha någon källkritik eller veta vad de snackar om, Korrekturläsning, vad är det kan man ju undra när man läser "artiklarna". Mycket där verkar vara skrivet av fjortisar utan kunskap i varesig svenska eller något annat. :smirk:

Vad du tror är din ensak, jag sitter inte här och berättar för dig vad du ska tro.

Men ge du mig en förklaring till varför de flesta fall av svansfrakturer ses hos just vbl??

Inte för attd e har svaga svansben antar jag. :idea:

MakePeace skrev:
Vad du tror är din ensak, jag sitter inte här och berättar för dig vad du ska tro.

Men ge du mig en förklaring till varför de flesta fall av svansfrakturer ses hos just vbl??

Svanskappeanvändning
Risken att fastna med svansen i sulkyn eller andra utrustningsdetaljer.

*bara några tankar*

MakePeace skrev:
Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..

Refererade de till någon källa?

Senast ändrad:

Var har du fått den uppgiften ifrån? Försäkringsbolagens egen statistik eller är det ngn större hästklinik som utfört en seriös undersökning om just skador på svansar hos häst? :smirk:

tror inte de e samma häst, att han skulle rida hem den hästen och så långt (som de skiljer mellan bana och hans hem) e inte troligt. Men vem vet

MakePeace skrev:

Det var nåt nytt, har inte träffat på någon häst med svansfraktur, eller någon veterinär som nämnt det heller. Men man får lära sig nåt nytt varje da...... :cool:

MakePeace skrev:
Vet hur det är..
Många vbl jag haft kontakt med (och ägt själv) har varit med om samma sak, fast då ett dagligt misshandlande.. :crazy:

En häst jag fick hem var så strykrädd att man inte kunde stå framför huvudet på honom utan att han slängde sig i väggen..
Min nya häst har antagligen blivit "blästrad" (tror jag det kallas), vilket innebär att man rör ihop en stark smörja av bla starkt liniment, t-sprit och annat, som de sen gnuggar in i benen med en tandborste och lindar runt plast, tidningspapper och lindor. Det gör att det blir nästintill frätande på benen, så hästarna springer fortare..

Har haft en kunnig människa ute och tittat på hans ben, han har fullt med vita märken i konstiga former, och mest troligt beror det på detta..
:cry:

Hej,

Din häst har blivit blistrad. Det går till så att man gnor in ett starkt liniment på benen med en blisterborste. Detta är till för att snabbt öka blodgenomströmningen i skadade senor för en snabbare läkning. Blistring används nu för tiden i mycket liten omfattning b.l.a pga de fula märkena som blir. Blistring är INTE ett plågsamt knep för att få hästen att springa snabbare, du kanske kan nämna det till den kunniga människan du känner. För övriga så var/är blistring lika vanligt inom hopp och dressyr som inom travet. Det kan också vara så att din häst har blivit lindad på fel sätt. Någon kan ha använt elastiska lindor utan paddar och lindat åt fel håll till exempel.

Åska skrev:
Hej,

Din häst har blivit blistrad. Det går till så att man gnor in ett starkt liniment på benen med en blisterborste. Detta är till för att snabbt öka blodgenomströmningen i skadade senor för en snabbare läkning. Blistring används nu för tiden i mycket liten omfattning b.l.a pga de fula märkena som blir. Blistring är INTE ett plågsamt knep för att få hästen att springa snabbare, du kanske kan nämna det till den kunniga människan du känner. För övriga så var/är blistring lika vanligt inom hopp och dressyr som inom travet. Det kan också vara så att din häst har blivit lindad på fel sätt. Någon kan ha använt elastiska lindor utan paddar och lindat åt fel håll till exempel.
Den formen av blistring jag nämnt är inte av den anledningen du nämner här. T-sprit är ingen vanlig sak man använder på hästar, och det gör nog inget bra heller. Vet att märkena kan uppstå av "vanlig" blistring också, men detta var vad han trodde det berodde på. Sen är det inte bara han, utan andra jag pratat med (bla travkusk) säger samma sak.

nilema skrev:
Det var nåt nytt, har inte träffat på någon häst med svansfraktur, eller någon veterinär som nämnt det heller. Men man får lära sig nåt nytt varje da...... :cool:

Jag har faktiskt träffat på en travare som hade svansfraktur... Han fick det efter någon månadsvila då han busade i hagen och slog om kull... Enligt veterinären hade han sett det en gång tidigare för många år sedan... Och då är det ändå en av de veterinärer som ser flest travhästar... Hästen i fråga spran definitivt inte fortare utan snarare tvärtom så jag kan avråda från alla försök... Han fick lov att vila ytterligare 4 mån innan de kunde börja köra ordentligt, men han blev aldrig riktigt lika bra igen...

Blistring för att hästen skall springa fortare är lika orimligt som att bryta svansen för att den skall springa fortare.
Förstår inte var allt kommer från.
Jag har inte träffat på ngn travare med svansfraktur vad jag kan påminna mig.
PL

Senast ändrad:

Ja, det märker man ju själv om man slagit svanskotan. Det sista mn tänker en sån gång är väl att ställa upp i en löptävling?! :rofl:

Visst kan det vara så men jag kan inte se meningen med att blistra en häst för att den skall springa fortare! T-sprit borde väll vara som annan kemisk ren sprit och den kyler ut men fräter inte.

Jag tycker att travsporten har ett oförtjänt dåligt rykte. Visst, jag kan gå med på att det finns en del travtränare som absolut inte borde ha hästar men det finns dressyr/hopp tränare och vanliga fritidsryttare som inte borde få släppas i närheten av en häst. Vad det gäller avbrutna svansar i tävlingssammanhang så kan jag bara hålla med en förgående talare om att det finns en råtta i varje pizza...

// Åska

Vad skulle det få för effekt att bryta svansen på häststackaren då? :confused:

Om man råkar dra tag i svanshåren på en snabbt travande häst kan man räkna med två olika effekter.

1: Hästen SLÅR tillbaka, inte roligt om man sitter bakom och inte sjutton går det snabbare. :eek:
2: Hästen kniper in svansen mellan skinkorna, och jag har inte träffat en häst som kan trava fort i den ställningen... :cool:

Vi har faktiskt haft en travhäst med svansfraktur, den skaffade hon sig någon gång under sitt första levnadsår när hon knallade omkring i frihet och inte gjorde ett dugg. Svansen växte ihop lite snett men det var inte något som gav henne några bestående men även om hon inte lyckades komma till start...

/// ghost

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 929
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar