C
chrysler
Sv: helt SJUKT!
Tror inte alla har råd att köpa en lastbil/hästbuss bara sådär :smirk:
Tror inte alla har råd att köpa en lastbil/hästbuss bara sådär :smirk:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MakePeace skrev:Han som jag pratade med sa att det finns typ 1000 olika saker som travmänniskor tar till, men det hela görs ju så klart inte så allmänheten får veta.. Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..
Fager skrev:Jag har jobbat i trav, hopp, dressyr och det finns lika mycket eller lite skit i dom ridande sporterna som i travet men jag anntar att många är hemma blinda på sin sport och tycker inte det är lika faligt då man har "vant" sig vid det den egana sporten håller på med.
Ta reda på vad som händer i sin "egan" gren innan ni börjar klaga på andra grenar.
Mia_R skrev:Sorry, men det där låter som kvalificerat skitsnack i mina öron! Att det sedan skulle stå skrivet i Hästfynd gör det inte troligare, snarare tvärt om. De är ju inte direkt kända för att ha någon källkritik eller veta vad de snackar om, Korrekturläsning, vad är det kan man ju undra när man läser "artiklarna". Mycket där verkar vara skrivet av fjortisar utan kunskap i varesig svenska eller något annat. :smirk:
MakePeace skrev:Vad du tror är din ensak, jag sitter inte här och berättar för dig vad du ska tro.
Men ge du mig en förklaring till varför de flesta fall av svansfrakturer ses hos just vbl??
Inte för attd e har svaga svansben antar jag.
MakePeace skrev:Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..
Var har du fått den uppgiften ifrån? Försäkringsbolagens egen statistik eller är det ngn större hästklinik som utfört en seriös undersökning om just skador på svansar hos häst? :smirk:Men ge du mig en förklaring till varför de flesta fall av svansfrakturer ses hos just vbl??
MakePeace skrev:Men ge du mig en förklaring till varför de flesta fall av svansfrakturer ses hos just vbl??
Inte för attd e har svaga svansben antar jag.
MakePeace skrev:Vet hur det är..
Många vbl jag haft kontakt med (och ägt själv) har varit med om samma sak, fast då ett dagligt misshandlande..
En häst jag fick hem var så strykrädd att man inte kunde stå framför huvudet på honom utan att han slängde sig i väggen..
Min nya häst har antagligen blivit "blästrad" (tror jag det kallas), vilket innebär att man rör ihop en stark smörja av bla starkt liniment, t-sprit och annat, som de sen gnuggar in i benen med en tandborste och lindar runt plast, tidningspapper och lindor. Det gör att det blir nästintill frätande på benen, så hästarna springer fortare..
Har haft en kunnig människa ute och tittat på hans ben, han har fullt med vita märken i konstiga former, och mest troligt beror det på detta..
Den formen av blistring jag nämnt är inte av den anledningen du nämner här. T-sprit är ingen vanlig sak man använder på hästar, och det gör nog inget bra heller. Vet att märkena kan uppstå av "vanlig" blistring också, men detta var vad han trodde det berodde på. Sen är det inte bara han, utan andra jag pratat med (bla travkusk) säger samma sak.Åska skrev:Hej,
Din häst har blivit blistrad. Det går till så att man gnor in ett starkt liniment på benen med en blisterborste. Detta är till för att snabbt öka blodgenomströmningen i skadade senor för en snabbare läkning. Blistring används nu för tiden i mycket liten omfattning b.l.a pga de fula märkena som blir. Blistring är INTE ett plågsamt knep för att få hästen att springa snabbare, du kanske kan nämna det till den kunniga människan du känner. För övriga så var/är blistring lika vanligt inom hopp och dressyr som inom travet. Det kan också vara så att din häst har blivit lindad på fel sätt. Någon kan ha använt elastiska lindor utan paddar och lindat åt fel håll till exempel.
nilema skrev:Det var nåt nytt, har inte träffat på någon häst med svansfraktur, eller någon veterinär som nämnt det heller. Men man får lära sig nåt nytt varje da......