Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Mina kommer oavsett om jag har en björn med mig, bara att ropa så kommer dom lunkandes med öronen spetsade. Man kan inte låta bli att le..* Sen gäggar dom när man komemr hem ifrån skolan - den känslan är oslagbar! :love:
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Tobbe Larsson har också skrivit en bok, verkar som att han sysslar med mycket frihetsdressyr. Rekommenderas. Börja med att kalla in din häst när den är i boxen. Bara så ni får rätt på språket sinsemellan. Utöka sedan till en liten liten rasthage och se så ni båda gör rätt där, sedan ännu större osv. Massor av beröm varje gång. Kortfattat.

Det finns många som skrivit tips om just infångning i sina böcker/artiklar, så leta aktivt! Leslie Desmond, Monty Roberts mfl.

Vanliga knep brukar vara just join-up samt att knalla efter hästen för att trötta ut den.

Men jag tror att det i erat fall handlar mycket om att din häst associerar infångandet med att han strax ska komma att göra något han inte känner för/tycker om/vill. Eftersom problemet kommit smygande och han har haft samma ägare länge. Han har haft tid att tänka och lära sej era vanor. Ni måste se till att han genast får göra något han tycker om varje gång. Det han inte gillar kan vara allt ifrån att han måste passera något otrevligt på vägen in till boxen, att han inte tycker om sadlingen, stallet, ofriheten, rykten, stressen eller något i själva ridningen. Ifrågasätt allt, använd er fantasi för att komma underfund med vad det är han vill undvika. Använd sedan lika mycket fantasi för att komma underfund med hur ni ska få honom att förstå att han alltid kommer att få göra något han gillar i framtiden, istället.
EN enkel gissning kan också vara att han helt enkelt inte tycker att han fått vara ute tillräckligt länge som sådant.

Lycka till!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Intressant! Ska prova på en av våra svårfångade hästar :)
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Min häst går inte att få tag på i hagen, spelar ingen roll vad vi gör.. Vi har försökt allt, locka med favoritgodiset, ta ut alla hästar ur hagen, grimman på, ALLT! Vi river vårat hår :confused:. Snälla kom med tips och era erfarenheter!

Jag fick likadana problem med att fånga in min kille, han gick iväg när jag kom, och gick jag efter så slutade det alltid med att han travade och galloperade i stora volter runt runt mig, rent bus alltså, pigga öron o ögon och svansen i vädret och "tjojsanhejsan vilken tjusig varelse jag är". Otroligt vackert och man stod och beundrade ett tag....men blev trött till slut....

En dag när det tog 45 minuter :eek: med alla möjliga knep både med o utan morötter så brast mitt tålamod, och jag tänkte "okej om du ändå springer ska du tro att det är jag som bestämmer att du ska springa" så började jag schasa med grimskaftet åt det håll han ändå skulle, sen genade åt samma håll och fick honom att byta håll, gjorde så några ggr och efter 5 minuter eller så tyckte han inte det var nå roligt längre, förmodligen för att det inte kändes som bus, och han vände sig mot mig och stod och väntade tills jag kom med grimskaftet.

Det var trollformeln det för att sen dess har jag inga problem med honom i hagen - inte så att han skuttar glatt emot mig men han står still och tittar och låter sig hämtas. :love: Så jag skulle faktiskt föreslå att du gör så, det ska inte vara surt och du ska inte skrämmas, bara få hennes sätt att undvika dig till att vara lite tråkigt och underordnat för henne så slutar hon :devil: as.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Hmm ny häst... Ja man skulle kunna tro det men jag har haft honom i 16 år.. Fniss, han har haft dom här tendenserna fler ggr men då har det handlat om nån vecka eller så. Man har kunnat lurat honom med morot.. Men nu har det gått flera månader och läget är värre nu..
Det är mest min halvfodervärd som rider honom och det är liksom hon som har problemet..

Jag har det motsatta, en häst som i många år har kunnat komma undan med diverse knep. De råd som ges här i tråden har jag använt, men som längst har det tagit 5 timmar. Ibland visslar jag på honom och han kommer till grinden, ibland får jag gå och hämta honom och som tur är alltmer sällan, tar det en ohygglig tid.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Det går jättebra ända tills man är i hagen. Är det en äldre häst som vet hur man kommer undan om man inte vill, så går det inte att översätta det man gör inom kontrollerat område till en stor hage.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Har man inte så stora hagar som där jag är eller har en suverän kondis så funkar den metoden bra. Här hinner hästen galoppera till andra änden och ta det lugnt ett bra tag innan man kommit dit
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

så där gjorde min oxå ett tag... tid o tålamod, jag beväpnade mej med godis o hink, satte mej i hagen o väntade ut henne... matade dom andra hästarna o då helt plötsligt va jag intressant... nu är det inga problem men ibland tar hon en runda innan jag får fånga. men man blir lite vansinnig!!!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Många gånger så kan det räcka med att själv fundera över vilka anledningar hästen har till att inte vilja komma till människan.
:)
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

VIKTIGT ! Utför aldrig rundkoralls övningen om du inte är en van häst människa, det är väldigt lätt att de blir fel och eftersom du hade haft hästen länge ska du inte sätta det på spel eftrsom han troligen litar på dej efter så många år... tänk istället vad du gör när du ska ta in din häst, ska du rida på banan eller ska du va i ridhuset ? Eller ska du rida ut i skogen kanske ? Tänk på att det alltid ska kännas bra både för dej och din häst att vara med varandra. Tycker din häst att det är kul när du rider den ? Nu ska jag inte säga att du inte rider ut i skogen och har det bus kul med din häst men tänk bara på att ni båda ska ha kul... annars blir det ju inte kul !

Ett tips är att inte handmata hästen ! Jag har börjat arbeta lite efter Monty Roberts ! Han är guldvärd och man ser verkligen den sociala skillnaden när man vill att hästen ska komma och den bara är och inte försker tigga. Men ja tkr att du ska försöka få tag i din häst, om inte det går sätter du dej en bit ifrån med ögonen ifrån den, sen är det bara att vänta ! Hästen kommer att gå till dej bara att det antigen kommer att ta jätte lång tid ! Men ge inte upp och sluta med handmatandet, ja trodde inte heller på det först men hästen blir socialare och roligare att ha och göra med !


Lycka till 1
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Min häst går inte att få tag på i hagen, spelar ingen roll vad vi gör.. Vi har försökt allt, locka med favoritgodiset, ta ut alla hästar ur hagen, grimman på, ALLT! Vi river vårat hår :confused:. Snälla kom med tips och era erfarenheter!

Jag hade lämnat den där ensam i ett antal timmar. Det blir nog inte så roligt efter ett tag. Vissa hästar tycker det är oerhört underhållande med tvåbeningar som med alla medel försöker få fatt i dem.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Gå in i hagen och bry dig inte om hästen i fråga, gå omkring och gör andra saker, klappa andra hästar, plocka gräs. Närma dig hästen sakta samtidigt som du håller på med annat. Låt hästen komma till dig. När den kommit till dig kan du klappa h*n lite och sedan gå där ifrån, låt hästen följa efter dig igen om den vill annars gör om det igen och gå sakta mot hästen och inte rakt på. Bygg upp en bra relation med varandra i hagen, där hästen har chans att gå om den vill. Börja sedan med att ta ut den ur hagen en liten stund och sedan släpp in den igen, så kommer det nog att lösa sig inom sin tid.

Lycka till / Emeli
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

när du väl får tag på hästen så ge godis, och berömm. jag har aldrig själv varit med om en häst som gör på det viset! men en av "mina" hästar kommer inte så då får man gå efter tills den stannar.:smirk: hagen är ju rätt stor så det kan ta upp till en timme att få tag på han :D
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

när du väl får tag på hästen så ge godis, och berömm. jag har aldrig själv varit med om en häst som gör på det viset! men en av "mina" hästar kommer inte så då får man gå efter tills den stannar.:smirk: hagen är ju rätt stor så det kan ta upp till en timme att få tag på han :D

Men varför går du efter? Han ska komma till dig, inte tvärtom. Ta ut de andra hästarna ur hagen och vänta ut honom.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Jag vill tacka för alla råd som jag har fått i den här tråden. Nu har han *peppar, peppar* låtit sig infångas i 2 dagar utan att vi behövt jaga honom. :bump:

Jag har försökt att ta ut alla hästar, låtit honom stå ute, lockat med morötter ( som han älskar), ignorerat honom ja allt... Inget biter på honom.. Det jag däremot inte fullföljt, men försökt, är att gå efter och trötta ut honom. Men det går inte han är outtröttlig, tycker bara att det är kul att bli jagad. Så tyvärr efter flera timmars försök har jag gett upp. Det kanske är det som är felet... Men det är tyvärr svårt att både hitta tid och tålamod med denna metod. Jag funderar starkt på att ta honom till någon som behärskar det här med NH mer än mig. Känner mig inte säker nog inom detta område för att försöka själv.

Som sagt, tack för alla tips jag fått :bump: :banana:
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Har också använt den metoden i början för våran häst. Han var svårfångad som bara den.. Har tydligen varit det jämt enligt folk i hans gamla stall innan vi köpte honom. Nu kommer han så fort han ser oss! Helt underbart!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp