Heja vården?!

Även fått rådet för en bruten fot att ta en alvedon så går det över.

Nåt liknande hände mig när jag för andra dagen i rad (juldagen f.ö) sökte akut för mina olidliga magsmärtor.
Fick träffa en yngre kvinnlig läkare som klämde lite och glatt meddelade att " det går nog över" och skickade med 4 Alvedon. :(. Dagen efter var jag såklart tillbaka och den läkaren skickade mig på ct-scan varpå jag omedelbart blev remiterad till Karolinska. (det konstaterades kronisk pankreatit) Så visst funderar man ibland .....:cool:
 
Jag har inget direkt "ont" att säga om vården, men visst är stafettläkare ett problem. Att påbörja en behandling med en, som då har en plan för hur vården ska utföras för att jag som patient ska bli frisk och må bra och sen träffar man en ny läkare för varje gång. Läkare som säkerligen är bra nog, men som knappt kommit sig in i hur allt funkar på just den hc och som inte har någon som helst koll på varför jag är där, vilken behandling som är tänkt, vilka remisser som ska ha blivit skickade, men som inte blivit det osv osv osv och det då går åt i stort sett hela läkartiden till att utröna varför jag är där, kan ju till och med få mitt tålamod att tryta.

Förstår ju att det inte är enkelt vare sig som läkare eller patient, men ett steg framåt vore ju om det inte kom nya läkare var 3:e vecka utan att de faktiskt blev kvar, om inte för alltid, så i vart fall för ett halvår i taget.
 
De siffror jag angav var svenska förhållanden i jämförelse med andra OECD-länder, vilket jag tyckte att jag var tydlig med.
Sedan finns stora lokala och regionala skillnader i distriktsläkarbemanning.

Exempel: Sveriges Riksdag har år 2000 beslutat att det ska finnas en specialist i allmänmedicin per 1500 invånare.
Den siffran är verklighet i enstaka landsting - men inte heller på landstingsnivå på samtliga enheter.
Genomsnittet i Värmland är 1/3100ungefär, men det finns enheter som har "bättre" och som har "sämre" bemanning.

Visst finns det (ibland små) möjligheter för en enhetschef att påverka.
Genom att erbjuda bra arbetsmiljö kan man bli en enhet dit människor söker sig för att jobba, och genom att erbjuda en dålig arbetsmiljö kan man bli extra oattraktiv och därmed försämra bemanningen.

Det här är också sådant som ser olika ut i olika delar av landet och jag är inte insatt i hur det går till i andra landsting.
Men här är det ett anställningsstopp som innebär att varje eventuella nyanställning ska beslutas på landstingsdirektörsnivå.
Så en enhetschef som eventuellt lyckas rekrytera en läkare, får inte anställa utan att söka särskild dispens som ska motiveras.
Det är ju ett lite besvärande moment.

Det är ett problem att ekonomi styr verksamheten - och ibland att fokus läggs på konstiga saker. Men det är ju också nödvändigt att ekonomiska förutsättningar sätter ramarna.
Problemet är ju stort när de befintliga ekonomiska ramarna hindrar god verksamhet i tillräcklig volym.

Jag tror också att om man började med att försäkra sig om att de anställda har en god arbetsmiljö, så skulle många delar av vården bli bättre. Men då har vi ju frågan om hur man ska förbättra arbetsmiljön i en verklighet där antalet ärenden att sköta växer på hög på grund av faktisk brist på arbetskraft.
Patienterna står ju och stampar och vill ha tider och åtgärder och telefonsamtal (ja, ni vet allt det där som vården ska fixa och ska fixa bra!).

Jag hör dagligen hur våra distriktssköterskor blir hotade i telefonsamtal med missnöjda invånare som inte får tid när de önskar. Den typen av arbetsmiljöproblem är betungande och svårt att åtgärda.
Det är klart att stor tillgång till läkartider minskar den formen av belastning, men om enheten inte får anställa, och inte får ta in vikarierande läkare, då?

Och igen: en hel del saker kunde göras på snabbare och smidigare och mindre arbetskrävande sätt och därmed minska arbetsmängden för enskilda anställda. Om man tänkte sig för bättre i sådana lägen (exempel: patient som jag träffade för en massa år sedan som hade blivit opererad av ortopeden, ville/skulle ta bort "skrot", behövde gå via vårdcentralen för att få en remiss till samma ortopedklinik; det ledde till att patienten behövde göra ett onödigt extrabesök hos en distriktsläkare som ändå inte kunde göra annat i ärendet än att skriva den begärda remissen - var är det rationella där?)

Så visst finns det interna upphakningar som förstör verksamheten och tillgängligheten.

Men om bemanningen av - i mitt exempel distriktsläkare - är knappt hälften av det som enligt ett 16 år gammalt riksdagsbeslut ska finnas (och arbetsmiljöverket och högsta förvaltningsdomstolen har fastslagit siffran) för att kunna göra jobbet: ja, då blir det väntetider och då blir det saker som inte blir gjorda.

Samma sak på vårdavdelningar där det saknas sjuksköterskor: det blir mindre mängd omvårdnad och troligen sämre kvalitet på det som görs, när det är för få händer som ska göra jobbet.
Jo det blir ju lite av en ond cirkel.
 
Nja.
Vanligaste orsaken till läkarbrist är inte ovilja att anställa läkare, utan att det inte finns tillgängliga anställningsbara läkare som söker jobb.
Jag tror nog inte det var problemet här, det är en centralort med läkarutbildning.

Precis som kryddelydd säger, oavsett det är "centralort med läkarutbildning" - det är en S K R I A N D E brist på utbildad sjukvårdspersonal i sverige. Det talas om försämrad patientsäkerhet med den situation som råder inom vissa regioner i sverige, där det också spås bli ännu sämre i och med att man med säkerhet också vet att det kommer att finnas ett kraftigt utökat behov av grundläggande vård och omsorg i både kommuner och landstingsregioner framöver, samtidigt som allt färre utbildar sig för att arbeta inom vården och det finns redan i dag stora kompetensluckor inom hela vårdkedjan. Det är allt färre som utbildar sig inom grundläggande vård och omsorg, det talas om en brist på kanske uppemot 160 000 grunutbildade inom vård och omsorg inom ett par år bara,det saknas tusentals specialistutbildade sjuksköterskor och det finns brist på specialistutbildade allmänläkare.
Hela vårdapparaten är en i grunden politiskt styrd organisation och det är alla vi, som avgör hur och vad vården ska ha för resurser - det är liksom ett medborgaransvar hur vår välfärd ser ut. Det är väldigt lätt att sitta och tro att det är någon slags bukfet välfärds-själviskhet som sitter och klappar sig själv på plånboken medan den lilla människan får leva hundliv men så ligger det nog inte till, snarare finns det ett generellt stort tankefel hos många som inte ser sitt eget medborgarförtroende och medborgaransvar i välfärden. Perspektiv liksom.
 
@kryddelydd vården verkar fortfarande ha grova strukturproblem. Jag saknar möjlighet till sjuksköterskekontakt utan att påfresta vården alltför mycket eller träffa läkare. Vad säger du om att ha tillåtelse att ha enkel sjuksköterskemottagning på våra apotek? Stor tillgänglighet i miljöer där folk faktiskt befinner sig, lokaler finns och apotekarna klagar inte på sin arbetsmiljö som vården gör eller jag har i min bubbla aldrig hört någon apotekare klaga, Naturligtvis remissar de till vc vid behov.
 
@kryddelydd vården verkar fortfarande ha grova strukturproblem. Jag saknar möjlighet till sjuksköterskekontakt utan att påfresta vården alltför mycket eller träffa läkare. Vad säger du om att ha tillåtelse att ha enkel sjuksköterskemottagning på våra apotek? Stor tillgänglighet i miljöer där folk faktiskt befinner sig, lokaler finns och apotekarna klagar inte på sin arbetsmiljö som vården gör eller jag har i min bubbla aldrig hört någon apotekare klaga, Naturligtvis remissar de till vc vid behov.

Den möjligheten finns redan hos distriktssköterskorna. Jag tror inte att tillgängligheten rent fysiskt är problemet alls utan att vården snarare skulle bli mer påfrestad om man satte en sjuksköterska på apoteken.

Vad har farmaceuternas arbetsmiljö med vårdens arbetsmiljöproblem att göra? Vårdens arbetsmiljöproblem skulle knappast minska av att man flyttar vårdpersonal till apoteken.
 
Den möjligheten finns redan hos distriktssköterskorna. Jag tror inte att tillgängligheten rent fysiskt är problemet alls utan att vården snarare skulle bli mer påfrestad om man satte en sjuksköterska på apoteken.

Vad har farmaceuternas arbetsmiljö med vårdens arbetsmiljöproblem att göra? Vårdens arbetsmiljöproblem skulle knappast minska av att man flyttar vårdpersonal till apoteken.
Vi har inga distriktsköterskor. Det är möjligt jag är okunnig och dålig på vårdens struktur men jag hittade inga när jag sökte sist och behövde hjälp med kylexem. Kändes knappast som nödvändigt med läkarkontakt. Mellanstor stad i Mellansverige.

Tänker vården aldrig på annatsättså får vården aldrig på något annat sätt. Ditt svar är ganska typiskt.

Jag skrev motivering. Alla apoteksanställda jag vet ser i princip nöjda ut. De ser i princip nöjda ut. De agerar i princip som nöjda personer. Detta indikerar att de är nöjda med sin arbetsmiljö.

Kanske en läkare istället för sjuksköterska på enkel mottagning i apotek som naturligtvis remitterar vid problem.

Vi har en vårdbuss däremot borde ha utnyttjat den. Pratade med Apoteket istället. Fick en bra salva som tagit bort prickar som jag inte hade fattat var exem förmodligen.
 
Jag tror att om någon ort i Sverige sitter med nyutexade läkare som söker jobb så är det min ;) och att det gäller ett eftersatt område.

...och det viktiga ordet är OM.
Ja, direkt efter grundutbildningen söker läkare jobb. Inte alla får AT men jag har inte hört talas om någon som har svårt att hitta jobb.
Och när det handlar om ett eftersatt område: då är det färre som söker sig dit.
Och det är heller inte självklart, om det saknas specialister, att man får anställa utbildningsläkare heller (och vik före AT kräver ännu mer handledning, förstås, även om det inte finns samma formella krav på arbetsgivaren).
 
@kryddelydd vården verkar fortfarande ha grova strukturproblem. Jag saknar möjlighet till sjuksköterskekontakt utan att påfresta vården alltför mycket eller träffa läkare. Vad säger du om att ha tillåtelse att ha enkel sjuksköterskemottagning på våra apotek? Stor tillgänglighet i miljöer där folk faktiskt befinner sig, lokaler finns och apotekarna klagar inte på sin arbetsmiljö som vården gör eller jag har i min bubbla aldrig hört någon apotekare klaga, Naturligtvis remissar de till vc vid behov.

Vad menar du att en "enkel sjuksköterskemottagning" på apotek skulle förändra?
Och vad skulle uppdraget vara?
För övrigt finns det vårdtjänster på andra håll än de "vanliga" sjukvårdsinrättningarna. Ett exempel är kry.se som kör internetbaserat.
Jag erkänner att jag har lite svårt att se riktigt var en sådan "virtuell mottagning" ska göra stor nytta: det verkliga mötet är ganska viktigt.
Särskilt som tillgänligt tidsutrymme via kry är 15 minuter - det är inte mycket.
 
Vi har inga distriktsköterskor. Det är möjligt jag är okunnig och dålig på vårdens struktur men jag hittade inga när jag sökte sist och behövde hjälp med kylexem. Kändes knappast som nödvändigt med läkarkontakt. Mellanstor stad i Mellansverige.

Tänker vården aldrig på annatsättså får vården aldrig på något annat sätt. Ditt svar är ganska typiskt.

Jag skrev motivering. Alla apoteksanställda jag vet ser i princip nöjda ut. De ser i princip nöjda ut. De agerar i princip som nöjda personer. Detta indikerar att de är nöjda med sin arbetsmiljö.

Kanske en läkare istället för sjuksköterska på enkel mottagning i apotek som naturligtvis remitterar vid problem.

Vi har en vårdbuss däremot borde ha utnyttjat den. Pratade med Apoteket istället. Fick en bra salva som tagit bort prickar som jag inte hade fattat var exem förmodligen.

Hittar en distriktssköterska gör man normalt på vilken vårdcentral som helst. Men det kan tänkas finnas lokala undantag.
 
Kanske en läkare istället för sjuksköterska på enkel mottagning i apotek som naturligtvis remitterar vid problem.

På vilket sätt skulle det förbättra "vården" om läkare blir anställda av apotek i stället för "ordinarie" arbetsgivare?

Jag tror att risken skulle vara visst jäv gällande läkemedelsanvändningen - eller åtminstone misstankar om det.
Nej, läkare anställda av specifika apotek tycker jag är en dålig idé - alldeles oavsett frågan var läkaren skulle hämtas från.
 
Jag blir beklämd över hur struligt det verkar för många. Jag har haft samma vårdcentral i 10 år och det funkar bra. Har haft samma läkare hela tiden också, han är suverän! Ibland har de svårt med tider men de försöker alltid lösa det.
 
Jag blir beklämd över hur struligt det verkar för många. Jag har haft samma vårdcentral i 10 år och det funkar bra. Har haft samma läkare hela tiden också, han är suverän! Ibland har de svårt med tider men de försöker alltid lösa det.
I Skellefteå t ex som ändå är en ganska stor stad har man flera vårdcentraler som har en eller NOLL distriktsläkare som ordinarie. I inlandet lever man på asdyra stafetter som dränerar landstingens ekonomi också går varvet runt igen...det finns liksom ingen lösning om man inte a) gör allt statligt b) börjar om c) tillsätter mer pengar....sen finns det massa andra problem som att man plockat bort administrativ personal och att IT-systemen är så fruktansvärt usla.
 
Jag har heller aldrig upplevt några större tillgänglighetsproblem när vård behövts. En period hade vår VC många vakanser och då var det svårt med tider och ofta inställda tider pga akuta fall. Har man alldeles för lite personal blir det extremt sårbart även för små störningar, och säkert inte mer attraktivt som arbetsplats heller.

De som kommer in med dagsgammal snuva och tjatar om antibiotika för att de inte har tid att vara sjuka "just nu" är synd att de tar plats.
 
Oj, jag som tycker att IT systemen satt i händerna på kompetenta operatörer verkar extremt bra. Så himla mycket effektivare och smidigare än tidigare pappershögar , mappar och handskrivna oläsliga instruktioner och recept.

Det finns fördelar med data-journal jämfört med pappersjournal. Den stora fördelen är att man inte behöver avdela någon särskild personal till att leta efter journal. Det sparar personal och därmed pengar.

Nackdelar med journalsystemen kan vara många.
Ibland hakar sig systemet så man är utan journal helt i en hel arbetsdag. Då kan man över huvud taget inte skriva recept längre (det finns pappersrecept men för att de ska vara giltiga krävs en personlig kod).
Många gånger är läkemedelslistorna otydliga och dåligt uppdaterade och därmed riskabla.
Dokumentation sker på olika sätt på olika enheter, det kan vara svårt att hitta.

Systemen uppdateras med jämna mellanrum "utan förvarning" vilket skapar osäkerhet.
Att göra en enkel bokning av ett besök kräver ungefär 20 "klick" i det system jag jobbar med och man ska välja i fyra olika rull-lister för att det ska bli rätt.

För att skriva ett recept, ska man skapa en ny "vårdkontakt" vilket i sig kräver 12-15 "klick" och viss väntan på att systemet ska tänka färdigt i några olika moment. Man ska välja i minst två olika rull-lister som det kan ta tid att få fram.

Men absolut: man behöver inte leta efter journalen.
 
Förresten.

Jag skriver det igen.

Jag har full förståelse för att människor många gånger är missnöjda med vården.

De flesta gångerna är det verkligen inte de enskilda anställdas fel, men visst är det sant att vården inte håller det politikerna lovar.
Varken på vårdcentraler eller sjukhusen.

Tillgänglighet brister (och där kanske målet är väl högt satt utifrån en verklighet; löftena och vårdgarantierna har liksom ingen koppling till verkligheten).
Det är väntetider, man får olika besked (delvis pga att man beskriver sin situation på något olika sätt med olika ordval vid olika tillfällen; delvis pga att "vården" inte är en exakt vetenskap där samma problem alltid har samma orsak eller alltid ska behandlas på samma sätt), man blir hänvisad hit eller dit för att den man först kom i kontakt med inte hade koll på organisationen i en annan del av "vården" (exempelvis personen som sökt akutmottagningen, hänvisats till distriktsläkaren för att få en remiss till fysioterapeuten; man behöver ingen remiss till fysioterapeut så hänvisningen till distriktsläkaren var felaktig och orsakade onödig fördröjning och ett onödigt och antagligen ganska frustrerande telefonsamtal för patienten) och liknande.

Ibland blir inte första bedömningen rätt - och så kommer det alltid att vara eftersom det handlar om just en bedömning av något som inte är en exakt vetenskap. Det är vanligt att tiden och resultatet av upprepade bedömningar är det som ger informationen och att man därmed "med facit i hand" kan se att första bedömningen var fel. Utan att någon för den skull faktiskt gjorde fel.

Ibland blir det fel. På grund av den mänskliga faktorn.
Ingen människa är perfekt eller kan allt. Därför blir det fel ibland. För att individer gör fel ibland.
Det gör vi alla. Men oftast har det inte så stor betydelse, vilket det kan ha inom vården och en hel del andra verksamheter.

Problemet med att vi inte är nöjda med vården är att "vården" sett som de som jobbar inte har möjligheter att göra ett så mycket bättre jobb än vad som görs, de allra flesta gånger. De flesta gånger som det blir fel eller missnöje handlar det om andra omständigheter som styr var och en som jobbar.
 
Oj, jag som tycker att IT systemen satt i händerna på kompetenta operatörer verkar extremt bra. Så himla mycket effektivare och smidigare än tidigare pappershögar , mappar och handskrivna oläsliga instruktioner och recept.
Haha! Nu hoppas jag visserligen att det hänt något på de fyra år som gått sedan den här artikeln skrevs, men ....

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.499354/vi-dranks-i-tungrodda-system

För att kunna sköta det dagliga arbetet handlar det ofta om att jaga information i 20–30 olika system och applikationer, förutom patientjournalsystemet.

Jag minns också att jag läst om hur man kartlagt hur lång tid varje dag läkare lade på att logga in i och ut ur olika program. Det var förskräckande mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp