heej heej ! iller hjälp tack!!

L

lilldraken

Ja som sagt... behöver lite hjälp.. lite info om illrar skulle vara bra :p vill ha en iller men vet inte om det går i och med att jag bor hos mor och far varsin vecka.. skulle även vilja få lite mer koll på vilka raser det finns och eventuellt en bra uppfödare av den rasen :p och hur illrar går ihop med andra djur.. har en hund som är i stort sätt genomsnäll som tror att min katt är hennes bebis.. men det är mest katten jag är lite fundersam över... i och med att det är en utekatt som jagar så vet jag inte om det skulle gå bra ihop.. skulle vilja ha lite tips och idér :idea: tacksam för svar!:bow:

Sv: heej heej ! iller hjälp tack!!

Jag tror att illrar generellt går ganska bra ihop med hundar och katter men är inte säker.

Sök på Svenska Illervänner så hittar du nog en hel del information där!

Det finns inga speciella raser på iller. Vanligaste färgen är viltfärgad/brun men några andra varianter finns tex albino, pastell och silver. Ifall du kan ta med dej illern till båda föräldrarna tror jag inte det är något problem. Det är osäkert ifall det funkar med hund och katt, enda sättet att veta är att prova tror jag. Kan gå, men man vet aldrig i förväg..

Tänk på att illern inte är ett burdjur. Illrar kräver en hel del, de ska tränas att gå på låda och att inte bita. De är envisa djur.. Ta reda på så mycket du kan innan du bestämmer dej.
Här är några bra sidor;
http://iller.ifokus.se/
http://www.illersverige.se/

Tack! :bow: Kan illrar gå på kattlåda? Min katt har en katt låda men är mest ute på dagarna och kommer in på kvällarna och sover sen på morgonen går hon ut igen.. Är det risk för att katten "sticker" om man skaffar en iller? Ja, jag vet att dom inte är bur djur. Hade tänkt att ha en bur så att den kan resa i bilen om det är nödvändigt att ha den innstängd tex om hunden åker med i baksätet..(hon har en tendens att traska runt istället för att sätta sig ner) och eventuellt att ha en bur på mitt rum så att illern kan gå undan om den vill och om det skulle komma nån "kompis" till min hund som är lite mer tuff av sig. Men hur går det med illern när man jobbar och går i skolan? Och för envishetens skull tror jag det är ganska lugnt.. Min katt var som djävulens dotter när hon kom och vi har fått bra årdning på henne nu. Hon vet vem som bestämmer. Och så håller jag på mycket med hästar som gör att jag är väldigt envis och bestämd.. om det är ett +

Hej

Iller är ett ganska "besvärligt" husdjur, du kan tex inte räkna med att de blir 100% rumsrena, man behöver illersäkra sitt hem, dvs täppa för överallt där en iller skulle kunna ta sig in, de gräver gärna på mattor och kan bitas rejält,testar gärna och många behöver ganska mycket uppfostran, de testar gärna om de får chansen och kan både väsa/fräsa och bitas HÅRT.
Förutom det gräver de gärna i krukväxter och klättrar gärna upp på diskbänken och dyl om de får chansen.

Hela familjen måste vara med på att skaffa iller, illrar testar ibland hela familjen (brukar ha grannens här) de har äntligen börjat respektera mig, men min son nyper de gärna till därav att den ena inte är här när sonen är hemma.Och som sagt de kan bitas ordentligt och ibland släpper de inte i första taget om det vill sig illa.

Det kan fungera med hund och katt ibland inte, en hund kan ofta se en iller som en rolig sak att jaga, även illern kan vara rejält elak tillbaka.

En valp kostar ca 2500 att köpa från en seriös uppfödare medan en omplacering är billigare, de äter högkvalitetskattfoder (Royal canin och dyl eller speciellt illerfoder) de skall ABSOLUT inte ha vanlig konsumkattmat. Sedan skall de kastreras, en hona kan förblöda om den inte kastreras, dessutom luktar de pyton om man inte gör det
.De skall även vaccineras gärna chippas och försäkras (en iller blir lätt sjuk och de är ganska känsliga djur som även kan bli förkylda om ägaren är det) Tumörer är även vanligt hos illern.

De allra flesta seriösa uppfödare säljer inte illrar till personer under 18 år (vet inte hur gammal du är) då många inte klarar av dem och helt enkelt slänger ut illern och tror att de klarar sig själva, en del illrar har omplacerats många många gånger för att ägaren insett att det var jobbigare än vad de trodde att det skulle vara.

Att välja rätt uppfödare är viktigt, finns även mindre seriösa uppfödare sk "farmare" som tar kull på kull och låter illrarna bo i minkburar,sådan uppfödning skall man inte stödja.

Funderar själv på iller men tänkt att min son skall få växa till sig lite först samt att de kostar ganska mycket att hålla så en stadig ekonomi är att föredra (knycker grannens emallanåt istället) :p

www.iller.ifokus.se är ett väldigt bra forum om illrar där man kan lära sig mycket, åter igen illrar är väldigt speciella djur.

Ja illrar går på kattlåda, oftast får man ha minst en låda i varje rum då illrarna är bekvämare av sig än vad katter är.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka