Havregrynsgröt

Jag är mest häpen över att alla _kokar_ sin gröt.
Jag kör med snabbflingor. Kokar vatten i vattenkokaren, häller över flingorna som redan ligger i ätskålen tillsammans med salt. Rör om med skeden, låter stå några minuter och äter sedan.
Jag häller osötad sojamjölk på den. Ibland blir det även äppelmos.
Ingen gryta eller rörmoj att diska. Snabbt och enkelt.

I micron använder man tallriken ;)

Med smörgrotta, ringlad honung och iskall mjölk <3.

När jag var yngre åt jag bara råggröt med hallonsylt eller mannagrynsgröt med blåbärssylt.

Ursäkta mig, men jag känner ett visst mått av äckelkänslor av tanken på att ha ett rått ägg i min gröt. :D INTE förpesta god gröt genom att dumpa en massa konstigheter! Havregrynsgröt ska ätas med socker, smör och kanel och lite mjölk! :d Kanelen tillföres innan man hällt på socker, blir godast så!

Man har ju med ägget när man lagar gröten i micron. ;)

Och kanel och socker har man på risgrynsgröt och inte på havregrynsgröt! :cool: ;)

Kokar gröten i kastrull, häller upp på tallrik och på med ett tunt lager med äppelmos. (Ca en matsked) Äter den varm tills jag är mätt och inte får ner mer. Brukar vara någon sked kvar. Dricker vatten till. Det är inte gott men mättande.

Havregrynsgröten ska ätas med lingonsylt eller äppelmos samt kall mjölk.
Den ska vispas, inte röras, då blir den mycket lenare. :-)

Ursäkta mig, men jag känner ett visst mått av äckelkänslor av tanken på att ha ett rått ägg i min gröt. :D INTE förpesta god gröt genom att dumpa en massa konstigheter! Havregrynsgröt ska ätas med socker, smör och kanel och lite mjölk! :d Kanelen tillföres innan man hällt på socker, blir godast så!

Haha, man smakar inte ägget det bara finns med där och ger extra protein! :D
Man rör ner ägget när gröten är färdig innan man häller över den i tallriken! Men gör oftast min gröt i micro då jag gillar den när den är stinn, har oftast lite mindre vatten än vad man "ska ha".. :)

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart?

Oh! Det är ju så gott. Jag äter min havregrynsgröt med solrosfrön och så tar jag naturligtvis inte äcklig kall mjölk i gröten utan en smörklick som får smälta.. och gillar du russin, lingon, äppelmos eller varför inte små råa äppelbitar istället så har du en utmärkt billig mättande och GOD måltid att se fram emot. Glöm inte saltet i gröten, annars smakar det inget vidare. Kolla också så att du inte har för mycket vatten och inte kokar för länge, det ska vara lite stuns i grynen. 1 dl gryn, 2 dl vatten och lite salt och så 3 min i mikron tycker jag är lagom.

Man rör ner ägget när gröten är färdig innan man häller över den i tallriken! Men gör oftast min gröt i micro då jag gillar den när den är stinn, har oftast lite mindre vatten än vad man "ska ha".. :)

Det här lät liksom bara för...äckligt! Rör du ner råa ägg i gröten alltså? :eek: :yuck:

Jag tycker äggula gör gröten för stabbig men 3-4 äggvitor så blir det fluffig god gröt m bra med protein. Micra gröten nästan klar, rör ner äggvita och micra nån minut till:love:

Blev sugen på gröt när jag läste tråden. Så idag åt jag en portion, slät ( mer vatten i) kokt i kastrull med russin och extra prima drottningsylt och mjölk+ lite grädde.

Jag som inte ätit gröt precis på år och dar blev också sugen så det får nog bli gröt med russin i någon morgon. Och jag som inte ens gillar gröt ;)

Jamen... varför inte äta ägget kokt bredvid, om man nu inte smakar ägget i gröten? :D Ägg är ju gott... tillagat :D

Fisksoppa luktar äckligt, men jag har faktiskt aldrig vågat smaka det, tänk om det smakar som det luktar?! :D:eek:

Lite peppad av den här tråden var jag tvungen att äta en tallrik gröt igår, något jag inte gjort på en evighet.
Det var inte särskilt gott, det kan jag inte påstå. Men med en massa hallonsylt till så slank det ner...

Du kan testa att koka i mjölk istället för vatten. 2 dl mjölk till 1 dl gryn. Det blir en rundare smak och en lenare gröt. Proteinrikare också.

Jag älskar havregrynsgröt och kan äta den bara som den är eller med bara mjölk. Oftast äter jag den med en sked rårörda lingon (köpt) eller låter äppelbitar koka med sista minuterna. När jag fortfarande bodde med min mamma kunde vi äta havregrynsgröt som jag rörde ner några msk linfrön i precis i slutskedet serverat med lingonsylt och standardmjölk och tyckte att vi åt riktig lyxfrukost för att det är så gott. :D

Jag har alltid tyckt att havregrynsgröt är slibbigt och äckligt. Rågflingor kostar bara lite mer men ger en fastare som inte är slemmig. Särskilt om man kokar vattnet i vattenkokaren och så häller över det och kokar i kastrull i bara någon minut medans man rör om, så får man en fast gröt. Jag tycker det är gott att ha lite kardemumma i gröten ibland som omväxling. Jag älskar kanel och strör oftast på lite kanel innan jag har på sylt, frukt eller vad jag nu har att välja på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30