Havregrynsgröt

Fiberberikade havregryn är godare att göra gröt på än vanliga, jag brukar köpa ICAs gott liv.
Sen så har jag hittat en lingonsylt som nästan är som hemmagjort, 55% bär, ekologisk och tillverkad i värmland. :love:
Just nu har jag i en matsked krossade linfrön innan jag stoppar in tallriken i micron, ibland rör jag ner ett ägg för att få det lite mer matigt.:d
Tycker man inte om lingonsylt så kan man köra på jordgubbssylt, men då brukar jag inte ha mjölk till.
Endast fantasin sätter gränser för vad man kan ha till egentligen! :D

Ursäkta mig, men jag känner ett visst mått av äckelkänslor av tanken på att ha ett rått ägg i min gröt. :D INTE förpesta god gröt genom att dumpa en massa konstigheter! Havregrynsgröt ska ätas med socker, smör och kanel och lite mjölk! :d Kanelen tillföres innan man hällt på socker, blir godast så!

Sitter det lite kvar i grytan när man lagt upp gröten så häller man bara kallt vatten i så är det bara att borsta ur grytan efter man ätit så lossnar allt utan ansträngning. Det är nästan det bästa med gröten, bränn vid mannagryn, vilket jag är expert på, så får man skura halva dan! :mad: Vilket jag också börjar bli expert på...

Efter nästan 8 år sa dock ena ungen att hon inte gillar havregrynsgröt och det oavsett vad som är i, tyvärr. Så här blir det varje morgon mannagrynsgröt. Med socker, kanel, smör och mjölk.

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Eller tips på annan billig lättlagad föda tas tacksamt emot

Jag äter havregrynsgröt varje morgon enligt följande:
Havregryn, linfrön, solrosfrön och salt i mikron till gröt.
Halv burk keso ner i gröten och sen massor med blåbär ner i gröten. Funkar bra utan keson också. Om jag inte äter frukosten på tåget så blir det mjölk till också.

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Nej, det finns det inte! ;)

Skojar bara, men jag har en kompis vars talesätt jag instämmer i: "Havregrynsgröt blir det bara en stor fis av och sedan är man hungrig igen!!!" :laugh:

Jag kör rågflingor istället, tycker att jag står mig bra mycket längre på dem.
Blandar ofta i russin, klippta katrinplommon, aprikoser eller torkade fikon - då behövs ingen sylt!
Det slinker ner ett och annat frö av olika slag också om det finns hemma.
Havregrynen kokar jag hellre välling på. (Eller bakar kakor av...:angel: )
Har en stallkompis som har banan och jordnötssmör i sin havregrynsgröt! :confused:
Testade, men gör nog inte om det...

/Keb

Men har du inte socker på fil, flingor eller annan gröt? Jag skulle hellre dö än ha t.ex. lingonsylt och en massa olika frön i gröten, lingonsylt har man till köttbullar med gräddsås :p

Ser att många har föreslagit kanel och äppelmos för sig, men de ska ju vara tillsammans på gröten! :d:up: Gärna hemmagjord äppelmos så det blir mycket äppelsmak

Jag har aldrig någonsin hört talas om smör i gröten:confused: När har man i smöret? Eller ska det smälta på gröten, efter den är klar? Låter helt klart mysko:cautious:

Socker eller äppelmos till. Så ska den ätas. Därmed basta! (fast jag kanske kommer testa med lingonsylt till)

Eftersom vi inte tycks nå konsensus i vad havregrynsgröt är, och variationerna tycks vara oändliga - vågar nån testa att blanda ihop alla förslag till ett stort Mother of all Havregrynsgröt-recept, och se om resultatet blir ätligt?

Jag bangar, jag tycker sockret i mjölken är fullt tillräckligt för min del.

Jag har aldrig någonsin hört talas om smör i gröten:confused: När har man i smöret? Eller ska det smälta på gröten, efter den är klar? Låter helt klart mysko:cautious:

Socker eller äppelmos till. Så ska den ätas. Därmed basta! (fast jag kanske kommer testa med lingonsylt till)
Smörgrotta. Har du aldrig hört om det?
Man gör en grop och klämmer ner en bit riktigt smör.

Men har du inte socker på fil, flingor eller annan gröt? Jag skulle hellre dö än ha t.ex. lingonsylt och en massa olika frön i gröten, lingonsylt har man till köttbullar med gräddsås :p
Fil äter jag inte - mer än långfil och den äter jag som den är. Möjligen med lite kanel.
Flingor äter jag inte och inte müsli heller.

Jag använder över huvud taget knappt sött på nånting. Möjligen i, men inte på. Det är lite äckligt....

Jag är diabetiker men sötningsmedelsburken jag köpte för 7-9 år sedan är fortfarande knappt halvfull.

Man ska inte ha mjölk i gröten, det är inte gott. Ha den isåfall i ett glas brevid. I gröten ska det vara en rejäl klick äppelmos, för att variera lite så kan man ha i rejält med kanel.

Rivet äpple i vid tillagning, sen kanel och lite stevia (eller socker i). Ät gärna med vaniljproteinshake över (vaniljproteinpulver blandat med mjölk).

Jag tycker att havregrynsgröt blir väldigt mycket godare om den görs på Saltå Kvarns gryn istället för Axa etc. Så prova det!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 441
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter