Havregrynsgröt

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Eller tips på annan billig lättlagad föda tas tacksamt emot
Jag kommer ihåg att min mor stekte överbliven havregrynsgröt. Det var riktigt gott tillsammans med lingonsylt.

Jag har aldrig någonsin hört talas om smör i gröten:confused: När har man i smöret? Eller ska det smälta på gröten, efter den är klar? Låter helt klart mysko:cautious:

Socker eller äppelmos till. Så ska den ätas. Därmed basta! (fast jag kanske kommer testa med lingonsylt till)
Man tar en stor klick smör uppepå gröten. Supergott!

Jag brukar ha i linfrön och solroskärnor i. Kan även ha pumpa kärnor och hackade valnötter. Men linfrön och solroskärnor är min favvo. Ska serveras med mjölk och äppelmos.

Jag gillar havregrynsgröt!

Ska göras i micron, med lite extra vatten så den ej blir så tjock. Glöm ej saltet!

Sen börjar jag med att blanda den frädiga gröten med lite mjölk, till önskad konsistens.
Sedan socker och mer mjölk.
Kan tänka mig en litn klick sylt på men inget måste.

Gäller bara att inte få sådan där kletig gröt som blir som klister, men tycker att micrad gröt inte blir så.

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Eller tips på annan billig lättlagad föda tas tacksamt emot

Socker, kanel och äppelmos.

Du kan göra kall gröt också, det kallas over night oats eller davosgröt. Det blir mer som en müsli och går att smaksätta hejvilt.

Är det konsistensen som är jobbig så koka upp vattnet först med bara saltet i, sen grynen. Då behåller grynen sin form och det blir inte klibbigt och klistrigt. Äter aldrig med mjölk, tycker det är äckligt, varierar mellan olika sorters sylt och mos. Ibland har jag i äpple eller aprikosbitar, katrinplommon är också väldigt gott.

Jag har ibland kryddat den med lite kardemumma (under kokningen) sedan på med lite socker och mjölk.

Vill man inte ha socker blir det gott om man skivar över en banan (plus mjölk då).

Äter aldrig med mjölk, tycker det är äckligt,
Det ska vara grädde eller direkttappad mjölk direkt från kossan. :d

När jag hade ett "projekt" en sommar (ohanterbar kossa som inte accepterade kalven i början) så lärde jag henne att när jag kom med tallriken eller nåt annat så fick hon nåt gott att tugga på och jag fick mjölka henne. Efter ett par veckor stod hon och väntade på mig på morgonen och att ta sovmorgon med en vilt råmande huligan utanför dörren var ju bara att glömma. :laugh:

Jag är mest häpen över att alla _kokar_ sin gröt.
Jag kör med snabbflingor. Kokar vatten i vattenkokaren, häller över flingorna som redan ligger i ätskålen tillsammans med salt. Rör om med skeden, låter stå några minuter och äter sedan.
Jag häller osötad sojamjölk på den. Ibland blir det även äppelmos.
Ingen gryta eller rörmoj att diska. Snabbt och enkelt.

Jag brukar använda sojamjölk istället för vatten när jag gör havregrynsgröt. Blir en lite vaniljaktig smak tycker jag och är då fullkomligt ätbart.

Om du nu har hittat sweetened milk här i sverige så ge attan i att köpa sånt och tjöp vanlig ekomjölk istället. Mjölksocker är inte samma sak som sötma.
Finns inte en chans i världen att jag skulle klassa sweetened milk ens som livsmedel. :0)
Mjölksocker är inte samma sak som sötma, men jag räknar ändå mjölksocker som kommande från sockerfamiljen.

Jag äter havregrynsgröt äntingen med äpple och kanel i, banan och kanel i eller med äppelmos. Brukar också ha i lite russin och linfrön .Har fått tipset att blanda i jordnötssmör i men det är inget jag provat :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama