Havregrynsgröt

Lilla_Gubben

Trådstartare
Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Eller tips på annan billig lättlagad föda tas tacksamt emot

Havregrynsgröt kräver nästan lingonsylt. Tyvärr är ju lingonsäsongen över och köpesylten är inte mycket att hänga i granen.

Finns det något sätt att göra havregrynsgröt ätbart? Som hästägande student boende i Stockholm inser jag att min ekonomi behöver att jag någon gång ibland tar till havregrynsgröt, men det är ju inte direkt gott... Fram för alla tips som gör den ätbar :). Fick tips från en av killarna på jobbet att ha i banan när den tillagades, men vet inte om jag tycker det är någon höjdare m varm banan.

Eller tips på annan billig lättlagad föda tas tacksamt emot

Jag kan drabbas av mannagrynsgrötbegär. Het sådan, med iskallt äppelmos/äpplemos

Havregrynsgröt...mjä, inte min kopp te, men min ömma moder äter det och blandar havregrynen med andra frön och gryn och äter med lingon eller apelsinklyftor. Groteskt, om du frågar mig.

Bästa frukosten är en pain au chocolat med en cappuccino och en skål färska bär.

Jag brukar ha i mindre äppelbitar i gröten, slänger i dem i kastrullen efter ungefär halva tiden så de hinner bli lite ljumna. Har ganska svårt för havregrynsgröt i övrigt men med äpple så funkar det :)

Jag käkar min gröt med lite socker och massa kanel + mjölk :d Gör jag den på spisen så har jag i ett rått ägg när den är färdig = mer protein..
När jag var liten käkade vi det med jordgubbssylt + mjölk..
Vissa har äpplemos på sin gröt, eller blandar i hackat äpple..

Du kan stoppa i det mesta som du gillar - bär, russin, frukt :)

Det viktiga är att ha lagom med salt vid tillagningen och att äta den varm. Värm gärna mjölken lite, sen kan man gärna ha lite jordgubbssylt till. Ljummen dåligt saltad havregynsgröt smakar metall.

Jag brukar göra gröten med havregryn, knappt en matsked linfrön, och ibland lite solrosfrön också. Linfröna kokar med från början, solrosfröna efter halva tiden. Byt hälften av vattnet mot mjölk för lite fylligare smak. Lagom salt är viktigt! Tillbehör har jag några varianter:

- Hackat äpple, hälften kokar med och hälften på efteråt. Kanel och mjölk.
- Hemmagjord lingonsylt och mjölk
- Finhackad banan hälls på efter kokningen. Kanel och mjölk.
- Hemmagjort äppelmos och hackade hasselnötter/mandel och mjölk.

Annars är mannagryn och polentagröt gott med :)

Är allra godast tillsammans med färska bär, men blir gott även med lingonsylt, äppelmos eller honung och linfrön :)

Ni är inte kloka nån av er.
Havregrynsgröt göres med 1/3 rågflingor. Enligt de uråldriga tyska renhetslagarna får sedan endast vatten och något kryddmått salt tillsättas vid beredning, och mjölk vid ätning.

Enligt UhR-Förpl (Underhållsreglemente Förplägnadstjänst) beredes havregrynsgröt på följande vis:

Ingredienser 1 port = 3 dl
Havregryn 35 g
Vatten 2 dl
Salt 0,1 g

Beredning
Blanda vatten, havregryn och salt.
Låt blandningen koka upp under omrörning.
Låt gröten koka 3–5 min.
Smaka av.
Tips!
Om havregrynen blandas i kallt vatten blir gröten slät. Vill man ha en mer
grynig konsistens så blandas grynen i varmt vatten.

Havregryngröt med vindruvor är min favorit!
Annars kiwi. Eller äpple+kanel. Att blanda i hallon och/eller blåbär är också gott. Mango funkar med. Banan tycker jag inte är någon höjdare i gröt.
Hackar gärna lite pumpakärnor och har på. Eller kokos. Brukar aldrig ha salt i, bara havregryn och vatten. Ibland kokar jag det med en klick kokosfett, blir krämigt och mer näringsrikt.

Bara en liten varning, när ni hällt upp gröten på tallriken och sockrat och hällt på gräddmjölken så lämna den absolut inte utom synhåll med en häst i närheten, speciellt inte en fjorda för då blir ni utan frukost. *Vet!* :D

Jag är inte överförtjust i havregrynsgröt, utan kör gärna rågflingegröt istället.
För mig är salt otroligt viktigt i gröten! Utan salt smakar det knappt någonting alls... Ibland blandar jag i russin medan jag kokar grynen. Annars äter jag gröten med antingen lingonsylt eller äppelmos och mjölk :)

En dl vatten och en dl mjölk kokar man på. Sen har man kanel och socker på och en skvätt mjölk. När jag tränade regelbundet öste jag på müsli på gröten, rev ner frukt och klickade i keso istället för mjölk. Vissa dagar är det gott med en smör/lingongömma i gröten.

Du kan testa att koka i mjölk istället för vatten. 2 dl mjölk till 1 dl gryn. Det blir en rundare smak och en lenare gröt. Proteinrikare också.

Jag älskar havregrynsgröt och kan äta den bara som den är eller med bara mjölk. Oftast äter jag den med en sked rårörda lingon (köpt) eller låter äppelbitar koka med sista minuterna. När jag fortfarande bodde med min mamma kunde vi äta havregrynsgröt som jag rörde ner några msk linfrön i precis i slutskedet serverat med lingonsylt och standardmjölk och tyckte att vi åt riktig lyxfrukost för att det är så gott. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama