Hävning av köp...

Sv: Hävning av köp...

Det bästa du kan göra är att rådfråga en jurist om vad som ordagrannt står i kontraktet.

Vad är det för röntgenfynd och var hästen "dyr"?

Det kan påverka! jag lämnade själv tillbaka en häst med röntgenfynd förra året som enligt vet var medfödd defekt.

Men visste du då redan om att den hade fynd sen innan, alltså redan innan du köpte den?
För som jag har uppfattat TS så fanns det plåtar på detta fyndet redan sen innan och att det nu är det köparen hänvisar till för att häva?

Du kunde alltså häva ett köp fast du vid köpet visste om defekten? Och detta med hänvisning till att den av dig kända defekten var medfödd?

Vad är det för rtg fynd? Har både köpt och sålt hästar med rtg fynd (upplyst köpare om detta) och jag blir lite nyfiken på vad köparen menar? Sen så spelar det roll om säljaren är privat eller inte, ett företag kan inte friskiva sig.

Fast "friskriva sig".... klart man som företagare kan sälja en häst med en känd defekt och inte vara tvungen att ta tillbaka den senare pga sagda defekt. Då hade man ju som företagare aldrig kunnat sälja en enda häst med det minsta "fel" oavsett hur öppen man är med det.

Det som är viktigt är att felet dokumenterats och finns med i kontraktet men det gör det ju i TS fall och med den info vi har kan inte hävning vara möjligt oavsett om säljaren är företagare och köparen privatperson.

Priset på varan (som lagen vill att man ser hästen) var lågt, långt under marknadsvärdet på grund av defekten.

Hästen var vid säljandet i bra kondition och fullt försäkrad, samt besiktigad utan anmärkning.

Jag är skeptisk och håller det öppet att säljaren sålde just för att denne såg de begynnande problemen och sålde av den anledningen. Det är bara en spekulation men det är inget unikt att folk säljer ofräscha hästar som tävlingshästar (gärna efter en period av viss/behandling).

Av vad jag kan utläsa hänger mycket av det fallet på att det ansågs att hästen hade ett utlovat användningsområde (vilket också prisnivån visar på).

Sedan tycker jag det är helt sjukt att köparen inte kunde anses förstå att det förelåg ett fel vid riskens övergång, trots att hästen bevisligen var halt vid besiktningen.

*KL*

I fallet jag har tagit upp så står det "allroundhäst" i kontraktet (ej kryssat för tävling mao)

Köparen har även friskrivit säljaren från dolda fel...

Jag är skeptisk och håller det öppet att säljaren sålde just för att denne såg de begynnande problemen och sålde av den anledningen. Det är bara en spekulation men det är inget unikt att folk säljer ofräscha hästar som tävlingshästar (gärna efter en period av viss/behandling).

Är det här verkligen riktat åt det fall jag tar upp?

Nej, Lobelia har svarat på ett inlägg som numera är borttaget då det stred mot forumreglerna (modererat av min moderatorkollega Mysko)

Man kan inte generellt friskriva sig för dolda fel.

Men om det är ikryssat i den där rutan på kontraktet, att köparen friskriver säljaren från dolda fel, gäller inte den då:eek:?
Varför finns den där och vad är undantager?
Jag blir fasen helt mörkrädd, vad krävs för att man ska våga sälja en häst egentligen? När inte ens det som står i kontraktet blir bindande?

Men om det är ikryssat i den där rutan på kontraktet, att köparen friskriver säljaren från dolda fel, gäller inte den då:eek:?
Varför finns den där och vad är undantager?
Jag blir fasen helt mörkrädd, vad krävs för att man ska våga sälja en häst egentligen? När inte ens det som står i kontraktet blir bindande?

Varför den finns där får du fråga den som formulerat kontraktet om, men delvis är det psykologiskt och det är inte så att det är helt betydelselös. Köper du en häst som definieras som tävlingshäst och den visar sig ha ett kroniskt dolt fel som gör hopptävling omöjligt och dessutom betalar flera hundra tusen så hjälper inte skrivningen mycket. Köper man däremot en häst för en struntsumma som sällskapshäst, så funkar paragrafen bra.

Nu tänkte jag iofs mer på hur jag har uppfattat TS situation, dvs att hen har sålt en häst, men fynd, som köparen informerats om men väljer att inte ta del av de röntenplåtar som finns. Det är säljaren som gör besiktningen, dvs köparen bryr sig inte om att fullfölja sin undersökningsplikt, diskuterar inte med sin egen veterinär ang, de fynd som finns.
Hästen har ett lågt pris, under marknadsvärdet, eftersom defekten finns och dessutom kryssas rutan i att köparen friskriver köparen från dolda fel.

Om man kan häva ett köp under de premisserna så kommer ialla fall jag ALDRIG våga sälja någon häst fler gånger, den kommer att gå till slakt om den inte dör i min ägo.

Nu vet inte jag vad det är för kontrakt som använts i TS fall, men jag vet att de j ag har använt mig av är det där som finns att köpa på de flesta ridsportbutiker, ihopsnickrat av någon advokat Deckerman? Även på det finns en ruta om friskrivning vill jag mig minnas.

Du kan friskriva dig för specifika fel som här, det tveksamma är en paragraf som friskriver säljare för dolda fel generellt, problemet med dolda fel är att är dom dolda så vet man inte att de existerar. Känner säljaren till ett fel är det per default inget dolt fel.

I TS fall så spökade dock inte dolda fel alls utan det finns (fanns) ett känt fel som det dessutom avtalades om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 207
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
619
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama