Hatar sadelgjord

LLisa

Trådstartare
:bump:Skriver ett inlägg till nu när jag ändå håller på...
Men iallafall, min häst hatar även när man spänner sadelgjorde, hon sparkas och bits, finns det nått bra sätt att försöka lungna ner henne på?:bump:
 
Sv: Hatar sadelgjord

Det första jag skulle kolla var om sadeln passar ordentligt! Känns som att hästen markerar på en illasittande sadel.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Hon är förmodligen arg för att sadeln eller sadelgjorden inte sitter bra utan gör ont. Först och främst kolla upp att sadeln passar. Om den gör det har hon kanske ont någon annanstans, se till att hon blir ordentligt kollad i hela kroppen. När du är säker på att du har utrustning som passar och att hon inte har ont, börja med att spänna sadelgjorden superlöst i början och dra lite i taget, är hon van vid att det gör ont när man spänner sadelgjorden så kommer hon antagligen grina illa av gammal vana. Men när hon märker att hon inte längre får obehag kommer det nog gå över :)
 
Sv: Hatar sadelgjord

Först kolla så att sadel passar, även kolla om hon har ryggont, Är det inget av de så hade ja provat och spänna lite i taget, tex dra ett hål, göra annat dra ett till och så vidare.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Med tanke på din andra tråd, så säger jag som de andra. Ordna så hästen blir genomgången och sedan även utrustningen. Hennes spring kan vara att hon försöker springa ifrån utrustning som sitter illa/ gör henne illa.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Utöver att häst ska undersökas av veterinär för att utesluta smärta, så är sadelutprovning nästa.
När det är gjort & problem kvarstår så har kan hon ha sadeltvång, men det är inget som bara kommer utan då ska hon haft det sedan du skaffade henne.
Du skriver inte hur länge du ägt henne..............................men en regel att gå efter är att om hästen plötsligt ändrar beteende så beror det på smärta i kombination med dåligt passande utrustning.
 
Sv: Hatar sadelgjord

håller med övriga och kastar in ett till råd: Spänn sadelgjorden lite i taget och låt henne promenera mellan gångerna, funkar med min dam, har nog med spänningar och gamla spöken att göra i hennes fall, får hon promenera en stund med sadel löst spänd är problemet som bortblåst sen
 
Sv: Hatar sadelgjord

Prova stå en stund och stryk lugnt med handen i sadelgjordsstaden och bakåt efter att du lagt på sadeln men innan du spänner gjorden (viktigt att du själv är lugn inombords när du gör det, stressa inte), det fungerade på en häst som jag red. :laugh:
 
Sv: Hatar sadelgjord

När jag precis hade köpt en utav mina hästar sa förra ägaren att hästen hade sadeltvång och att jag skulle spänna gjorden sakta och försiktigt och gärna gå lite med henne imellan. Jag följde hennes råd och hästen var jätte tjurig när jag spände och piskade med svansen och bet mig om jag kom för nära huvudet under tiden jag spände. Efter en tid började jag med att ha henne lös på gången(ifall hon skulle slänga sig) och spänna ett hål i taget, ge godis och sedan spänna och sen ge godit igen. En månad senare kunde jag stå med hästen uppbunden på gången och spänna nästan fullt på en gång och under tiden stog hästen med öronen framåt och tittade på mig och väntade på sin belöning. Har aldrig tjurat sen dess och "tigger" eller nafsar inte efter godis i övrigt men jag är noga med att hon alltid får när jag spänner sadelgjorden. Nu pratar jag om 2 pyller pellets så inga mängder. Detta funkade i allafall för mig. Från att ha en häst som slänger sig vad spänning av sadelgjord till en häst som väntar på att man ska spänna, helt otroligt! :)
 
Sv: Hatar sadelgjord

Min polla är inte så jätte förtjust i "sista" spänningen. I början i stallet vet hon att det blir löst. Jag spänner också eftersom, sen just innan jag sitter upp spänner jag ännu ett hål och då tittar hon surt på mig men gör inget.

Det värsta jag dock varit med om är en gammal ridskolehäst på stallet. Jag spänner aldrig hårt på honom. Men det märks att det är ungar som haft honom och har använt sin starke pappa till att spänna gjorden. Även nu när min polla blev halt hoppade jag in på drop in lektion på ridskolehäst, och himmel så sur polle blev när sadel kom. Tyckte så synd om honom att jag helst ville skippa sadeln.

Så man ska vara försiktig med sina pollar. Oftast drar många gjorden mycket hårdare än nödvändigt också.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Min ena häst gör så och hon har lindrig sadeltvång.
Man får spänna ett hål, gå ett varv. spänna ett hål och fortsätta så tills man har spännt så mycket som behövs.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Jag har haft henne sen hon var 15 och nu är hon 19, fyller 20 i år, och hennes förra ägare hade fel sadel som satt fel, men när jag fick henne åkte vi och provade ut en sadel som sitter perfekt nu, och hon kollas regelbundet, men tack för tipsen! Jag ska se om det funkar, även om dom säger att man "inte kan lära en gammal hund sitta" :)
 
Sv: Hatar sadelgjord

Men en gammal häst kan du lära att sitta, även om det tar tid tålamod och klurighet ;)
 
Sv: Hatar sadelgjord

Jag stod en gång på ett stall där en hästägare brukade spänna sadelgjorden med ett spö i handen som hon använde när hästen slog med frambenen. Rena kriget och inget man vill titta på. När medryttaren spände sadelgjorden (utan spö) gick det rätt bra, hästen älskade väl inte situationen men det var ingen större dramatik. Medryttaren var också en trevligare ryttare, inte så duktig kanske men jobbade utifrån sin kapacitet och hästen såg ut att vara till freds.
 
Sv: Hatar sadelgjord

Min häst har kissing spines och har även kastat sig ett par gånger (7-8 år sen) när jag spänt sadelgjorden. Nu visste jag att sadeln var ok så jag började ge en morot innan jag spände något alls. Sen gå några steg, spänna, gå några steg, spänna.
Har nu en häst som står blickstill med öronen framåt när sadeln kommer fram, godistajm ;)
 

Liknande trådar

L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 578
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp