Hästverksamhet och små barns familj

Sv: Hästverksamhet och små barns familj

Min hund älskar krafft grov.......

Ja min förra hund var galen i det också. Och betfor... Tyckte vid några tillfällen att det verkade lite betfor i hinken när det var dags att fodra mot vad det borde va. En dag kom jag på honom när jag gick in i foder kammaren och skulle hämta det då ståd han med nosen i hinken.
Han rörde det dock aldrig när det var tort som tur var...

Ang ardennrar

Nä då tänker vi nog på fel. Han har bara nordsvenskar vad jag vet.
Han bor i närheten av Bottna och Täcklebo. Han har gris uppfödning också tror jag fast på en annan gård.

Har varit med pojken på hans andra ridlektion och han har travat för första gången utan problem. Vilken sitts ungen har man blir nästan lite avundsjuk :p
På väg hem suckar min sambo och säger att det är skit att iv inte har en inriden större häst som han kunde rida på för han är gott sugen att komma igång seriöst.:eek:
Hans mamma har jobbat som ridinstruktör innan hon blev sjuk så han har ridit mycket som barn.
Vi har ju två ett åringar och en minishettis så det blir väl att försöka leta upp nått lämpligt till våren när jag också kan rida igen.
Ett nytt avelsto som är rid bar. Frågan är när man ska börja leta kan ju inte provrida själv nu ändå. Fast det är klart det är ju inte för tävlings ridning i första hand.

Men det är kul när sambon också vill rida:)

Tillökningen närmar sej

Nu har jag för en vecka sedan slutat jobba och det är 2 mån kvar av graviditeten som periodvis varit riktigt jobbig.
Nåja nu är det snart upp till bevis när bäbisen kommer hur allt ska fungera med hästar företaget osv?:confused:

Jag tror inte det ska var några större problem har ju varit i den sitsen innan.

Det jag kan känna lite press för är att jag skulle behövt en hjälpande hand med mina nu 2 årigar. Vi har inte kommit iväg på nån löshoppning eller miljöträning hitills. Ingen katastrof kanske men nu är det dags att ta tag i ev inkörning och miljöträning för att förbereda inför nästa vinter och inridning.
Så det är väl där skon klämmer att jag är rädd att det ska rinna ut i sanden.

SÅ det blir till att jobba på att bygga upp mitt nätverk och få nya kontakter :idea:

Lycka till med allt och hoppas det blir en smidig förlossning. Man önskar väl att man var lite som Malin Baryard och studsar runt nån vecka efter förlossningen och väger inga kilon och har inte ont i nåt underliv och alla delar hänger ihop..... Så önskar jag att du får det så du hinner med att utveckla din verksamhet.

Avundsjuk att du har möjligheten. Är också mammaledig, yngsta barnet snart 6 månader nu. Vill INTE tillbaka till kontoret, trevligt i sig, men det vore ju önskvärt att få livnära sig på det man är intresserad av :smirk:

Tackar tackar:p
Ja du jag hade gärna varit lika smidigt i kroppen som Malin.
När jag väntade min första fick jag sluta rida i 3 mån pga foglossningar och det tog nog lika lång tid att komma upp i sadeln igen efter förlossningen.:(

Denna gången har jag inte suttit på en häst överhuvudtaget under graviditeten. Har inte ridit sen januari förra året så gissa om jag får börja om från början...
Har ju 2 st nyblivna 2 åringar så jag funderar på att skaffa mej en häst på foder i vår och sommar så man kommer igång igen. :crazy:

Vi får väl se hur det går.

Hej och kul insändare.
Jodå det går att kombinera.
Har själv två barn nu lite större 10 och 11år men hästar har hela tiden funnits med ÄVEN under graviditet.

Nu har jag dock lånat ut min egna häst till galopp, så de som finns kvar hemma är 2 ston ponny som skall gå i avel.
En shettis belönad med SUCH och ett diplomsto russ.

Då min äldsta dotter drabbats av sjukdom har detta innebärit en stor omställning.
Har fått vant mig vid klippkort på lasarettet.
Men hästarna finns kvar (STORT TACK till er där ute som ställt upp när dottern varit inlagd på lasarettet)

Numera har jag firma med försäljning av utrustning samt arbetar extra inom vård och hotell.

Kan tillägga att då min dotter drabbades av sjukdom har hästarna innebärit att hon i praktiken orkade leva vidare.
Så hästar och barn javisst, dessutom dotterns "värden" ligger mycket bättre pga av ridning och all motion runt hästarna.

Träff ja:banana: :banana: :banana: ställer upp.
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Ja..........på tal om bayards förlossningar................födde en dotter (fjärde barnet) på en kyrkparkering i bilen för ett halvår sedan.........fick sticka upp til NÄL efteråt för att ta ut moderkakan, men sen åkte jag och storhandlade på kvällen...........

och..............första barnet, då...........tävlade jag dressyr en vecka efter förlossningen...och vann...........

........sammanfattningsvis som min man säger............jag e fin att avla på...............;)

:rofl: :rofl: :rofl: du och jag är nog av samma skrot och korn..
Skulle själv arbeta på krogen, men tyckte strax efter 17-tiden (började 18) att jag nog inte skulle arbeta...
Ringde arbetsgivaren och hon höll med.
Dottern är född strax efter 18.

Döttrarna har varit med från ett par dagars ålder, går kanonbra..
De "stackarna" har fått varit ute i stallet oavsett väder och vind.

Men tuffa blir de, barnen alltså..
Kan berätta vad som hände nu vid jul eller strax innan.
Dottern var inlagd på IVA (intensivvårdsavdelningen) fick sedan efter ett par dagar permission för att kika på när lillasyster tävlade. Hon själv skulle också ha tävlat.
Diskution gick ungefär så här på lasarettet..

Personal-Ja du får nu vara ledig ett par timmar men du kan inte tävla eller rida förstår du det?
Dottern. Nej
Personal- Me snälla du man kan inte ligga på IVA ena dagen och rida nästa.
Dotten- JO
Personal- lyssnar du på mamma då?
Dottern- Nej

Tilläggas bör så att ingen missförstår Dottern red inte denna dag, men hade hon bara fått så nog sjutton hade hon gjort det

mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen hästverksamhet men sitter lite i samma sits som du. Jag har sambo och två barn (5 år och 1½ år) samt två hästar och en katt. Vi hyr just nu en gård utanför Halmstad men ska på måndag flytta hem till Jämtland till min barndomsgård (jipppiiiee!).:) Här i Halland har jag en del "hästbekanta" men bara en som också har barn resten är yngre och utan barn. Känns lite ensamt på det viset då de inte har så stor förståelse att man inte har hur mycket tid som helst att lägga på hästintresset. Nu när vi flyttar till Jämtland så kommer jag inte att ha några hästkompisar alls vilket kommer att bli jättetråkigt. Finns inte så många hästar överhuvudtaget dit vi ska flytta.:( Dessutom börjar jag om tre veckor att plugga på Mittuniversitetet och ska göra det i tre år. Puh, hur ska jag orka?

Är det ingen fler i min situation hemma i Jämtland (eller varför inte i Offerdal?

:rofl: Ja jösses tänk vad olika man kan va.
Min firma rullar på sakta men säkert fast jag behöver lägga ner lite mer energi i den för att få riktig fart på den. Så just nu veckorna innan förlossningen sitter jag och jobbar med lite idéer och annat.
Så efter förlossningen ska förändringarna /förbättringarna ske är det tänkt.
Som någon skrev barnen är ju med överallt ändå så det är inget större problem.

Har senaste dagarna dock funderat på att försöka skaffa hjälp till hästarna så min sambo hinner med annat också när jag ligger på bb.
Dom kräver ju ingen träning utan bara skötsel just nu.

Har sen även funderat på årets scandinavium tävlingar som kommer hållas i samma veva som jag kan få. Ska jag åka eller inte är frågan.
Vill gå på mässan ivarjefall. Men frågan är om man pallar det? Jag kanske tom får innan vem vet.
Men som en kompis sa packa allt och ta med er ner för det finns ju sjukhus in på knutarna i Gbg med:p

Bor på en liten hästgård, har sambo och 2 små underbara pojkar på 1½ och 4 år. vare sig sambon eller barnen är särskilt intresserade av min hobby men sambon tycker ju att har vi köpt hästgård så ska det banne mig vara hästar här också. Saken är den att sambon jobbar i Norge och är borta sön kväll till tors kväll så jag är ju ensam med barnen mkt (vilket kan bli påfrestande). har just nu bara 2 shettisar men ridhäst ska införskaffas till sommaren. Har 2 hästintresserade kompisar utan barn och några med barn men med svalt hästintresse.
Just nu pluggar jag på distans och har då möjlighet att läsa lite när jag vill och kan, så när barnen är hos dagmamma passar jag ju på att vara i stallet (fast jag pluggar också).
Känner mig rätt ensam ibland (saknar ju barnens pappa) när ungarna är "jobbiga". men träffar min mamma ganska ofta och hon hjälper mig mkt med barnen (hon är en pärla).
Hör också ofta "hur hinner du med allt?" "ska du inte lägga hästarna på hyllan ett tag?" Har faktiskt också stundtals funderat i dom banorna men jag kan inte....hästar betyder så mkt för mig och har så gjort i alla år ( 19 år )
Skönt att läsa att de finns fler hästgalna mammor :)

Känner igen mej I ditt inlägg med att va ensam med gubbe som jobbar ute på veckorna.
När min pojk var 4-5 mån började hans pappa jobba i Finland och var borta 2 ibland 3 veckor i sträck. Kom hem några dar och så åkte han igen. örsta veckan var okej och andra gick an för då visste man att han snart kommer men var han ute 3 veckor var andra veckan hemsk.:(
Man kände sej jätte ensam med allt.
Fast jag hade ju med pojken till stallet och hade kompisar där som hjälpte mej med både hästen och passa honom om det behövdes så det var okej.
Så jag kunde hålla igång träningen av hästen ändå samtidigt som jag inte misste den sociala biten.

Nu när man har hästarna hemma och är ny i trakten är man väldigt ensam. Jag har ingen ridbar häst nu så jag har inte den pressen på mej att jag måste ut och träna. Vilket gör att det funkart bra att smita ut och pyssla på kvällen när pojken lagt sej.:idea:
Är man dessutom höggravid som jag är nu så blir det ju förstäs jätte jobbigt om inte min sambo hjälpt mej med allt tugnt.

Jag håller på nu att leta efter nån som kan hjälpa mej med skötseln speciellt när det blir några dar på bb.:p

Ett tips på en sida där man kan träffa nya vänner med barn osv är:
http://www.familjeliv.se

En kul sida där du kan lägga upp din presentation om din familj, blogga ,delta i forum, chatta mm mm
Mitt alias där är "virre och svans"

Kolla in där så kanske vi ses !:)

Så där då var vi 4 i familjen :)

Den 26/2 var väntan äntligen över då föddes vår lilla prinsessa:love:
Allt gick snabbt och lätt och i skrivandets stund har hon hunnit bli 2 veckor.
Tiden går fort och jag har idagarna äntligen börjat orka va lite ute hos hästarna och pysslat. Man passar på när hon sover och nu när det börjar bli varmare ute kan hon sova i vagnen medans jag grejjar.

Har börjat leta efter en lugn stabil d-ponny el mindre häst att låna på foder under vår och sommar för att komma igång med ridningen lite försiktigt igen. Har ju bara mina 2 åringar och en shettis själv och det är inte fel att komma igång så man är iform när unghästarna ska ridas in nästa vinter:crazy:

Vi får se hur det går.:)

Grattis! :bump:
/Lilja som oxå är förälder och gårdsägare med djur!

Tackar för gratulationerna:p

Nu har allt börjat rulla på hyfsat som det ska med rutiner osv.
HAr börjat va ute och grejja med hästarna lite på dagarna när hon sover. SMidigt att ha henne i vagnen när man är ute för då är hon nära hela tiden.
Har en del att göra med kusarna nu när dom börjat fälla och inte blivit ordentligt ompysslade på en längre tid:smirk:
Rycka manarna på 2 åringarna som ser för roliga ut igen.
Fanta ser ut som en travare när manen blir lite lång :rofl:

Sen har jag börjat leta efter en foder häst att låna senare i vår och sommar till att komma igång med ridningen igen på.
Måste va en lugn inte för stor häst för jag har trots att jag inte vill inse det lite av en rehabelitering framför mej. HAr inte suttit på en häst på över ett år nu och har varit rätt risig i kroppen under graviditeten så det blir till att börja om från böjan och träna upp sej. Ska även träna hos min sjukgymnast för att bygga upp mej rätt.:)
Än dröjjer det nån månad innan jag får börja rida igen men det tar nog ett tag att hitta en lämplig häst el D-ponny att låna också.
Än har inget dykt upp men jag hoppas hitta nått framöver;)

:banana: Grattis!!!
Ojoj, känns som det var igår när man skulle upp på pållen igen efteråt!! Det existerade inga ridmuskler!! Min häst var inte heller så förlåtande utan visade verkligen att han tyckte jag satt konstigt!!! Bäckenet kunde inte följa med i rörelserna liksom! :smirk:
Började hos kiropraktor o gick o gick o gick, att rekommendera!! Många är de ggr när man har släpat på både häst, barnvagn o hundar!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Vallmo
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 280
Senast: Korven
·
F
Trav Varit på lite trav sista veckorna och kan inte annat än häpna över vad mycket ungar det är som dräller runt på stallbackarna! Alltså...
2
Svar
33
· Visningar
3 656
Senast: Konie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar