Hästverksamhet och små barns familj

T

Team Erbine

Jag är en tjej på 29 år från västkusten som är ny här och tänkte lägga ut en tråd om att va småbarnsförälder och aktiv häst människa.
Har flyttat från stan och hyr nu en gård med min familj bestående av min sambo, 5 åriga son och 3 hästar och lite andra små djur. Väntar även tillökning i början av Mars, så jag kommer snart gå på mammaledighet. Men håller ändå på att utveckla min verksamhet som tidigare mest varit en hobby grej.
Har tapat de flesta av mina gamla kompisar genom åren av olika själ och har börjat leta efter nya kontakter vilket är trögt. :(

Man kan ju inte ha småbarn och hålla på med hästar samtidigt det är typ dom reaktionerna man får.:mad:

Men bara för att man har familj och hästar så betyder det ju inte att man är helt insolerad på gården och inte kan hitta på annat också.
Jag tycker fortfarande det är trevligt att åka iväg och ta en fika eller ut och shoppa ibland.
Fast problemet är kanske att de flesta jag umgåts med inte är intresserade av hästar och inte har barn heller.

Så snälla ni som precis som jag har barn och driver hästverksamhet av någon form snälla skriv gärna här ni med.Jag behöver uppmuntras med lite insperation tips och idéer från andra med samma intresse. Nu är det ju höst och sitta hemma helg efter helg är ju inte så kul. Tjejmiddagar eller andra aktiviteter hade varit kul.:)

Sv: Hästverksamhet och små barns familj

Var på västkusten bor du? Jag har ingen egen verksamhet, men både barn (dotter, 6år), häst (islandshäst) och hund. Jag sitter dessutom i styrelsen för min lokalförening inom SIF, och jag håller ridlektioner för de yngsta barnen (4-6 år) i stallet en gång i veckan. Har gått första steget i tävlingsdomarutbildningen (islandshäst) och funderar på ridledarutbildning till våren. Och just det, jag jobbar också (IT-konsult, deltid på 87,5%).... Utbyter gärna tankar och erfarenheter kring kombinationen barn och häst. Många (de flesta) i mitt stall har fått denna ekvation att gå ihop riktigt bra, med lite varierande nivå på hästandet....

Hej hej kul att du svarade jag bor i Bohuslän Munkedal närmare bestämt.:)
Ja visst går det att kombinera , det har aldrig varit något problem för mej men när det gäller bekantsskaps kretsen så verkar det som det inte är lika självklart.
Men det är tur att man kan skaffa nya. Sen har jag bloggat osv på sidor som Passagen och Vi Föräldrar osv för att hitta nya vänner men det är inte rätt ställe har jag förstått.

Vi har två 1 års ston ett hbl och en connemar samt en minishettis på 14 år till pojken. I dag kom även en shettis till som ska vara inakoderad.
It konsult låter intressant vad gör man då? Jag håller själv på med det sista på hemsidan till företaget men det går lite trögt.:bump:

Hej hej,
Visst är det fantastiskt med medmänniskor som tycker att man inte borde hinna med det man gör? :angel:

Vi håller på att bygga en hästgård, förväntas flytta in 15 maj.
Jag har också barn, är dessutom jour-familjehem så ibland kan vi ha upp till fyra barn här plus vårt kontaktbarn som kommer en ggn/månaden.

Jo, det är lätt att man tappar tidigare vänner om man inte har samma intressen. Har de varken barn eller hästar så är det ju nästan kört :eek:
Men livet är ju sådant där, tiderna förändras. Jag bor också på Västkusten (Gbg) på väg att flytta till Skepplanda.

Har just köpt min första islandshäst som jag hämtar på fredag :love:
Hon kommer att stå på ridskolan tills vi flyttar in på gården. Letar efter ytterligare en islandshäst. Några höns hade vi nog tänkt att ha också ;)

Ja visst är det kul när det händer saker !
Fick precis reda på att jag har haft igång min firma hela tiden trots att jag trott att jag haft den vilande sen ett par år pga ändrade familjeförhållande. Men nu har min sambo gett mej en spark där bak och tycker att jag måste dra igång igen så jag ringde skattemyndigheten och skulle kolla läget men det var bara att tuta och köra sa dom:banana: Så nu blir det att börja på ny kula och det ska bli så kul.
Vi får väl se vart den här tråden tar vägen. Ju fler det blir desto roligare blir det ju:p

hej:)
jag har visserligen ingen verksamhet på hästarna, inte så att jag klarar mig på det , men de är många, 10 stycken i dagsläget!
Jag bor på en gård som vi hyr utanför Helsingborg, och har en liten kille på 1,5 å. Jobbar heltid inom socialförvaltningen. Har även hund, ett antal katter och lite smådjur!
Får jämt höra att jag borde inte ha så många hästar, jag borde inte det och inte det, man hinner inte, och visst är det stressigt ibland, men det är ju det liv man valt att leva.

Vad är det man brukar säga ??
Jo att ha hästar eller jobba med hästar är som en livsstil...
Och visst oavsett du har familj eller inte så tar våra fyrbenta vänner lätt upp all vår tid.
Men utan våra barn tex skulle ju inte sporten leva vidare heller och det gäller ju alla idrotts grenar och även andra jobb.
Men visst underlättar det när familjen också är intresserad och vill angagera sej.
Man lär sej ju hur man ska lägga upp allt och det blir rutiner och del av vardagen.
När vi flyttade hit från stan gick våran ett åring på bete och det fanns inte en häst hemma.
Kändes jätte konstigt och tomt.
Sen nu när det är höst, hagarna blir leriga och det är grått och mulet och man vet att snart kommer en lång kall vinter också då känns det inte alltid så motiverande att gå ut.
Man räknar inte med att barnen ska följa med ut frivilligt. Jag brukar alltid fråga min pojk om han vill följa med ut och vill han inte så är det helt okej men hitills så har han varit först ut i stallet med en borste i högsta hugg...
Då glömmer man snabbt bort hur motigt det kan kännas.

Jag har också fullt up.... Gård som vi håller på att renovera, färdiga invändigt tack och lov men kämpar på utvändigt. Stall med 7 boxar. Driver foderbutik och jobbar ½ tid i affär. Man och två lintottar på 4 och 6 år gamla.
Det går och jag hinner med det mesta jag vill.
Jag har turen att många utav mina "ridkompisar" också har barn.
Det har visserligen varit ett tag sedan vi hade någon fika där vi dryftar barn och häst....
Roligt tråd att följa.:banana:
Mvh Madeleine

Jag har liksom du nästan inga vänner som håller på med hästar.
Flera vänner har slutat med hästar av olika skäl och då har vi glidit isär. Man har haft stallet & hästarna som gemensamt intresse, man har åkt på utställningar, mässor & föredrag.
Så småningom blir det bara julkort till jul enda kontakten. Stöter man på varandra så blir det kramar och löften om att vi måste ses.
Gud vad jag saknar att få sitta ner å ta en fika och få prata häst!!!
Flera vänner har barn samt att jag & barnen går till öppna förskolan 2ggr/vecka, så barn får jag prata om ofta.
Möts oxå av kommentarer som, hur hinner & orkar ni?
Vi har ju valt detta livet och ser det inte som betungande, utan som en nödvändighet för att själen ska må bra.
Jag håller på att planera för att kunna ta emot inackorderingar nästa höst, nu har vi bara våra egna 4 hästar här.
Jag tror att det ska gå att kombinera med att vara småbarnsförälder alldeles utmärkt.:)

Jag har lite mer problem med föräldrar och svärföräldrar som verkar tycka att tiden med hästen TAR tid från deras barnbarn ( 2½ och 3 mån ) , det är så tråkigt att de inte inser hur bra man mår av att hålla på med hästarna.

Har precis uppfyllt min flickdröm och köpt min första egna häst, en 1½-åring. Är så trött på att träna andras hästar. Nu efter 2 barnafödslar och en ganska otränad kropp så känner jag bara en vecka efter att hästen kommit hem hur bra jag mår. Fysiskt och psykiskt. Man hämtar ju kraft för att vara en bättre mamma-sambo-vän-dotter osv.

Vad skönt det är att komma hem efter en dag i stallet och vara så där härligt trött av kroppsarbetet i stallet och att få snosa på mulen på en vänlig häst. Men man saknar ju att inte få prata häst så mycket som man skulle vilja förstås, tråkigt när inte omgivningen är lika entusiastisk som man själv...

Gud va roligt att så många svarar på min tråd. :)
Känner igen det där med att snacka "barn" gör man lätt med de flesta men sen var det ju den här andra biten som vi faktiskt brinner för också...

Jag vet hur det är med föräldrar och svärföräldrar som inte delar änns intresse.
Mina föräldrar tex har aldrig brytt sej och stöttat mej i mitt intresse vilket var tungt när man växte upp och var en häst galen tjej som helst hade bosatt mej i stallet.
Jag cyklade ett par km till ridklubben för att kunna få mina lektioner trots att mina lilla brorsor tränade fotboll på en anläggning som låg ca 500 m från ridskolan man passerade den på vägen.
Dom kom nästan aldrig och tittade när man tävlade och ibland hände det att dom kom först när trävlingen var slut och alla börjat åka hem.
Ni kan ju tänka er va ledsen man va.:cry:
I tonåren var hästskötare för en tjej på ett stuteri och cyklade tidigt på morgonen flera km men oändliga uppförs backar för att kunna följa med på tävlingar.
Efter ett tag började jag ta bussen eller blev hämtad av dom dan innan så sov man över i stället vilket va mycket bättre.
Mina bröder däremot åkte på tränings läger till både skåne och Finland utan snack.:mad:
När jag önskade mej ett par billiga ridbyxor eller andra ridsaker i jul klapp fick jag till svar att sånt där får du spara ihop och köpa för dina egna pengar...:(
Och jag har haft svärföräldrar med samma fotbolls intresse som mina föräldrar så det har ju inte varit någon hit.

Men peppar peppar nu sitter jag här med en häst intresserad sambo vars mamma är rid instruktör på lättare nivå och en pappa som har haft ett stort intresse också.:p

bor i fel ända av landet men nåå jag kan ju ta kvasten och flyga förbi:p :p.

jag driver nu ingen större firma utan har två hästar och tre busungar och står uppstalld på en ridskola.

jobbar HELTID innom vården och var såå :devil: -tokig att jag skaffade min första EGNA kuse när min yngsta dotter var 1 månad gammal.

nå när jag varit mammaledig har lillpigan följt med ut i stallet och alla MIN tjejer följer med och hjälper till.

när jag går till stallet lämmnar jag dagens problem utanför
och mår jäkligt bra tre fyra timmar senare.

tyvärr är det inte många som förstår sig på att som någon skriver i tråden att hästar är en livsstil och ett jäkligt stort intresse.
och man har inte alltid varken tid och råd att följa med i dagens mode
eller vem som gjorde vad på krogen förra helgen.

nej förra helgen satt jag på hästryggen och red för tränare 10 mil bort i och för sig inte speciellt dyrt heller men fasen såå roligt jag hadde och inte hadde jag bakis heller.

nej nu lämnar jag tråden

Jag vet precis hur det är..

Har själv 2 barn, en på 6 och en på 2,5. Vi flyttade till landet för 2 år sen. Ett hus med eget stall, vilket var drömmen för mig. Jag hade inte tänkt att ha några hästar de första åren, men ett par veckor efter inflytt kom den första pållen. :D

Nu har jag två st, en nordsvensk och en shettis. Jag brinner verkligen för detta, men det är inte alltid så lätt för alla att fatta. Folk undrar alltid hur jag hinner med, och om det kanske blir för mkt för mig att ha hästarna att tänka på. Det har varit synpynkter på att jag rider så ofta och att det är synd om sambon som inte hinner med att göra nåt p g a min ridning. Har han gått med på att jag ska ha hästar, så får han faktiskt acceptera att det tar mkt tid (vilket han oxå gör), det verkar mest vara andra som tkr synd om honom.

Att hinna med barnen är inga problem, det går ju i första hand. Jag ger mig oftast ut till stallet när dom lagt sig. Vi kör vår son till hockey och fotbollsträning, så han får utöva sina intressen, och lilla dottern älskar att vara med mig i stallet, så där får jag kvalitetstid med henne. Ibland när vi går ut i skogen tar vi med oss hästarna och t ex plockar svamp. Kanske inte alltid så lyckat :angel: men vi umgås i alla fall. Det finns föräldrar som kanske inte ens har hälften så mkt att göra som vi men som ändå inte umgås ordentligt med sina barn.

Det där med umgänge med vänner kan vara lite svårt ibland. Hästarna är ju också en ständig passning. Som tur är så är sambon snäll och tar hand om hästarna om jag inte är hemma. Ett par av mina kompisar är också hästintresserade, så då kan jag tjöta häst hur mkt jag vill och de kan komma till mig och rida. En tjej som bort i närheten brukar vara här emellanåt och pyssla med hästarna, vilket är trevligt sällskap. Grannarna har också hästar samtidigt som mannen i den familjen har samma intresse som min sambo, vi brukar prata ganska ofta. I och med att jag jobbar så har jag ju skaffat mig en del vänner via jobbet, som jag kanske går och fikar med, äter lunch eller går på nån after work.

Svårt att ge tips, för jag vet själv hur segt det är att bara gå hemma. Så var det till stor del för mig när jag var mammaledig. Då var det nästan bara hästarna jag umgicks med.. :p

Ett 1 årigt sto e:Coocheen Finnbarr ue:Öxenholms Bobby

Synd att vi bor så utspritt i landet annars hade det varit kul att samla ihop oss och hitta på nått kul en dag tillsammans.:idea:
Typ nån aktivitet eller liknande och att man avslutade med en bit mat eller något någonstanns.
Hade ju varit kanon med nya bekantskaper och att kunna prtata om sånt som vi alla har gemensamt utan att få höra komentarer eller ifråga sättningar om hur vi orkar osv.

Tänk er ett gäng häst mammor med olika bakgrund och erfarenheter men med samma intresse, villket kackel det hade blivit hi hi:rofl:

Nåja man kan ju hålla kontakt så bra via mejl och annat så det kan ju funka ändå. Ni får gärna kolla min profil där finns kontakt uppgifter för den som vill prata mer.:)

Är hon visad? Finn har ju flera högt bedömda barn i sina två årskullar. Låter som intressant härstamning.

Jag bor oxå på västkusten, har dock ingen egen verksamhet (ännu). Men en dotter på 2,5 månad och ett stall fullt av hästar! Än så länge går det bra att kombinera hästeriet med barn och familj! Har två stycken halvblod som rids, en 2-åring som ska ridas in under vintern, två avelsston (varav ett är dräktigt) och sen även en shettis!

Har en sambo som hjälper till en del med hästarna, trots att han är allergisk. Han stöttar mig på alla sätt och vis, självklart ska jag ha kvar hästarna även fast vi har fått barn. Han har ju sitt intresse (bilar) och då är det självklart att jag ska ha mitt! :p
Vår lilla dotter är med mig lika mkt som hon är med honom, när jag rider så är hon med honom i garaget! Får se om det blir en hästtjej av henne eller en garagetjej! :smirk:

Har en ganska liten bekantskapskrets, de flesta av dem är hästintresserade. Och är de inte det så har de varit!

Japp hon vann fölklassen på connemara riks 2005.:D
I år var hon inte visad och jag tror jag hoppar nästa år eftersom hon växer. Målet är att visa henne när hon är 3 så får vi se. :)

Hallå på er!

Har oxå fått höra: Vad ska du ha alla hästarna till?

Hästarna är mitt liv,:love: har det varit i 35 år nu, Dem ge mej livskvalite, vad vore jag utan dem:banana: ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Vallmo
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 280
Senast: Korven
·
F
Trav Varit på lite trav sista veckorna och kan inte annat än häpna över vad mycket ungar det är som dräller runt på stallbackarna! Alltså...
2
Svar
33
· Visningar
3 656
Senast: Konie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar