Hästvård.

coari

Trådstartare
Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare.

Så därför ställer jag frågan till alla här vad som anses som grundläggande hästkunskap innan man själv kan känna sig "grundtrygg" för att köpa sin första häst och klara av att vårda den.

Hur bör man införskaffa denna grunskunskap, på ett forum eller i verkligheten genom att vara vetgirig och intresserad av att lära sig från mer hästvana personer och vilken hjälp bör man genom kontakter införskaffa innan man köper sin första häst.

Ibland får jag tyvärr uppfattningen att man först köper en häst och därefter på olika sätt skaffar sig grund läggande kunskap i hästvård.

Sv: Hästvård.

Jag tycker att man lär sig mest vid direktkontakt med djur.
Ridskola/läger eller annat
Sen är det ju bra att läsa på nätet och fördjupa sig i Sjukdomar etc.
Jag ska genast leta upp den andra tråden.... verkar spännande !
Hej från hambo

Man skaffar sig kunskap genom att vara öppen och lyhörd för vad andra som hållit på längre kan, genom böcker och annan litteratur och genom att praktisera det i verkligheten. Det värsta tror jag är de som har inställningen att de vill lära sig själva och inte kan ta till sig något som helst utifrån och ser de som kan mer som 'besserwissers'. Man får ju tänka på att det är djuret som får lida för att huvudet på ägaren är dumt.
Man kan inte vara så egoistisk och 'stolt' att man inte kan ta till sig kunskap. Att försöka själv och göra misstag kan vara förödande ibland. Tror det måste till en medvetenhet att man faktiskt är skyldig att söka kunskap när man ska hålla på med hästar.

Precis.
Man blir aldrig fullärd, men basics bör man kunna INNAN man köper häst.
Som att få i brodd- frågar man andra eller hovis.

Bra tråd! Det finns alltför många som inte har en susning om det som är mest basic i hästägandet.

Själv kände jag det lite pirrigt när jag köpte min första egna häst efter att ha hållit på med hästar i över 30 år. Jag hade haft en och annan foderhäst att "träna" på, men där hade jag ju hjälp av ägaren angående foderstat och annat.
Jag har alltid varit vetgirig, sugit i mig all kunskap om hästar, lyssnat på erfarna hästmänniskor och läst, läst, läst. Och så red jag i tjugo år på en ridskola som alltid hade teorilektion efter ridlektionen.

Det händer fortfarande att det dyker upp nya problem i hästägandet, men jag är inte rädd för att fråga.

Immer

Jag tror det är bra att ta vägen via medryttarhäst till egen häst. Då får man ett hum om vilka situationer man kan hamna i och tidsåtgången att ha egen häst. Kan ockå vara bra att stall upp första hästen i ett stall där det finns kunnigt folk som man kan fråga om råd.

Annat viktigt grundläggande (som tyvärr inte lärdes ut på ridskolan där jag red).

1. Hästen är ett betande, gräsätande djur (avd. hur räknar man foderstater)
2. Hästen är flocklevande (avd. tillfredställa sociala behov)

Är man intresserad tar man väl förhoppningsvis reda på så mycket man bara kan :bump:

Em

Ojoj... det är så mycket! Men ska ju kunna lite om allt liksom :D

Jag har aldrig haft en häst men varit medryttare i några år och varit med om det mesta, från den vanliga skötseln till lastning, klinikbesök, tävlingar och så vidare. Jag har först det senaste halvåret ungefär kännt mig redo för en egen häst, trots att jag ridit på ridskola sen jag var jätteliten och även jobbat i stall lite grann.

Jag anser att man ska bland annat kunna ställa enklare diagnoser på sin häst, gällande småsår, upptäcka hälta eller felaktig skoning. Man ska kunna se om hästen får för lite/för mycket mat, om den är musklad eller inte. Man ska kunna avgöra vart man kan rida och i vilken gångart samt om hästen ska ha täcke eller inte och i så fall vilket. Jag tycker man ska kunna lite grundläggande om hästens anatomi vilket infattar bett och sadeltillpassning.

Jag anser förövrigt att man ALDRIG ska sätta på hästen utrustning man inte känner till funktionen hos. Har frågat flera hästägare som ridit sina hästar på olika slags hävstångsbett om de vet hur bettet fungerat... lika många gånger har jag fått förklara funktionen för dem.

Sedan tycker jag att det är jätteviktigt att veta när ens kunskap tar slut och när det är dags att fråga någon mer kunnig... min gräns går exempelvis vid sår på ben eftersom jag inte är helt säker på vart vilka senor går.

Intressant tråd.
Jag tycker att det beror ganska mkt på hur man kommer att ha hästen när man har köpt den. Jag tror säkert att man kan klara sig med mindre kunskaper om man hyr in hästen i ett stall på ex en ridskola där man kan få hjälp med den än om man ska ha den hemma i eget stall. Därför tycker jag kanske att det är lite svårt att säga vad som är grundläggande kunskaper som alla bör kunna. Men det handlar ju om många olika saker. Bara det att rida en privathäst kan vara svårt för den som bara är van vid ridskolehästar. Om man rider på ridskola får man kanske inte träna så mkt på att hantera hästar heller. Sedan är det ju allt annat med utfodring, sjukvård, hovar osv.
Det bästa är nog att tillbringa mkt tid i stall där det finns duktiga personer som man kan fråga. Sedan finns det massor av böcker att läsa också. Jag tror inte att det räcker med att bara läsa på ett forum för att skaffa sig kunskaper. Det är nog svårt att veta vilka råd man ska ta till sig och vilka man kanske ska välja att inte bry sig om. Däremot så tycker jag att det är jättebra att kunna diskutera olika frågor på ett forum som detta.

Jag har haft egna hästar hemma i ca 15 år. Det som jag tycker har varit svårast har varit att få tag i bra grovfoder och bra hovslagare.
Det var inte ngt jag hade erfarenhet innan jag skaffade egen häst. Så på dessa två områden har jag nog gjort så som du skriver skaffat häst först och lärt mig sedan. Även om jag tycker att man bör kunna lita på att den hovslagare man anlitar gör ett bra jobb så fungerar det inte så i verkligheten, inte där jag bor i alla fall.

Sedan så tycker jag att det allra viktigaste är att man inser att man inte kan allt utan att man är villig att lyssna till de som kan mer. Och naturligtvis att man frågar när man behöver.

Senast ändrad:

Det tycker jag beror på hur man kommer att ha hästen uppstallad.

Om man skall ha hästen på ett stall där allt ingår så behöver man väll bara kunna rida hyfsat, borsta, sadla, ta hand om smårsår och sånt.

Medans om man skall ha hästen hemma på gådern så måste man inte bara ha en stor kunskap om hästen utan oxå kunskapen om hur man tar hand om gösel, hur man tar hand om markerna som hästarna kommer att gå på, parasitbekäpning, mm.

Kram

KL

Nu är det visserligen 18 år sedan jag köpte min första häst men jag skulle nog definitivt ha "idiotförklarats" som extremt okunnig och olämplig att ha egen häst av flera om det funnits ett Bukeforum då. Jag hade ridit på ridskola sedan sju års ålder, en gång i veckan, för att de sista två åren innan jag köpte egen häst rida tre gånger i veckan på ridskola (två grupplektioner plus en privatlektion). 14 år var jag när första hästen hyrdes för att senare köpas och jag hade föräldrar som var helt okunniga på häst. Jag TRODDE att jag kunde allt, sådär som bara 14-åringar kan när man tror att man är vuxen och världsvan (jag har aldrig varit så vuxen som när jag var 14 år....;)). Det jag hade missat var att ridskolan sköter 80% av alla saker kring hästarna. Jag kunde ytterst lite om hästskötsel och stallskötsel, det jag kunde var väl egentligen mest att rida och rykta..... MEN - jag hade häst i stort kollektivstall de första sex åren och där lärde jag mig massor och åter massor. Jag frågade, tittade, provade och hängde med på träningar och tävlingar och lärde mig på så sätt att ta hand om min häst. De första åren visste jag ingenting om utfodring men det fick jag hjälp med av en kunnig tjej i stallet som förklarade analyser och behov och kunskapen fastnade väl lite i taget. Samma sak med skador och sår! Jag stod som ett frågetecken första gången min häst fick ett större sår och fick då ta hjälp av de andra kunniga i stallet. Samtidigt är jag nyfiken som person så jag lånade böcker på biblioteket och läste så mycket jag kunde. Internetforum fanns inte ens så det var inget alternativ för min del.

Så vad kan jag säga annat än att det är svårt att veta innan vilken kunskap man behöver ha. Kanske är kontaktnätet runt omkring viktigare än teoretiska kunskaper införskaffade på förhand, vad vet jag?! Det som är absolut viktigast tycker jag är att ständigt söka mer kunskap och aldrig vara låst vid sina egna idéer. Det går inte att göra som jag gjorde om man inte vågar erkänna att man inget kan och behöver vägledas av de kunniga, då blir hästen lidande. Tyvärr levde inte min häst ett långt och skadefritt liv så jag kan inte avgöra om jag lyckades ha häst utan tillräckliga kunskaper eller inte. Jag köpte hästen för att jag blev förälskad i henne men hon var skadad redan från början och fick bara vara min i några år.......

Det absolut viktigaste är att var läskunnig och ha bra hörsel! :rofl:
Vad jag menar är att hur mkt eller lite man än anser sig kunna så är det viktigaste för mig att vara MYCKET öppen och lyhörd inför nya intryck och åsikter... ta åt mig och inse att saker förändras med åren men ha förmågan att gå på magkänsla och inte vara naiv o tro på allt andra säger.

Och, som andra säger, våga fråga och vilja lära sig! Vilja sin hästs bästa och se till att man har kontakter att lära av när man står i begrepp att skaffa sin första egna häst.

Jag tror att man inte kan vara helt fullärd direkt man skaffar sin första egna häst. Alla har vi varit barn i början, så att säga.

Men en grundläggande kunskap så att man kan rida någorlunda och hantera hästen från marken. Samt lite kunskap om foder och utrustning. Bra hovis.

Förutom det så behöver man främst vara ödmjuk och vetgirig. Vill man lära så söker man kunskap - både via internet, böcker m.m. Men framförallt via andra hästmänniskor. Fråga, fråga, fråga. Viktigt att ha någon instruktör och/eller annan duktig hästmänniska att fråga.

Om man köper en snäll och trevlig läromästare, och är öppen och villig att lära, så tror jag inte att man ska göra hästägandet mer komplicerat än det behöver vara.

Norrland

Då gäller det att man inte hamnar i dåligt sällskap:devil:

Därför är det bra om man deltar på kurser o aktiviteter med sin häst.
Även så småningom tävlar lite.
Då möter man människor som ofta har stor kunskap- om det mesta.

Jag håller inte med om att det bästa sättet att lära sig är att omge sig med personer som redan har häst. Det är så många som har häst och som hat det i många många år och det som dom kan har inte så mycket med det som vetenskapen håller med om.

Som person vill jag gärna lära mig det som vetenskapen visat är det rätta, och är därför noga med källan till kunskapen.

Jag hade innan min häst installad på en ridskola eftersom jag tyckte att det kändes tryggt när man var ny som hästägare. Vad jag lärde mig som inhyrd på ridskolan var att det är mycket i hästhanteringen som var tveksamt. Några exempel:
* Ingen hänsyn till grovfoderanalysen vid foderstaten
* Godtyckligt användande av t ex penicilinsalva i sår
* Bristfälligt/naivt säkerhetstänkande
Detta var alltså utbildade personer (hippologer) som inte tar hänsyn till hästars natur.

Jag håller inte med om att det bästa sättet att lära sig är att omge sig med personer som redan har häst. Det är så många som har häst och som hat det i många många år och det som dom kan har inte så mycket med det som vetenskapen håller med om.

Som person vill jag gärna lära mig det som vetenskapen visat är det rätta, och är därför noga med källan till kunskapen.

Jag hade innan min häst installad på en ridskola eftersom jag tyckte att det kändes tryggt när man var ny som hästägare. Vad jag lärde mig som inhyrd på ridskolan var att det är mycket i hästhanteringen som var tveksamt. Några exempel:
* Ingen hänsyn till grovfoderanalysen vid foderstaten
* Godtyckligt användande av t ex penicilinsalva i sår
* Bristfälligt/naivt säkerhetstänkande
Detta var alltså utbildade personer (hippologer) som inte tar hänsyn till hästars natur.
Vad ska det vara för några då?
De som alla har köpt en häst på gamla da´r o kommer ihåg sen ridskolan för en 20 år sen:angel: eller innovativa ungdomar som köper allt nytt- bara- revolt mot det beprövade.

Sen med foder o hantering kanske man ska flytta runt lite o lära sig ett o annat. Det finns alltid ngt plus på alla ställen.
Alternativt läsa med opartiska glasögon o sen fråga på forum med expertis:rofl:
Hippson m. fl.

Jamen vetenskapen bedriver ju ständigt forskning och det framkommer alltid nya rön så hur ska man kunna lita på den källhänvisning som för dagen går att ta del av??

Om man nu går tioår tillbaka och tar del av all tillgänglig vetenskap och forskning om te.x. foder så stämmer ju inte den alls utifrån vad man kommit fram till i dagsläget.

Det vetenskapen visar är det rätta är endast vad man för dagen genom forskning anser vara det rätta. I många fall så inom en snar framtid så framkommer det att det man trodde va det rätta visade sig inte alls vara rätt.:confused::confused:

Jag tycker inte att man behöver kunna så himla mycket innan man köper häst... Tar mig själv som exempel, jag visste att hästen behövde bra och rätt foder (kunde dock inte räkna eller något sådant), jag kunde tvätta mindre sår och lägga om förband, jag kunde passa till täcken och träns (dock hade jag ingen aning om att sadelutprovning var så noga..), jag kunde se när en hov behövde skos om, jag visste hur lite jag visste. Så jag ställde mig i ett stall med en kunnig stallägare och hon lärde upp mig :) Sen finns ju alltid veterinären till sjukvårdshjälp.

Kan man vardagsgrejer och är villig att lära så ser jag inte varför man inte skulle kunna köpa häst. Men det kan alltid vara bra att ha en "storasyster" som kan hjälpa!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 525
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 726
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna