Hästtransport till häst som hatar att åka..?

Linnean

Trådstartare
Hej. Hoppas på lite tips.
Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre stressad i.
Min fundering är om det är bättre med ett tvåhästarssläp där hästen står trångt i sin ena halva, eller om det är bättre med 1,5 hästarssläp där hästen kan stå lite större. I ett tvåhästars är det ju totalt sett mer rymd i släpet även om hästen står trängre på sin plats. I ett 1,5 hästars släp är det ju mindre total volym men större yta för kusen att stå på. Vilket torde bli bäst?…Om klaustrofobi är en faktor.
Mottager gärna tips på släp där det är hyfsad bullernivå, bra fjädring, bra ventilation och god komfort för hästen överlag.

För lite kontext så har hästen hos tidigare ägare åkt stora monstersläp, osäker på om han varit bekväm med detta. Men så har det varit i alla fall.
Jag har en vanlig boggikärra, i bra skick och tidigare hästar har inte protesterat. Första gången han skulle på det tvekade han lite grann men det gick ganska bra att få på honom, men för varje gång han åkt så har lastningen blivit värre och värre. Han darrar och är supersvettig inne i släpet. Har lasttränat mellan varven och då har det gått ganska bra, men när vi väl har åkt nånstans så är det åter katastrof.
Han kan även vara ganska stressad ibland inne i stallet om han är ensam häst där. I övrigt är han cool och helt bekväm med att ridas ut med själv, markarbetas osv.

Tacksam för tips från er som har egna upplevelser, erfarenheter eller professionell kunskap.

Kan tilläggas att jag inte har möjlighet att köpa ett släp för över 100 000.

Mvh

Svårt att ge råd om man inte vet vad som felas.

- är det klaustrofobi?
- är det åka framåt?
- är det miljö (ljud, ljus, temperatur, luft)?
- är det körstil?
- är det nåt helt annat?

Min första var klaustrofobisk. Hon vande sig aldrig vid att åka och det blev värre ju oftare man körde. Liknande situation som din, hästen gick på men stod och skakade inne i släpet. Varken b- eller c-korts lastbil funkade heller. Det var bara att lägga eventuell tävlingskarriär på hyllan.

Du kan ju testa att ta bort mellanväggen i nuvarande släp och bara ha två långa bommar och se vad hästen tycker. Ett annat knep är att låna släp av vänner och bekanta och se om man kan få olika reaktioner hos hästen och försöka hitta vad som triggar din häst.

Många släp är inte särskilt bekväma att åka i. Min testade ett gammal böckmann och hatade det. I mitt Ifor är det betydligt mer bekvämt och lägger bra bakom bilen, sånt tror jag spelar stor roll. Hur bekvämt det är för dom att åka i släpet.

Hej. Hoppas på lite tips.
Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre stressad i.
Min fundering är om det är bättre med ett tvåhästarssläp där hästen står trångt i sin ena halva, eller om det är bättre med 1,5 hästarssläp där hästen kan stå lite större. I ett tvåhästars är det ju totalt sett mer rymd i släpet även om hästen står trängre på sin plats. I ett 1,5 hästars släp är det ju mindre total volym men större yta för kusen att stå på. Vilket torde bli bäst?…Om klaustrofobi är en faktor.
Mottager gärna tips på släp där det är hyfsad bullernivå, bra fjädring, bra ventilation och god komfort för hästen överlag.

För lite kontext så har hästen hos tidigare ägare åkt stora monstersläp, osäker på om han varit bekväm med detta. Men så har det varit i alla fall.
Jag har en vanlig boggikärra, i bra skick och tidigare hästar har inte protesterat. Första gången han skulle på det tvekade han lite grann men det gick ganska bra att få på honom, men för varje gång han åkt så har lastningen blivit värre och värre. Han darrar och är supersvettig inne i släpet. Har lasttränat mellan varven och då har det gått ganska bra, men när vi väl har åkt nånstans så är det åter katastrof.
Han kan även vara ganska stressad ibland inne i stallet om han är ensam häst där. I övrigt är han cool och helt bekväm med att ridas ut med själv, markarbetas osv.

Tacksam för tips från er som har egna upplevelser, erfarenheter eller professionell kunskap.

Kan tilläggas att jag inte har möjlighet att köpa ett släp för över 100 000.

Mvh

Testa att ta bort mellanväggen. Min ena häst vägrar gå in om det är för smalt. Så hon åker i en 2-hästars, men utan mellanväggen. Hon ställer sig diagonalt i släpet. Huvudet mot ena väggen och rumpan mot andra väggen (har hel bom både fram och bak).

/Lizzie

Jag skulle göra transporten till en trevlig plats att vara på. Det fungerade på min egna häst iallafall.

Det jag gjorde var;
- tog ut mellanvägg
- inga benskydd eller täcken (på sin höjd boots)
- hade lite längre grimskaft (inte så den kan vända sig om men så den kan se sig runt ordentligt (knyt lågt)
- dammfritt men ordentligt med strö så det blev boxkänsla (jag tog hampaströ)
- hö/hösilage
- mycket ljusinsläpp
- fronturlastning (behövs kanske inte men min häst kastade sig bakåt när jag köpte den så det var ett av stegen till att få den att alltid gå framåt.)
- Alltid boggie och gärna nån modell som är lite tyngre och mindre "skramlig" om du förstår vad jag menar..

Svårt att säga, men jag vet flera hästar som vägrat andra släp men som åker bra i Ifor.

Jag har ett 1,5-hästars med fronturlastning. Min tyckte det var märkligt smalt i början men eftersom vi lätt kunde träna på att bara gå rakt igenom släpet så vande hon sig snabbt. Men hon är inte känslig överlag för trånga utrymmen.
Tror många hästar gillar att stå brett så på så vis är 1,5 bra.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 873
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 282
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 690
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar