Hästtransport med aluminiumgolv

SaraMara

Trådstartare
Jag har börjat inse att det är dags att köpa mig ett nytt släp trots allt, mitt gamla börjar bli dyrt att äga och när jag nu letar nytt så känner jag som är livrädd för golvhaveri att aluminiumgolv är en bra idé.

Vilka släp utöver OneClassic och Ume har alugolv?

Vad rekommenderar ni?

Sv: Hästtransport med aluminiumgolv

Boj har alu-golv och jag antar att Forzab har det också. Classic One som du redan nämnt är ju samma sak (i princip) så jag skulle bli väldigt förvånad om de inte hade det. :)
Henra har det också om jag inte minns fel, trevliga transporten till ett bra pris!

Mvh Domino_s

Böckmann har aluminiumgolv.
Mitt top master från 99 har det åtminstone. Härligt att slippa ha ångest så fort det kommer fukt i släpet ^_^.

Böckmann har alu golv, tror kanske att det tom blivit standard i de flesta modeller nu.

Det var en olycka nyligen där golvet brast. Årsmodell 2008. Hellimmad gummimatta och för svagt/ billigt trämatrial i golvet.

Jag tycker det där är jättesvårt, jag blir väldigt uppskrämd av larmrapporterna avseende hellimmade mattor osv som inte heller går att kontrollera. Jag ber alltid servicekillen att kontrollera mitt golv och han säger att det ser bra ut - såvitt han kan bedöma, men att det är svårbedömt.

När jag nu ändå "måste" köpa nytt så tänker jag att jag kan lindra lite golv-ångest genom aluminium, men vad är det som gör det svårare att kontrollera än trä och plastmatta?

Är det ett lika stort problem att alugolv försvagas som att trägolv ruttnar? Eller vad är riskerna liksom? Ett trägolv som är svårkontrollerat och ett alugolv som inte går att kontrollera - hur ska man bedöma vad som är störst risk för skada?

Ett trägolv med lös matta är att föredra. Köper man med hellimmad kan man alltid ta loss den.

Jag har trägolv med lös gummimatta.. bytte mitt golv förra året. Men när jag köper ny transport kommer det med all säkerhet bli alu-golv!

Jag är helt blåst när det gäller sådant här, men är inte den helgjutna mattan till för att skydda golvet, är det inte synd då att ta loss? Jag har dessutom trist erfarenhet av löstagbara mattor som inte ligger still och som oroliga hästar trampade upp så att de låg längs väggen istället för där hästen stod, men det kanske är ett problem som är avhjälpt på nya trailers å andra sidan...

Så har jag också tänkt, har trägolv med helgjuten matta nu, men inbillar mig att jag kommer känna mig tryggare med alugolv. Framför allt med ett sto nu som kissar i transporten och därför kissar på både bakläm och bakre delen av golvet där det riskerar rinna in. De flesta jag känner som tvingats byta golv i "förtid" på sina släp har haft just ston, verkar mer sårbart än när valacker kissar "mitt på"?

Kanske... tror dock inte mitt golv byttes i förtid, transporten är från 98 och hade börjat ruttna i ena hörnet längst bak till höger. visserligen har jag haft ett sto ståendes just där större delen av transportens tid :D

Men jag skulle absolut känna mig säkrare med alu-golv.. hur många alu-golv transporter har man hört gått sönder? Jag har aldrig hört om något?

Men dom nya transporterna med alu-golv har dom inte sådana där utsmetat (?) gummi som går upp längst med kanterna som det brukar vara i lastbilar?

Nej, från 98 känns verkligen inte som förtid (även om jag noterar sambandet ;) ). Dessa släp har varit runt 4-8 år gamla (ej svensktillverkade glasfibervarianter allihop). Inte heller jag har någonsin hört om alugolv som fallerat, någon annan som gjort det tro?

Det är ju en ganska stor prisskillnad (minst sagt) mellan ett nytt typ UME och ngt av alla tyska glasfibervarianter med trägolv, så känns ju inte så bra om det faktiskt händer att alugolven ger upp... De flesta har ju dock 15 års garanti, vilket dock givetvis inte hjälper ett skvatt om en häst trampar igenom - men händer det?

Jo, jag tror det, någon form av helgjuten gummimatta som det ser ut. Känns för min del mkt bättre än en lös matta som går att trampa upp.

Helgjuten matta? har aldrig hört om. Antingen limmad matta eller gjuten massa på golvet.

Den fukten som kommer underifrån då, hur hanterar du den?

Min lösa matta är verkligen astung och har aldrig någonsin flyttat på sig en endaste mm.. iof har jag aldrig haft någon häst som trampat runt utan dom står blickstilla.. kan kanske bero på det O_o

Vad för transport har du tänkt köpa?

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
4 992
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 717
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar