Hästtransport med aluminiumgolv

Sv: Hästtransport med aluminiumgolv

Semantics ;) Helgjuten massa då, same shit.

Fukten underifrån? Svar: det gör jag inte. Hur gör alla med lös matta?

Jag valde att köpa en transport med trägolv, dels för att det är lätt att kontrollera när det börjar bli dåligt och dels för att det är lättare att byta ut. Men smaken är som baken :)

De mattor jag minns var gamla Kylinge och Star-trailers från nittiotalet ngn gång. Min (eller ja, mina får jag ju säga numer) står också helt still, men man vet ju aldrig och jag avskyr att behöva hålla på och krångla. Finns inte tålamod för sånt, det ska bara rulla och gå. ;)

Jag vet inte, är sugen på ett Ume, antingen baklängesmodellen eller 60-modellen, men vet inte riktigt. Avskyr att köpa den här typen av saker, bara en massa pengar och inte så mkt nytta liksom. :)

Nej, det är absolut inte samma sak och ordklyveri. Det är helt skilda saker.

Med lös matta vädrar du ju ur så snart du använt släpet (har jag alltid gjort när jag haft lös matta). Räcker med en hink mitt under i bakkant, så har det varit fri vädring.

Och av jättestor betydelse förstås eftersom helgjuten matta ju tydligen inte ens finns?

Åh fy så trassligt, gör alla det? Sånt orkar jag inte med, jag tycker det är jobbigt nog att mocka ur höspill och bajs/kiss, lyfta matta och sopa undan strö osv kommer jag aldrig göra, det vet jag redan på förhand... :crazy: Är nog lika bra med ngt hellimmat då för min del.

Jag vill ha sådan där helgjuten massa som går upp på kanterna i min nya transport med alu-golv...fast å andra sidan kanske inte det spelar någon roll när man har alu-golv? Inte så att det kommer ruttna precis.

Visst finns det helgjuten matta, men det är ju något helt annat och vad jag förstår inget som du eller någon ens diskuterat i den här tråden. Jag är osäker på att det ö h t är aktuellt vad gäller hästtransporter, men om du vill diskutera det så kan vi ju självklart göra det.

Personligen hade jag aldrig vågat ha hellimmad på trägolv, det är ju den sämsta lösningen.

Ja, samma här, gillar mattan (massan ;) ) jag har nu, ohalkig och lätt att städa. Inga jobbiga jäkla fåror som allt fastnar i och som gör det jobbigt att sopa o.s.v. Står dessutom bra emot broddar osv utan att gå sönder. Tror dock jag känt mig tryggare med alugolv under istället för den variant av sandwhichgolv jag tror jag har i mitt gamla glasfibersläp.

Det är säkert så, luktar alugolv för mig alltså. Hej ekonomisk ruin.

Inte aktuellt? Min transport har gjutet gummigolv! Täcker varje mm av transporten och finns inga glipor någonstans.

Ovanpå det ligger en extra gummimatta som jag beställde för att skydda det gjutna golvet.

Ja, gjutet golv är ju en sak. Det är väl - gissar jag - gummimassa på golvskivan. Inte en helgjuten matta. Utan en helgjuten golvbeläggning.

Nej, det är absolut inte samma sak och ordklyveri. Det är helt skilda saker.

Med lös matta vädrar du ju ur så snart du använt släpet (har jag alltid gjort när jag haft lös matta). Räcker med en hink mitt under i bakkant, så har det varit fri vädring.

Så gör vi också. Eller, vi rullar ihop mattan eller hänger den över frambommen (har ingen mellanvägg) och luftar golvet så ofta vi kan. Mattan är tung som hel.. och minst två personer måste bära för att kunna flytta den. Tycker lös matta känns bäst, jag tror mig i alla fall ha bra koll på statusen på golvet, då det är lätt att kolla.

Jag satte faktiskt bara en spann under bakänden, det lyfter tillräckligt för att lufta en bra bit in under matten. La nytt golv strax efter jag köpt släpet, och det höll under den tiden jag ägde det (10 år), nästa ägare bytte inte heller vad jag vet.

Vårat golv i våran ch...al är av ett material som aldrig ens skulle ha lagts som golv i ett släp.Transporten är en -08 och använd ca 3-4 ggr/år.
Den mjuka rullgardinen som är i stället för överluckan släpper in regn och snö.
Govlet har en limmad matta och det va bara turen att vi tyckte golvet sviktade väl mycke när vi skulle lastträna unghästen så vi avbröt och stel lös mattan..Ingen vacker syn ..

Det kanske vi ska börja med också istället, det låter ju lättare. Eller ja, jag "viker" väl mest mattan, medan mamma brukar ha en hel ritual. Vårat släp är från.. slutet av nittotalet tror jag, men de tidigare ägarna luftade också golvet hela tiden och hade den alltid inne i garage så den är väldigt fin i golvet!

jag tänker på alla lastbilar, de kan inte ha trägolv utan måste vara alu?
vilket innebär att det lär vara säkert i mina öron..

Jag kan garantera att ett lastbilsgolv har väldigt få likheter med ett golv i en hästtransport, utöver möjligen materialet i vissa fall.

Jo, men det är ju lite skillnad på dimensioner. Jag har aluminiumvara här hemma som jag absolut inte ställt en häst på, duger det ändå som golv? Det är ju trots allt aluminium...

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
4 999
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 718
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp