Hästtransport med aluminiumgolv

Sv: Hästtransport med aluminiumgolv

Hejsan jag vill bara säga att jag har varit verksam i trailer branschen i snart 20 år, jobbat för en av av dom största trailer tillverkarna i Sverige. Det bolag som jag jobbade för var förmodligen ett av dom första som introducerade alu golv i transporter och under alla dom år jag var där så fanns det inga reklamationer på något alu golv, så du kan vara lugn att det håller. Det som är viktigt är vilken aluminium typ man använder (tänker inte säga vilken då jag själv driver tillverkning). Många använder en typ av alu beläggning (tunn alu folie) men i kärnan så finns det antingen trä eller plast, allt för att hålla kostnaderna nere, så det kan vara viktigt att kolla så det är en plåt och inte det andra. Hoppas att du finner ett släp som du känner dig trygg med och slipper det tragiska att din häst trampar igenom.

Tack för ditt svar! :bow: Bra tips också att kolla vad golvet - egentligen - består av. Mycket tacksam!

Vårat golv i våran ch...al är av ett material som aldrig ens skulle ha lagts som golv i ett släp.Transporten är en -08 och använd ca 3-4 ggr/år.
Den mjuka rullgardinen som är i stället för överluckan släpper in regn och snö.
Govlet har en limmad matta och det va bara turen att vi tyckte golvet sviktade väl mycke när vi skulle lastträna unghästen så vi avbröt och stel lös mattan..Ingen vacker syn ..
Samma märke och årtal som den transport där hästen brakade igenom.

Jaha.. Hur kollar man om golvet bara är alu-beläggning och inte ren alu???

Borde vara smidigt att kontrollera om man har mellanvägg/stolp som går "genom" golv men som kan lyftas bort. Kan ju inte vara vanligt med sådana golv, hoppas jag! Säkrast att kolla med leverantör/tillverkaren annars.
Med vänlig hälsning, Thomas

Alltså om man tittar i hålet som blir genom golvet då och kan avgöra dels tjocklek samt om det ev består av laminat.

Det är det som är problemet med att du som konsument inte får reda på vilken sorts aluminium det är. Om den är syrafast eller liknande. Har själv sett alugolv som vart rena skräcken med för tunn plåt som efter ett tags användning sviktar betänkligt, detta märke finns inte längre.
Det är farligt att ha så stark tilltro till aluminium. Man gör rätt i när man lägger remsor vid balk för hjulaxlar så att aluminiumen inte kommer i kontakt med annat material än rostfritt. Men när man skruvar i aluminiumen med en galvad eller förzinkad skruv är man verkligen ute och cyklar. Det enda som gäller ihop med alu är rostfritt. Detta märke gick i konkurs för ett par år sedan, som jag sett det på.
Jag har jobbat som svetsare på smidesverkstad med både alu och rostfritt, och som mekaniker på ett åkeri som transporterade livsmedel.

Jag hade aldrig satt den starka tilltron till aluminium då man inte kan se om det håller på att mattas och bli dåligt.

Hejsan jag vill bara säga att jag har varit verksam i trailer branschen i snart 20 år, jobbat för en av av dom största trailer tillverkarna i Sverige. Det bolag som jag jobbade för var förmodligen ett av dom första som introducerade alu golv i transporter och under alla dom år jag var där så fanns det inga reklamationer på något alu golv, så du kan vara lugn att det håller. Det som är viktigt är vilken aluminium typ man använder (tänker inte säga vilken då jag själv driver tillverkning). Många använder en typ av alu beläggning (tunn alu folie) men i kärnan så finns det antingen trä eller plast, allt för att hålla kostnaderna nere, så det kan vara viktigt att kolla så det är en plåt och inte det andra. Hoppas att du finner ett släp som du känner dig trygg med och slipper det tragiska att din häst trampar igenom.

Senast ändrad:

Frågan var om man kan lita på alu golv och min personliga erfarenhet är att aluminium alltid kommer att vara bättre än trä golv och andra material som florera ute på marknaden. Självklart ska golvet vara av marin aluminium som är mer resistent mot urin och väg salt. Tycker personligen att det borde vara förbjudet att tillverka transporter med trä golv. Jag har aldrig hört talas om någon häst som trampat igenom något alu golv. Men andra kanske har? Självklart är det upp till konsumenten att avgöra vad dom tror på. Mitt inlägg är bara baserat på mina egna personliga erfarenhet inom branschen. Lycka till allesammans och kör försiktigt.

Din övertro till aluminium är om inte rörande så oroande.

Aluminium har brister precis som alla annan materia, och den övertro som florerar när det kommer till aluminium som golv i hästtransporter är verkligen farlig.

Litar man på tillverkaren och tror att de verkligen använder rätt dimensioner och är försiktiga med annan metall i anslutning - sure. Men då ska man också vara väldigt säker på att tillverkaren verkligen vet vad de sysslar med och inte tar fram sina släp i något låglöneland där en underbetald arbetare utan kunskaper om vad de gör och vad det kan få för följder sitter och skruvar.

Jag har glasfibergolv i min Mustang, det borde hålla ett tag..:D
När jag skulle köpa släp för ca 7 år sedan så blev jag varnad för att många glasfibersläp är byggda enligt sandwich konstruktion där det är plyfa ingjutet som stabilisering i väggarna. Problemet är då att det kan komma in vatten vid skruvgenomföringar och då ruttnar plyfan inuti väggarna. Inte så bra och svårt att upptäcka innan det är försent.. Några släp har istället polyuretan i väggarna istället, vilket jag tycker är att föredra.

Absolut håller jag med dig om att det är av största vikt att tillverkaren vet vad dom gör. Men jag tror inte att man lämnar 15 års garanti på golvet om det inte finns grund till det. Jag är själv ingen favör av lågbudget vagnar tillverkade i polen. Man får vad man betalar.

Många bra synpunkter här! Garanti är ju en sak och utfall en annan. Det är dock intressant att man (jag) inte hört något om havererade alu-golv.
Vi valde Ume B50 bl.a. p.g.a. alugolv som vi ansåg var smidigt att hålla koll på och inget som band väta. Märkte dock att från B45 innan så kändes golvet vekare i B50, känslan blev sämre men trägolv med dess negativa egenskaper blir aldrig aktuellt för oss ändå. Lite vett att man vid ex lastning faktiskt kollar hur transport/golv rör sig och hur funktionen är hör väl till precis som att alla lampor ska fungera m.m.
Levande och SÅ VIKTIG last vi har i dem att detta aldrig får prioriteras bort! Oavsett märke, modell, material.

De som kan glasfibergolv får gärna beskriva hur de står emot fukt m.m. över tid då det verkar som fler tillverkare går mot detta?

Apropå på leverantörer så kan jag ju slänga in att jag är nöjd med Umesläp som produkt men tycker att tillverkaren ej håller klass i paritet med priset på vagnarna och skulle inte lita på att de alltid vet vad de håller på med, tyvärr.

*KL*

Med tanke på hur många år som alu-golv nu har använts, och en hel del vagnar börjar nu komma upp i ålder, så vore det ytterst intressant att få höra om hur mga som faktiskt trampat igenom sådana golv. Jag har hittills inte hört om någon.

Ska man få något gehör för sin rädsla för alu-golv så får man ju också komma med olycksstatistik som visar att det finns ett underlag för rädslan. Det bör ju då också röra sig om mer än ett exempel.

*KL*

Med tanke på hur många år som alu-golv nu har använts, och en hel del vagnar börjar nu komma upp i ålder, så vore det ytterst intressant att få höra om hur mga som faktiskt trampat igenom sådana golv. Jag har hittills inte hört om någon.

Ska man få något gehör för sin rädsla för alu-golv så får man ju också komma med olycksstatistik som visar att det finns ett underlag för rädslan. Det bör ju då också röra sig om mer än ett exempel.

Ja precis... efter en del "skräckpropaganda" här om olika mer eller mindre bra alu-golv så blir man ju osäker och sen tänker man efter om man hört några olyckor med alu-golv inblandade och näää det har iallafall inte jag hört?

Om man ser till glasfiber som hästtransportgolv så får det utstå rätt hög punktbelastning. Skrovet på en båt tar oftast upp på en större yta/kortare tid. Spricker ytlagret (gelcoat) finns det risk att vatten går in och över tid gör att det "ruttnar".
Vet inte hur just ett glasfibergolv i en hästtransport ser ut.

*kl*

Väcker upp gammal tråd. Jag är på gång att köpa ett Bojsläp från -97 med aluminiumgolv. Kollat och i fint skick enligt ägaren (som jag känner och litar på) men det är ju knappast röntgat?

Skulle nu vilja ha faktiska erfarenheter från er med lite äldre släp med aluminiumgolv, inte skräckpropaganda eller antaganden.

Hur gammalt är ert släp med alugolv? Är det bytt någon gång?

Har ni hört om något fall där alugolvet trampats igenom?

Vad ska jag mer tänka på, hur sköter jag detta på bästa sätt? Limmad gummimatta, sto som nästan alltid kissar i släpet.

/U :angel:

Min böckmann från 99 har alugolv, ser helt och fint ut på undersidan och uppifrån. Men man kan ju aldrig vara säker ändå, föredrar faktiskt plyfa då det är enkelt att byta. En boj Classic? med aluminium golv som grannen här har är helt upprostad i kanterna med lite småhål. Hade aldrig kört en häst i den..

tack! Det här är en Boj Bravo. Jag ska helt klart kika lite närmre själv, men har lånat den flera gånger under de senaste två åren och alltid känt mig lugn. Men om jag ska köpa den måste jag ju tänka lite mer långsiktigt...

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
4 992
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 717
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar