Hästtransport med aluminiumgolv

Sv: Hästtransport med aluminiumgolv

Din övertro till aluminium är om inte rörande så oroande.

Aluminium har brister precis som alla annan materia, och den övertro som florerar när det kommer till aluminium som golv i hästtransporter är verkligen farlig.

Litar man på tillverkaren och tror att de verkligen använder rätt dimensioner och är försiktiga med annan metall i anslutning - sure. Men då ska man också vara väldigt säker på att tillverkaren verkligen vet vad de sysslar med och inte tar fram sina släp i något låglöneland där en underbetald arbetare utan kunskaper om vad de gör och vad det kan få för följder sitter och skruvar.

Håller med dig!

Min man, som är svetsare, ser ingen fördel med att ha aluminiumgolv i trailern. Mycket svårare att kontrollera för hux flux har materialet "murknat" som han uttryckte det.

Jag ska renovera upp min trailer i sommar. Bytte golv på trailern -06. Nu är det dags med nytt golv igen. Det bli marinplyfa den här gången också - det är ingen tvekan om när materialet blir dåligt. Och jag har hellre ett trägolv som jag lätt kan kontrollera - framför allt är det billigare än aluminium ;)

/Lizzie

*kl*

Väcker upp gammal tråd. Jag är på gång att köpa ett Bojsläp från -97 med aluminiumgolv. Kollat och i fint skick enligt ägaren (som jag känner och litar på) men det är ju knappast röntgat?

Skulle nu vilja ha faktiska erfarenheter från er med lite äldre släp med aluminiumgolv, inte skräckpropaganda eller antaganden.

Hur gammalt är ert släp med alugolv? Är det bytt någon gång?

Har ni hört om något fall där alugolvet trampats igenom?

Vad ska jag mer tänka på, hur sköter jag detta på bästa sätt? Limmad gummimatta, sto som nästan alltid kissar i släpet.

/U :angel:

Nu var det ett tag sen du skrev men jag svarar ändå! :-)
Jag har faktiskt precis lämnat in min Boj Bravo på service. Den är från -99 och det enda felet är att gummibeläggningen (eller vad det kallas...) på aluminiumgolvet behöver bytas. Detta beror delvis på naturligt slitage men också på att vi klantade oss och hade baklämmen öppen en extremt varm dag (=gummit "smälte"). Det har inte bytts någon gång sedan det var nytt så det tycker jag är bra kvalitet! Hade det inte varit för sommarincidenten så hade det förmodligen inte behövts göras riktigt än dessutom. Han som ska byta gummibeläggningen skall även kolla golvet efter förmåga, men verkade inte oroad. Hävdade med bestämdhet att Boj är det bästa och mest hållbara släpet på marknaden.

Nu var det ett tag sen du skrev men jag svarar ändå! :-)
Jag har faktiskt precis lämnat in min Boj Bravo på service. Den är från -99 och det enda felet är att gummibeläggningen (eller vad det kallas...) på aluminiumgolvet behöver bytas. Detta beror delvis på naturligt slitage men också på att vi klantade oss och hade baklämmen öppen en extremt varm dag (=gummit "smälte"). Det har inte bytts någon gång sedan det var nytt så det tycker jag är bra kvalitet! Hade det inte varit för sommarincidenten så hade det förmodligen inte behövts göras riktigt än dessutom. Han som ska byta gummibeläggningen skall även kolla golvet efter förmåga, men verkade inte oroad. Hävdade med bestämdhet att Boj är det bästa och mest hållbara släpet på marknaden.

Jag tycker fortfarande att Boj är fantastiska men för min del blev det till sist ett Star trailer, med trägolv. Det var det bästa släpet jag kunde hitta med mina krav och i min prisklass. Tack för ditt svar, nästa släp blir troligtvis en Boj även om jag är mycket nöjd med det släp jag köpte.

Ruskar liv i tråden.
Någon som varit med om att ett aluminiumgolv sviktat? tänkte om de är samma som med trägolv som blir dåligt att de sviktar då.?

Vårat golv i våran ch...al är av ett material som aldrig ens skulle ha lagts som golv i ett släp.Transporten är en -08 och använd ca 3-4 ggr/år.
Den mjuka rullgardinen som är i stället för överluckan släpper in regn och snö.
Govlet har en limmad matta och det va bara turen att vi tyckte golvet sviktade väl mycke när vi skulle lastträna unghästen så vi avbröt och stel lös mattan..Ingen vacker syn ..

Jag köpte för ett par år sen ett chevalsläp, från en firma. Dom sa att det var helt nytt golv i den,för plyfan cheval använder aldrig borde få sättas in öht! Så firman så att köper man en ny cheval så ska man ALLTID byta ut golvet direkt till en svensk marinplyfa. Dom hade fått in ett släp på reparation men helruttet golv,släpet var inte ens ett år gammalt. Hade brakat när ägaren rullade in en storbal.

Det finns ju golv av andra material också. Tex Mustang har nån form av composit tror jag men minns inte riktigt.

Jag köpte för ett par år sen ett chevalsläp, från en firma. Dom sa att det var helt nytt golv i den,för plyfan cheval använder aldrig borde få sättas in öht! Så firman så att köper man en ny cheval så ska man ALLTID byta ut golvet direkt till en svensk marinplyfa. Dom hade fått in ett släp på reparation men helruttet golv,släpet var inte ens ett år gammalt. Hade brakat när ägaren rullade in en storbal.

Har bekanta som köpte ett dyrare Thule för ett par år sedan, och släpet var nog ca 2 år när golvet brast med häst i. Som tur var stod transporten stilla när det hände... Och detta är "ordningsamma" människor så de har knappast misskött transporten heller. Thule hade bråttom att hämta det och byta golvet...

Puttar upp tråden lite!
Ska köpa ny hästtransport!
Stora frågan aluminiumfolie eller ej.
HJÄLP!

Har precis beställt nya CHEVAL LIBERTE Touring (röd :) )med alu golv med innerdörrar bak. Tyvärr så får jag vänta ett tag innan den är hemma.

Smiter in i tråden då jag kikar på släp.
Min fråga ang aluminiumgolv, innebär aluminiumgolv samma sak hos alla fabrikat? Nu har jag ju läst att man ska höra efter om golvet är ren aluminium eller om det är som folie, men jag tänker t ex tjocklek. Eller bör man vara uppmärksam på hur tjockt golvet är t ex?

jag väljer marinplyfa som golv ;). mycket billigare att byta och lättare att se när det är dåligt.

detta då jag bara har dåliga erfarenheter av alu golv. grannens boj var så man såg rakt igenom på sidan och mitt ifor var helt böjt med sprickor i bak kant. bojen var ca 10 år gammal då och iforn är 15år.
nytt ifor golv kostar t ex 16"kr. jag lägger hellre 4" vart 5e år på plyfagolv så jag vet att det är i bra skick än att lägga 4 gånger så mycket vart 10e år.

• Gilla
Reactions: MoQ
Fy sjutton.
Just det som jag är rädd för...
Och då är ju ändå både Ifor och Boj välkända och kvalitetsmärken.

Sen är ju frågan om dom har samma aluminium idag eller om dom har en mer hållbar variant? Tex tjockare..
Vore också intressant att veta.

Sen är ju frågan om dom har samma aluminium idag eller om dom har en mer hållbar variant? Tex tjockare..
Vore också intressant att veta.
ja, men är ju antagligen inget de vill berätta. ifor har ju alltid haft "de bästa" alu golven. fast det finns ju alltid måndags ex, och lastar man fel med överlast (som förra ägare antagligen gjort) så kan man aldrig få garanterat att ngt golv håller.

jag är dock för nojig för att välja ett golv som tillverkare inte har ett ungefärligt bäst före datum. så som glasfiber/plast/komposit golv och alu. att de är bra så länge de håller ihop är inget svar jag nöjer mig med ;).

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
4 992
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 717
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar