Hästtransport fråga!

J

jockeloover

Hejsan alla gnäggälskare! Jag ska köpa en hästtransport så fort jag har hittat en bra hade jag tänkt. Men nu har jag fått höra att det ska bli förbjudet att köra med enkelaxlad transport. :confused: Att bara boggie vagnar ska vara tillåtna! Jag undrar om något känner till det här och vet om det verkligen stämmer ?? Tacksam för alla svar. // JL

Sv: Hästtransport fråga!

Har inte hört något om förbud mot enaxlade transporter, verkar lite skumt men personligen gillar jag boggi mer än enaxlat. Jag hade satsat på ett boggisläp. :)

Nej, något förbud är det väl inte tal om.
Däremot så är i princip alla nya vagnar, eller majoriteten iaf, boggievagnar. Det är ett sätt att få bort de mindre säkra enaxlade vagnarna. Kanske därför som viktreglerna på sikt kommer att ändras. Alltså totalviken man får köra på vanligt B-kort. Det är vad jag tror iaf. :angel:

Hejsan alla gnäggälskare! Jag ska köpa en hästtransport så fort jag har hittat en bra hade jag tänkt. Men nu har jag fått höra att det ska bli förbjudet att köra med enkelaxlad transport. :confused: Att bara boggie vagnar ska vara tillåtna! Jag undrar om något känner till det här och vet om det verkligen stämmer ?? Tacksam för alla svar. // JL

Aldrig att detta kan vara sant, har INTE hört något sådant. Kommer de med ett sådant förslag så gräver de en grop åt sig själva.

Helt lugn nu och kör med din nya transport.;)

Har förvisso en ny boggi.

Det skulle inte förvåna mig ett smack om någon EU gubbe med E-kort kom på en sådan sak.

Detta finns redan utomlands. Men det kommer inte att röra begagnade vagnar, det kommer i så fall att påverka nyförsäljningen.

D v s det kommer i så fall inte att gå att köpa en NY enkelaxlad transport.

jo det finns nån ny lag om detta...men det gäller nya transporter...det får inte säljas här...personligen tycker jag det är bra för har du boggie har hästen det bättre samt om du skulle råka ut för en punka så har du fortfarande transporten på rätt köl för du har 3 däck kvar...om man nu ska ta till de drastiska...personligen har jag umesläp och kommer aldrig att byta från detta...dom har dels inbyggd störtbåge...vilket är en livförsäkring om du skulle volta med släpet...har sett ett sådant släp (som voltat alltså) och kan säga utan bågar hade dom hästarna förmodligen inte levt...det var bara skrot kvar av transporten.

*KL*

Som redan sagts så är det förbjudet med enaxlat i vissa länder redan och det är bara atthoppas på att den utvecklingen kommer hit oxå....

Ja, det har du förstås rätt i, DETTA FÖRBANNADE EU!

Ursäkta för mitt språk men detta är ingen hit på NÅGOT sätt.:devil::eek:

Ja, det har du förstås rätt i, DETTA FÖRBANNADE EU!

Ursäkta för mitt språk men detta är ingen hit på NÅGOT sätt.:devil::eek:

Antar att du aldrig fått punka med ett enaxlat släp?
För att inte tala om hästens komfort när den ska åka, då finns inga anledningar att köramed enaxlat anser jag...

Det måste handla om någon som vill jävlas, för inte kan det väl handla om djurens säkerhet?!

Boggie har ju en helt annan väghållning, och som andra har sagt otroligt bra att ha ett par extra däck vid händelse av punka.

Vi tappade ett hjul på vår transport när vi körde en av hästarna på väg till träning...2 bultar som gått sönder och de andra var på väg. dåligt av oss att inte uppmärksammat det innan, men det var ju sent att tänka på det när hjulet väl var av. Hade vi inte haft ett till däck på den sidan hade det inte varit jättekul, i 70 km/h o bilkö bakom oss......nu rullade ju transporten ist för att lägga sig snett, så de gick ju att stanna på ett hyfsat säkert sätt iaf..

Hade aldrig, ens om jag fick det gratis, kört min häst i enaxlat...

Re: Sv: Hästtransport fråga!

*KL*

Som redan sagts så är det förbjudet med enaxlat i vissa länder redan och det är bara atthoppas på att den utvecklingen kommer hit oxå....

Jag håller tummarna!:banana:

*kl*

Sen e det ju komforten oxå. Någon som själv provat att åka i ett enaxlat o sen i en tvåaxlad/boggie?

Troligtvis väljer många bort det enaxlade efter det pga sjösjukan.

Enaxlat används bara pga att folk inte har riktiga dragbilar som helt enkelt är för små o som inte får dra tillräckligt mkt. Även detta är borde förbjudas, små klena dragbilar!
Den andra anledningen som jag kan tänka mig är, billig i inköp.....

Again, I'm 110% with you!

Safty first, I'm a safty girl!:banana:

Har haft svaj på en enaxel två gånger och det sista är att jag var kört om av en lastbil. :eek::cry: Jag transportera inte äns mina får i in enaxel.

*kl*

Sen e det ju komforten oxå. Någon som själv provat att åka i ett enaxlat o sen i en tvåaxlad/boggie?

Troligtvis väljer många bort det enaxlade efter det pga sjösjukan.

Enaxlat används bara pga att folk inte har riktiga dragbilar som helt enkelt är för små o som inte får dra tillräckligt mkt. Även detta är borde förbjudas, små klena dragbilar!
Den andra anledningen som jag kan tänka mig är, billig i inköp.....

Det där kan jag inte hålla med om, föredrar enkelaxlad då de känns mer stabila, har kört ett antal boggie men de "tar över" bilen, bilarna har blivit ostadiga & det är snarare boggien som styr bilen.Då har jag dragit med både personbilar som är kända för att vara bra dragbilar samt riktiga dragbilar.
Min erfarenhet är att de helt enkelt är klumpiga, nu har jag mest kört umesläpet, värmlandsvagnen, boj tex, så det kanske finns bättre boggiesläp oxå.

Beror ju på vad man menar med bra dragbil oxå.

Hästen åker bättre i tvåaxlat/boggie än i enaxlat. Finns ju tex flertalet enaxlade släp som är så små att jag bara inte fattar att man trycker in ett halvblod i dem :eek:

Jag är nu enormt nyfiken att höra vad det var för dessa "bra" och "riktiga" drag bil du har haft och även kärran.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 804
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar