Hästtransport fråga!

Sv: Hästtransport fråga!

Hemma såldes ett varmblod på 180, och åkte iväg i ett LÅGT enaxlad släp. Förstår inte hur hästen överhuvudtaget fick plats därinne. Själva var vi inne på att köpa en boj bravo 216 extra hög/extra bred för att vårt hbl på 160 skulle få ordentligt med plats. dock räckte det med ett vanligt, de är ju otroligt rymliga...
Men förstår inte heller hur man kan knö in stora hästar i små enaxlade. Aldrig heller varit med om att släpen tar över bilen..?

Jag lasttränade en hlv blod på 175 som matte ville kunne lasta själv med att skicka in honom. Var tungen att lasta snett i transporten (mellan väg öppet) och han fortfarande såg ut som en "halloween cat" där innenär man skulle stänga :crazy:. Jag då var redan emot enaxel och en gång tog det slut med hö och så började han slänga huvud neråt för att nå hö på golvet, Det kan jag säger var inte kul på E20 i 80km i timme.

Min har gått om rum också, inreding är L-4,25 B-1,74 och kan ställa de hur jag vill eller bättre sagt hur de vill...bak o fram, snett, eller i en box. Mest kör Jag 1-2 hästar men jag har haft 3 häsar och aldrig "styrde" den min bil. :)

Jag har då inga problem med att släpet är förlitet till mitt halvblod på 173 cm. har ett umesläp-99 enaxlad och är väldigt nöjd med det. Han har då bra med plats.

Mmmm fast nu skrev jag flertalet enaxlade släp och inte alla. ;)

Bland det värsta med många enaxlade o framförallt de äldre modellerna är takhöjden och att de inte är tillräckligt breda....

Bland det värsta med många enaxlade o framförallt de äldre modellerna är takhöjden och att de inte är tillräckligt breda....

Kan bara hålla med....
Jag har ett halvblod, 23 år idag, som hela sitt liv varit GRYMT svårlastad. Han har gått upp på rampen, men sen just som han ska stiga in, kastat upp huvudet liksom för att kolla om han ryms in - slagit i - och backat ut igen. Kan ju tillägga att han bara har en "halv pannlugg", han har antagligen någon gång slagit i riktigt ordentligt:(.

Nu har vi sedan ett halvår tillbaka en Star Diamant -00. Han har vevat och viftat med huvudet, men inte nått upp:rofl:. Förra gången vi lastade gick han in direkt (visserligen med stöd av en lina på sidan), jämfört med 1-1,5 timme förut.

Mitt kallblod som visserligen är bara 156 men väldigt grov och lång i kroppen, sparkar som en galning i kurvorna i ett enaxlat, speciellt om han måste stå smalt. I Star Diamanten med sned mellanvägg och lång bakbom står han som ett ljus.

Så ja, jag och mina hästar föredrar stora rymliga släp med boggie, alla gånger!

Ibland ser man ju på kurser och tävlingar folk som trycker in två halvblod i små enaxlade släp, undrar om det ens är lagligt?:confused:

Ibland ser man ju på kurser och tävlingar folk som trycker in två halvblod i små enaxlade släp, undrar om det ens är lagligt?:confused:

Finns inte en möjlighet att det är tillåtet med endast Bkörkort. Men man vet ju inte vad de har för behörigheter iofs, men jag vet många som kör för tungt utan behörighet...Man undrar hur de tänker lite, det finns ju ändå en anledning till varför de har satt en gräns, det blir en hel del tyngre o man måste ju kunna kontrollera det..
Sen är det ju väldigt olika hur mkt bilar får dra med de olika behörigheterna. Vårt gamla släp var det inte så många olika valmöjligheter med endast Bkort...Så visst är det många som inte kör lagligt... -Reglerna är ju ändå till för ens egna och andras säkerhet känner jag...

Inte lagligt med BE heller för ma kan aldrig väga upp en enaxlad till sådana vikter. Många stora ridhästar åker olagligt i sina enaxlade släp pga att det blir ett överlass. Bara böter på det resonerar en del, kul när inte bilen orkar bromsa upp släper och hästens tyngd säger jag :crazy:

En del är nog inte ens medvetna om att de lastar för tungt i sina 1250 släp....

Antar att du aldrig fått punka med ett enaxlat släp?
För att inte tala om hästens komfort när den ska åka, då finns inga anledningar att köramed enaxlat anser jag...
Jag har fått punka på ett lastat enhästars enaxlat släp två gånger varav däcket verkligen exploderade ena gången. Bara att bromsa ner stanna o byta, inga problenm alls.
PL

Jag tycker det skulle vara en bra ide. som sagts tidigare är en boggie stadigare för hästen o säkrare om du får punka.
jag har fått punka med häst i en gång o jag är ytterst tacksam att jag hade en boggie den gången!!

Då är det bara att hoppas att man har en bra domkraft med sig som står stadigt och pallar för tyngden.

Men en tvåaxlad bromsar jag och kör till närmsta mack....

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 804
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar