Hästtäcke på hund?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har en tik på snart 2år som har strl 75cm i täcke. Jag letar efter ett billigt och bra fleecetäcke men det verkar inte finnas några direkt för strl 75cm som kostar under 300kr.
Så jag tänkte, kan man inte köpa ett fleecetäcke till häst i strl 75cm (finns faktiskt) och ha till henne, då förståss utan maggjordar och fixa dit det eller bara sätta dit bensnören så det sitter någorlunda på plats.
Vad tror ni? Kan ett hästtäcke passa en hund? Hon är inte kraftig eller så men fleeceoverallen blir för klumpig att ha under ett annat täcke när det är helt för kallt så det behövs. Plus att det är mycket enklare att ta på och av ett fleecetäcke än fleeceoverallen om man ska släppa henne eller hon ska springa.
Så vad tror ni? Vet ni isåfall något ställe som hade kunnat sälja så små täcken?

Sv: Hästtäcke på hund?

Även ett riktigt litet hästtäcke kommer vara för brett/för stort i bogen för en hund.

Då är det nog enklare att sy själv om du nu inte vill köpa vanligt täcke.

Har ingen symaskin och tror ändå det blir dyrare att köpa tyg, kardborre och tråd än att köpa ett vanligt.

Finns fleecefodrat vintertäcke på Hööks som kostar hälften av vad du är beredd att lägga ut. Lär passa bättre än hästtäcken.

Jag gav 299kr för ett weatherbeeta (gör ju även hästtäcken) i en lokal "djurhandel" (typ granngården-stuk). Min har stl 70 och jag tvivlar på att din tik ska ha ett större om hon är som en liten schäfer (jag har stor malle). Dom täckena fick mycket beröm i en annan tråd, det var därför jag köpte ett när jag hittade häromdagen. Det verkar vara en himla bra kvalité måste jag säga!

Hoppas du blir lika nöjd som jag :D

Till TS;
Jag har provat det på Grandisar, som ändå är mycket större och grövre än vad din hund (verkar vara) är - och det sitter aldrig bra nog. Satsa på ett riktigt istället, det finns som sagt att köpa riktigt bra täcken för kring 300 kr.

Det sura är att det börjar töa här nu! *besviken* Så jag kanske inte ens får använda mitt superfina täcke än på länge ;)

Leta efter föltäcken. De har oftast lite mindre halsöppning än täcken till liten A-ponny. Brukar kosta kring 300-400 kr. Men jag garanterar inte att det blir bra.

Samma här, bor ca 10 mil längre ner än dig.. Men jag har ju korthåriga, utan underull, så mina vill ha täcke på till mars typ i alla fall :D

Min hund har strl 75. Vilket gör att Hööks täcken i stortsett aldrig passar. Plus att Hööks täckena har aldrig superbra passform. Deras täcken i 70cm brukar oftast vara 60-65cm när man kollar i affären. De har inte heller världens bästa kvalitet på täckena. Plus att de oftast bara har 70 eller 80cm, 80cm är för stort och 70cm är för litet.

Vill inte heller ha fleece fodrat täcke då jag har det. Vill ha ett i endast fleece.

Jag har aldrig sagt att du ska köpa hundtäcke på Hööks heller. Jag är inget stort fan av deras hundsortiment, passformen är usel och kvaliten är inte superhög direkt.

Jag sade att du skulle köpa ett riktigt anpassat hundtäcke. Dvs i en affär som fokuserar på att sälja BRA saker, inte bara billiga..

Fast om du funderar på att köpa ett hästtäcke och modifiera så fattar jag inte alls problemet med att Hööks täcken är stl 80..?

Jag har fleecetäcken från Hööks, kostade nåt i stil med 129 spänn. De är använda en del och tvättade en del - har hållit hur bra som helst!

Det blir så långt och stort i bogen i strl 80 haha xD Samma problem som med hästtäcke isf?
Jag har inte något fleecetäcke från Hööks men har ett plommonfärgat med vattenavvisande utsida och fleecefoder och för det första så var det helt för stort i bogen, magspännet satt helt för långt bak så jag fick sätta extra kardborre vid bogen så det kom fram lite till men då glider det så det ligger snett så man får rätta till det. Det hr väll hållt rättså bra men har aldrig tvättat det. Däremot så läcker det igenom direkt. Det har inte heller bensnören. Reflexen på ryggen ser också skitig ut på något sätt fast den inte är det?
Men gav 49kr för det på rea så är nöjd men hade inte gett 150 kr för det som det egentligen kostade.

Jag kan tänka mig ett fleecetäcke från Hööks MEN de finns 99% av gångerna bara upptill storlek 60-65cm. De hade ett fleecetäcke som jag tänkte beställa men hade inte pengar just då och det gick ur sortimentet JÄKLIGT snabbt, fanns typ bara i 1-2 månader.

Om det bara är ett Fleecetäcke du är ute efter är t.ex Börjes täcken helt okej och inte särskilt dyra.

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 379
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 765
Övr. Hund Vet inte helt säkert på om denna tråd ska ligga här. Men eftersom det är hundfolket jag vill fråga så lägger jag den här! Annars är det...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka