...hästpratare...

Sv: ...hästpratare...

När jag läser ditt inlägg så tänker jag "ja, men det här är ju precis det allmängiltiga "tolkandet" som man tror hästprataren gör.

De lägger in lite allmänt. Mycket av det du tycker stämmer passar på min häst också. Mycket kan denne ha märkt bara genom att vara observant.

Sen appellerar hästprataren på din vilja att kunna prata med hästen, indirekt med din vilja att förmänskliga hästen. Detta i den del där hästen tolkade dina känslor "psykologiersade dig". Det måste sätta sig i hjärtat att hästen säger att den är bekymrad för dig, den bryr sig om hur du upplever saker. Om du är stressad, ledsen m.m.

Nä, det var inte speciellt trovärdigt. Snarare ett exempel på hur slipade och manipulerande de kan vara! Jag är ledsen, men det är min åsikt.

Man kan kommunicera med hästar - utan tvekan. Men man måste förstå och acceptera att de är hästar. Och hantera dom utifrån det faktum att de är just hästar och inte människor!

Norrland

sorry, men det här låter som rena bulls*iten för mig.

om någon kan övertyga mig om att hästar kan tänka, så ska jag fundera på om jag kan finna en uns allvar i det.

i alla dom sakerna du räknade upp att hästen "sa" (utom vissa saker som kom fram när du hade h*n ute på foder) kan vem som helst, som har en blick och ett snabbtänkt sinne räkna ut.

kul om du fick ut något av det, men jag tror inte en sekund på att hästar kan kommunicera på det här sättet.

Den människan min dotter tvingade mej att anlita (hon måste få höra vad hennes häst hade att säga:angel:) sa att hästen tyckte så mycket om att galoppera:rofl: Ja, det stod xx efter namnet och hon fick veta att det var ett engelskt fullblod:angel:

KL

Enormt imponerande vilket ordförråd vissa hästar har:eek::bow:
Och vilka psykologiska insikter, helt otroligt, dom borde kunna jobba som familjeterapeuter.......

Nej jag tror inte på "hästprat" eller "hundprat" eller annat. Men jag tror att vissa är mycket skickliga i att läsa av mattar och hussar och anpassa sin information efter vad de ser i deras reaktioner och miner och hör mellan raderna när de pratar.

Jag tror defintivt att man kan kommunicera med hästar men inte att de har mer rikt språk än många männsikor:rofl: Kommunikation sker på andra sätt.

jag har träffat en mycket imponerande hundpsykolog (inte hund som var psykolog dock,:angel: utan människa som var hundpsykolog)
Han påstod inte att hundarna sa saker men läste av dem väldigt bra och hur de fungerade.:bow: Sånt tror jag på.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan kommunicera med hästar - utan tvekan. Men man måste förstå och acceptera att de är hästar. Och hantera dom utifrån det faktum att de är just hästar och inte människor!

Norrland

Ja, detta är viktigt! Ett förmänskligande av hästen leder också till att vi ställer krav på hästen som den inte har möjlighet att leva upp till. Exempelvis genom att tycka att "den vet vad jag menar" eller att "den förstår vad jag vill". Och många verkar tro att hästen är mer medveten än den är - jag tänker tex på tråden som handlade om huruvida hästar medvetet kan jävlas med oss (det var många som faktiskt trodde det :eek:).

Det finns en bra bok (hoppas att man får tipsa om böcker??!) som är skriven av etologen Andrew MacLean: "The truth about horses".
I den går han igenom vad vi faktiskt vet om hästen, dess mentala kapacitet, hur den lär sig, varför den lär sig som den gör och vilka krav det ställer på oss som hästtränare. Det är ganska lite som faktiskt är gjort i forskningsväg om hästar och mycket av de "sanningar" som omgärdar hästen har lite eller ingen förankring i den forskningsbaserade kunskap som finns.

* Sorry att detta blev något utanför ämnet... *

Senast ändrad:

Jag tror nog att vissa kan förstå djur & har extra känsla för djur.

Negativt, tja, det kom en s.k djurpratare till ridskolan i min gamla stad, som pratade med en häst som tydligen sände ut att denna älskade sin ägare osv osv.
Den hästen blev inte måttligt spöad av ägaren regelbundet så just den djurprataren gav jag inte mkt för.

Och Henry Blake har som sagt, skrivit flera böcker i ämnet, där han på ett enklare sätt förklarar samma sak.

Mvh

IngelaH

Och Henry Blake har som sagt, skrivit flera böcker i ämnet, där han på ett enklare sätt förklarar samma sak.

Mvh

IngelaH

Nja. Såvitt jag förstår är inte Henry Blake någon fackman (eller?). Såhär beskriver Amazon.com boken "Talking with horses":

Having spent a lifetime working with horses, the original horse whisperer shares his secrets to equine communication in this enlightening guide for riders of all skill levels. Through telepathy and extra-sensory perception, riders will be able to build a special rapport with their horses, ultimately learning to think and move together as one. A revelation to read—and an international bestseller when it was first published—this indispensable companion will change any rider's approach to the training and management of horses.

Alltså inte alls detsamma som McLeans bok.

Senast ändrad:

Fortsättning..

Så här skriver Amazon.com om Andrew McLeans bok:

Balancing new scientific research with his practical horse-training experience, author Andrew McLean debunks long-standing myths about horses and presents a far-reaching, totally humane method of horse training. He starts by recognizing vast differences between equine and human brains and mental processes. He describes the traditional trainer’s mistake of judging horses according to the standards of docile or good horse and bad-tempered or mean horse. The horse’s brain cannot make abstract judgments about “good” or “bad” behavior, but readily responds to conditioning by trainers who understand the equine brain, the instincts that drive it, and a horse’s way of knowing the world. The author emphasizes that by training a horse according to a set of consistent responses that coincide with equine instincts, horse owners can avoid undesirable horse behavior. He offers a training program and amplifies on it with enlightening case studies. Here is must-reading for every current and prospective horse owner and rider.

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt om jag anses besserwissrig, elak och otrevlig. Men som fritidspedagogutbildad känner jag att ibland måste jag få vara lite tvärvetenskaplig.

Nu är det så, att alla bukefalister som är intresserade av hästhantering, "hästprat" och annat är inte här hundraprocentligt bevandrade i det "vanliga svenska språkets krumelurer" och de skulle förmodligen ha än svårare att begripa "facksvenska".

Jag vet inte varför många bukefalister, som anser att allt ska förklaras så vetenskapligt tror att det enbart är vuxna som är intresserade av hästhanteringsbiten och att läsa och diskutera på bukefalos. Det finns många duktiga hästhanterare här på bukefalos, som är bra mkt yngre än 18 år som förmodligen (jag säger inte att det är så, själv började jag läsa som fyraåring och läste främst facklitteratur som sexåring) inte läser för "hårdsmält" facklitteratur.

Den yngre varianten om hästhanterare, som många gånger är klart öppnare i sinnelaget än vuxna, kan ha lättare att ta åt sig Henry Blake till att börja med för att med tiden ge sig på hårdare litteratur.

Jag anser att det är viktigare att de yngre får lära sig att kritiskt granska mycket av "new age"-kulturen och inte svälja allt med hull och hår. Men då behöver de ändå han en liten faktabakgrund att stå på.

Jag ber åter igen om ursäkt om jag missförstås.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Men Ingela. Det blir lite ... roligt...

Henry Blake och telepati är sant. Då kan de yngre bukeläsarna förstå.

Förkasta fakta och vetenskaplig skrift för det förstår inte de yngre.

Allt ska leda till att telepati finns. Allt annat är förbjudet.

Norrland

Senast ändrad:

Vad blir roligt, att jag anser att livet är lite mer färgnyanserat
a170.gif
än svart, grått och vitt
a043.gif
? eller... Har jag missförstått något?

a096.gif

Sorry... kunde inte låta bli... Älskar de smiliesarna.

Jag tycker Ingela ger alla chansen att yttra sig både dem som är positivt inställda och dem som är negativt inställda till detta med telepati och hästpratare etc.

Frågan kan ju ställas mer neutral ex. Vad har du för erfarenheter ?

Vad tycker du ? etc.

Nu ber jag om ursäkt. Men nu får du faktiskt visa exakt var jag har skrivit att jag förkastar vetenskapligt skrivna fakta i denna text??? Visa det exakt, så ska jag också redigera. För det menar jag faktiskt inte.

Finns det bara doktorer, professorer och docenter i parapsykologi och hästhantering, här på bukefalos... som med vett och vilje missförstår alla andras texter för att ha något att gnälla om, eller?

Får vi andra fattiga arbetare, som samlar och pantar burkar till vardags. Samt sitter hemma och leker med våra Little-ponny-stall och som vill diskutera inte vara med här alls då, eller?

Hur ska vi då lära oss saker och ting?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt om jag anses besserwissrig, elak och otrevlig. Men som fritidspedagogutbildad känner jag att ibland måste jag få vara lite tvärvetenskaplig.

Nu är det så, att alla bukefalister som är intresserade av hästhantering, "hästprat" och annat är inte här hundraprocentligt bevandrade i det "vanliga svenska språkets krumelurer" och de skulle förmodligen ha än svårare att begripa "facksvenska".

Jag vet inte varför många bukefalister, som anser att allt ska förklaras så vetenskapligt tror att det enbart är vuxna som är intresserade av hästhanteringsbiten och att läsa och diskutera på bukefalos. Det finns många duktiga hästhanterare här på bukefalos, som är bra mkt yngre än 18 år som förmodligen (jag säger inte att det är så, själv började jag läsa som fyraåring och läste främst facklitteratur som sexåring) inte läser för "hårdsmält" facklitteratur.

Den yngre varianten om hästhanterare, som många gånger är klart öppnare i sinnelaget än vuxna, kan ha lättare att ta åt sig Henry Blake till att börja med för att med tiden ge sig på hårdare litteratur.

Jag anser att det är viktigare att de yngre får lära sig att kritiskt granska mycket av "new age"-kulturen och inte svälja allt med hull och hår. Men då behöver de ändå han en liten faktabakgrund att stå på.

Jag ber åter igen om ursäkt om jag missförstås.

Förkortat betyder ovanstående citat att visst är det viktigt med vetenskap och fakta. Men vetenskapen och faktan, kan ibland behöva "översättas" till ett "mer begripligt språk", på allas nivå. Och där är en sådan som Henry Blake ETT exempel.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Utifrån Morvans inlägg så är det en milsvid skillnad mellan de två. De har helt olika utgångspunkter. Det är det jag menar.

Jag är inte ute efter att göra mig ovänn med dig. Jag har stor respekt för dig och ditt hästkunnande. Det är bara i det här ämnet vi har motsatta åsikter.

Norrland

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Min poäng var att Henry Blake och Andrew McLean har skrivit böcker om hästar och hästträning med olika utgångspunkt. Jag har inte lagt någon värdering i det.

McLeans bok finns ännu inte på svenska men den engelska versionen är varken svårläst eller svår att ta till sig. Så, jag tror att om den kommer i en svensk version kommer den att vara tillgänglig även för intresserade ungdomar.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - jag diskuterar för att lära mig mer och för att förstå - inte för att håna någon "fattig arbetare" - det är faktiskt ditt eget påhitt. Jag förklarar mina premisser och du får förklara dina. Men man får också räkna med att få sina premisser granskade och ifrågasatta.

Frågan kan ju ställas mer neutral ex. Vad har du för erfarenheter ?

Vad tycker du ? etc.

Mina erfarenheter säger mig att de som säger sig kunna prata telepatiskt med hästar ljuger eller har en alltför livlig fantasi.
Jag tycker att det är trams som inte har någon som helst förankring i verkligheten.

Neutralt? Jag vet inte om jag tycker det...
Åsikter är sällan neutrala. Däremot kan man, genom att framföra sina argument, föra en mer neutral och därmed mer värdefull diskussion.

hej jag har bara possitivt att säga om sk hästpratare som e ÄKTA de finns alltid klåpare i alla branscher, jag jämför de med att gå till en spåtant, de e en form av vägledning man får av hästprataren.
jag hade 4 hästar med helt olika bakgrund, de hästprataren ville veta innan var om jag ville veta något särskilt jag svarade nej inte direkt fast en häst har inte betet sig som han brukar senaste månaderna men för övrigt gör jag de av intresse för att se vad de skulle ge mig!! fick snart reda på att min val hade värk som flyttade på sig i stora delar av kroppen samt även något värk i njur regionen,mm detta var om sjukdommen som hon senare menade att jag nog skulle kolla upp o självklart gjorde jag de eftersom jag fick den bekräftelse jag behövde på att något var fel de hade jag redan märkt ca 1-2mån tidigare , dock endast vid ridning han gick i korsgalopp orkade inte hålla galopp gjorde allt rätt på träningen förutom galoppen, var något hängigare ibland men på hopptävlingen var han INTE sig själv stoppade ut sig eller rev på hinder 1 eller 2 o min häst gör allt för vinna då han e en riktig diva själv som älskar att stå på prispallen o visa upp sig men de blev för mycket för att han skulle orka på tävlingarna så jag sökte veterinär som genast tog blodprov o fick diagnos (vet ej om jag stavar rätt men alla vet nog vad jag menar) borelia och irrlishios! inte konstigt han hade ont i hela kroppen min lille hjärtevän. tillbaka till ämnet dom andra 3 hästarna upplevde jag samma sak med ALLT hon sa stämde o de va saker hon inte kunde gissa o inte se av att läsa hästen kroppsspråk eller vad någon annan nu skrev tidigare. jag tvilade kanske lite själv så jag bytte papper på alla hästarna, dvs hon skrev ner på ett a4 papper om vardera häst som jag fick behålla o kollade om de stämnde eller möjligen kunde stämma men tyvärr inte, för alla skeptiska människor de fanns ett papper till vardera häst o de va precis den individen i heltet, dom andra papprena stämnde inte på långa vägar på någon annan häst:mad:, kan gärna gå in djupare på beskrivningarna om någon är intresserad.... jag tycket de va en fantastisk upplevelse o funderar på att göra om det iår med helt andra hästar detta var nämligen 10år sedan..... mvh malin:banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix