...hästpratare...

Sv: ...hästpratare...

Jag håller med dig om att exemplen är kvacksalvare till djurtolkar. Exemplen vi ger är när hästägare går på det. Tyvärr händer det.

Men jag tror att du vet skillnaden. Jag tror att du vet var gränsen går mellan veterinär och djurtolk. Jag tror att du är en hästkunnig tjej.

Men. Skillnaden på dig och mig är att jag inte tror på djurtolkandet eller telepati. Även om jag skulle vilja så kan jag inte. Förnuftet säger emot! :)

Jag litar på att jag kan läsa av mina djur och tillgodose deras behov. Jag behöver ingen "tolk" för det. Jag tycker att jag har hästkunskap nog att läsa deras "hästiska".

Om jag är osäker eller någon häst blir sjuk tar jag hjälp av veterinär.

Som komplement till vet kan jag även ta ut ex eqauiterapeut.

(Homeopati tror jag inte på) ;)

Norrland

Jag litar på att jag kan läsa av mina djur och tillgodose deras behov. Jag behöver ingen "tolk" för det. Jag tycker att jag har hästkunskap nog att läsa deras "hästiska".

Jag behöver heller ingen tolk, jag "pratar hästiska" med hästarna ändå... och när det gäller hästarna, har jag som sagt än så länge inte fått telepatikanalen att fungera. =)

Utan jag använder de kanaler som fungerar.

Homeopati är inget jag heller litar på, tyvärr... En kompis fick det till sin griffelbenopererade halvblodsvalack, som hade en enorm svullnad även efter operation. Han skulle bli återställd enligt homeopaten. Han blev aldrig helfräsch trots upprepade klinikresor, reds igång, röntgen, gick sönder, klinikresa, reds igång, röntgen, gick sönder och fick sen springa ut på de gröna ängarna. Men det var ett himla "pillertrillande" för åtskilliga hundra- och tusenlappar hela vägen.

Och med andra ord, så är nog vi också ganska överens med andra ord.

Mvh

IngelaH

Pjaa... jag vill ändå ha ett öppet sinnelag och för dem, som homeopati har fungerat, så måste ju ändå ett spår av nytta finnas. Jag går ju själv gärna till naturapoteket och rotar i hyllorna när jag är förkyld o liknande. Jag har hittat hjälp där och det är ju oxå en form av homeopati. Så man kan ju inte rata allt där heller... :angel:

[QUOTE/MM som själv varit "offer" för homeopatin i sin förvirrade ungdom, blivit lovad guld och gröna skogar och endast fått :devil: ... "tyvärr" kan jag inte heller tro på homeopatin...[/QUOTE]

Jag måste säga att de homeopatutövare jag råkat ut för (läs kommit till stallet) inte haft någon insikt i "behandlingens" begränsningar. De har lovat guld och gröna skogar. "Sätt ett piller i vattenhinken så ska hältan och ryggontet ge med sig".

Men jag måste också även erkänna att det var en homeopat till stallet som sa till kompisen att hon borde kontakta veterinär. Och det var ju faktiskt seriöst! :bow:

Men återigen - även om jag skulle vilja tro på homeopati så kan jag inte.

Norrland

Pjaa... jag vill ändå ha ett öppet sinnelag och för dem, som homeopati har fungerat, så måste ju ändå ett spår av nytta finnas. Jag går ju själv gärna till naturapoteket och rotar i hyllorna när jag är förkyld o liknande. Jag har hittat hjälp där och det är ju oxå en form av homeopati. Så man kan ju inte rata allt där heller... :angel:

Men apropå homeopati och naturapotek. Bara för att argumentera. :laugh:

Om man går till ovanstående när man är förkyld för att hitta botemedel. Då är ju risken överhängande att man blir frisk av sig själv innan ett ev medel hunnit verka.

Det vill säga, även om du köpte medel X som skulle vara "så bra" mot förkylningar, så har du troligen läkt dig själv.

Du hade klarat dig lika bra utan medlet.

Norrland

Har en bekant som är helt såld på homeopati!
Eftersom jag har psoriasis så tyckte hon att jag skulle prova.
Men,hon som sålde produkterna skulle ha reda på hela min livs historia
så jag struntade i det.Kändes som hon var ute efter lite att skvallra
om(min känsla).Min bekant hade örter till sina travhästar,bl.a till en nervös häst men inte tyckte jag att hästen blev nå bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Mja... för att säga som någon annan sagt... "riktigt så enkelt är det inte", när det gäller det här... =)

Jag köpte nämligen "krisdrink"... redan innan förkylningen brutit ut. Bryter en förkylning ut på mig, har jag roligt av den i fyra-åtta veckor, beroende på om det går ner i luftrören, så jag får gå till farbror doktorn, eller om jag har tur...

Så jag köpte echinea tonic, echinea förkylningsbrus och c-vitamin, sen droppade man tonicen i ett halvt glas varmt vatten och löste upp brustabletterna, sen tog man det x ggr per dag och det tog sällan mer än tre dagar för mig att känna mig OK igen.

Gissa om jag hade ett helt förråd med mig, när de skulle skruva ihop mina halskotor 2001, så förkyld som jag höll på att bli då... Jag nös och hostade om vartannat och hade fullt upp att hålla andan när sköterskorna kom in, så de inte skulle stoppa operationen av mina halskotor pga en larvig förkylning... :angel: Att en misslyckad operation, kunde leda till träfrack en meter under jord, eller förlamad från hals och nedåt, var inget som avskräckte då... =) Och det funkade. Jag hade helgen på mig att kvickna till och jag fixade det. :bump:

Vi tänker oss Pia 14år,hon har en gammal ponny på 18år.Pia älskar denna ponny över allt annat på denna jord.Ponnyn blir sjuk och Pia
gör allt för att ponnyn ska bli frisk.Och då menar jag vet besök ,konvalescent och allt annat som kan tänkas.I sin desperation vänder sig Pia till sist till en "hästpratare"och denne säger att ponnyn kommer att bli bra.Vem tror ni Pia lyssnar på?Detta har hänt och kommer att hända igen!Så jag är ganska allergiskt mot "hästpratare".

Vart är föräldrarna någonstans? Det är väl ändå föräldrarnas sak att se till att ponnyn blir frisk, eller tas bort om den inte kan bli frisk. Knappast något som ska lämpas över på en 14-åring. Det är väl självklart att en 14-åring i ren desperation lyssnar på ifall en "hästpratare" säger att hästen kan bli bra. Men har du hört "hästpratarens" ord - eller är det 14-åringens tolkning av vad "hästprataren" fick fram och hon hörde vad hon ville höra. Men det är fortfarande hästägarens ansvar att se till att hästen inte lider och är ägaren omyndig så är det faktiskt föräldrarna som har det ansvaret.

Så du kan inte skuldbelägga alla djurkommunikatörer bara för att det finns desperata djurägare som inte klarar av att avliva ett älskat djur.

En "hästpratare" är INTE en veterinär och även om jag tror på djurkommunikation så litar jag faktiskt mer på vad en veterinär säger än vad en "hästpratare" skulle få fram. Jag skulle kunna använda en "hästpratare" som ett extra hjälpmedel för att kanske få fram någon typ av ledtråd om vart ett eventuellt fel kan sitta, men jag skulle ändå låta en veterinär stå för de medicinska avgörande besluten huruvida min häst skulle kunna bli frisk eller inte.

/Lizze - som fick avliva sin älskade häst för 2 år sedan efter 3 år med behandlingar och konvalecenser. Ett beslut som togs i samråd med veterinär.

Man måste alltså själv kunna "prata med hästar" för att anlita någon som påstår sig kunna detta? För att dubbelkolla menar jag...

Inte kunna själv kanske ;), men jag har anlitat 2 st olika djurkommunikatörer utan att de visste om varandra. Och båda två kom fram till samma saker. Ingen av dem kände varken mig eller hästen.

/Lizzie

Vart är föräldrarna någonstans? Det är väl ändå föräldrarnas sak att se till att ponnyn blir frisk, eller tas bort om den inte kan bli frisk. Knappast något som ska lämpas över på en 14-åring. Det är väl självklart att en 14-åring i ren desperation lyssnar på ifall en "hästpratare" säger att hästen kan bli bra. Men har du hört "hästpratarens" ord - eller är det 14-åringens tolkning av vad "hästprataren" fick fram och hon hörde vad hon ville höra. Men det är fortfarande hästägarens ansvar att se till att hästen inte lider och är ägaren omyndig så är det faktiskt föräldrarna som har det ansvaret.

Tyvärr hjälper det inte att man är vuxen, finns otaliga exempel på vuxna som reagerat likadant som den fiktiva 14 åringen, där hästpratar råden har övervägt allt sunt förnuft och veterinär vård dessutom.

Och det gäller inom allt inom häst och djur och vad det nu är.

Senast igår, var det någon som skrev om en tränare på ett ridläger som sparkade en häst upprepade gånger HÅRT i magen. Men därmed inte sagt att alla tränare och ridlärare sparkar alla hästar de tränar hårt i magen, eller hur? Då tror jag inte att så många tränare, skulle få hållas med vad de håller på med.

Som häst o djurmänniska och vad det nu är, gäller det att sålla. Och jag tror att det är fler än några här på bukefalos, som kan det.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Och det gäller inom allt inom häst och djur och vad det nu är.

Senast igår, var det någon som skrev om en tränare på ett ridläger som sparkade en häst upprepade gånger HÅRT i magen. Men därmed inte sagt att alla tränare och ridlärare sparkar alla hästar de tränar hårt i magen, eller hur? Då tror jag inte att så många tränare, skulle få hållas med vad de håller på med.

Som häst o djurmänniska och vad det nu är, gäller det att sålla. Och jag tror att det är fler än några här på bukefalos, som kan det.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

vad har det att göra med denna tråden? :angel: Här diskuterar vi djurpratare, och i min värld är jag inte imponerad. exemplet att det bara är 14 åriga småtjejer som faller för sånt, är missvisande, eftersom flertalet är vuxna som håller på med sånt här.

Och återigen, så har 14-åriga inget myndigt ansvar utan det är föräldrarna som har det ansvaret och har de köpt en häst åt sina barn, så har de också huvudansvaret för hästen, och kan svälja myggen och spotta ut kamelerna eller vilket det nu är som är bäst... :p Och vad du än har haft kontakt med för föräldrar, så vet jag i alla fall många både vuxna och för den del också medvetna tonåringar, som liksom dig och mig är pålästa och kan se skillnad på kreti och pleti.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

och återigen: 14 åringen här i diskussionen är dessutom fiktiv.

och återigen: har som sagt flertalet exempel på icke fiktiva vuxna som oeberoende av hur gamla och myndiga de är, likväl inte kan hantera situationen utan läser hästprataren som den var bibeln.

kan vi sluta tjafsa nu, kan du godta min erfarenhet och låta det bero, för faktum kvarstår.

Jag säger detsamma, kan vi sluta tjafsa nu, kan du godta min erfarenhet och låta det bero, för faktum kvarstår.

För i så fall kan jag godta din erfarenhet och låta det bero.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Det som är skrämmande är att det är en helt oreglerad marknad. Vem som helst kan utge sig för att vara djurtolk och åka runt och "prata med hästar" och ge djurägare råd. Alla djurägare har inte det vi kallar "sunt förnuft". Se bara alla Strasserverkade hästar som stapplar omkring i landet. Halta och lytta - men det är ju naturligt och bra!

Det finns ingen utbildning av djurtolkar som borgar för en viss kvalite på de som utför tolkandet. Nu menar jag inte de sk utbildningar som de självutnämnda ger. Det är ingen examen.

Andra hästyrken har bra kvalite på utbildningar ex hovslagare, equiterapeut m.m. Men för att vara djurtolk räcker det att vara lite övertygande.

Det är med största säkerhet luckrativt! Uppennbarligen tror ju många på detta. Hur ska det här verksamhetsområdet kunna kvalitesäkras?

Norrland

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama