...hästpratare...

Sv: ...hästpratare...

Det är ju kommunikation som hästen gör för att den vill. Den har saker att vinna på att kommunicera med dig.

Att sen se bilder ta emot bilder och även skicka bilder det kan också komma det kan hända dig också. Det med att skicka och ta emot info/ bilder etc det är väl mera det som är telepatin. Men att ni gör saker i hop och känner varandra väl kan va en början ett steg mot detta. Kanske du har telepatisk kontakt eller är på väg ditåt med din häst.

Jag tror en del också menar att telepati kan va att man känner på sig när saker ska hända eller om de tänker på nån som dyker upp strax efter. Eller man ringer samtidigt typ sånt också. Att man tänker på varandra samtidigt.

Att det skulle va medelanden som skickas men vi uppfattar inte alltid dem kanske.

Ibland kan jag uppfatta se bilder men inte alltid. Jag behöver landa liksom och varva ner och ta mig tid ordentligt för att det ska funka bra.

Jag har perioder när det går lättare det måste vara rätt lugnt omkring mig för att det ska funka lättare.

Vi har ju flyttat tex och haft mycket att göra så jag hoppas få det lite lugnare nu ett tag. Jag har några nya hästar som jag i och för sig känner bra redan sen tidigare men det ska in nya rutiner etc och en ny hund så det är mycket just nu. Men jag försöker ta mig tid att varva ner för lite meditation och för chans till telepati. Jag brukar få in nånting då och då i alla fall. Jag ska nog försöka lägga in mer tid för detta.

Att jag tex ber om hjälp på distans om hästar befinner sig långt bort från mig har funkat bra för mig.

Jag har också bett om extra hjälp via distans om jag misstänkt något fel eller problem.

Jag använder distans hjälp förebyggande också som ett komplement till det som jag själv gör för hästarna.

Jag ser det som en bra hjälp när veterinär inte behövs tex.
Eller som ett extra kompliment till veterinär.

Det mesta sköter jag så klart själv, skötsel, ridning, visitering etc.

Man lär sig ju mer och mer med erfarenhet att känna och se också själv det är ju bra. Precis som du säger. Sen är telepatin en bonus liksom.

Trist när det blir så. För oss har det varit bra. Folk är nog väldigt olika alltså det är olika hur bra dom är.

Vi har haft alternativa medeciner samt distans behandling och rådgivning på distans i några år nu som ett komplement till veterinär.

Sen kan det ju bli fel även med veterinär.

Vår första veterinär här där vi bor nu missade tex en allvarlig sjukdom på hunden.

Som tur var gick vi vidare till homeopat och sen hitade vi också
en ny veterinär som kan akupunktur och homeopati också.

Hunden klarade sig med homeopati och den senare veterinärens hjälp. Den senare veterinären ordinerade bla homeopatisk kur och en örtkur. Hunden blev helt bra sen.

Bäst att förklara att vi startat mer med att ta distansbehandling etc efter den incidenten.

*kl*

Jag har alltid varit extremt skeptisk mot hästpratare.

Me jag har lite delade åsikter idag. Jag tror inte på dem som får det att låta som att "hästen sa till mej att....."

Men därimot kan jag tro på att vissa är överkänsliga mot en hästs utstrålning. Och kan därigenom avläsa hur en häst mår. Om den är rädd, osäker, trygg och i sambonad mied olika situationer avgöra om hästens har varit med om olika saker.

Så länge det inte är "ord" som förmedlas från hästen utan känslor så kan jag tro att vissa kan "tala" med djur.

Men jag tror inte att ens en 90% som påstår sej kunna tala med djur är äkta. Men det är vad jag tror tills jag får motsatsen bevisad.

Absolut, veterinärer kan också göra hemska misstag, och hade det varit veterinären som hade gjort att hästen fått lida hade jag ju varit minst lika bitter på veterinären.
Jag tror att många kan ha glädje och nytta av alternativa behandlingar, men det är när man blint litar på till exempel en hästpratare och inte ens litar på det ens egna ögon och hjärna säger, som det kan gå riktigt riktigt illa.
Vad kul att det gick så bra för er hund! :)

Ja,vi "pratar" med hästar på många sett.Men,jag har lite svårt att tro på hästpratare.Sådana som åker runt och tar betalt för att "prata" med hästar!Jag håller på med hästar dagligen,och kan säga att jag ser och "känner" när hästarna inte mår bra men oxå när dom mår bra.Det här är hästar som jag umgåtts med dagligen sen många år tillbaka.Jag lite svårt att tro att man ska kunna prata med hästar men inte känner och
att man ska kunna prata med hästar på distans tror jag definitivt inte på.

Ja,vi "pratar" med hästar på många sett.Men,jag har lite svårt att tro på hästpratare.Sådana som åker runt och tar betalt för att "prata" med hästar!Jag håller på med hästar dagligen,och kan säga att jag ser och "känner" när hästarna inte mår bra men oxå när dom mår bra.Det här är hästar som jag umgåtts med dagligen sen många år tillbaka.Jag lite svårt att tro att man ska kunna prata med hästar men inte känner och
att man ska kunna prata med hästar på distans tror jag definitivt inte på.

Jag håller med om att vi kommunicerar hela tiden med hästarna. Hela vår hästhållning bygger på att kommunicera med hästen. Men inte via telepati, utan med kroppsspråk. Ju duktigare vi är på att "prata hästiska" desto bättre hästmänniskor är vi.

Men jag började tänka på det här med distanstolkning av hästar. Om vi nu skulle ponera att det gick (vilket jag definitivt inte tror), hur skulle tolken veta att det var just min hästs bilder hon tolkade?

Jag menar, om man tänker på alla hästar som finns i Sverige och som skickar bilder. Hur vet tolken i såna fall, att hon är inställd just på min Brunte? Hon kanske läser av någon helt annan?

Norrland

Ja, precis! Hältor är ofta diagonala och ett vant öga eller/och vana händer ser eller känner det utan snack...:laugh:...förutom min veterinär då...:crazy:

Anledningen till att jag står lite bredbent nu är väl att "hästprataren" sa i princip exakt samma sak igår...utan att varken sett mig eller min häst...Och hur nu detta gick till ska jag grunna vidare på :)

Hm, funderar lite på vad några skrivit om hur telepati fungerar eller inte....och inser att för mig är det ett mysterium hur helt vanlig telekommunikation kan fungera så jag ska får nog verkligen grunna ett tag...:banana::banana::rofl::rofl:

Du nämde inter höger bak? Gissade säkert:angel:

Du nämde inter höger bak? Gissade säkert:angel:

Nä, faktiskt inte! Jag presenterade mig med förnamn, samt vilken ras och ålder på hästen det gällde...det var allt faktiskt!

Jag har ju en liten fundering: Är det så att en stor del av hästarna ÄR stela i just vänsterbog...pga en stor del av oss är högerhänta. Att vi, hur vi än beter oss mer eller mindre får stela vänsterbogar och vise versa om vi är vänsterhänta?
Och ska man då gissa så blir det ju såklart på vänster eftersom de flesta är högerhänta...

:idea::idea:Eller... SÅ KAN HAN TALA MED DJUREN VIA TEL...ELLER UTAN TEL MENA JAG...och jag kan stånga min panna blodig för jag kommer aldrig att begripa hur...:rofl::rofl::rofl:

KL.

En häst jag kände hade mycket allvarliga skador. Enligt en hästpratare var dessa skador helt utläkta (hur fan nu det skulle ha gått till) och hästen var istället lite stel i bogen. På grund av detta fick hästen gå och ha väldigt, väldigt, väldigt ont i många år innan han äntligen fick sluta sina dagar (lida till döds, han avlivades väl nån timme innan han hade självdött)
Jag vet inte hur mycket jag har förbannat all världens hästpratare för det här, jag fattar inte hur f*n man kan säga sånt här till en hästägare när man inte vet ett skit om vad man snackar om. Självklart borde också hästägaren i såna fall veta bättre än att ta hästen en hästpratare, och ta hästen till klinik istället.
Ja, jag vet att det här bara var en hästpratare och att det antagligen finns andra som kanske är bättre, men fan.. jag får än idag en jäkligt bitter smak i munnen när jag hör talas om hästpratare, det kan jag inte hjälpa. Tack o lov lider inte den hästen längre i alla fall, och det är en stoooor tröst.

Underlag för att anmäla vanvård av djur!? Det är liksom hästägarens sak att se till att djuret kommer under vård. Om ägaren sedan inte förstår bättre, då hade jag valt att anmäla saken till en djurskyddsinspektör. Du kan ju knappast anklaga en djurkommunikatör för att hästen inte fick vård.

/Lizzie

Nä, faktiskt inte! Jag presenterade mig med förnamn, samt vilken ras och ålder på hästen det gällde...det var allt faktiskt!

Jag har ju en liten fundering: Är det så att en stor del av hästarna ÄR stela i just vänsterbog...pga en stor del av oss är högerhänta. Att vi, hur vi än beter oss mer eller mindre får stela vänsterbogar och vise versa om vi är vänsterhänta?
Och ska man då gissa så blir det ju såklart på vänster eftersom de flesta är högerhänta...

:idea::idea:Eller... SÅ KAN HAN TALA MED DJUREN VIA TEL...ELLER UTAN TEL MENA JAG...och jag kan stånga min panna blodig för jag kommer aldrig att begripa hur...:rofl::rofl::rofl:

I mina öron låter det helt klart rimligare än att h*n kommuniserade med hästen via telepati, men det är ju jag:)

Underlag för att anmäla vanvård av djur!? Det är liksom hästägarens sak att se till att djuret kommer under vård. Om ägaren sedan inte förstår bättre, då hade jag valt att anmäla saken till en djurskyddsinspektör. Du kan ju knappast anklaga en djurkommunikatör för att hästen inte fick vård.

/Lizzie

Man måste alltså själv kunna "prata med hästar" för att anlita någon som påstår sig kunna detta? För att dubbelkolla menar jag...

/Lizzie

Vi tänker oss Pia 14år,hon har en gammal ponny på 18år.Pia älskar denna ponny över allt annat på denna jord.Ponnyn blir sjuk och Pia
gör allt för att ponnyn ska bli frisk.Och då menar jag vet besök ,konvalescent och allt annat som kan tänkas.I sin desperation vänder sig Pia till sist till en "hästpratare"och denne säger att ponnyn kommer att bli bra.Vem tror ni Pia lyssnar på?Detta har hänt och kommer att hända igen!Så jag är ganska allergiskt mot "hästpratare".

Men en omyndig fjortonåring ska ej ensam ansvara för en hästs hälsa, liv och leverne. Utan det är målsmans lagstadgade skyldighet att ta ut veterinär, hovvårdare och vad det nu är, när sådant anbefordras.

Och en normal myndig målsman, vet att djurkommunikatörer inte kan och inte ska ersätta veterinärvård eller liknande.

Mvh

IngelaH

Är du helt säker på det? Att en hästokunnig målsman kan avgöra?

Jag vet inte. Jag har sett hästfolk som fallit för hästtolkens utsaga. Som ex hästen med så ont i ryggen att den inte tålde att man strök försiktigt utmed ryggen. Vet dömde ut den.

Men tolken sa att den skulle bli bra, om den fick dra. Så den vuxne ägaren lånade vagn och körde hästen.

Gick inte bra. Den blev inte bra. Istället fick den gå med ont i ryggen längre än den behövt.

Norrland

Men en omyndig fjortonåring ska ej ensam ansvara för en hästs hälsa, liv och leverne. Utan det är målsmans lagstadgade skyldighet att ta ut veterinär, hovvårdare och vad det nu är, när sådant anbefordras.

Och en normal myndig målsman, vet att djurkommunikatörer inte kan och inte ska ersätta veterinärvård eller liknande.

Mvh

IngelaH

Nja,riktigt så var det inte!
Hennes föräldrar var inte så häst kunniga,men till o med dom kunde se att ponnyn led och ville ta bort den.Men, det blev ett helvetes liv på dottern.Efter mycket bråk så fick dom dottern att gå med på att ta bort ponnyn,då ringer denna "hästpratare" och ska sälja örter till dottern!!??:eek:Och så var bråket igång igen,men föräldrarna vägrade att köpa örterna och så småningom var dottern tvungen att ge sig.Kan tillägga att jag försökte att tala med dottern om ponnyn men hon var helt övertygad om att "hästprataren" hade rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Nu talar du om en kvacksalvare till djurtolk. Jag skulle ALDRIG låta en djurtolk ta över veterinärens roll i hästens liv och leverne. Det ansvaret ligger ALLTID ytterst på hästens ägare, som ska vara myndig målsman. Man kan som förälder aldrig slippa ifrån ett sådant beslut, ens genom att säga.. Men det är ju lilla Sara jag köpt hästen till, jag kan inget om hästar. Då får man faktiskt tala med hästkunniga i närheten.

Därmed vill jag ha sagt, att... Att skylla alla missförstånd på djurtolk är fel och att skylla alla missförstånd på en förälder är fel. Det ÄR INTE svart och vitt, utan finns ett brett färgspektrum däremellan.

De djurtolkar JAG talat om och som JAG skulle kunna tänka mig att ta ut, det är den djurtolk, som helt enkelt mer tar den dagliga diskussionen, som hästen har... Den diskussionen man OCKSÅ ska ta med en nypa salt, precis som de ord man läser i de dagliga horoskopen. Jag själv, har som sagt var inte fått den kommunikationen med min häst... Däremot hade jag den kommunikationen med mina katter och har även känt av när vänner och släktingar har varit sjuka eller dött.

Jag talar om de djurtolkar, som mer talar om att hästarna trivs, inte trivs, har kompisar i hagen, tycker om den och den personen, den och den sadeln... bara lite allmänt skvaller så där. Det blir lite som spåkäring och så vidare. Och man får tro på det man vill tro, och skratta bort det andra. Vi har haft såna tolkar ute bland annat till vår ridskola och den tolken visste inte ett skvatt om ridskolans hästar. Men var MER än pricksäker i sin konversation med två av de äldre hästarna.

Jag läser gärna horoskop, men inte sjutton springer jag till bingohallen och köper mig två brickor, för att det står att jag ska vinna pengar på bingo i dagens horoskop.

Jag skulle kunna tänka mig att gå till en spåkäring också på skoj. Men om denne skulle säga att jag ska träffa en mörkhårig, lockig, vacker karl och få femton barn, så skulle jag inte tro på det. Inte heller om denne skulle säga att jag kommer dö det och det datumet i en ålder av xx år och xx dagar och xx minuter.

Man måste inte "sila mygg och svälja kameler" man kan spotta ut en och annan kamel också.

Senast ändrad:

Jag tror en del också menar att telepati kan va att man känner på sig när saker ska hända eller om de tänker på nån som dyker upp strax efter. Eller man ringer samtidigt typ sånt också. Att man tänker på varandra samtidigt.

Ja, sådant händer ju rätt ofta. Jag och min man tänker ofta på samma sak, börjar vissla samtidigt, osv. Jag tror dock inte detta beror på telepatisk kommunikation - utan på att vi har liknande vanor och känner varandra väl. Jag tror att vi kan förklara även sådant som att jag tänkte på en vän idag som senare ringde mig - med att vi tänker på en jäkla massa och ibland passar tankarna ihop med det som händer. Och då blir vi medvetna om det!

Jag skulle kunna tänka mig att gå till en spåkäring också på skoj. Men om denne skulle säga att jag ska träffa en mörkhårig, lockig, vacker karl och få femton barn, så skulle jag inte tro på det.

Hå hå - det skulle jag (vilja..) tro på! ;)

Nä, men allvarligt tycker jag inte att det gör något att folk tar ut en hästpratare för att höra vad pålle har att säga om ditt eller datt. Det skrämmande är ju om människor underlåter att ge hästen adekvat vård och omsorg för att en hästpratare sagt att hästen är frisk eller "vill" något speciellt. Men, jag tror inte heller att en seriös hästmänniska (som också är hästpratare) skulle göra något sådant.

Hå hå - det skulle jag (vilja..) tro på! ;)

Nä, men allvarligt tycker jag inte att det gör något att folk tar ut en hästpratare för att höra vad pålle har att säga om ditt eller datt. Det skrämmande är ju om människor underlåter att ge hästen adekvat vård och omsorg för att en hästpratare sagt att hästen är frisk eller "vill" något speciellt. Men, jag tror inte heller att en seriös hästmänniska (som också är hästpratare) skulle göra något sådant.

Tack, då vet VI var vi har varann i alla fall - har viss förståelse i alla fall, vill jag tro. :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama