...hästpratare...

Sv: ...hästpratare...

Så vilken form av objektivitet jag saknar i detta fallet undrar jag.

Lite RESPEKT för ALLAS åsikt- och uttrycksfrihet önskas, TACK.

I förra tråden bad du mig trevligt försvinna, just för att jag var anti mot hästprateriet.
Just för att ni som trodde skulle få prata i lugn och ro.

Jag försvann.
Men då måste väl också det kunna finnas trådar där vi som inte tror får utrycka detta. Och varför vi inte tror.:confused:

Därför att trådarna till slut inte kommer längre när argumenten inte går hem i något utav lägren, mer än pikande kommentarer, som inte hör till trådens fokus.

Eftersom jag då oftast ses som partisk i trådarna, eftersom vi moderatorer även är bukefalister med rätt att diskutera, så är det objektivt bättre att låsa än att börja radera, eller hur? För tycker då någon av de andra moderatorerna att tråden är värd att rädda, kan de gå in, radera och öppna tråden igen.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Låt oss säga... HÖR OCH HÄPNA, jag KAN ändra mig *halleluja och amen*.

Och därför har jag faktist "frostat av min frys" och öppnat dörren för glänt, med förhoppningen att RESPEKT för båda sidors tankar och åsikter ska kunna åtnjutas.

• Så visst de som vill tro får göra det men ska då inte heller idiotförklara de andra.
  • Så visst de som inte vill tro, slipper göra det men ska då inte heller idiotförklara de andra.

Senast ändrad:

Ursäkta om jag är lite besvärlig nu, men jag har inte raderat ett enda inlägg i dessa hästtolkstrådar, som varit öppna, utan låtit dem florera fritt. Och vad vi som har våra tankar och känslor än säger, så har inte vi rätt att uttrycka våra åsikter utan att de ska penetreras in i minsta detalj.

Så vilken form av objektivitet jag saknar i detta fallet undrar jag.

Lite RESPEKT för ALLAS åsikt- och uttrycksfrihet önskas, TACK.

Jo det har du, mitt inlägg i den här tråden. För några veckor sedan....

Nej, jag är ledsen att behöva säga det. Men det har jag inte. Vi moderatorer har olika möjlighet att radera och i och med att jag vet att det blir diskusison, så mjukraderar jag bara inlägg, så för oss moderatorer står det inlägg raderat och sen kan de moderatorer som har det forumet, visa inlägg för att se vad som är raderat. Och det finns bara ett enda raderat inlägg i denna tråd och det inlägget är en efterlysning, som jag raderat IDAG.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Låt oss säga... HÖR OCH HÄPNA, jag KAN ändra mig *halleluja och amen*.

I en demokrati finns åsikts- och uttrycksfrihet och så även på en webbaserad diskussionssida om man läser på den länken på riksdagens hemsida, som jag länkade till i andra tråden.

Och därför har jag faktist "frostat av min frys" och öppnat dörren för glänt, med förhoppningen att RESPEKT för båda sidors tankar och åsikter ska kunna åtnjutas.

• Så visst de som vill tro får göra det men ska då inte heller idiotförklara de andra.
  • Så visst de som inte vill tro, slipper göra det men ska då inte heller idiotförklara de andra.

Jag tycker det var fint att du öppnade tråden igen.

Om jag får försvara mig lite tycker jag inte att jag idiotförklarat någon. Det har åtminstånde inte varit mitt syfte.
Men, jag vill verkligen veta varför och hur... och ni som "tror" kommer liksom aldrig med nån förklaring till hur det kan fungera....vilket jag med min bakgrund (är forskare i naturvetenskapligt ämne) inte "nöjer mig" med. Men det är kanske så att det inte finns nån förklaring. Det handlar kanske bara om att tro eller att inte tro? Och i så fall finns det ju inte mycket mer att diskutera.

*Viskar* Det här är inte samma tråd...

Och precis som du säger, är det nog ganska omöjligt att förklara precis allt även om man som "vetenskapsman" absolut vill det.

Mina stallkompisar är pensionerade lärare och de är precis lika frågande och vetenskapligt grävande som du och det är jag med... Men mina stallkompisar och jag, inser nog innerst inne att allt går nog inte att förklara till punkt och pricka, hur gärna man än vill och då får man helt enkelt bordlägga den frågan och acceptera läget.

För du kan ju inte säga, att vi inte har förklarat hur det har fungerat för oss, som har haft olika "upplevelser". De flesta av "oss" har ju förklarat olika hur det "fungerar" för oss. Att då vetenskapligt förklara enhetligt hur något fungerar, det jaa... har jag nog inget svar på.

för at lägga moderatorernas vara eller icke vara åt sidan ett tag och fortsätta med tråden som den var ment från början:

ja, ja tror att man kan "prata" med djur. i den mening att en person som är väldigt uppmärksam och känslig för energier kan läsa av djur och berätta om personlighet och liknande.

men att hästen kan skicka bilder och kommunicera minnen tror jag inte på.
har hästar ÖHT en förmåga att minnas saker som inte är relevant för deras överlevnad?
jag kan inte komm på något som tyder på att karisma har minne som inte är anknytet till överlevnad. visst kommer hon ihåg hur jag vill att hon ska bete sig när hon går in i transporten, men det hör tll hennes och min kommunikation och är varrdagsmat för henne. vidare kommer hon mycket väl ihåg att isen rasade under bron vi gick över i vintras, för det blir ett jäkla hallå när vi går över där!

så människor som läser hästar - absolut!
människor som läser energier - absolut!
människor som ser bilder - no way....

om en människa kan se att hästen har ont någonstans tror jag helt enkelt är en tolkning av hur muskler spänner sig, hur hästen står, hur den beter sig och rör sig och den den utstrålar. och vad jag tror uppfattar människan detta så omedvetet att människan själv sätter upp en bild för att förstå vad den ser.

om en människa kan se att hästen har ont någonstans tror jag helt enkelt är en tolkning av hur muskler spänner sig, hur hästen står, hur den beter sig och rör sig och den den utstrålar. och vad jag tror uppfattar människan detta så omedvetet att människan själv sätter upp en bild för att förstå vad den ser.

:bow:

10101010

För du kan ju inte säga, att vi inte har förklarat hur det har fungerat för oss, som har haft olika "upplevelser". De flesta av "oss" har ju förklarat olika hur det "fungerar" för oss. Att då vetenskapligt förklara enhetligt hur något fungerar, det jaa... har jag nog inget svar på.

Nja, jag tycker ju inte att någon har kunnat förklara det.
Tycker du inte själv att det är märkligt att ett djur som hästen "vill eller kan" kommunicera med människor på detta sätt? Det är nog det jag har svårast att acceptera. Människan har ju en massa mental kapacitet som inte hästen har och våra hjärnor funkar inte riktigt lika - bara det att översätta hästens värld till människans. Jag får inte ihop det...

Nä, och jag respekterar att det inte går ihop för dig. :bow:

Men jag har ändå min åsikt, tro och känsla som "fungerar" för mig, oavsett om jag kan förklara förståeligt eller ej.

Ja detta är jag också helt med på!

KL

och förresten!
är inte det vi diskuterar det som förr kallades "riktiga hästkarlar"?
alltså människor som jobbade mycket med djur och utvecklade en uppmärksamhet som gjorde att de enkelt kunde se om något var på tok eller om hästen var "olycklig" (dvs obalanserad, jag tror inte hästar kan inte vara olyckliga.)

Jo och det är ju därför många hästtolkar och hästkommunikatörer nämner exempelvis Henry Blake. Han är väl en "riktig hästkarl" om någon? :idea: Och att kalla honom för kvacksalvare, känns lite synd. Men det är ju min åsikt det.

jag är nog född under en sten låååångt ute i skogen och har precis kommit till civilisationen, men vem f*n är henry blake? :o

kvacksalvare är typer som kan kläcka ur sig: "stäng av telefonerna när ni är i stallet, Winnie får ont i huvudet." (ja, det är sant....) eller "spraya på flugmedlet ute, Winnie får ont i huvudet." (samma person, samma häst). "Winnie vill ha röda äpplen, skurna i små, små bitar, hon har PMS". :eek::eek::eek:

jump up and kiss my a**!!!!!

medans ickakvacksalvare säger; "jag tror Net har en liten låsning i höger, hon går inte helt rent när ni går ner för stallbacken". (mycket riktigt var det så.) och detta var det bara hon som såg, men så är hon närmare 70 och har haft häst hela livet.

jag är nog född under en sten låååångt ute i skogen och har precis kommit till civilisationen, men vem f*n är henry blake? :o

kvacksalvare är typer som kan kläcka ur sig: "stäng av telefonerna när ni är i stallet, Winnie får ont i huvudet." (ja, det är sant....) eller "spraya på flugmedlet ute, Winnie får ont i huvudet." (samma person, samma häst). "Winnie vill ha röda äpplen, skurna i små, små bitar, hon har PMS". :eek::eek::eek:

jump up and kiss my a**!!!!!

medans ickakvacksalvare säger; "jag tror Net har en liten låsning i höger, hon går inte helt rent när ni går ner för stallbacken". (mycket riktigt var det så.) och detta var det bara hon som såg, men så är hon närmare 70 och har haft häst hela livet.

Kategori ett är en sk djurpratare. Det vi pratar om här...

Kat två är en hästkunnig person. Inget att anmärka på där...

Kategori ett är en sk djurpratare. Det vi pratar om här...

Kat två är en hästkunnig person. Inget att anmärka på där...

Kat ett kallas sig inte själv för djurpratare. och skulle jag ta ut en djurpratare som betedde sig så, skulle jag antagligen be den personen hitta ett annat yrke.

Kat två kallar sig inte heller djurpratare, men fick jag ut en sån till mig, skulle jag :bow: med en liten nypa salt! allt ska man inte tro på men mycket kul kan komma fram.

...har någon träffat eller hört om någon som inte varit riktigt bra?
Ja, jag känner en som är fruktansvärt bra!

Personligen har jag inte använt någon hästpratare. I min närhet har jag dock haft några "vanliga" människor som sagt sig känna av hästar. Slutsaten jag har dragit är att jag kan komma på det mesta själv genom att studera hästen och tänka lite logiskt. Jag har också hört genom bekanta om besök av hästpratare samt läst litteratur av någon och har inte dragit andra åsikter genom detta.
Har man upplevt det på riktigt behövs inga gissningar, då vet man. Då man får höra saker som ingen kan gissa sig till om en häst eller om ens eget liv med hästen!
Jag tänker också på det program som Insider sände för några år sedan. De tog flera hästpratare till samma häst och lät dem göra sitt "jobb" och det var inte mycket som stämde. Även några som analyserade genom hårprover via brev åkte dit. Det var även exempel på en stackars häst som hamnade i kläm mellan hästpratare och veterinärer.
Det ställdes oerhört korkade frågor, ledande frågor förstår inga djur, de är inte så intelektuella att de klarar av att svara på "hur smakar en banan" om de aldrig sett en banan..
Så har jag till slut några tankar... Om det nu skulle gå att höra hästar prata tydligt, varför använder man inte detta mer? Det skulle ju innebära otroliga fördelar inom exempelvis travet om en häst innan ett lopp kunde tala om att den hade ont i halsen eller ont i ett bakknä (bara exempel). Tränare, hästägare och häst skulle alla tjäna mycket på detta! Någon måste väl ha provat och gjort så med mycket stor framgång så att ryktet spridit sig och fler velat prova? Varför är det inte så om det fungerar att prata med hästar?
Det används mycket. Men en skeptiker lär inte få ut så mycket av det om den personen inte helhjärtat tar till sig informationen, eller hästen öppet kan kommunicera precis vad som är fel.
Vår häst frågade mig, varför blir jag så stel i min rygg! Då jag var den som ville veta varför han stelnade..

Vad tror och tycker du?
Jag skulle kunna rada upp spaltmeter med information specifikt för mina hästar, som kommer rakt från dom och ingen skulle kunna hitta på.
Jag kan ibland "känna in" saker då jag funderar över något och få svar på varför saker blir som de blir.
Alla kan öva upp sin känsla, men skepticism hör inte hemma i såna här sammanhang. Det är nog svårt ändå utan tvivel och misstankar.

jag kände in min häst då hon var utlånad. -Visste inget om hur de hade det för stunden. Fick bara ett förtvivlat intryck av insekter och brems, stora som helikoptrar som var överallt och hästen bara glimtade fram mellan stressen av bett och knottsvärmar. Hennes tankar kunde inte fokusera på annat än att komma undan insekterna.

En tid senare ringde jag och pratade med fodervärden, och hon berättade nästan direkt utan ledande frågor, att de hade problem med insekter och fick ha hästarna inne mycket nu sedan de flyttat till ett nytt ställe för bete.
Jag hade ett par gånger innan jag "kände in " medvetet fått glimtar av hästen som om det var något som inte stämde. -och det stämde, hon mådde inte bra, men det var ju hyfsat avhjälpt.

raderat, måste undersöka först

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix