hästpratare

Sv: hästpratare

Om folk hade slutat upp med att stressa, hade ni märkt att ni har "känslan" allihop!!!;)

Det var faktiskt så människorna hade kontakt med varandra från första början!! Då hade man inga mobiltelefoner m.m, har ni aldrig varit med om att man suttit o tänkt på en person, som sen ringer?

Det är inte så att man "pratar" med djuren, utan man får en "känsla" från de. Det är inte alla djur som har behov av att dela med sig. Men de flesta, gör det.:D

Take it or leave it;)

För nåt år sedan hade jag hem en tjej som skulle "prata" med min häst.
Som förberedelse skulle jag skriva ner ett antal frågor på ett papper som hon sedan skulle försöka få svar på.
Hon satt sig ner vid hästen och jag fick vara med sedan skrev hon direkt ner det "svar" som hästen gav i blocket. Hon höll på i nästen två timmar och för det betalade jag 300kr.
En del saker som vi fick svar på kunde hon ha hittat på men andra saker som tex att min häst tyckte att min instruktörs hund kunde ligga ner och vara tyst när vi red stämde in då hennes hund ibland är med och skällde och hoppade runt när vi hade lektion.
Det är ju en sak som hon omöjligt kunnat veta.

Jag var hur som helst helnöjd med resultatet även om man kanske ska ta en del saker med en nypa salt.:)

Flying High skrev:
Om folk hade slutat upp med att stressa, hade ni märkt att ni har "känslan" allihop!!!;)

Det var faktiskt så människorna hade kontakt med varandra från första början!! Då hade man inga mobiltelefoner m.m, har ni aldrig varit med om att man suttit o tänkt på en person, som sen ringer?

Det är inte så att man "pratar" med djuren, utan man får en "känsla" från de. Det är inte alla djur som har behov av att dela med sig. Men de flesta, gör det.:D

Take it or leave it;)

Mobiltelefoner är faktiskt ett ganska nytt påfund. Jag har varit med "förr i tiden" när de inte fanns. Och inte datorer och internet i var mans hem.

Men inte fasiken hade vi telepatiska förmågor för det! :cool: Jag tror att fenomenet hästpratare växt fram har många orsaker. Dels naturligtvis pga att hästtjejer betalar. De är lite förälskade i tanken att kunna prata med hästar.
Sen tror jag att "nyandligheten" i vår tid gör att det finns en öppenhet för såna här fenomen.

Norrland

:) Jag menar ännu tidigare, när människan bodde i grottor!:D De kunde inte förmedla sig på annat sätt.

Människan har tom kunnat röra på öronen, för att lyssna på alla håll, men det har också försvunnit.;)

Jag kan säga att du inte varit med då iaf. :smirk:

Ja, en del kan det fortfarande.;)

Jag tycker det e fräckt. Har själv sett de som kan.:banana:

kenneth skrev:
Det är roligt att höra att det är orealisktiskt att någon tar reda på vilken färg en häst har medans det är fullständigt realistiskt att samma person får en bild genom kosmos från Sverige till Norge med information hur en häst ser ut som hon inte känner till. Hallå!!!!

Hallå!!!!!

kenneth skrev:
En gång så vaknade jag upp med ett ryck mitt i natten och kände på mig att kaffebryggaren var på. Och tänk, den måste ha skickat en bild till mig för den var ju på. Det är ju kusligt läskig att jag kan prata med kaffebryggare.

Hallå!!!!!! Igen!!!!!

kenneth skrev:
Är det inte konstigt att om det finns någon som kan kommunicera med hästar så skulle dom kunna utbilda sig till veterinärer och lätt bli världens bästa. Eller varför inte en otroligt duktig ryttare. Jag har träffat en del folk som säger sig vara seriösa djurkommunikatörer och alla har in mina ögon haft dålig kontakt med djur och framför allt väldigt dålig kunskap om hur hästar fungerar. Jag blir besviken på människor som förlitar sig på bondfångare när det gäller omsorgen om sitt djur.

Kan du vetenskapligt bevisa att det är bondfångeri?

Ja det måste du, det förutsätter jag bestämt. För annars kan du ju inte uttala dig på detta viset, eller hur?

Bevisa det för mig, bevisa att det är bondfångeri.

White Eagle skrev:
Kan du vetenskapligt bevisa att det är bondfångeri?

Ja det måste du, det förutsätter jag bestämt. För annars kan du ju inte uttala dig på detta viset, eller hur?

Bevisa det för mig, bevisa att det är bondfångeri.

Mycket intressant det du skriver:)

Nu tycker jag att de som har sådana problem med att inte klara av att hantera något de inte förstår baske mig skall upp till bevis.

Nu säger jag att det sitter ett "spöke" och klickar runt på buke, BEVISA för mig att det INTE är så.

När den som klarat av att bevisa det för mig, ja då skall den personen få kalla det för bondfångeri.

Jag tycker att vi tar ett gäng djurkomunikatörer, ett gäng hästar, och ett gäng hästägare.

Djurkomunikatören pratar med hästarna, förmedlar det som hästen "säger", och sedan är det upp till ägaren att BEVISA att det inte är sant oavsett om det gäller ett bett, foder, inte trivs i sin box(för av någon lustig anledning så räcker det med att hästägaren säger att hästan trivs SÅ bra i den boxen och gjort det i 10år, jag säger bara... bevisa vetenskapligt för mig att hästen inte skulle trivas bättre i en annan box. Och så skall inte hästägaren komma drällandes med ett svar som andas någonting med att "det ser jag på hästen") för då faller den personen på eget grepp. Och då menar jag bevis med vetenskaplig fakta bakom, först då får de kalla djurkomunikatören för bondfångare.

Sedan gör vi oss lustiga över att den stackars hästen har en klumpig, oförstående, okunnig, ovetande, okänslig, bondfångare till ägare som inte skulle göra annat än att samla på frimärken.

//Madde som börjar bli riktigt irriterad nu *sorry*

Senast ändrad av en moderator:

Finns dom som kan & dom som inte har gåvan över huvud taget.

Jag kan tänka mig att ta ut en , men hur jag reagerar vet jag faktiskt inte.

Jag tillhörde dem som verkligen ville tro på detta, läste böcker om det och var helt fascinerad. Men så såg jag att tidningen Ridsport hade ett specialnummer om detta, läste det och blev lite knäckt faktiskt. De hade tagit kontakt med de mest kända och uppskattade "hästpratarna" i Sverige och bett dem ge sin bedömning av en häst. Alla hade fel utom i såna saker som stämmer för de flesta hästar. Jag kommer inte exakt ihåg alla omständigheterna men efter denna artikeln slutade jag tro på sådant här. Hör gärna av er till Ridsport o se om ni kan köpa tidningen om ni är intresserade.

Sen hade ju även programmet Insider ett reportage om det här, och resultaten blev ju helt bisarra. En "hästpratare" påstod, när hon blev konfronerad med att hennes uppgifter inte stämde, att hästen hade ljugit för henne och att den bad om ursäkt när hon konfronterade den genom att kommunicera genom ett kort på hästen som hon fick låna av reportern. Så självklart är det upp till var och en men jag är iaf helt övertygad om att detta är fejk.

En sak som också stod i Ridsport var att varför skulle hästar ha ett så otroligt utvecklat kroppsspråk sinsemellan om de ändå kan kommunicera telepatiskt? värt att tänka på tycker jag.

hannah skrev:
Jag tillhörde dem som verkligen ville tro på detta, läste böcker om det och var helt fascinerad. Men så såg jag att tidningen Ridsport hade ett specialnummer om detta, läste det och blev lite knäckt faktiskt. De hade tagit kontakt med de mest kända och uppskattade "hästpratarna" i Sverige och bett dem ge sin bedömning av en häst. Alla hade fel utom i såna saker som stämmer för de flesta hästar. Jag kommer inte exakt ihåg alla omständigheterna men efter denna artikeln slutade jag tro på sådant här. Hör gärna av er till Ridsport o se om ni kan köpa tidningen om ni är intresserade.

Sen hade ju även programmet Insider ett reportage om det här, och resultaten blev ju helt bisarra. En "hästpratare" påstod, när hon blev konfronerad med att hennes uppgifter inte stämde, att hästen hade ljugit för henne och att den bad om ursäkt när hon konfronterade den genom att kommunicera genom ett kort på hästen som hon fick låna av reportern. Så självklart är det upp till var och en men jag är iaf helt övertygad om att detta är fejk.

En sak som också stod i Ridsport var att varför skulle hästar ha ett så otroligt utvecklat kroppsspråk sinsemellan om de ändå kan kommunicera telepatiskt? värt att tänka på tycker jag.

Men man skall också tänka på att det även i människans värld finns olika sätt att kommunicera på.

Man kan prata på olika sätt med olika röstlägen, glatt, argt osv. Till det kan man lägga till kroppspråket för att göra det ännu tydligare.
Riktigt goda vänner behöver kanske inte ens prata med varandra för att veta vad den andra tycker, och då kan man ställa sig frågan om det handlar om att man känner varandra så väl så man läsrt sig hur den andra funderar. Eller så är det faktiskt telepati, vilket är det?

Vissa människor vet när någon skall komma på besök utan att de har kommit överens om en träff, eller telefonen ringer och den som svarar redan vet vem som är i andra änden av telefonen. Och då talar jag inte om att man vet att mamma ringer kl 18.00 varje lördag.

Mammor/pappor som blir otroligt oroliga för sitt barn fast barnet är i skolan och skall sitta och räkna matte, sedan visar det sig att det har hänt något med barnet och oron hade djup bottenförankring.

Människor som tex vaknar mitt i natten klarvakna, kanske ser en vän stå vid sidan av sängen eller tänka på en specifik person vid ett visst ögonblick, för att sedan få ett dödsbud. Det är ju ganska vanligt att just detta händer.

Mammor som står i matkön och plötsligt rinner mjölken till och brösten spänner, när de sedan kommer hem så får de reda på att det lilla barnet vaknat och var jättehungrig. Och att detta även händer när barnen har oregelbundna mat och sovtider.

Om vi säger att allt detta verkligen är telepati, att människan faktiskt har en telepatisk förmåga.

Varför skall vi då behöva både kroppspråk och använda oss av ord?
För att det behövs nyanser i vår kommunikation med varandra, eller inte?

Varför ifrågasätts inte hästägaren i Insider lika grundligt som "hästprataren", vad är det som säger att hästägaren har rätt och "hästprataren har fel. Är hästägaren med hästen varje andetag, tex säger hästen att jag tycker inte om det blåa i maten så säger hästägaren triumferande att han äter inget som är blått, men kanske var det ett litet barn som bjöd hästen på blåbär en dag när hästägaren jobbade. Hur kan man ens se sanningshalten i det som hästägaren säger och använda det som bevis för att "hästprataren" har fel. och sedan använda det som den enda sanningen.

Vad är sanningen egentligen?

Ta dig som ett exempel, du ville så gärna tro att det det gick att kommunicera, du läste böcker och var på väg att få behålla det du så gärna ville.

Och sedan läser du en artikel och då faller allt (inget elakt ment mot dig, men du skrev så klart och tydligt hur även jag fungerar i vissa tillfällen:angel: )

Självklart skall man vara kritisk, söka efter svar, ändra sig under tiden. Det kallas att utvecklas som människa, men många är så låsta i sin övertygelse så de stannar i sin utveckling och det ser jag så många gånger här på forumet när det handlar om det som i folkmun kallas "övernaturligt". Endel kallar det för bluff, skitsnack, Borderline, Schitzofreni, dravel, humbug läste jag någonstans.
Märkligt att den övertygelsen är så stark utan att överhuvudtaget ha fakta bakom sig.

Är det således sanningen skribenten har förmedlat, och återigen... vad ÄR sanningen?

MVH Madde

Vissa människor vet när någon skall komma på besök utan att de har kommit överens om en träff, eller telefonen ringer och den som svarar redan vet vem som är i andra änden av telefonen. Och då talar jag inte om att man vet att mamma ringer kl 18.00 varje lördag.
Hmmmm.. hur många gånger får man besök utan att känna det först, hur många telefonsamtal får man utan att känna något innan, hur många gånger tänker man på någon annan utan att den strax efter står på farstukvisten eller ringer, hur många gånger tänker man på sin barn eller släktingar utan att det intäffar något, hur många gånger per dag inträffar ovan nämnda utan att det inträffar något.
Kollar man statistiskt så är det nog sannolikt att oförklarliga saker händer ett antal gånger per år utan att det är något konstigt med det. Kommer inte ihåg siffrorna och orkar inte räkna, men på en församlig av 30 personer är sannolikhen väldigt stor att det är två som fyller år på samma dag.

Funderar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Hmmmm.. hur många gånger får man besök utan att känna det först, hur många telefonsamtal får man utan att känna något innan, hur många gånger tänker man på någon annan utan att den strax efter står på farstukvisten eller ringer, hur många gånger tänker man på sin barn eller släktingar utan att det intäffar något, hur många gånger per dag inträffar ovan nämnda utan att det inträffar något.
Kollar man statistiskt så är det nog sannolikt att oförklarliga saker händer ett antal gånger per år utan att det är något konstigt med det. Kommer inte ihåg siffrorna och orkar inte räkna, men på en församlig av 30 personer är sannolikhen väldigt stor att det är två som fyller år på samma dag.

Funderar
Rolle på Österlen

Visst har du rätt i det du skriver, självklart är det så.

Men man kan även vända på det och fråga hur många gånger händer just det du beskrev utan att vi ens reflekterar över det.

Hur många gånger tänker man tex på sitt barn om dagen, jag kan tala för mig själv genom att säga att det är nästan hela tiden för hon är ju del i mitt liv. Men när tänker man med DEN specifika kraften och det är så det "händer".

Kan ta ett exempel bland många.

Lilltjejen var ca 3 månader vid detta tillfälle, när det närmade sig nattatimmen så låg jag alltid i min säng och ammade henne och sedan lade jag filtar och kuddar i ordning för att hon inte skulle komma nerrullandes i sängen och (färgad av diverse historier om hur mammor legat ihjäl sitt barn) komma i kläm.
Men ändå så hade vi hudkontakt, många gånger somnade jag innan hon var färdig, dvs hon pausade och jag somnade:angel: . Vaknade av att hon börjat suga igen, och sedan var hon färdig. Och jag gjorde det bekvämt för oss båda och vi somnade så gott.

En natt var det något/någon som väckte mig, jag visste direkt att det var något på tok med lilltjejen. Jag tittade på henne och hon låg med ögonen öppna, men med död blick. Och plötsligt förstod jag att jag hade förlorat min lilla tös, hon andades inte mer.

Jag fick panik, jag kunde inte tänka, allt blev kaos, jag försökte verkligen tänka men det gick inte.

Plötsligt säger en röst till mig på skarpen att skärpa mig, jag blev ju väckt för att det inte var lilltjejens tid än att gå.

Och jag fick ett lugn inom mig, och väldigt beslutsamt så tog jag tag i min lilla flicka och sa bestämt hennes namn, men ingen reaktion.
Jag gjorde om det, men ingen reaktion.

Återigen så sa rösten till mig att skärpa mig och fokusera på det jag nu skall göra, och jag hittade kraft för att lyckas få tillbaka min lilla flicka :love: :love:

Kanske hade jag vaknat ändå, just vid tidpunkten då min lilla tjej skulle dött.
Kanske var det någon som hjälpte mig och henne den natten.

Jag vet att det gick till exakt så som jag skrev, om än i en förkortad version.

Det är min sanning, din kanske är en annan.

Men det jag menat innan är att hade tv kommit och gjort ett program om dig och mig nu, vem av oss hade haft en bevisbörda då tror du?

Jag förstår vad du menar, och jag håller fortfarande med dig.

Men när vet man att det är telepati, vet man att det är telepati, finns telepati.
När vet man att det är en ängel en själ, när vet man att det inte är det, finns det änglar och själar?
Har du en själ?
Om inte, vad i kroppen är det då som känner tex kärlek?

När min dotter frågar mig "Mamma, vad är själen" då svarar jag henne att det är med själen man känner kärlek, rädsla, glädje och ilska"

Är det själen jag förklarar för henne, eller vad är det jag förklarar för henne?

Eller handlar allt om slumpen, och i så fall... Vad är slumpen?
Eller som endel säger, det är ödet, ödet är förutbestämt... då frågar jag, vad är ödet?

Har jag rätt, har du rätt?
Har jag fel, har du fel?
Finns det rätt och finns det fel?
Vem har bevisbördan?
Behöver man bevisa något?

Jag tror du förstår vad jag menar:)

MVH Madde

Det var en historia som fick ett lyckligt slut :)

Har jag rätt, har du rätt?
Har jag fel, har du fel?
Finns det rätt och finns det fel?
Vem har bevisbördan?
Behöver man bevisa något?

Det är nog inte fråga om rätt eller fel eller om det föreligger en bevisbörda hos någon eller inte. Tror dock den rationelle med den minsta kunskap om matematik och med hjälp av sannolikhet och statistik lättare kan bevisa sin ståndpunkt.
Tror dock att vi kan ha känsliga sinnen, särskilt när man är förälder, som gör att man medvetet och omedvetet kan känna även de svagaste signaler (andning, puls rörelse, förändringar m.m.) utan att signalerna bygger på "telepati" utan är rent fysiska.

Filosoferar
Rolle på Österlen

Till Madde

Ja men min poäng är ju att om det är så som hästpratarna menar, att alla hästar kan kommunicera via telepati, varför har de då ett så utvecklat kroppsligt "språk"? Kommunikationen hästar emellan är ju ett mycket avancerat kropps- och ljudspråk. Ja, vet ju själva , vi är alla hästmänniskor här :smirk: Det skulle ju vara rätt onödigt om naturen under miljontals år utvecklat detta otroliga kommunikationssystem om hästar ändå kan meddela sig med varandra genom telepati.

Eller är det bara från häst till människa som detta fungerar?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 706
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 510
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama