hästpratare

Sv: hästpratare

norrland65 skrev:
Undrar varför det inte finns ko-pratare, eller gris-pratare etc i samma utsträckning... Bönder kanske har fötterna på jorden? :smirk:

Norrland

Jo det kan jag tala om för dig, eftersom att en bonde med djur i mångt och mycket jobbar varje dag mer intimt med sina djur (särskilt när det gäller mjölkkor) än vad många hästägare gör så övar dom upp en egen känsla. Det kallas kokänsla och det är oerhört vanligt att en bonde vet exakt när en av hans kossor börjar kalva eller har andra problem.

Lantbukaren är oftare än hästägaren sin egen djurpratare.

/KT

Lantbrukaren "pratar" knappast med sina djur. Däremot besitter h*n en stor kunskap och kan därigenom tolka sina djur och situationer.
En skicklig yrkesman, helt enkelt.

Men jag tror inte att h*n skulle lägga ut hundratals kronor på någon som sitter 50 mil bort och "kommunicerar" med kossorna.

Norrland

Annie1982 skrev:
Inte för att vara taskig men det är ganska lätt.... hon bad om att få veta var ni bor, hästens namn och ålder etc.... bara kolla på nätet, ta upp telefonen och ringa till ngn som bor i närheten och hoppas att de vet vilken häst det är, be dem beskriva hur den ser ut och sedan ge en gissning baserat på utseendet....

Men det vore ju ballt om hon faktiskt var medial :-) :banana:

Jag tror faktiskt på att det finns folk som kan "prata" med djur, :smirk: men det är svårt att avgöra vilka som är "på riktigt" och vilka som bara fejkar, tyvärr.... :(

skulle du svara på frågor om din grannes häst om någon vilt främmande människa ställde frågor???

Det hoppas jag inte. Men en del människor är väldigt bra på att formulera sig och kan få folk att tala om det mesta tyvärr...

Men visst vore det ballt och kul om det var sant :)

jag skulle aldirg enssvara med någon främmand person frågor om granna eller något annat för den saken heller om det inte gällde frågor gällnade mej själv som persson, spec inte när dom börjar ställa konstiga frågor, när försäljare ringer hit säger jag nej tack slutar dom inte då lägger jag helt enkelt...

En gång så vaknade jag upp med ett ryck mitt i natten och kände på mig att kaffebryggaren var på. Och tänk, den måste ha skickat en bild till mig för den var ju på. Det är ju kusligt läskig att jag kan prata med kaffebryggare.

mej men det undermedvetna förmodligen.. lite svårt att få kontakt med död materia..

nä,nä..jag är helt övertygad om att kaffebryggare har en själ :cool:
Den har en central och livsviktig funktion och ett visst förhållande har man ju till den. :rofl: :rofl:
Skicka mig ett kort på din kaffebryggare så kan jag tala om ifall den behöver avkalkning, skicka gärna en ljudinspelning också så jag kan höra vad den säger :D :rofl:

Rolle på Österlen, "Mannen som talar med kaffebryggare"
Islandshästar på Lösdrift

PS Nu får man väl på öronen av moderatorn för flumminlägg ;)
DS

Rolle skrev:
Den har en central och livsviktig funktion och ett visst förhållande har man ju till den. :rofl: :rofl:
Skicka mig ett kort på din kaffebryggare så kan jag tala om ifall den behöver avkalkning, skicka gärna en ljudinspelning också så jag kan höra vad den säger :D :rofl:

DS

Varför kan man inte respektera andras tro? Att tro på något är viktigt för människan, vissa tror på hästpratare och andra inte. Så länge det inte skadar någon så ser jag inga problem i det.

Dessutom behöver man inte göra sig lustig över andra människors värderingar, det är elakt och i klass med dagisnivå.

Rolle skrev:

DS

om du tror på det så får du göra det...
så länge jag får tro och tycka på vad jag vill
jag har tyvärr ingen kaffebryggare

:bow: :bow: :bow: Mycket bra skrivet, låt folk tro på vad de vill. De som förlöjligar är bara avundsjuka för att de inte har något att "tro på"

Rolle skrev:

Vik hädan antikrist! De sanna bekännarna dricker endast THE ! Allt annat är hädelse! :devil:

/KT- kvinnan som talar med både thepåsar och med lösthe. :angel:

Sorry!

Visste inte att det var så heligt :eek: Jag är vanligtvis av den uppfattningen att det inte finns så mycket i livet som är värt att ta så allvarlig att man inte kan skämta om det, inte ens mig själv :cool: Eller beror reaktionen på egen tvekan i frågan ;)

Helt utan baktanke :crazy:
Rolle på Österlen

Lånar knapp

Vissa kan nog prata med djur på något sätt. Hur vet jag inte.

Jag själv kan kommunicera med djur via en speciell kanal inom mig själv. Låter flummigt, men jag har en speciell känsla när jag umgås med ett djur, och det är som om att jag kan förstå djuret när jag ställer in mig på den känslan, typ som en VHF-radio

Menar inte att jag kan berätta vad som hänt hästen förut eller så, utan mer att jag kan förstå den som individ och få kontakt med den.

Tror att en passiv roll när man försöker förstå ett djur är viktigt, otaliga är de timmar jag suttit och bara tittat på och fascinerats av djur.

Du kan få prata med min kaffebryggare :)
Kaffet blir bara ljummet och det tar lång tid innan det är klart? Har bryggaren bara en släng av dåligt humör eller ligger det någon allvarlig sjukdom bakom? *flummar lite*

Nej, allvarligt talat så tror jag inte på hästpratare. Har både hört talas om och sett flera hästar som har blivit utsatta för hästpratare när det hade varit bättre med ett veterinärbesök.
Som djurägare tror jag att det gäller att sortera hårt bland hästpratare och andra alternativbehandlare som har dykt upp inom hästvärlden på sista tiden. Många är nog inte seriösa utan är mer ute efter lättlurade människor att blåsa på pengar.
Om man håller på med sina hästar ofta så kan man själv se/känna på sig när något är fel. Jag tycker inte det handlar om att kunna prata med hästar utan mer att man känner sin häst bra och vet hur den normalt beter sig!

Tror du inte på massage eller kiropraktik då heller...
Mycket av det som du säger är humbug fungerar ju på människor.. så varför inte på djur?? :confused: Bara en liten tanke

Rolle skrev:
Sorry!

Visste inte att det var så heligt :eek: Jag är vanligtvis av den uppfattningen att det inte finns så mycket i livet som är värt att ta så allvarlig att man inte kan skämta om det, inte ens mig själv :cool: Eller beror reaktionen på egen tvekan i frågan ;)

Helt utan baktanke :crazy:
Rolle på Österlen

Jag tycker enbart att man ska respektera människors åsikter och tankar. Vissa tar åt sig mer än andra.

Själv ställer jag mig högst tveksam i frågan. Jag har stött på människor som har en läskig förmåga att veta vilka knappar de ska trycka på. Har även en "vännina" som jag aldrig träffat, hon bor på andra sidan sverige, som utan att veta något om mina katter gav en målande beskrivning av dem båda två. Det är två väldigt olika individer och varenda träff var så säker på var individ. Den ena katten talade även om för henne att be mig lära mig stänga av spisplattorna efter mig. (jag har alltid haft en tendens att somna ifrån spisen). Så vida denna människa inte vart i mitt hem och spionerat på mig och katterna skulle hon aldrig kunnat veta det. HENNE tror jag på. Men som sagt, jag är högst tveksam.

Står dock fast vid att man ska respektera andra människors tro och åsikter. Tycker jag något får det stå för mig, jag behöver inte försöka få andra att tycka likadant, och jag driver inte med vad andra tror.

Jag tycker enbart att man ska respektera människors åsikter och tankar.

Och det gör man inte om man skojar om det :confused: Det beror nog på vad man själv har för referensramar. Jag är nog lite tvärt om, jag respekterar folk, men inte alltid vad de tycker och tänker.

"Jag tror gott om människan, tills han själv bevisar motsatsen"
H Martinsson

Vänligen
Rolle på Österlen

Jag tycker du är sarkastisk och småelak i dina inlägg, det var därför jag övht sa något.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 706
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 510
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama