hästpratare

Sv: hästpratare

har bara hört en massa historier där allt är hel fel, men jag vet inte.. kanske funkar det, kanske inte :p

men hade nog inte betalat för de!

Om jag hade ett djur som jag hade mkt problem med och jag provat ALLT och det inte blev nån förbättring skulle jag kunna tänka mig att ta ut en sk hästpratare, dvs som en sista utväg!

Nar jag bodde fortfarande i Helsingborg sa hade jag en hastpratare ute till min vallack - och ja, det var bortkastade pengar! Ingenting hon sade stammde overens med verkligheten.
Men hon var val en av dem som var ute efter pengar.
For trots mina daliga erfarenheter tror jag pa det!
Jag laste ocksa Carola Linds bocker och jag kan varmt rekommendera dem!

Är det inte konstigt att om det finns någon som kan kommunicera med hästar så skulle dom kunna utbilda sig till veterinärer och lätt bli världens bästa. Eller varför inte en otroligt duktig ryttare. Jag har träffat en del folk som säger sig vara seriösa djurkommunikatörer och alla har in mina ögon haft dålig kontakt med djur och framför allt väldigt dålig kunskap om hur hästar fungerar. Jag blir besviken på människor som förlitar sig på bondfångare när det gäller omsorgen om sitt djur.

SessCa skrev:
Jag tycker du är sarkastisk och småelak i dina inlägg, det var därför jag övht sa något.

Hm... Lite skoj dör väl ingen av eller?? Surkärringar finns det gott om överallt. Allas åsikter är väl välkomna här, både med allvar och skoj.

Jag vet inte riktigt... :/ Vissa kanske kan... väldigt få
Hörde om en hästpratare som sa att hästen sa att han hade ADHD/DAMP :S

Men om man nu pga nyfikenhet tar hem en sk hästpratare och all vad h*n säger är helt uppåt väggarna måste man betala dem då?
Är inte säker på vad jag ska tro men som sann naturvetare så känns det som flumm. Det som inte går att bevisa finns inte, -förstår bara inte hur jag ska kunna bevisa att vätten som bor på höloftet finns. :o

KungTulle skrev:
Jag tror att de flesta kan öva upp en intuitiv känsla för sina djur även på distans.

En natt för ett par år sedan så vaknade jag mitt i natten oförklarligt förtvivlad och bara storgrät.... lyckades dock somna om. Nästa morgon var Tor min nordsvenska hingst blockhalt på ett bakben. Han hade trampat in en stor spik i hoven och jag kan ge mig tusan på att han gjorde det i samma ögonblick som när jag vaknade.

/KT

En typisk efterhandskonstruktion, med största sannolikhet hade du vaknat även om inte hästen spiktrampat!

Jag har haft ute samma tjej som andra skriver här "är guld värd".

Och jag kan inte annat än hålla med...

Köpte för tre år sedan ett fullblod i fruktansvärts skick. Problemen var många och ingen kunde direkt lösa dem, för ingen veterinär kunde hitta något fel på henne, förutom att hon var mager "typiskt fullblod".

Jag tog ut hästprataren för jag såg väl det som en grej som kanske kunde ge nåt, jag visste att om inte annat så kan hon sina saker om hästar. Jag la ett tjockt täcke på hästen för att hon inte skulle se hur hon såg ut (hon hade ex. nervskador på ryggen och svullen manke).
Hästen var superstressad av främlingen, men när hon satte sig i hennes box blev hon lugn...

Hon "berättade" bland annat att startboxen var äcklig (hon sa det inte så, men nu skirver jag så att ni enkelt förstår), hon såg inte den. En liten man var dum mot henne och hon hade ramlat flera gånger med honom på ryggen (jockeyn??). Hon ville inte flytta, hade flyttat alldeles för mycket, men tycket om det här. Hon hade ont i ryggen, speciellt ont av sadlar. Kände sig konstig i bäckenet.
Hade ont i sina ögon.
Hon hade ont i magen, därför hon alltid hade bråttom.
Tyckte inte om transporten, ville inte skada någon egentligen...
Brunst var jobbigt.

Det visade sig sedan (tog ut hästprataren relativt tidigt) att hästen bara brunstade varannan gång, hon hade bekymer med den ena äggledaren.
Hon höll på att ha ihjäl mig och alla andra varenda gång hon skulle lastas.
Efter besök av Skånes främsta (och dyraste :angel:) eqiueterapeut/kiropraktiker att hela hästen var sned pga felridning. Mankens muskler var i stort sett "döda, bogbladens muskler inflammerade, nervskadorna var allvarligare än vi hade trott.
Hästen hade magsår och var konstant rädd för män.

Men framförallt var hon i stort sett blind...

Hon hade också flyttat minst 12 gånger i sitt 11-åriga liv.

INGET av detta visste vi, inte heller kan hästprataren vetat om det. Hon vägledde mig och såg till att jag kunde vägleda veterinärer och andra experter.

Jag fick hästen välmående och lycklig (och tillochmed lite fet) och efter att ha fått beskedet om att hon var blind och det kunde vara ärftligt så lät jag henne somna in.

Utan hästprataren kunde jag än i idag stått här med ett sjövilt fullblod med all världens bekymmer.

//E - som bara tror på denna hästprataren

Har dessutom själv vaknat båda gångerna min ena häst hade kolik och gått ut, tur det så hon hade fastnat och låg på rygg. Så lite känsla har vi nog allt...

//E

Jag hade först en person i närheten som kommunicerade via foto. Hon sa att min valack tycker att det är spännande när vi kommer till stallet för han vet aldrig vart vi har gömt godiset. (han brukar alltid kolla igenom alla fickor, kapuschonger mm) Han tycker även om att hitta på lite bus när min 15-åriga dotter rider, men han kände att det är mer allvar när jag rider. (stämmer precis)
Sen hade jag hem en djurpratare förra vintern. Hon satte sig på en stol brevid hästen med anteckningsblocket och lyssnade på hästen och antecknade vad dom sa i en ½-timme/häst, sen fick jag ställa frågor. Jag försökta att inte ställa ledande frågor.
Valacken berättade;
"att i bogen på höger sida så tar det emot när jag ska gå mycket, och mycket ömt vid enformig eller samma rörelse."
"Jag har en "lommhörds"-känsla i vänstra örat som om det var bomull i örat, ett tryck, får anstränga mig för att lyssna men jag hör bra" (hörseln är ok)
"Uppe på vänster sida ungefär under sadeln där är jag öm i muskel och en punkt mitt på korsryggen där blir jag trött och ut mot vänster höftkula" (öm punkt i muskeln under sadeln, svargt bvänster bakben)
"Jag trivs med hästarna, men känner konkurrans av en häst, det är även en till häst där ute som jag har respekt för" (Hingstarna, 2 st)
"Konstigt i halsen, svälld känsla ungefär där körtlarna sitter, som förkyld, tycker inte om den känslan, som anfådd då" (förkylning med hosta några veckor tidigare)
"Skönt när jag får en hand vid nacken bakom öronen, inte hårt, punkt som stramar"
På min fråga om han tycker om att bli körd, svarade han "en trygg person med mig när vi ska köra vagn" (funkade ej på travet, höll på att riva staketen mm)
"Strålen under har varit något konstigt mot utsidan" (strålröta och hovspricka, som hon inte såg)
Stoet berättade: "när jag arbetar har jag svårt att slappna av i halsmuskeln, lite på båda sidorna, men det är så roligt att visa upp sig"
"Jag är kittlig på bakdelen, mest när jag borstas och när jag blir blöt" (hon kickar till lite när man borstar vid jumsken och när regndroppar rinner i små ilar nerför baken)
"Tycker inte om solen som bländar, jag ser inte ordentligt klart då, för jag vill se långt bort, även i fönster"
"någon är irriterad när jag är ivägen, det gör ont i kindbenet, blir ömt där, Jag ville ha mat och huvud var i vägen. Ung kvinna, Jag ville ha mat, tycker om mat" (jag kollade med de som hade fodrat henne och det var sant)
"ett tag sedan, något i munnen med tand höger sida, 2 tänder" (en tand raspades och 2 vargtänder hade dragits ut)
"något med min mage, uppsvälld känsla, konstig smak i munnen" (har ingen aning)
"ömt i höger has bak när jag tränade, både sakta och fort"
"Känner en ojämn känsla, stark i min bakdel men framdelen inte lika strak, påskjutskänsla" (vi har tränat bakbenen en del)
"något vid munnen bränner, svider under huden, inte skönt" (utslag)
"liniment smakar inte gott" (hon tänkte dricka vattnet med linimentschampoo i en gång)
"vårtor känns också" (hon har utslag på mjukdelen vid jumsken)
"matte, varför ska vi galoppera?" (det märks på henne att hon inte vill galoppera, eftersom att om vi är flera ut och galopperar iskogen så travar hon hellre i full fart (med öronen helt framåt som att "gud vad kul det är"), det är jättesvårt att få hon att galoppera)
"KÖRA ÄR ROLIGT"

Summa summarum av allt detta så vet jag att det stämde till minst 90%, övriga 10% vet jag inte.
Sen de frågor jag själv ställde var mer om hoppning, efterson att jag har problem att få han rakt mot hindret, så funderade vi på om han ser dåligt och måste komma "skänkelvikning" mot hindret för att se hindret, men han såg bra, så det var JAG som skulle vara bestämd med han vid hindren.
Eftersom att hästarna stod i stallgången och hon satt på en stol vid hästens huvud i samma riktning som hästen, så såg hon inte hästen varken röra sig eller något annat. Hon tog inte på hästen.

Har haft ute en hästpratare två gånger, med många år i mellan.
hon berättade saker som hon alldrig någonsin kunnat lista ut på egen hand!
Vårat gamla sto "sa" bl a (inte riktigt ordagrant då)
"Jag vill alldrig skada ngn mera. Jag har gjort det en gång tidigare i livet, och det var inte med flit. Därför är jag otroligt rädd, om jag kommer för nära ngn lr skrämmer ngn som inte är van vid hästar. Jag är rädd om min familj, matte o husse, så därför är jag lite väl stirrig ibland. Men jag vill bara ta hand om min "flock"."
(Vårat sto, är ganska stirrigt, flockledare i hagen, mkt försiktig utav sig osv.)

"Min matte vill att jag går bakom henne, men jag förstår inte varför. Jag vill gå bredvid henne. Vi är väll vänninor...? Men jag går bakom om hon säger så."

"de vill att jag dricker ur vattenkoppen. Men jag gillar inte den. De tror att jag är rädd för den, men det är jag inte. Jag får så mkt luft i magen när jag dricker ur den."
(Fanns ingen hink med vatten i boxen, och vattenkoppen var ren o fin, o dä såg ut som den användes)

"Min matte är som jag. Hon stirrar upp sig ibland. Speciellt när vi rider. Men jag kan inte gå bra då, jag känner av hennes känslor. Hon måste sätta sig ner i sadeln o inte spänna sig, o slappna av, då kan jag lita på henne o gå bra"
(okej, detta kan väll vem som helst säga, men hon sa så mkt mera som stämde om det här, att man fick rysningar. Kan inte skriva allt, då blir det så himla långt)

"Jag har föl i magen nu. Jag är glad för att jag får ett till. men jag är himla rädd för att det inte ska gå bra. det gjorde det förra gången, men jag är orolig ändå. Men min största rädsla är, att de tar fölet ifrån mig. Och om de måste göra det, så snälla, ta det inte för tidigt, som de gjorde med mitt första föl."
(Hon var i typ 2 veckan lr ngt, o vi själva var inte ens säkra på att hon hade tagit sig!! )

Vi pratade med förra ägarinnan dagen efter hästprataren varit hos oss. Vi sa inte att det hadevarit en sådan hos oss, utan ställde lite allmänna frågor bara.
Hon sa bl a att hennes första föl, tagits tidigt ifrån henne.
Sen så frågade vi om det hade hänt ngn olycka.
Vi visste att det hade hänt en, men inte att det var med våran häst. Det hade inte den förra ägarinnan berättat för oss, då vi köpte hästen. (Hade henne på prov 1 år först).
Men när vi frågade så berättade hon allt i detalj. Och det är ett under att den människan lever idag. Det säger alla läkare i hela landet. Hon ska inte leva efter den olyckan hon varit med om.
Såhär var det:
Hon hade varit ute o ridit i skogen. Plötsligt hade hästen blivit skrämd utav något. Tvärvänt, hon hade ramlat av, blivit träffad i huvudet av ena bakhoven. Hästen stack hem. Hon kröp hem. Inte jättelångt men nästan 1 km. Väl hemma, fick hon av sadeln på hästen, tog sig till bilen, där hon tuppade av o hittades ca 2 h senare utav maken, som då kom hem från jobbet.
Det blev en polisutreding utav det hela, pga den allvarliga skada hon fått, osv. Skogen o där hon ramlat av o vägen hem undersöktes. de tog skoavtryck, o även prov på blodet från ägarinnan, som fanns droppat på stigen hela vägen hem. det visade sig att det fanns hjärnsubtstans blandat i blodet. och i den omfattningen, så skulle hon ha avlidit på plats....!
Inget annat hittade de, som kunde bevisa att det var med flit som denna olycka hade kommit till. Där emot trodde de att det kunde ha varit en hund som skrämt hästen. (Hon är idag livrädd för hundar).

Förra ägarinnan beklagade sig att hon inte berättat detta tidigare, men hästen är en helt underbart snäll varelse, o eftersom det funkade så bra när vi hade henne på prov, hade hon inget sagt. Hon undrade såklart hur vi hade kommit på att det kunde vara hästen vi hade som "gjort" det, o vi berättade som det var. Hon fick också kalla rysningar.

andra gången hästprataren var hos oss, "sa"hästen bla
"u rider min lillmatte. Vi har det väldigt roligt tillsammans. Hon är mjuk o snäll, men kan bli himmla sur ibland. Men jag har läst mig, o vet att hon inte menar illa, så jag blir inte rädd o stressar upp mig"

"Jag är ju inte ung längre, stel lite här och där. Men de vet det, o låter mig ta den tid jag behöver, och jag älskar att arbeta. Vill absolut inte sluta me det bara för att jag har blivit lite gammal o stel"

"Jag är innerligt glad att mitt barn fått stanna här hos mig, hon har det så bra, o vi trivs tillsammans hela tiden"
(Vi har kvar hennes avkomma, är idag 8 år. Var 5 1/2 då hästprataren var här. Okej, hon kan ha tagit fram gamla anteckningarfrån förra gången. men hon visste inte att hennes avkomma fanns kvar i stallet. Vi hade tagit ner namnskyltar osv, för att vi ville utesluta att hon bara hittade på när hon "pratade" med hästen)

"När i är på banan, lillmatte rider mig, o matte in dotter, så ska de inte prata lr hjälpa varandra. De blir bara osams då, men det är lite kul tycker jag"
(hästprataren visstej att vi var mor o dotter, sa inte ens att jag börjat rida henne)

Hennes avkomma "sa" bl a
Att jag har minsann alldrig varit sjuk o det tänker jag inte bli heller. Min mamma daltar med mig, men jag är facktist stor nu. Okej då, för ett tag sedan hade jag blod på ena bakbenet, det gjorde ont, men det är det enda. jag har alldrig varit sjuk, o tänker inte bli det heller."

"jag gillar att hoppa, men min matte gör inte det. Hon är rädd. jag vill att lillmatte (jag) ska börja hoppa mig. Hon får se till o börja göra det nu"

"Ibland är det så stimmigt här i stallet. det är två människor som alltid pratar o ä högljudda. Jag vill ha lugn o ro, jag blir sur annars"
(hade då två hyresgäster i stallet som var väldigt stimmiga, men de var inte i stalle samtidigt som hästprataren)

De sa en massa mer saker, som gör att detta jag skriver verkar helt otroligt i mina öron. O inte te o tala om, hur lugna o stilla de blev när hon satte sig i boxen. Avkomman stog som ett tänt ljus helt stilla, medan s hon satt i boxen. skulle vi sätta oss i boxen, skulle vi bli mosade. Hon är ganska bufflig i vanliga fall.
Detta blev ett väldigt långdraget inlägg. Ni får ursäkta!!:(

Jag tror verkligen att det finns vissa som kan "prata" med djur. Men största delen är bara bluffmakare. T ex en i grannstalllet, som utger sig för att kunna prata med djur.

detta är nog otroligt individuellt vad man tror på, o vad man inte tror på. Men det som våra hästar sagt, har vi tagit vara på, o lyssna på, o följt sen o det verkar som om allt gått bättre, med riding, hantering osv. men det kan ju vara inbillning, bara för att vi vill tror på detta

helt klart humbug!!

jag tror att det går att kommunicera med djur genom kropps språk med mycket små gester, t ex de som ha levt vid sidan om hästar hela sitt liv och hållit på med dem genom generationer kan nog kommunicera väääldigt fint o ch bra, men jag tror inte att vi kan prata med djur.
Sedan filmen "mannen som kunde tala med hästar" kom ut så har en uppsjö av så kallade "hästpratare" trätt fram och gjort entré. Före filmen hade ivf inte jag hört talas om hästpratare. Sen tror jag att allting går att hänvisa-, relatera- och dra parareller till vad som helst om man verkligen vill tro på något. t ex om hästen nu sagt "jag tyckte det var äckligt då jag fick nått gult i maten". Då kan hästägaren dra slutsatsen att det måste ha varit då hästen för 10 år sen gick en bananbit i maten av nått barn! detta var bara ett simpelt exempel. Vad jag menar är att man kan om man vill tro, relatera vad hästen "sagt" till vad som helst.
Några vänner till mig hade skaffat en hästpratare till sitt sto en gång för att hästprataren skulle få tala med hästen, dom skulle ställa hästprataren "mot väggen". Så dom släppte in hästprataren till hästen och gick sedan därifrån. De sa ingenting om hästens personlighet, dom fick inte ens veta namnet. Hästprataren fick inte veta någonting om hästen! Sedan kom hästprataren tillbaka och sa :" nää det här har aldrig hänt förut, men konstigt för hästen sa ingenting..."

.... :angel:

Bill skrev:
En typisk efterhandskonstruktion, med största sannolikhet hade du vaknat även om inte hästen spiktrampat!

Visst jag vaknar ALDRIG upp på detta vis om nätterna, har vare sig hänt förr eller senare.

Jäkligt konstigt hörrdu du att det skulle hända precis samma natt som hästen skadade sig i boxen.

Vet dessutom att liknande saker har hänt andra häst/djurägare.

/KT

Jag har inte läst igenom hela tråden, svarar bara trådskaparen!
Jag hör till dem som är väldigt skeptisk till djurtolkar som det så fint heter. Visst, jag har hört kompisar berätta om de mest trovärdiga berättelser när de haft ut "tolkar", men jag kan ändå inte tro att det finns dem som kan prata med hästar. Läsa av dem, helt riktigt, och vet man hästens historia så kan man mycket väl utläsa ännu mera, men att prata med dem, njaaaa..... Så har vi ju de som man kan ringa till, och de ska prata med ditt djur klockan tolv på fredag, på distans alltså, hur många tiotals mil bort som helst. Trovärdigt???

allroundhästarna skrev:
Valacken berättade;
"att i bogen på höger sida så tar det emot när jag ska gå mycket, och mycket ömt vid enformig eller samma rörelse."
"Jag har en "lommhörds"-känsla i vänstra örat som om det var bomull i örat, ett tryck, får anstränga mig för att lyssna men jag hör bra" (hörseln är ok)
"Uppe på vänster sida ungefär under sadeln där är jag öm i muskel och en punkt mitt på korsryggen där blir jag trött och ut mot vänster höftkula" (öm punkt i muskeln under sadeln, svargt bvänster bakben)
"Jag trivs med hästarna, men känner konkurrans av en häst, det är även en till häst där ute som jag har respekt för" (Hingstarna, 2 st)
"Konstigt i halsen, svälld känsla ungefär där körtlarna sitter, som förkyld, tycker inte om den känslan, som anfådd då" (förkylning med hosta några veckor tidigare)
"Skönt när jag får en hand vid nacken bakom öronen, inte hårt, punkt som stramar"
På min fråga om han tycker om att bli körd, svarade han "en trygg person med mig när vi ska köra vagn" (funkade ej på travet, höll på att riva staketen mm)
"Strålen under har varit något konstigt mot utsidan" (strålröta och hovspricka, som hon inte såg)
Stoet berättade: "när jag arbetar har jag svårt att slappna av i halsmuskeln, lite på båda sidorna, men det är så roligt att visa upp sig"
"Jag är kittlig på bakdelen, mest när jag borstas och när jag blir blöt" (hon kickar till lite när man borstar vid jumsken och när regndroppar rinner i små ilar nerför baken)
"Tycker inte om solen som bländar, jag ser inte ordentligt klart då, för jag vill se långt bort, även i fönster"
"någon är irriterad när jag är ivägen, det gör ont i kindbenet, blir ömt där, Jag ville ha mat och huvud var i vägen. Ung kvinna, Jag ville ha mat, tycker om mat" (jag kollade med de som hade fodrat henne och det var sant)
"ett tag sedan, något i munnen med tand höger sida, 2 tänder" (en tand raspades och 2 vargtänder hade dragits ut)
"något med min mage, uppsvälld känsla, konstig smak i munnen" (har ingen aning)
"ömt i höger has bak när jag tränade, både sakta och fort"
"Känner en ojämn känsla, stark i min bakdel men framdelen inte lika strak, påskjutskänsla" (vi har tränat bakbenen en del)
"något vid munnen bränner, svider under huden, inte skönt" (utslag)
"liniment smakar inte gott" (hon tänkte dricka vattnet med linimentschampoo i en gång)
"vårtor känns också" (hon har utslag på mjukdelen vid jumsken)
"matte, varför ska vi galoppera?" (det märks på henne att hon inte vill galoppera, eftersom att om vi är flera ut och galopperar iskogen så travar hon hellre i full fart (med öronen helt framåt som att "gud vad kul det är"), det är jättesvårt att få hon att galoppera)
"KÖRA ÄR ROLIGT".

Allt ovanstående tycker jag är rätt allmänna och svårtolkade påståenden. Så gott som allt skulle kunna stämma in på våra valacker - om vi skulle vilja "tro"... :smirk:

Norrland

Jag tycker att man skall ta dessa djurtolkar med en nypa salt. Man ska inte förlita sig helt på vad de säger. MEN måste nämna att min häst har fått träffa 4 djurtolkar, varav 2 på plats så att säga. De två berättade en och samma historia från hans unga dar (väldigt detaljerat), lite kusligt. De andra två var klart flummigare. Ibland kom det en massa kryptiska saker, andra helt konkreta som ingen förutom jag och hästen kunde känna till.
Som sagt så tar jag det med en nypa salt i alla fall och verkar min häst hängig så ringer jag veterinären i första hand!
Var f.ö. på en kurs hos en, för många känd "bukare", för några år sen. Ganska intressant faktiskt. Vissa bitar gav mig inget, andra var riktigt hårresande.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 706
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 510
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30