Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Då undrar jag som medlem i en förening som driver ett kollektivstall - vem ska ansvara för passen där?
Om det kommer en oanmäld kontroll är det inte ens säkert att någon ens är på plats?
Kl.
Någon som vet var man ska förvara passen om hästarna går på bete där det inte bor någon intill? Jag äger betesmarken och den finns 2 mil från mitt hus.
Tack som jag trodde! Och jag vill inte behöva ha allas pass. Rent praktiskt verkar det onödigt jobbigt. Vill inte heller att någon ska ha tillgång till mina pass.
Varför frågar inte länsstyrelsen alla om pass? Varför gäller det bara vissa?
Jo, men bara till uppföljande kontroll, dvs om ett par månader...
Har jag inte alla pass då så blir det antagligen ett föreläggande, dvs högre kostnader för mig som stallägare.
Anledningen till tråden är mest att belysa att stallägaren faktiskt kan få betala OM inte hyresgästerna vill lämna ifrån sig passet.
Kommer framöver att kräva det i kontraktet. Dvs att passet förvaras hos mig.
DOCK kommer det att ställa mycket högre krav på MIG som stallägare
De kan komma oanmälda också.
Just av denna anledning har vår stallägare sagt att hon tyvärr inte kan inhysa hästar vars pass hon inte får förvara hos sig. Passen förvaras inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp, så i mitt fall är det nog det säkraste stället för mitt pass. Stallägaren är dessutom en hyvens kvinna så jag oroar mig inte för problem med henne.
och är du som ansvarig inte hemma så genomförs inte kontrollen heller. Länsstyrelsen har rutiner för det mesta i sin myndighetsutövning, så de flesta scenarion som du nu så gärna vill måla upp för att bevisa att det på något sätt ska vara omöjligt att kunna ställa krav på att passen ska finnas där hästen finns har länsstyrelserna rutiner för. Och KL: Trix har rätt i felöversättningen, men nu står det så i den svenska översättningen och då är det det som gäller fram tills dess att någon överklagar och får rätt genom en prejudicerande dom alternativt att någon översättare av EU-reglerna får i uppdrag att ändra översättningen korrekt.Jaha? Ska man ha passen liggandes öppet innanför stalldörren ifall dom kommer på oanmält besök.. det är ju faktiskt inte alls säkert att man är hemma!
Har alla inackorderingar tillgång till det kassaskåpet eller är hon alltid tillgänglig och hemma om någon får för sig att dom ska ut och åka?
*kl*
Jag förstår att folk inte vill lämna ifrån sig passen, känns som det vore smartare att stallägaren har en kopia på passet och ägaren originalet.
Ja, med följden att det vid kontrollen räknas som en brist vilket kräver en uppföljning som kostar pengar för stallägaren = 800 kr i timmen (och då ska även tiden det tar att skriva protokoll osv. räknas in, inte bara själva besöket) + reskostnad. Är det schyst mot stallägaren det???Tja som sagt.. vad som framkommit i tråden så klarar man sig faktiskt utan att behöva lämna ifrån sig passet till stallägaren
Vad händer om det plötsligt blir en kontroll, och jag befinner mig på arbetet i ett viktigt möter med mobilen avstängd?